۲۰:۲۵ ۱۴۰۳/۰۸/۰۳

معافیت‌های مالیاتی برای مالکانی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند

کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: طبق قانون برای مالکانی که اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند معافیت های مالیاتی در نظر گرفته شده است.
معافیت‌های مالیاتی برای مالکانی که در سامانه املاک و اسکان ثبت نام کنند
کد خبر:۶۰۵۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ سامانه املاک و اسکان از سال ۱۴۰۰ توسط وزارت راه‌وشهرسازی و در راستای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی شد تا از طریق آن بتوان بازار مسکن را به سمت رونق هدایت کرد اما با توجه به مشکلاتی که در ابتدا برای ثبت اطلاعات ایجاد شده بود متقاضیان دیگر تمایلی برای ثبت اطلاعات در این سامانه نشان ندادند این در حالی است که طبق قانون باید تمامی مالکان و حتی مستاجران اطلاعات خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند‌.

 

در همین زمینه مهدوی کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه از سال ۱۴۰۰ که قانون مالیات بر خانه های خالی مصوب شد، همه افراد موظف شدند که اطلاعات محل سکونت خود را در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند گفت:  تمام املاکی که سند آن به نام مالک در سازمان ثبت اسناد صادر شده است و عملاً تحت مالکیت وی شناخته می شود باید در سامانه‌ املاک و اسکان ثبت شود.

 

وی با بیان  اینکه بسیاری از افراد اسناد قولنامه ای و غیررسمی دارند و به همین خاطر، شناسایی دقیق تعداد مالکان خانه های خالی، ممکن نیست اظهار کرد: در همین راستا دولت و مجلس به دنبال اعتبارزدایی از اسناد قولنامه ای هستند و می خواهند فرصتی برای تبدیل سند قولنامه ای به سند رسمی  را مهیا سازند.

 

مهدوی  توضیح داد:  با  ثبت اطلاعات در این سامانه می توان سیستم مالیات ستانی را منسجم ساخت و مالکان چند خانه ای را به دام مالیات انداخت. در حال حاضر، مبلغ نهایی مالیات جمع آوری شده از محل خانه های خالی چندان زیاد نیست و اصلاً در حدی نیست که بتواند بازدارنده باشد.

 

او بیان کرد: طبق قانون در صورتی که مالکان اقدام به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه  املاک و اسکان نکنند، واحد مسکونی آن‌ها به عنوان خانه خالی در نظر گرفته خواهد شد و بر اساس قانون، مشمول مالیات و جرائم مربوط به آن می‌شود.

 

او با بیان اینکه مالکان برای معافیت مالیاتی باید در  اولین فرصت  اطلاعات ملکی خود را در سامانه ثبت کنند گفت: طبق قانون ساماندهی ، تمام صاحبخانه هایی که واحد مسکونی خود را  اجاره داده اند که باید در سامانه املاک و اسکان  اطلاعات خود را ثبت کنند و در این زمینه  هم از معافیت ۱۰۰ درصدی مالیات بر درآمد اجاره بهره مند می شوند.

 

وی اظهار کرد: تکمیل اطلاعات در سامانه املاک و اسکان نیازمند همکاری دستگاه ها است و در این بخش ضروری است تمامی دستگاه‌ها از جمله سازمان ثبت احوال  هرچه‌ سریعتر اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند تا این سامانه کامل شود./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظرات