به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ چین که در سال ۲۰۲۴ برای دومین سال متوالی به عنوان بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان شناخته شد، در سال جاری با چالشهایی در بازارهای جهانی و داخلی روبهرو است. بر اساس اعلام انجمن خودروهای مسافری چین (CPCA)، صادرات خودروهای این کشور در سال گذشته با رشد ۲۵ درصدی به ۴.۸ میلیون دستگاه رسید و این کشور توانست بار دیگر ژاپن را پشت سر بگذارد. با این حال، انتظار میرود رشد صادرات در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد و صادرات خودروهای برقی رشدی نداشته باشد.
تحقیقات یکساله اتحادیه اروپا درباره یارانههای خودروهای برقی ساخت چین نشان میدهد، صادرات به این منطقه، مقادیر منفی قابل توجهی را تجربه کرده است. رشد صادرات به اتحادیه اروپا در ماههای نخست سال ۲۰۲۴ فقط ۱۰ درصد بود که بسیار کمتر از رشد ۳۶ درصدی سال ۲۰۲۳ است. این در حالی بوده که روسیه، مکزیک و امارات متحده عربی به عنوان بازارهای اصلی خودروهای چینی معرفی شدند اما صادرات به کشورهای تایلند، استرالیا و بریتانیا کاهش یافت.
چارلز لستر، تحلیلگر موسسه Rho Motion، تاکید دارد که اگرچه تعرفههای اتحادیه اروپا در کوتاهمدت محدودیتی برای فروش خودروهای برقی چینی ایجاد کرده اما راهاندازی تاسیسات تولیدی در اروپا، مانند کارخانه BYD در مجارستان، میتواند به خودروسازان چینی کمک کند تا در بلندمدت سهم بیشتری از بازار این منطقه کسب کنند.
در بازار داخلی چین، فروش خودروهای برقی و هیبریدهای شارژی در سال ۲۰۲۴ به بالاترین حد خود رسید. این رشد در بحبوحه جنگ قیمتی شدید و برنامههای یارانهای دولت برای جایگزینی خودروهای سنتی با خودروهای سبزتر رخ داد. برخلاف رکود جهانی در بازار خودروهای برقی، رشد داخلی چین باعث شد تا برندهای مطرحی مانند BYD، جیلی و شیائومی در این بازار پرچالش جایگاه خود را تقویت کنند.
این شرایط، علاوه بر تثبیت جایگاه چین به عنوان یکی از پیشگامان صنعت خودروهای برقی، موجب بازآرایی ساختار رقابتی این صنعت در بازارهای داخلی و جهانی شده است.