۲۷/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۱۸:۱۳
زمان واریز یارانه جدید دولت اعلام شد قیمت پایه و شرایط واگذاری سه مجموعه سوارکاری تصویب شد شناسایی فرار مالیاتی ۶۷۷ همتی در یک صندوق قرض‌الحسنه شناسایی ۳۵۰ فعال بازار رمز ارز که فرار مالیاتی داشتند پاسخ رئیس کل مالیاتی به ابهامات فراخوانهای ارزش افزوده نرخ مالیات پرسودترین شرکتها صفر تا ۱۰ درصد بوده است شرایط توقیف اموال مودیان مالیاتی ابلاغ شد+ سند اعلام آخرین مهلت استفاده از اعتبار مرحله اول کالابرگ الکترونیکی+ جزییات مهلت شرکت در مزایده ۶۲۱ اموال تملیکی تمدید شد ۷۰ درصد هزینه‌های جاری دولت از مالیات تأمین شد سهم مالیات از تولید ناخالص داخلی به ۸ درصد رسیده است گزارش سازمان حسابرسی از بدهی مالیاتی رایتل سازمان امور مالیاتی: باید با جدیت وارد حوزه رمز ارز شویم ابلاغ دستورالعمل تأسیس و فعالیت کارگزاری‌های جذب سرمایه اخبار جدید درباره تغییر ساعت کاری ادارات + جزییات پیشی گرفتن قطری ها در فشار افزایی مهاجرت گاز را به دنبال دارد
۱۲:۵۱ ۱۴۰۳/۰۵/۲۷

برنامه همتی برای تعدیل عایدی سرمایه/عبور از مالیات مجموع درآمد

بررسی برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد نشان می‌دهد که در این برنامه به موضوع تعدیل مالیات برعایدی سرمایه اشاره شده اما چگونگی آن مشخص نیست، ضمن اینکه اشاره‌ای به موضوع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی نیز نشده است.
برنامه همتی برای تعدیل عایدی سرمایه/عبور از مالیات مجموع درآمد
کد خبر:۵۶۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛  با توجه به برنامه‌های ارائه شده از سوی وزیر پیشنهادی اقتصاد دولت چهاردهم و بررسی‌های بخش مالیاتی مربوط به این برنامه‌ها برخی نکات حائز اهمیت است.

 

4 تاکید مالیاتی در برنامه‌های وزیر پیشنهادی؛ از ساماندهی و کاهش معافیت‌ها تا تکرار وعده افزایش نسبت مالیات در برابر GDP

در برنامه‌های پیشنهادی عبدالناصر همتی به عنوان وزیر پیشنهادی اقتصاد، به ساماندهی معافیت‌های مالیاتی و کاهش معافیت‌های غیرضروری، اجرای کامل قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، افزایش سهم مالیات از منابع عمومی بودجه و همچنین افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی اشاره شده است.

 

در خصوص دو مورد آخر یعنی افزایش سهم مالیات از منابع عمومی بودجه و افزایش نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی مهم‌ترین بحث چگونگی تحقق این اهداف است. طی چند سال اخیر شاهد تلاش‌های سازمان امور مالیاتی برای استفاده از ظرفیت فرارهای مالیاتی بوده‌ایم. در نتیجه شاید بتوان گفت که ظرفیت چندانی در این حوزه برای جهش درآمدهای مالیاتی باقی نمانده است.

 

باتوجه به نکته اولی که به عنوان ساماندهی معافیت‌های مالیاتی به آن اشاره شد، این اقدام می‌تواند راهکاری برای افزایش درآمدهای مالیاتی باشد. بنابراین باید دید که راهبرد وزیر جدید اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی آینده در خصوص نحوه اجرای این اهداف چگونه خواهد بود.

 

احتمال تعدیل مالیات برعایدی سرمایه و عبور از مالیات بر مجموع درآمد در آینده

از جمله موارد دیگری که در برنامه‌های ارائه شده حوزه مالیاتی باید مورد توجه قرار بگیرد، نقش تنظیم‌گری مالیات است که به طور مشخص به این بخش پرداخته نشده و مشخص نیست که از کدام پایه مالیاتی مدنظر است. همچنین پیاده‌سازی نظام جامع مالیاتی ابهاماتی دارد و اولویت تکمیل چه اجزایی مشخص نیست.

 

نکته دیگری که وجود دارد این است که در این برنامه به ارائه تسهیلات مالیاتی برای تولیدکنندگان به منظور عبور از تحریم‌ها اشاره شده اما ساز و کاری برای آن مشخص نشده است. ضمن اینکه در این برنامه اشاره‌ای به موضوع مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی نشده است.

 

این در حالی است که نهادهایی مانند مرکز پژوهش‌های مجلس و بخش‌هایی از بدنه تصمیم‌ساز در وزارت اقتصاد دولت سیزدهم، به شدت به دنبال پیاده‌سازی مالیات بر مجموع درآمد بودند.

 

گفتنی است، ابهام در تعدیل مالیات بر عایدی سرمایه نیز وجود دارد و مقصود از تعدیل روشن نیست. با توجه به مراحل پایانی این موضوع در مجلس، نقش وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز مشخص نیست./ تسنیم

ارسال نظرات