۱۶:۰۵ ۱۴۰۳/۰۸/۲۴

ماجرای پولی شدن اتوبان همت چیست؟

اتوبان همت پولی می شود؟ پولی شدن اتوبان همت یکی از موضوعاتی است که این روزها مورد بحث قرار گرفته شده است.
ماجرای پولی شدن اتوبان همت چیست؟
کد خبر:۷۹۸۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ پولی شدن اتوبان همت طی روزهای اخیر توسط مسئولان مطرح شده است و یکی از مهمترین دغدغه های مردم تهران شده است. اما واقعا اتوبان همت پولی می شود؟ در این خبر به بررسی پولی شدن اتوبان همت می پردازیم.

تردد در اتوبان همت پولی شد!

شهرداری تهران اعلام کرد خودروهای تک‌سرنشین دیگر به راحتی نمی‌توانند وارد اتوبان همت شوند.
 
کد ویدیو

یک مقام مسئول در شهرداری تهران در صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که خودروهای تک سرنشین دیگر به راحتی نمی توانند وارد اتوبان همت شوند و می بایست مبلغی را به عنوان عوارض تردد پرداخت کنند.

این در حالی است که این سخنان برای امروز و دیروز نیست و از زمانی که مدیریت شهری به دست محمدباقر قالیباف بوده نیز فقط در حد یک ایده در شهرداری تهران مطرح شده است و برای به نتیجه رساندنش، لازم است مسیر بسیار طولانی و حتی فرا سازمانی را طی شود.

سوال اینجاست چرا یک ایده خام مثل پولی شدن مهم ترین بزرگراه کشور، که به احتمال زیاد نیز در حد همان ایده باقی می ماند، در تلویزیون سراسری کشور مطرح شود و ذهن شهروندان را درگیر مسائل حاشیه ای کند؛ آن هم در شرایطی که کمبود و  فرسودگی حمل و نقل عمومی و همچنین ترافیک در پایتخت، برای تهرانی ها به یک معضل تبدیل شده است؟

ماجرای پولی شدن تردد در بزرگراه همت تهران

پوریا علیمردانی، مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران درباره راه اندازی خط ویژه پر سرنشین و ماجرای پولی شدن تردد در بزرگراه همت تهران اظهارداشت: ماجرای پولی شدن بزرگراه صحت ندارد و یک برداشت رسانه‌ای اشتباه است و راه اندازی خط ویژه تردد خودروهای پرسرنشین (سه سرنشین و بیشتر) با هدف کاهش ترافیک مد نظر قرار گرفته است.

وی افزود: خط ویژه تردد خودروهای پرسرنشین مثل خط ویژه بی آرتی، قاعدتاً با وسایل کنترلی، نظارت خواهد شد ولی اینکه به ازای دریافت پول امکان تردد در بزرگراه باشد، درست نیست.

اتوبان همت پولی می شود

مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران ادامه داد: در فاز نخست یک خط سرعت در بزرگراه همت برای تاکسی‌ها و ون و مینی‌بوس اختصاص می‌یابد و در فاز دوم امکان تردد سایر مسافربرها در صورت ریجستری در شبکه شهری وجود خواهد داشت.

وی بیان داشت: به ازای تردد در این مسیر شهروندان قرار نیست هزینه‌ای پرداخت کنند و نظارت هم جهت برخورد با تخلفات و ورود غیرمجاز صورت می‌گیرد.

علیمردانی گفت: طرح خطوط ویژه خودروهای چند سرنشین موسوم به HOV تاکنون در برخی شهرهای دنیا اجرا شده و بزودی عملیات اجرایی آن با اندکی تغییرات برای اولین بار در بزرگراه شهید همت تهران آغاز خواهد شد.

پلیس: اتوبان همت پولی نمی‌شود

پلیس در خصوص خبر پولی شدن اتوبان همت توضیح داد: اتوبان همت پولی نمی‌شود، متخلفان جریمه می‌شوند!
 
کد ویدیو

سرهنگ مصطفی زینی‌وند در گفت وگویی اظهار کرد: در همین راستا در بزرگراه شهید همت خط سبقت اتوبوس و حمل و نقل عمومی ایجاد می‌شود، ایجاد این خط ویژه یکی از راهکارهایی بود که در سال گذشته از سوی پلیس برای برون‌رفت از ترافیک شهر تهران مطرح شد و ما به صورت جدی آن را پیگیری کردیم.

سرهنگ زینی‌وند افزود: در کلانشهر تهران باید چنین طرح‌هایی اجرایی شود تا شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب شوند تا از وجود خودروهای تک‌سرنشین در خیابان‌ها و بزرگراه‌های تهران کاسته شود. البته این اولویت در ایجاد خط ویژه در بزرگراه همت به خودروهایی عمومی که در حال جابجایی مسافر هستند، داده می‌شود.

پولی شدن بزرگراه همت مطرح نیست

وی اضافه کرد: پلیس موافق اجرای طرح مسیر ویژه حمل و نقل همگانی در بزرگراه همت است اما اینکه پولی می‌شود درست نیست و در واقع بحث پولی شدن آن مطرح نیست، بلکه موضوع اعمال قانون متخلفان است زیرا در ساعت‌های اوج ترافیک اولویت با خودروهای پرسرنشین همگانی است و خودروهای غیرمجاز اعمال قانون می‌شوند.

به گفته وی، خطوط پُرسرنشین سه معیار اصلی فیزیکی، ترافیکی و حمل و نقلی دارد که معیارهای فیزیکی مانند عرض خطوط عبوری، معیار ترافیکی حجم تردد خودروهایی که از آن معبر عبور می‌کنند یا حجم تردد مسافران و معیارهای حمل و نقل متوسط زمان سفر و مصرف سوخت لحاظ می‌شود.

پولی شدن اتوبان همت

۵۹ درصد خودروها در بزرگراه همت تک‌سرنشین است

رییس اداره تصادفات و مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ گفت: اما چرا بزرگراه همت انتخاب شده است زیرا به عنوان اولین گزینه این خط آمارگیری شده که با توجه به حجم خودروهای ترددکننده در سه ساعت اوج ترافیک صبح و سه ساعت اوج ترافیک عصر نشان می‌دهد که ۵۹ درصد خودروهای این بزرگراه خودروهای تک‌سرنشین، ۳۱ درصد ۲ سرنشین و ۱۰ درصد چند سرنشین بودند.

وی ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که ما چنین بزرگراهی که نقش عبوری دارد و به صورت مبدا و مقصدی کارکرد دارد اولویت را به حمل و نقل عمومی این بزرگراه داده‌ایم تا خودروهای تک‌سرنشین کمتر شود و خودروهای همگانی و پرسرنشین افزایش یابد و از حجم ترافیک همت نیز کاسته شود.

سرهنگ زینی‌وند افزود: تعداد خطوط تاکسیرانی و اتوبوسرانی در این خط در وضعیت موجود لابلای این خودروها تردد می‌کنند یکی از مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد از آنجا که بزرگراه شهید همت نقش جابجایی و مبدا و مقصد دارد اگر بخواهیم خط بی‌آرتی ایجاد کنیم نیاز به ایجاد ایستگاه دارد و برای خط بی‌آرتی باید کل مسیر را جداسازی کنیم.

وی یادآور شد: اما در صورتی که طرح مسیر ویژه حمل و نقل همگانی در بزرگراه همت ایجاد شود، در ساعات اوج ترافیک می‌توانند ناوگان حمل و نقل عمومی از این میر تردد بهتری داشته باشند هرچند قرار است به این مسیر ناوگان عمومی نیز تزریق شود تا مردم راحت‌تر بتوانند از این خط استفاده و تردد کنند.

 

ارسال نظرات