۱۷:۴۳ ۱۴۰۳/۰۸/۰۷
«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

کوبا چطور در تاریکی فرو رفت؟

کوبا به دلیل تولید بسیار کم سوخت‌های فسیلی و ظرفیت محدود پالایش، تقریبا به طور کامل به واردات برای تامین برق وابسته است.
کوبا چطور در تاریکی فرو رفت؟
کد خبر:۶۳۴۸

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ شبکه ملی برق کوبا روز جمعه فرو پاشید و تمام جمعیت ۱۰ میلیون نفری این کشور بدون برق ماندند؛ شبکه برق کوبا و نیروگاه‌های حرارتی که با سوخت نفت کار می‌کنند، قدیمی و فرسوده هستند. این تاسیسات دهه‌ها پیش ساخته شده و به ندرت مورد نگهداری قرار گرفته‌اند. همچنین، کوبا به دلیل تولید بسیار کم سوخت‌های فسیلی و ظرفیت محدود پالایش، تقریبا به طور کامل به واردات برای تامین تولید برق وابسته است.

 

بر اساس گزارش تازه منتشر شده از سوی رویترز، ونزوئلا امسال ارسال سوخت به کوبا را به نصف کاهش داد، زیرا این کشور در تامین نیازهای داخلی با مشکل مواجه شده است. همچنین، روسیه و مکزیک نیز صادرات به کوبا را کاهش داده‌اند و این امر دولت کم‌پول کوبا را مجبور کرده تا به دنبال سوخت‌های گران‌تر در بازارهای جهانی باشد.

 

این وضعیت در روز جمعه به اوج خود رسید؛ زمانی که بزرگ‌ترین نیروگاه برق کوبا دچار نقص فنی شد و چندین نیروگاه کوچکتر که قبلا از کار افتاده بودند، به آن پیوستند. بدی آب و هوا نیز ورود سوخت از کشتی‌های نفتکش را متوقف کرده و این امر نیروگاه‌های برق جزیره را با کمبود سوخت مواجه کرد. ترکیب این عوامل منجر به فروپاشی کامل شبکه برق شد.

 

دولت کوبا چه راه‌حل‌هایی پیشنهاد کرده است؟ 

دولت کوبا اعلام کرده که سرمایه‌گذاری در یک برنامه بلندمدت برای تولید درصد بیشتری از برق خود از منابع تجدیدپذیر، به ویژه انرژی خورشیدی را آغاز کرده و در حال سرمایه‌گذاری برای افزایش تولید نفت خام در داخل کشور است.

 

همچنین در هفته جاری، رسانه‌های دولتی گزارش دادند که ۲۶ مزرعه خورشیدی در سراسر کشور، با هدف نصب ظرفیت جدیدی معادل ۱۰۰۰ مگاوات یا حدود یک‌سوم تقاضای فعلی در حال ساخت هستند. پروژه مشابه دیگری نیز تا سال ۲۰۳۱ به اتمام خواهد رسید.

 

بحران اقتصادی، کمبود سوخت و کمبود منابع مالی، پیشرفت را کند و دولت را مجبور به ادامه استفاده از نیروگاه‌های فرسوده خود در کوتاه‌مدت کرده است.

ارسال نظرات