افزایش ۲۰ درصدی تولیدات روزانه خودرو در نیمه دوم سال
به گزارش اقتصاد معاصر؛ امروز میز اقتصاد به بررسی آخرین وضعیت تولیدات خودرو و دلایل افت آن با حضور کیانوش پورمجیب کارشناس طراحی و تامین قطعات ایران خودرو، مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس، مانی حدادی کارشناس خودرو و قاسم بلوچ مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان حمایت پرداخت.
در ابتدای این برنامه کیانوش پورمجیب کارشناس طراحی و تامین قطعات ایران خودرو با بیان اینکه از ابتدای امسال تولید پژو پارس به عنوان یکی از محصولات ایران خودرو را کنار گذاشتیم گفت: تاکنون ایران خودرو ۹۲ درصد از برنامه تولید خودرو را محقق کرده است و در این زمینه تاخیر جدی نداشته است و در حال حاضر درصدد جبران کمبود ۸ درصدی هستیم.
وی ادامه داد: ایران خودرو تولید پژو و هایما را کنار گذاشته است و اگر این عدم تولیدات را لحاظ کنیم میزان عقب ماندگی در تولیدات ایران خودرو به ۱۲ درصد میرسد.
پورمجیب بیان کرد: در صورتی که تولیدات خودرو کاهش و یا افزایش یابد تغییری در قیمت تولید شده خودرو ایجاد نمیشود چه بسا که هرچه قدر تولیدات افزایش یابد انگیزه ما سازندگان در این بخش هم بیشتر میشود.
وی ادامه داد: چندین وقت است که قیمت جدید برای خودروسازان اعلام نشده، اما شاهد آن هستیم که به صورت حداکثری اقدام به تولید محصولات خود میکنیم.
پورمجیب بیان کرد: در شرایط کنونی شاهد ناکارآمدی در مجموع تصمیم گیریها هستیم و ما با عارضه ریالی و کمبود منابع ارزی در این بخش مواجه هستیم.
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم که با رعایت برخی از ملاحظات در این بخش بتوانیم ۲۰ درصد تولیدات روزانه را افزایش دهیم و میزان تولید خودرو را از ۲ هزار دستگاه به ۲ هزار و ۳۰۰ دستگاه در روز در نیمه دوم سال برسانیم.
در ادامه این برنامه مصطفی طاهری عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: برنامهای که پیش از این وزارت صمت در دولت قبل داده بود آن بود که تولیدات را به ۳ میلیون خودرو برساند، اما در این دوره اعلام شده که به بیش از ۲میلیون میرساند. این در حالیست که پیش بینی میشود حدود یک میلیون و ۳۵ هزار دستگاه خودروسازان بتوانند تولید کنند.
وی ادامه داد: میزان تولیدات خودروها توسط خودروسازان بسیار کاهشی بوده است و در ۶ ماه اول امسال ایران خودرو حدود ۱۲ درصد عقب ماندگی داشته است. توقف تولید خودرو آسیب جدی به این بخش وارد میکند بنابراین نباید به سمت این بخش برویم بلکه میتوانیم با تولید خودروهای اقتصادی بخشی از التهاب و تقاضای بازار را کاهش دهیم.
در ادامه این برنامه مانی حدادی کارشناس خودرو گفت: مردم در حوزه تحویل خودرو گوشت قربانی هستند چراکه بسیاری از خودروسازان از کمبود منابع مالی گلهمند هستند، اما آیا به این موضوع هم توجه میکنند که متقاضیان تحویل خودرو با چه سختی و مشقتی پول خودرو را تهیه کرده اند.
وی ادامه داد: در حال حاضر شاهد آن هستیم که در تحویل خودرو ایران خودرو پژو پارس را برای متقاضیان باز نگه داشته، اما در هنگام تحویل خودرو به متقاضی سورن تحویل میدهد و در سایپا هم متقاضی شاهین ثبت نام کرده، اما از متقاضی پول اطلس را دریافت میکنند و در هنگام تحویل کوئیک میدهند.
حدادی گفت: آیا تاکنون این اتفاق افتاده است که خودروسازان به متقاضی به دلیل تاخیر در تحویل تخفیف دهند. کمتر از یک هفته دیگر تمامی وعدهها در خصوص تحویل خودرو و افزایش آن به فراموشی سپرده میشود و برای بهتر شدن اوضاع یاید یک کار کارشناسی دقیق و منصفانه صورت گیرد.
در پایان قاسم بلوچ مدیرکل بازرسی و مبارزه با قاچاق کالای سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: سازمان حمایت یک سازمان تعزیراتی حکومتی است. اگر خودروساز به قرارداد خود عمل نکرد و در موعد مقرر خودرو تحویل داده نشد مشمول جریمه میشود.
وی ادامه داد: اگر خودروساز با مصرف کننده قراردادی بست باید خودرو تحویل داده شود، اما در حوزه تحویل خودرو شاهد آن هستیم که هیچ کدام قرارداد بسته نشده و ثبت نام تنها در سامانه بوده که در آنجا هم تمامی این شرایط از جمله تغییر خودرو اعلام شده است.