۱۳:۵۳ ۱۴۰۳/۰۷/۲۹

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان چقدر است؟

افرادی که از سال ۱۳۸۴ تا به امروز فوت کرده اند دارای سهام عدالت می باشند که به وراث آنها تعلق می گیرد در ادامه این خبر به راه‌های انتقال سهام عدالت فوت شدگان به ورثه ، مبلغ سهام عدالت فوت شدگان،لیست مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه،روش های استعلام سهام عدالت متوفیان،هزینه انتقال سهام عدالت فوت شدگان و ... را خواهیم آورد.
مبلغ سهام عدالت فوت شدگان چقدر است؟
کد خبر:۵۶۴۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛سهام عدالت سبدی از سهام دولتی است که به نوعی یارانه‌ای برای تامین عدالت اجتماعی، فقرزدایی و کاهش سهام دولت در شرکت‌های بزرگ اقتصادی محسوب می‌شود این طرح از دولت نهم آغاز شد و به عنوان نوعی یارانه به وسیله شرکت‌های تعاونی استانی به متقاضیان اختصاص یافت.طی این سال‌ها، حدود 3 میلیون و 700 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. در ادامه این خبر مبلغ سهام عدالت فوت شدگان، روش های استعلام سهام عدالت متوفیان، هزینه انتقال سهام عدالت فوت شدگان، نحوه انتقال سهام عدالت فوت شدگان به وراث و ... را بخوانید.

 

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان

مبلغ سهام عدالت فوت شدگان چقدر است؟

سهام عدالت فوت شدگان در دو گروه سهام  عدالت۵۳۲ هزار تومانی ویک میلیون تومانی قرار دارد که با توجه به نوسانت بازار سرمایه این مبلغ تغییر می کند و لازم به ذکر است که سود سهام عدالت فوت شدگان هم به حساب وراث آنها واریز می شود و  در صورتی که وراث متوفیان سهام عدالت تا اوایل اسفندماه سال گذشته مدارک خود را در سامانه میراث ثبت کرده باشند، می‌توانند تمام سود سنوات سال‌های گذشته را نیز دریافت کنند.

 

برای استعلام سهام عدالت متوفیان و دیگر سهم‌‍‌های بورسی افراد فوت‌شده، سامانه مشخصی راه‌اندازی شده است.

 

به این منظور، وراث متوفی می‌توانند به درگاه یکپارچه ذی‌نفعان بازار سرمایه به آدرس الکترونیکی ddn.csdiran.ir مراجعه کنند.

 

دریافت سود سهام عدالت متوفی، تنها پس از طی مراحل انتقال این سهام به وراث، میسر است.

 

وراثی که قصد انجام استعلام سهام سهام عدالت و دیگر سهام بورسی متوفی را دارند، باید سجامی باشند. به این معنی که در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) ثبت نام کرده باشند و کد بورسی خود را دریافت کرده باشند.

 

سامانه سجام سامانه‌ای است که توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با هدف تسهیل دسترسی سرمایه‌گذاران به خدمات بازار سرمایه، راه‌اندازی شده است.

نحوه تقسیم سهام عدالت متوفیان به وراث

 

نحوه تقسیم سهام عدالت متوفیان به وراث در سال 1403 

از طریق سامانه سهام عدالت و سامانه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا همان سامانه وراث می‌توانید فرایند انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث را انجام دهید.

 

طی این سال‌ها، حدود 3 میلیون و 700 نفر از دارندگان سهام عدالت فوت کرده‌اند و سهام آنها بلاتکلیف مانده است. با توجه به ارزش روز سهام عدالت بسیاری از وراث افراد متوفی تصمیم دارند این دارایی را انتقال دهند. 

 

روش های استعلام سهام عدالت متوفیان

1. ورود وراث به درگاه یکپارچه ذینفعان (سامانه میراث)

 در مرحله‌ی اول به درگاه یکپارچه ذینفعان بازار سرمایه یا همان سامانه میراث به نشانی ddn.csdiran.ir مراجعه کنید. ( باید بدانید که فقط افرادی که فرایند ثبت نام در سامانه سجام را انجام داده‌اند، امکان استفاده از این سامانه را دارند.)

 

 

کد ویدیو

 


وارد  بخش میز خدمت الکترونیک شده و با استفاده از گزینه ثبت درخواست، در فرم باز شده باید نام، نام خانوادگی متوفی، کدملی و تاریخ فوت را وارد کنید.


سپس گزینه درخواست مشاهده پرتفوی متوفی توسط احدی از وراث را انتخاب کنید. 


با زدن گزینه استعلام نوبت شما ثبت می‌شود و باید منتظر پاسخ از شرکت سپرده گذاری مرکزی شوید.


جهت پیگیری پرونده خود در بخش وضعیت پرونده می‌توانید گزینه «استعلام وضعیت پرونده» را انتخاب کنید. در صورت تایید پرونده، می‌توانید به مرحله دوم بروید.

 

سامانه استعلام سهام عدالت

 2- ورود سامانه استعلام سهام عدالت

سامانه‌ی  sahamedalat.ir برای اطلاع از تخصیص سهام عدالت و میزان دارایی هر شخص پایه‌ریزی شده است.  با مراجعه به این سایت و ورود کد ملی هر شخص، با دسترسی به شماره همراه وی، می‌توان از اختصاص سهام عدالت وی و میزان آن، آگاهی لازم را کسب نمایید. در صورتی که شخص متوفی مشمول دریافت سهام عدالت باشد، یکی از وراث به نمایندگی از سایرین، می‌تواند برای تقسیم و انتقال سهام عدالت متوفی به وراث غیرحضوری (کدهای وارثین)، اقدامات لازم را انجام دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص استعلام سهام متوفی با کدملی می‌توانید به مقاله «استعلام سهام با کدملی» مراجعه کنید.

 

 

سهام عدالت

نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان به وراث

در صورتی که متوفی مشمول طرح سهام عدالت بوده و تاریخ فوت ایشان قبل از ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ و سهام عدالت ایشان از نوع غیر مستقیم باشد، وراث می‌توانند مراحل انتقال سهام متوفی را از طریق کارگزاری طی کنند. در مرحله نخست وراث باید مراحل قانونی انحصار وراثت را به طور کامل طی کرده باشند. ثبت پرونده‌ی انتقال قهری سهام عدالت متوفی در شعب کارگزاری بصورت حضوری و رایگان انجام می شود.

 

لیست مدارک مورد نیاز جهت انتقال سهام عدالت متوفیان به ورثه:

 

۱. تصویر کارت ملی و صفحه اول شناسنامه متوفی

 

۲. اصل یا تصویر برابر با اصل کارت ملی و صفحه اول شناسنامه تمامی وراث تعیینی در گواهی حصر وراثت (رسید متقاضی کارت ملی یا گواهی شماره ملی مهر شده توسط سازمان ثبت احوال، می‌تواند جایگزین کارت ملی باشد)

 

۳. اصل یا تصویر برابر با اصل گواهی انحصار وراثت (اگر مادر متوفی طبق گواهی انحصار وراثت، یکی از ورثه باشد؛ در این صورت، همراه داشتن شناسنامه مادر و پدر متوفی الزامی است)

 

۴. اگر متوفی داراي وصیت‌نامه رسمی باشد، اخذ و ارائه اصل یا تصویر برابر با اصل وصیت‌نامه نیز ضروری است. (باید در گواهی حصر وراثت به وجود وصیت‌نامه اشاره شده باشد.)

 

۵. افرادی که پس از تاریخ ۱۳۹۹/۰۵/۰۱ فوت شده‌اند باید برای انتقال سهام عدالت، مالیات بر ارث پرداخت کنند.

 

در صورتی که ورثه در سامانه سجام ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند از طریق کارگزاری فارابی نسبت به ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی اقدام کنند. لازم به ذکر است در حال حاضر امکان فروش سهام عدالت وجود نداشته و تنها سود نقدی سالانه سهام عدالت به شماره حساب بانکی ذینفعان واریز می شود.

 

سهام عدالت متوفیان بعد از سال 99

طبق اعلام دستیار ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت، سهام عدالت فوت شدگان از سال 84 تا 31 تیر 1399 طبق قوانین و مقررات معاف از مالیات بوده‌اند. لازم است تا برای متوفیان مرداد ماه 99 تا 1402 نیز تصمیماتی اخذ شود تا نقل و انتقال سهام عدالت این افراد نیز معاف از مالیات باشد. قابل ذکر است که دولت و سازمان بورس برنامه‌ای جهت انتقال سهام عدالت متوفیان مرداد 1399 به بعد ندارند.

 

 

مبلغ سهام عدالت متوفی

هزینه انتقال سهام عدالت متوفیان در سامانه میراث چقدر است؟

برای انتقال سهام عدالت فوت شدگان در سامانه میراث نیاز به پرداخت هیچ هزینه ای نیست. کارمزد انتقال سهام عدالت فوت شدگان از سوی شرکت سپرده گذاری مرکزی می‌شود و وراث نباید هزینه‌ای واریز نمایند.

 

نکته مهم پیش از ثبت نام سهام عدالت متوفیان

یکی از مدارک برای ثبت نام سهام عدالت متوفیان، برگه انحصار وراثت است. حتما قبل از ثبت نام باید در سامانه ثنا ثبت نام کرده و امور مربوط به انحصار وراثت را انجام داده باشید.

 

ارسال نظرات