هزینه پیش ثبت نام حج تمتع+ جزییات و جدول بندی
به گزارش اقتصاد معاصر؛ حج تمتع یا حج واجب یکی از مهمترین فروع دین اسلام است. مسلمانان با داشتن شرایطی مکلفند در دهه اول ماه ذیالحجه به مسجد الحرام در شهر مکه در عربستان سعودی بروند و مجموعهای از اعمال واجب را بهجا آورند در تازه ترین اطلاعیه های سازمان حج و زیارت پیش ثبتنام از متقاضیان اعزام به حج تمتع ۱۴۰۴ از صبح امروز ۵ آذر ماه بر اساس اولویتبندی آغاز میشود. هزینه پیش ثبت نام حج تمتع، زمان بندی پیش ثبت نام، سایت پیش ثبت نام حج تمتع و ... را در ادامه این مطلب خواهیم آورد.
بر اساس برنامهریزیهای انجام شده توسط سازمان حج و زیارت، مقرر است پیش ثبتنام (ثبتنام مقدماتی) از متقاضیان اعزام به حج تمتع سال ۱۴۰۴ از روز دوشنبه ۱۴۰۳/۰۹/۰۵ به ترتیب اولویتبندی آغاز میشود.
زمانبندی پیش ثبتنام بر اساس تاریخ ودیعهگذاری
نحوه پیش ثبتنام حج تمتع
پیش ثبتنام از افراد دارای اولویت تشرف به حج تمتع سال ۱۴۰۴ با مراجعه واجدین شرایط به سامانه my.haj.ir و بهصورت غیرحضوری بوده و متقاضیان میباید با مراجعه به این سامانه، نسبت به تکمیل و بهروزرسانی اطلاعات خود اقدام کنند.
سایت پیش ثبت نام حج تمتع
متقاضیان اعزم به حج تمتع در سال 1404 برای برای ثبت نام باید به سامانه my.haj.ir مراجعه نمایند.
هزینه پیش ثبت نام حج تمتع/مبلغ واریزی
در این مرحله تمامی متقاضیان اعزام به حج تمتع سال آتی (۱۴۰۴) میباید مبلغ ۱.۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال معادل یکصد و پنجاه میلیون تومان (با احتساب مبلغ قبض ثبتنام اولیه و سود متعلق به آن) و از طریق درگاه سازمان حج و زیارت پرداخت کنند. بدیهی است باقیمانده هزینه سفر (که بر مبنای هزینههای ارزی و ریالی محاسبه میشود) هنگام ثبتنام قطعی افراد در کاروانهای اعزامی که متعاقباً اعلام خواهد شد، دریافت میشود.
- تبصره: به آگاهی معدود افرادی که در کاروانهای حج سال ۱۳۹۹ نامنویسی و وجوه مربوطه را واریز کرده، و با وجود فراخوان در سه حج گذشته برای تشرف به این سفر معنوی اقدام نکردهاند، میرساند حج تمتع سال آتی (۱۴۰۴) آخرین فرصت این عزیزان برای تشرف و یا تعیین وضعیت آنان است. همچنین ایشان نیازی به انجام پیش ثبتنام نداشته و همزمان با اعلام ثبتنام قطعی، بهصورت مستقیم امکان نامنویسی در کاروانها را خواهند داشت.
نکات قابل توجه برای متقاضیان پیش ثبت نام حج تمتع
۱- پس از اعلام کاروانها، افرادی امکان ثبتنام قطعی در گروههای اعزامی به حج سال ۱۴۰۴ را خواهند داشت که اقدام به پیش ثبتنام کرده باشند. (به استثنا ثبتنامیهای ۱۳۹۹)
۲- تمامی وجوه مربوط به هر فرد باید از طریق کارت بانکی شخصی (منطبق با کارت ملی) انجام شود.
۳- ضروری است تمامی متقاضیان شماره شبای شخصی خود را در سامانه درج کنند. بدیهی است مسئولیت صحت شماره شبای اعلام شده و همچنین عدم مسدودی آن به هر دلیل با ثبتنامکننده است.
۴- انتخاب و ثبتنام در کاروانهایی امکانپذیر خواهد بود که با اطلاعات کامل و به روزشده فرد متقاضی در سامانه my.haj.ir مربوط به استان، شهرستان محل اعزام، مذهب و سایر اطلاعات درج شده در سامانه تکمیل اطلاعات، مطابقت داشته باشد.
۵- چنانچه متقاضی پس از اعلام سازمان حج و زیارت مبنی بر مراجعه به کاروانهای اعلامی، در مهلت مقرر برای ثبتنام قطعی مراجعه نداشته باشد، منصرف شناخته شده و پس از کسر کارمزد نقل و انتقال بانکی، قبض ثبتنامی وی پایدار و الباقی وجه پیش ثبت نام به حساب شبای اعلامی مسترد خواهد شد.
۶- عملیات اعزام کاروانهای حج تمتع، از اوایل ماه ذیالقعده (دهه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۴) آغاز و با پایان ماه ذیالحجه و اوایل ماه محرم ۱۴۴۷ (نیمه تیرماه ۱۴۰۴) خاتمه خواهد یافت.
۷- متقاضیان اعزام برای سفر حج تمتع سال ۱۴۰۴ باید دارای گذرنامه حداقل با تاریخ اعتبار ۱۴۰۴/۰۹/۱۰ باشند.
مناسک حج تمتع
حج واجب مرکب از دو عمل است: یکی عمره تمتع و دیگری حج آن. عمره تمتع مقدم بر حج است و هر یک از آن دو دارای اعمال مخصوصی است که به آن اشاره میشود.
مناسک عمره تمتع
احرام از یکی از مواقیت
طواف کعبه
نماز طواف
سعی بین صفا و مروه
تقصیر (کوتاه نمودن مقداری از مو یا ناخن)
اعمال حج تمتع
احرام بستن در مکه
وقوف در عرفات از ظهر روز نهم ذی الحجّه تا غروب
وقوف در مشعرالحرام در شب دهم ذی الحجّه تا طلوع خورشید
انداختن هفت سنگریزه به جمره عقبه در روز عید قربان (روز دهم ذی الحجّه)
قربانی کردن
حلق یا تقصیر به معنی تراشیدن سر یا کوتاه کردن مو یا ناخن
طواف حج
نماز طواف
سعی بین صفا و مروه
طواف نساء
نماز طواف نساء
بیتوته در منا در لیالی تشریق (شبهای یازدهم و دوازدهم و در بعضی صورتها شب سیزدهم)
به جا آوردن واجبات ایام تشریق (روزهایی که شب آن را در منی بیتوته کرده است که عبارتست از اینکه هریک از جمرات سهگانه را به ترتیب رمی کند.
شروط حج تمتع
در حج تمتع چند امر شرط است:
شرط اول: نیت. یعنی از زمانی که میخواهد به احرام عمره تمتع محرم شود، قصد انجام حج تمتع را داشته باشد. در غیر این صورت حج او صحیح نیست.
شرط دوم: مجموع عمره و حج، در ماههای حج واقع شود.
شرط سوم: حج و عمره، هر دو در یک سال واقع شوند.
شرط چهارم: مجموع عمره و حج برای یک شخص و توسط یک شخص باشد؛ بنابراین، اگر فردی دو نفر را اجیر کند که یکی از آن دو از طرف میّت حج تمتع بجا آورد و دیگری عمره تمتع، مجزا نیست.