جزییات بررسی پرونده فرهنگیان فاقد رتبه بندی معلمان
به گزارش اقتصاد معاصر؛ طی اجرایی شده رتبه بندی معلمان برخی از فرهنگیان با توجه به مدارک بازگذاری شده شامل این طرح نشده و در شرایط عدم احراز رتبه قرار گرفته بودند. حالا امروز وزارت آموزش و پرورش طی اطلاعیه ای اعلام کرده است که فرآیند بررسی پرونده فرهنگیانی که بار دیگر مدارک خود را بارگذاری کرده اند آغاز شده است و به زودی تکلیف آنها مشخص خواهد شد.
اطلاعیه آموزش و پرورش درباره بررسی پرونده فرهنگیان فاقد رتبه بندی معلمان
ارزیابی پرونده رتبه بندی معلمان که در شرایط عدم احراز رتبه قرار گرفته بودند و یک سال از تاریخ عدم احراز رتبه آنها گذشته و اخیراً نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کردهاند، آغاز شد.
میز رتبه بندی معلمان در نامهای به رؤسای هیئت ممیزه استانها اعلام کرد: در اجرای ماده یک و ۵ آییننامه نظام رتبهبندی معلمان، درخصوص ارزیابی پرونده رتبهبندی همکارانی که در شرایط عدم احراز رتبه قرار گرفته بودند و یک سال از تاریخ عدم احراز رتبه آنها گذشته و اخیراً نسبت به بارگذاری مدارک اقدام کردهاند، دستور فرمایید با فوریت جهت بررسی پروندهها و تعیین رتبه استحقاقی و جلوگیری از تضییع حقوحقوق آنها اقدامات زیر صورت پذیرد:
۱- تشکیل هیئتهای ممیزه استان و مناطق و در صورت لزوم تشکیل کارگروههای تخصصی، موضوعی یا اجرایی مورد نیاز و انجام وظایف محوله مطابق قانون و آییننامه اجرایی رتبهبندی.
۲- ایجاد سازوکار لازم بررسی فوری مستندات توسط مراجع پنجگانه فرایند رتبهبندی شامل:
الف) مدیر (مسئولیت بررسی و تأیید صحت مدارک و مستندات بارگذاریشده برعهده مدیر مستقیم است و در صورت بروز هرگونه تخلف، متخلف به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهد شد) ترتیبی اتخاذ شود تا جهت دریافت دسترسی مدیران مستقیم به فناوری منطقه مراجعه کنند.
ب) امور اداری (مسئولیت ارائه و تأیید اطلاعات صحیح مربوط به سنوات تجربی، آخرین مدرک تحصیلی، ارزشیابی سالانه، ضمن خدمت و مشمول بند امتیاز مربوط به تربیتمعلم با امور اداری محل اشتغال فرد است و در صورت بروز تخلف، متخلف به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری معرفی خواهد شد). باتوجهبه اینکه این مرحله غیرقابلبرگشت است همکاران امور اداری این آیتمها را بهدقت بررسی و تأیید کند.
ج) تأیید حراست منطقه محل خدمت
د) تأیید گزینش منطقه محل خدمت
ه) بررسی و تأیید هیئت ممیزه در سطح منطقه و استان _ لزوم تشکیل جلسات هیئت ممیزه به طور مستمر و بررسی و تأیید رتبهها
۳- برگزاری جلسات آموزشی و توجیهی برای مدیران مستقیم و عوامل اجرایی و نظارتی نظام رتبهبندی معلمان.
۴- صدور احکام رتبهبندی مشمولین بلافاصله پس از تأیید هیئت ممیزه.
تذکرات مهم:
- فرایند اجرای رتبهبندی از روز شنبه پنجم آبان شروع شده است.
- با توجه به محدودیت زمان و بهمنظور جلوگیری از تضییع حقوق همکاران، ترتیبی اتخاذ شود تا مراحل اعلام شده بهسرعت در دستور کار قرار گیرد.
- زمان بازشدن سامانه RTB برای نیروهایی که تاکنون اقدام به بارگذاری مدارک نکردهاند متعاقباً اعلام میشود.
- واحد فناوری استان بهطور مستمر درخصوص رفع اشکالات سامانه، ایجاد دسترسیهای لازم برای مدیران مدارس و.... با مرکز فناوری وزارت متبوع و اعضای کارگروه ستادی و استانی همکاری لازم را معمول نمایند.
نظام رتبه بندی فرهنگیان و معلمان چیست ؟ رتبه بندی معلمان طرحی است که بر مبنای سند تحول بنیادین نظام آموزشی کشور تدوین شده است. این طرح با هدف ارتقاء سطح زندگی معلمان و تکریم حرفه مقدس معلمی نوشته شده و توجه ویژه ای نیز به بهبود کیفیت آموزشی دارد. این قانون که در مورخه 15 اسفند 1400 از مجلس رای مثبت گرفت و به تصویب رسید، در شانزدهم همان ماه توانست تاییدیه شورای نگهبان را نیز به دست آورد. رئیس جمهوری نیز در مورخه بیست و سه اسفندماه همان سال این قانون را تقدیم مجلس نمود. شایان ذکر است، موضوع رتبه بندی از تاریخ سی ویکم شهریور سال هزار و چهارصد، در حال اجرا می باشد. متاسفانه آن دسته از معلمانی که پیش از این تاریخ از حرفه معلمی بازنشسته شده اند، مشمول این قانون نمی شوند.
فرصت رایگان برای دبیران >> با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است میتوانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.
صلاحیت های معلم
قانون نظام رتبه بندی معلمان همانطور که گفته شد، برای بهبود کیفیت نظام آموزشی شکل گرفته است. در این زمینه معلمان لازم است وضعیت شغلی خود را در چند زمینه بهبود دهند تا بتوانند به شایستگی های حرفه ای و مهارتی بیشتری دست یابند. این مساله باعث می شود تا درجه آنها مطابق این طرح بهبود یافته و به شکل افزایش حقوق تاثیر خود را بر این روند نشان دهد. گفتنی است این رتبه بندی در بردارنده پنج سطح مختلف است که مبنای حقوق پرداختی را تشکیل می دهد.
سامانه رتبه بندی معلمان
سامانه رتبه بندی معلمان rtb.medu.ir از مورخه بیست و شش مرداد سال چهارصد و یک شروع به کار کرده است. سامانه رتبه بندی معلمان با هدف عملیاتی کردن طرح مورد نظر و با نیت ارتقاء کیفیت نظام آموزشی در خدمت معلمین گرامی می باشد. جهت ثبت نام در این وب سایت، نخست لازم است وارد آن شده و بعد فرم های مربوط به شایستگی خود را تکمیل کنید. خوب است یادآوری کنیم، ایجاد طرح رتبه بندی مساله ای بود که سالها فرهنگیان کشور در پی به دست آوردن آن بوده اند. اما به دلایل موانع و مشکلاتی که بر سر راه تحقق این طرح وجود داشت، این قانون تا سالها مورد اجرا قرار نگرفت. در دولت سیزدهم که با وعده اجرایی شدن این طرح به روی کار آمد، تمامی موانع و مشکلات نظام رتبه بندی معلمان برچیده شد و در حال حاضر این قانون در حال اجرا است و می تواند به صورت غیر مستقیم بر کیفیت نظام آموزشی کشور و میزان حقوق فرهنگیان تاثیر مطلوبی بگذارد.
معرفی شایستگی های تخصصی و حرفه ای معلمان در نظام رتبه بندی معلمان
در نظام رتبه بندی معلمان لازم است فرهنگیان بر مبنای شایستگی هایی که به دست آورده اند، تعیین سطح شوند. منظور از شایستگی، کسب ویژگی های عمومی و حرفه ای و تخصصی است. این شایستگی ها موجب پیدایش رتبه های پنجگانه ای است که معلمان را در آن قرار می دهد. این رتبه های پنجگانه عبارت اند از : آموزشیار، مربی، استادیار، دانشیار و استاد معلم. در این سند، معلم باید بتواند حائز ویژگی های ذیل باشد تا بتواند شایستگی های تخصصی و حرفه ای او تعیین سطح شود:
مهارت توصیف در فرایند یادگیری به شکل های متفاوت،
توانایی ترکیب روش ها و سطوح مختلف یادگیری،
برخورداری از وحدت در سطوح مختلف یادگیری،
پویایی و منعطف بودن با شرایط مختلفی که در کلاس درس به وجود می آید،
در زمینه دانش و مهارتی که مهارت کسب کرده است به شایستگی های لازم رسیده باشد،
برخورداری از دانش تربیتی،
مهارت های مرتبط با عمل تربیتی موضوعی،
برخورداری از دانش عمومی بالا.
چه افرادی شامل قانون نظام رتبه بندی معلمان می شوند؟
طبق ماده دو طرح رتبه بندی معلمان، تنها افرادی مشمول این نظام رتبه بندی می شوند که در دایره این تعریف جای داشته باشند؛ آموزگاران، دبیران، هنرآموزان، مربیان امور تربیتی، مشاوران واحد آموزشی، مراقبان سلامت و بهداشت، مربی توانبخشی در مدارس استثنایی، مدیران و معاونینی که در مراکز آموزشی و تربیتی مشغول به کار هستند. متاسفانه همانطور که در سطور فوق نیز ذکر شد، بازنشسته ها مشمول این قانون نمی شوند.
شرایط کسب رتبه برای معلمان
بر مبنای نظام رتبه بندی معلمان، کلیه شاغلینی که به صورت تمام وقت، در آموزش و پرورش خدمت می کنند، قادرند در امتحان رتبه بندی فرهنگیان شرکت کرده و به ارتقاء درجه خود امیدوار باشند. این آزمون در صورتی قبولی می تواند مزایای شغلی مطلوبی را برای فرهنگیان فراهم آورد. این گروه لازم است از صلاحیت های عمومی برخوردار باشند. شایستگی های حرفه ای و تخصصی نیز از جمله شرایطی است که هر معلمی باید واجد آن باشد. این صلاحیت ها طی چند سال کار در عرصه معلمی به دست آمده و نیازمند حداقل دو سال سابقه معلمی است. آزمونی که برای معلمان در نظر گرفته شده است در دو مرحله قابل اجراست که پنجاه درصد محتوای آن متعلق به آزمون اول و پنجاه درصد مابقی نیز مربوط به آزمون دوم است. کارمندان ادارات آموزش و پرورش نیازی به شرکت در این آزمون ندارند. همچنین معلمینی که از مشکلات بینایی در رنج هستند، برای شرکت در نظام رتبه بندی معلمان نیاز است که به اداره کارگزینی محل خدمت خود مراجعه نمایند. قابل ذکر است اگر معلمی حد فاصل بین دو رتبه به خاطر مسائلی مانند مرخصی استعلاجی، مرخصی زایمان و غیبت های موجه فاقد فرم ارزشیابی باشد، می تواند مدارک دو دوره آزمون قبلی خود را به مسئولین مربوطه ارائه بدهد. البته یکی از مدراک می بایست به تاریخ گرفتن رتبه جدید نزدیک باشد.
فرصت رایگان برای دبیران >> با اشتراک رایگان آزمون ساز آنلاین پلکان یادگیری که استقبال بی نظیر دبیران مدارس را در برداشته است میتوانید به راحتی و در کمترین زمان، آزمون های تشریحی و تستی طراحی کنید و به صورت آنلاین یا حضوری آن را برگزار نمایید.
ساختار اجرایی رتبه بندی معلمان به چه صورت است؟
برای عملیاتی کردن صحیح نظام رتبه بندی معلمان، هیات و نهادهایی تشکیل شده است که عبارت اند: از هیات های ممیزه مرکزی، استانی، شهرستانی، منطقهای و ناحیهای. این نهادها هر کدام متشکل از افرادی است که بر اجرا و پیاده سازی این قانون نظارت دارند. به عنوان مثال در هیات ممیزه مرکزی افرادی مانند وزیر آموزش و پرورش، معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع، مدیر مرکز برنامه ریزی منابع انسانی، دبیر کل شورای عالی و دو نفر از معاونین وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار هستند.
اعضای هیات استانی نیز طرح رتبه بندی معلمان را تحت نظارت خود داشته و شامل این افراد می شوند: مدیر کل آموزش و پرورش در استان، معاونت پژوهش، برنامه ریزی و توسعه منابع، رییس منابع انسانی، یکی از روسای ادارات آموزش و پرورش، معاونین اداره کل و آموزش و پرورش استان و مدیر اداره استثنایی، مدیر اداره حراست، مدیریت پاسخ گویی به شکایات و انتقادات، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان. همچنین قابل ذکر است، اعضای هیات مدیره شهرستان نیز شامل مدیر اداره آموزش و پرورش شهرستان، معاونت توسعه مدیریت، کارشناس امور اداری، معاونین آموزش و پرورش شهرستان، یک نفر از روسای واحدهای آموزشی، مسئول حراست و مسئول ارزیابی می باشد.
تاثیر رتبه بندی معلمان در درآمد آنها چقدر است؟
تاثیر رتبه بندی معلمان در درآمد آنها به صورت رتبه های یک تا پنج خود را نشان می دهد. سطح افزایش درآمد در قانون رتبه بندی فرهنگیان به این شرح است:
رتبه نخست: شامل چهل و پنج درصد افزایش درآمد ( مبلغ تمام شده هشت میلیون و صدو بیست هزار تومان )
رتبه دو: شامل پنجاه و پنج درصد افزایش درآمد است( هشت میلیون و ششصد و هشتاد هزار تومان )
رتبه سه : شامل شصت و پنج درصد افزایش حقوق( نه میلیون و دویست و چهل هزار تومان)
رتبه چهار: شامل هفتاد و پنج درصد افزایش حقوق ( نه میلیون و هشتصد هزار تومان)
رتبه پنج: شامل هشتاد و پنج درصد افزایش درآمد( ده میلیون و نهصد و بیست هزار تومان)