به گزارش اقتصاد معاصر؛ سانتافه نامی محبوب نزد خانوادههای پرجمعیت است، چون به سبب کابین بزرگ و جادار و سه ردیف صندلی، میتواند حداقل ۷ سرنشین بالغ را در خود جای دهد شاسی بلند سایزمتوسط هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ از طراحی جعبهای برخوردار است تا بیشترین فضای ممکن درون کابین را در اختیار سرنشینان قرار دهد.
هیوندای سانتافه خودرویی است که توسط شرکت هیوندای موتور کره جنوبی از سال ۲۰۰۰ تولید میشود. سانتافه یک خودروی کراساوور ۵ در است که دارای دیفرانسیل جلو یا چهار چرخ محرک است. این نام از شهر سانتافه، نیومکزیکو گرفته شده است و برای مدل سال ۲۰۰۱ به عنوان اولین اسیووی هیوندای معرفی شد. سانتافه نقطه عطفی در برنامه بازسازی این شرکت در اواخر دهه ۱۹۹۰ بود، زیرا این اسیووی مورد استقبال خریداران آمریکایی قرار گرفت. بین سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۲، سانتافه بین کراساوور کامپکت کوچکتر توسان و مدل بزرگتر وراکروز قرار گرفت.
نسل سوم سانتافه که در سال ۲۰۱۲ معرفی شد، در دو نسخه معمولی (کوتاه) و محور بلند توسعه یافته عرضه شد. مدل محور کوتاه در آمریکای شمالی بهعنوان سانتافه اسپورت (صندلیهای سه ردیفه موجود نبود) و در بازارهای جهانی بهسادگی بهعنوان سانتافه فروخته میشد (صندلیهای سه ردیف استاندارد یا اختیاری بودند)، در حالی که مدل محور بلند سانتافه در ایالات متحده به نام سانتافه، در کانادا به نام سانتافه ایکسال و در کره جنوبی به نام هیوندای مکسکروز فروخته میشد. مدل نسل چهارم که در سال ۲۰۱۸ عرضه شد، پیشرانه هیبریدی و پلاگین هیبریدی را معرفی کرد (از سال ۲۰۲۰) و مدل نسل پنجم که در سال ۲۰۲۳ عرضه شد، موتورهای دیزلی را متوقف کرد.
از سال ۲۰۲۳، سانتافه بین توسان کوچکتر و پالیسید بزرگتر در خط تولید کراساوورهای اسیووی جهانی هیوندای قرار گرفت. و اینک هیوندای سانتافه 2025 دنیای جدید از این خودرو محبوب را به همگان نشان می دهد.
مرور مشخصات کلی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵
قیمت پایه: ۵۵ هزار و ۵۰۰ دلار استرالیا (۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار آمریکا)
طول: ۴ هزار و ۸۳۰ میلیمتر
عرض: ۱۹۰۰ میلیمتر
ارتفاع: ۱۷۲۰ میلیمتر
فاصله بین محورها: ۲ هزار و ۸۱۵ میلیمتر
وزن خالص: ۱۹۲۵ کیلوگرم تا ۲۱۰۵ کیلوگرم
پیشرانه: ۱.۶ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندری هایبرید
قدرت خروجی: ۲۳۱ اسب بخار – گشتاور ۳۶۷ نیوتنمتر
جعبهدنده: ۶ سرعته اتوماتیک
مصرف سوخت متوسط: ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومت
هیوندای سانتافه 2025 نسخهای که قرار است به بازار ایران وارد شود، با یک موتور 1975 سیسی توربوشارژ عرضه خواهد شد که توان تولید 182 اسب بخار قدرت و 353 نیوتن متر گشتاور را دارد. این پیشرانه 4 سیلندر با استفاده از فناوری توربوشارژر توانسته است ترکیبی از قدرت بالا و مصرف سوخت بهینه را بهطور همزمان ارائه دهد. این موتور قادر است عملکردی روان و در عین حال قدرتمند را در تمامی شرایط رانندگی فراهم کند، چه در جادههای شهری و چه در مسیرهای خارج از شهرمیزان گشتاور 353 نیوتن متر، برای یک خودروی شاسیبلند در این کلاس کاملاً مناسب است و تجربه رانندگی پرقدرت و بدون احساس کمبود قدرت را برای راننده به ارمغان میآورد. این گشتاور بالا بهویژه در مواقع شتابگیری و عبور از مسیرهای شیبدار یا هنگام سبقت گرفتن از سایر خودروها کاربردی است و عملکرد خودرو را در تمامی شرایط بهینه میکند. گیربکس 8 سرعته اتوماتیک این خودرو بهطور خاص برای هماهنگی با این موتور طراحی شده است. این گیربکس قادر است دقت بالایی در تغییر دندهها ارائه دهد و به همین دلیل، تسلط کامل بر عملکرد خودرو در دست راننده خواهد بود. گیربکس 8 سرعته در کنار قدرت موتور، امکان شتابگیری نرم و پیوسته را فراهم میآورد و در عین حال به مصرف سوخت بهینه کمک میکند. این ویژگی باعث میشود که هیوندای سانتافه 2025 تجربه رانندگی راحت و بیدغدغهای را در کنار بهرهوری انرژی بالا برای کاربران فراهم کند. این مشخصات فنی، علاوه بر عملکرد قدرتمند و نرم، خودرو را به انتخابی مناسب برای استفاده روزمره و سفرهای طولانی تبدیل کرده است. موتور توربوشارژ با قدرت 182 اسب بخار و گیربکس 8 سرعته اتوماتیک، یکی از مهمترین ویژگیهای این مدل به شمار میآید که آن را به خودرویی کارآمد و جذاب برای بازار ایران تبدیل میکند.
هنگامی که هیوندای در جولای سال گذشته سانتافه جدید را معرفی کرد، نمای بیرونی دراماتیک و پر از تغییر آن بحثهای داغی را در جامعه خودرویی برانگیخت. نکتهای که نیکولا دانزا، مدیر بخش طراحی نمای بیرونی هیوندای موتور اروپا نیز به آن اشاره کرد. برخی آن را دوست دارند، برخی دیگر از آن متنفرند، اما صرف نظر از احساسات شما در مورد طراحی تازه، یک حقیقت انکارناپذیر در مورد سانتافه جدید وجود دارد که در زمان رونمایی اخیر آن در استرالیا کشف کردیم: هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ یک شاسیبلند حقیقتا عالی و تحسینبرانگیز است. اما چه چیزی باعث شده که سانتافه جدید انقدر خوب باشد؟
هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ با سه سطح تریم و تک پیشرانه هایبریدی وارد بازار استرالیا شده است. این سیستم شامل یک پیشرانه توربوشارژ ۱.۶ لیتری میشود که در کنار یک موتور الکتریکی نصبشده در جعبه دنده و یک بسته باتری کوچک ۱.۴۹ کیلووات ساعتی لیتیوم-یونی کار میکند. پیشرانه بنزینی ۲۳۱ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۳۶۷ نیوتنمتر بین ۱۰۰۰ تا ۴۱۰۰ دور در دقیقه تولید میکند، در حالی که قدرت اضافه شده موتور الکتریکی به ۵۹ اسب بخار و گشتاور ۲۶۴ نیوتنمتر در ۱۷۰۰ دور در دقیقه میرسد.
در حال حاضر، این سیستم هایبریدی تنها گزینه موجود در بخش پیشرانهها است اما هیوندای در سهماهه چهارم سال، یک پیشرانه بنزینی توربوشارژ ۲.۵ لیتری نیز اضافه خواهد کرد. این پیشرانه قادر به تولید ۲۷۶ اسب بخار و گشتاور ۴۲۲ نیوتنمتر است و با یک جعبه دنده ۸ سرعته دوکلاچه اتوماتیک همراه خواهد شد. متاسفانه، این خودروساز پیشرانه دیزلی ۲.۲ لیتری CRDi را که در سانتافه قدیمی یافت میشد و همچنان در کیا سورنتو فیسلیفت عرضه میشود، به دلیل فروش کم کنار گذاشته است. هیوندای همچنین اعلام کرد که یدککشی اولویت خریداران سانتافه نیست، به این معنی که اکثر آنها به ظرفیت یدککشی اضافی که پیشرانه دیزل به طور سنتی فراهم میکند نیاز نخواهند داشت.
هیوندای انتظار دارد ۶۰ درصد از فروش سانتافه ۲۰۲۵ متعلق به نسخه هایبریدی باشد و نسخه ۲.۵ لیتری نیز بتواند سایر اهداف فروش را تامین کند.
امکانات رفاهی هیوندای سانتافه 2025 شامل سیستم تهویه مطبوع دو ناحیهای، صندلیهای چرمی، صندلیهای جلو با تنظیم برقی و گرمکن، سیستم صوتی با 12 بلندگو، صفحه نمایش 10.25 اینچی، قابلیت اتصال Apple CarPlay و Android Auto، شارژر بیسیم، سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی، سیستم نورپردازی داخلی قابل تنظیم، سقف پانورامیک، دستگیرههای درب مخفی، صندوق عقب برقی با قابلیت باز و بسته شدن اتوماتیک، صندلیهای عقب با قابلیت تنظیم، سیستم تهویه خودکار برای صندلیهای عقب، نمایشگر HUD، سیستم ناوبری، آینه داخلی الکتروکرومیک، کروز کنترل تطبیقی، سیستم دسترسی بدون کلید، سیستم کنترل زاویه کور، و سیستم هشدار برخورد از جلو است. تجهیزات ایمنی هیوندای سانتافه 2025 شامل سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم تشخیص عابر پیاده، سیستم کمکی نگهداشتن خودرو در بین خطوط، سیستم هشدار ترافیک عقب، دوربین دید عقب با سنسور پارک، سیستم پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل کشش، سیستم کنترل سرعت در سراشیبی، کیسه هوای جانبی، کیسه هوای سرنشینان جلو، کیسه هوای پردهای، سیستم ترمز ضد قفل (ABS)، سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، سیستم ترمز کمکی، سیستم کمک راننده در شرایط اضطراری، حسگر پارک جلو و عقب، سیستم هشدار خروج از خط، سیستم هشدار برخورد از عقب، سنسور دمای هوای خودرو، سیستم نظارت بر فشار تایرها، و سیستم ایمنی کودک است.
هیوندای سانتافه جدید بزرگتر از مدل قبلی است. طول آن ۴ هزار و ۸۳۰ میلیمتر، عرض آن ۱۹۰۰ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۷۲۰ میلیمتر است و فاصله بین دو محور هم به ۲ هزار و ۸۱۵ میلیمتر میرسد. بدین ترتیب، نسل پنجم سانتافه ۴۵ میلیمتر بلندتر و ارتفاع و فاصله بین محورهای آن نیز به ترتیب به اندازه ۶۰ میلیمتر و ۵۰ میلیمتر بیشتر از مدل قبلی است. البته وقتی که خودرو را نزدیک مشاهده میکنید، این تفاوت ابعاد بیشتر به چشم میآیند و دلیل عمده این اتفاق هم به خاطر ظاهر جعبهایتر و طراحی کلی اصولیتر خودرو است. خریداران استرالیایی میتوانند سانتافه جدید را در یکی از ده رنگ موجود از جمله سفید مات و برنجی مات خاکی سفارش دهند.
در شروع مجموعه، مدل استاندارد سانتافه قرار دارد که در نسخههای دیفرانسیل جلو و چهارچرخ متحرک عرضه میشود. بالاتر از آن مدل الیت (Elite) دیده میشود که فقط در نسخه چهارچرخ متحرک عرضه شده، در حالی که نسخه پرچمدار کالیگرافی (Calligraphy) قرار دارد که در نسخههای ۶ یا ۷ صندلی موجود است. هیوندای استرالیا معتقد است که حدود ۵۰ درصد از خریداران، تریم کالیگرافی را انتخاب خواهند کرد و انتظار دارد مدل الیت و مدل پایه هر کدام ۲۵ درصد از فروش را به خود اختصاص دهند. قیمتها از ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار برای مدل پایه با دیفرانسیل جلو شروع میشود و به ۳۸ هزار و ۹۰۰ دلار با چهارچرخ متحرک میرسد. مدل الیت از ۴۳ هزار و ۳۰۰ دلار شروع شده در حالی که مدل کالیگرافی با قیمت ۴۹ هزار و ۹۰۰ دلار عرضه میشود.
هیوندای سانتافه 2025 که بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد، در سگمنت شاسیبلندهای متوسط با رقابتهای جدی از سوی برندهای معتبر مواجه است. یکی از اصلیترین رقبای سانتافه در بازار ایران، کیا سورنتو است که طراحی مشابه و ابعاد مشابهی دارد. سورنتو با موتورهای متنوع، امکانات رفاهی بالا و پلتفرم مشترک با سانتافه، رقیب جدی در این سگمنت محسوب میشود. ویژگیهایی همچون طراحی داخلی لوکس و سیستمهای ایمنی پیشرفته، سورنتو را به گزینهای جذاب برای خانوادهها و علاقهمندان به شاسیبلندهای لوکس تبدیل کرده است. تویوتا راو4 یکی دیگر از رقبای هیوندای سانتافه است که در بازار ایران با استقبال خوبی روبهرو است. راو4 با کیفیت ساخت بالا و شهرت تویوتا در زمینهی دوام و عملکرد، توانسته است جایگاه مناسبی در میان شاسیبلندهای بازار ایران پیدا کند. این خودرو با موتورهای هیبریدی و بنزینی، به مصرف سوخت کم و تکنولوژیهای پیشرفته در بخش ایمنی و رانندگی خود معروف است. طراحی کابین راحت و امکانات متنوع این مدل، آن را به رقیبی جدی برای سانتافه تبدیل کرده است. هوندا HR-V نیز در بازار ایران حضور دارد و بهعنوان یک کراساوور کامپکت و شاسیبلند کوچکتر در این سگمنت رقابت میکند. این خودرو با طراحی جذاب و فضای داخلی مناسب برای شهرنشینی، مورد توجه قرار گرفته است. هرچند HR-V از لحاظ ابعاد کمی کوچکتر از سانتافه است، اما ویژگیهایی همچون مصرف سوخت پایین و راحتی در رانندگی شهری باعث میشود که همچنان انتخاب محبوبی برای بسیاری از مصرفکنندگان باشد. در مجموع، هیوندای سانتافه 2025 با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی، طراحی مدرن و ابعاد بزرگتر نسبت به رقبا، بهعنوان یکی از بهترین گزینهها در این سگمنت شاسیبلندهای بازار ایران به حساب میآید. رقابت با کیا سورنتو، تویوتا راو4 و هوندا HR-V نشان میدهد که این خودرو از نظر طراحی، ویژگیهای فنی و راحتی، در یک کلاس رقابتی قوی قرار دارد.
هیوندای سانتافه 2025 با ویژگیها و امکانات خاص خود، تمایز قابلتوجهی نسبت به رقبا در بازار ایران دارد. اولین تفاوت مهم آن، طراحی ظاهری مدرن و جسورانه است که از زبان طراحی "Sensuous Sportiness" هیوندای پیروی میکند. این زبان طراحی باعث شده است که سانتافه 2025 با خطوط منحنی و نمای جلو خاص، تفاوت قابلتوجهی با رقبایی مانند کیا سورنتو و تویوتا راو4 داشته باشد. در حالی که سورنتو و راو4 طراحیهای محافظهکارانهتری دارند، سانتافه با ظاهر برجسته و جسورانه خود توجه بیشتری را جلب میکند. از نظر فضای داخلی، سانتافه 2025 بهویژه با توجه به فاصله بیشتر محورها، فضای وسیعتری نسبت به رقبا ارائه میدهد. در مقایسه با هوندا HR-V که خودرویی کوچکتر است و حتی سورنتو که ممکن است فضای مشابهی داشته باشد، سانتافه فضای داخلی بیشتر و راحتتری برای سرنشینان فراهم میآورد. این ویژگی بهویژه در سفرهای طولانی و استفادههای خانوادگی بسیار حائز اهمیت است. در بخش امکانات رفاهی، هیوندای سانتافه 2025 به سیستمهای پیشرفتهتری مجهز است که شامل نمایشگر بزرگتر، سیستم صوتی حرفهای، قابلیت اتصال بیسیم گوشیهای هوشمند، و سیستم نورپردازی داخلی قابل تنظیم میشود. این موارد در مقایسه با رقبای این کلاس، خصوصاً تویوتا راو4 که امکانات مشابه کمتری دارد، تمایز قابلتوجهی به سانتافه میبخشد. در بخش ایمنی، سانتافه با تجهیزاتی همچون سیستم ترمز اضطراری خودکار، سیستم تشخیص عابر پیاده، و سیستم کمکی نگهداشتن خودرو در بین خطوط، از رقبا پیشی میگیرد. این ویژگیها باعث میشود که هیوندای سانتافه 2025 بهعنوان یک خودرو امنتر و مدرنتر در بازار ایران شناخته شود. در مجموع، طراحی جسورانه، فضای وسیع، و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته، سانتافه 2025 را از رقبای اصلی خود در بازار ایران متمایز میکند.
نگهداری هیوندای سانتافه 2025 در بازار ایران نیازمند رعایت نکات خاصی است تا عملکرد بهینه و طول عمر بالای خودرو تضمین شود. اولین نکته مهم در نگهداری این خودرو، توجه به شرایط آب و هوایی و جادهای ایران است. با توجه به تنوع اقلیمی و جادههای مختلف در کشور، انتخاب لوازم یدکی مناسب و استفاده از روغن موتور و سوخت با کیفیت بالا بسیار ضروری است. استفاده از سوختهای استاندارد و با کیفیت بالا میتواند تأثیر زیادی در عملکرد موتور و بهبود مصرف سوخت داشته باشد. یکی دیگر از مسائل مهم در نگهداری سانتافه، مراقبت از سیستم تعلیق و جلوبندی خودرو است. با توجه به جادههای ناهموار و در برخی مناطق خاکی، سیستم تعلیق این خودرو ممکن است تحت فشار قرار گیرد. بنابراین، توجه به وضعیت کمکفنرها، فنرها و تایرها اهمیت زیادی دارد. تایرهای مناسب و بررسی دورهای فشار باد تایرها در این زمینه تأثیرگذار است. سیستم تهویه مطبوع و فیلترهای آن نیز نیاز به بررسی و تعویض منظم دارند. در فصول مختلف سال و با توجه به شرایط آب و هوایی، فیلتر هوا و فیلتر کابین باید بهطور منظم تعویض شوند تا کارایی سیستم تهویه افزایش یابد و هوای داخل کابین تازه و سالم باقی بماند. در نهایت، به دلیل اینکه هیوندای سانتافه 2025 دارای فناوریهای پیشرفتهای همچون سیستمهای کمکراننده و ایمنی است، نیاز به بهروزرسانی نرمافزارها و بررسی سیستمهای الکترونیکی آن بهطور دورهای احساس میشود. از آنجا که این خودرو به سیستمهای مدرن و پیچیدهای مجهز است، رعایت نکات مربوط به تعمیرات و سرویسهای دورهای از سوی نمایندگیهای معتبر و خدمات پس از فروش رسمی هیوندای در ایران، بسیار مهم است تا از بروز مشکلات فنی و خرابیهای غیرمنتظره جلوگیری شود. با رعایت این موارد، نگهداری هیوندای سانتافه 2025 در بازار ایران میتواند بهطور مؤثر و با هزینههای نسبتاً معقول انجام شود.
فضای داخلی سانتافه جدید تقریبا هیچ شباهتی با مدل قبلی ندارد. اگرچه که فضای داخلی نسل چهارم هم دوستداشتنی و شاید حتی بدون ایراد بود اما فضای داخلی سانتافه جدید جاداتر و زیباتر است و از هر لحاظ، یک ارتقای پیشرفته و محسوس نسبت به نسل قبل محسوب میشود.
با وارد شدن به هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ برای اولین بار، توجه نکردن به فرمان الهام گرفته از رنج روور غیرممکن است. این فرمان شبیه به فرمانی است که در هیوندای گراندور در کره یافت میشود و به درستی، بازتابی از ذات بزرگ و حجیم مدل جدید است. در جلوی فرمان، دو صفحه نمایش ۱۲.۳ اینچی قرار دارند که در یک نمایشگر منحنی پانورامیک یکپارچه شدهاند. از فناوریهای اتصال Android Auto و Apple CarPlay بیسیم به صورت استاندارد پشتیبانی میشود. بهروزرسانیهای از راه دور اینترنتی موجود است و نرمافزارهای مربوط به سیستمهای ایمنی، ترمز، عملکرد و سامانههای کمکی راننده بدون مراجعه به نمایندگیهای هیوندای، قابل بهروزرسانی هستند.
در زمان رونمایی از سانتافه جدید، ما زمان زیادی را در مدل پایه و مدل پرچمدار کالیگرافی سپری کردیم و هر دو عمیقا ما را تحت تاثیر قرار دادند. مدل پایه علیرغم شروع از قیمت رقابتی ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار، بسیار مجهز است. این مدل دارای همان صفحه نمایشهای مدل پرچمدار است، از جمله یک نمایشگر اختصاصی برای کنترل آب و هوا و از یک پد شارژ بیسیم برای تلفنهای هوشمند نیز بهره میبرد.
یکی از تغییرات کلیدی در نسل پنجم سانتافه، جابجایی دنده از تونل به ستون فرمان و استفاده از سیستم انتقال قدرت با سیم است. این نه تنها به برند امکان نصب یک سینی ذخیره جدید در جایی که قبلا دسته دنده قرار داشت را داده، بلکه یک محفظه ذخیره بزرگ نیز در زیر تونل وجود دارد که بیشتر در خودروهای الکتریکی دیده میشود. صندلیهای مدل استاندارد با یک پارچه نرم و زیبا پوشیده شدهاند.
البته کابین هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ کالیگرافی حتی خاصتر هم به نظر میرسد. مقایسه سانتافه جدید با جنسیس GV80 شاید کار گزاف و پرمدعایی به نظر برسد، مخصوصا که محصول جنسیس حداقل ۴۰ هزار دلار گرانتر از خودروی هیوندای است اما نسل پنجم سانتافه کالیگرافی از لحاظ ارائه تجهیزات لوکس و اولویت قرار دادن رفاه و راحتی سرنشینها، میتواند به راحتی با GV80 رقابت کند.
فرمان، داشبورد، پنلهای درب، کنسول مرکزی و صندلیهای کالیگرافی با چرم نرم و زیبایی پوشیده شدهاند که در چندین رنگ موجود است. همچنین یک سیستم نورپردازی محیطی قابل تنظیم و یک محفظه ذخیره در بالای داشبورد وجود دارد که از نور UV-C برای ضدعفونی کردن اقلامی مانند تلفنها، کیفپولها و عینکها استفاده میکند. مدلهای الیت و کالیگرافی از شارژرهای بیسیم دوگانه برای تلفنهای هوشمند هم بهره میبرند. همچنین، یک فرمان گرمشونده و صندلیهای جلو گرمایشی و سرمایشی وجود دارد.
هیوندای یک سیستم صوتی ۱۲ بلندگو Bose به مدلهای الیت و کالیگرافی اضافه کرده و صدای این نسخهها را حقیقتا فوقالعاده کرده است. کالیگرافی همچنین از یک آینه دید عقب دیجیتال و ۱۴ حالت پیشفرض برای صندلی راننده و ۸ جهت پیشفرض برای صندلی سرنشینها بهره میبرد.
ردیف دوم به ویژه به خاطر صندلیهای کاپیتان، بسیار جادار است،. فضای پا، فضای انگشتان پا و فضای سر کافی وجود دارد. نبود یک واحد کنترل آب و هوای اختصاصی برای ردیف دوم یک نقطه ضعف عجیب به شمار میرود. در عوض، راننده باید از صفحه نمایش جلو برای تنظیمات مخصوص سیستم گرمایش و سرمایش در ردیف دوم استفاده کند. ردیف سوم به طرز شگفتآوری جادار و برای بزرگسالان به اندازه کافی بزرگ است.
فضای بار سانتافه جدید افزایش یافته است. ظرفیت استاندارد ۶۲۸ لیتر است که میتوان با خم کردن صندلیهای ردیف عقب، آن را به ۱۹۴۹ لیتر افزایش داد.
برای بیشتر روز اول رانندگی با هیوندای سانتافه ۲۰۲۵، ما در مدل پایه بودیم. همانطور که اشاره شد، قیمت آن از ۳۶ هزار و ۹۰۰ دلار دلار شروع میشود که ۵ هزار دلار بیشتر از سانتافه پایهای است که سه سال پیش بررسی شده بود. در حالی که این تفاوت قابل توجهی است، سانتافه جدید مشخصا لوکستر به نظر میرسد و رانندگی با آن بسیار خوشایندتر است.
برای شروع، فضای داخلی بسیار مجهزتر است و تقریبا هیچ پلاستیک سیاه زبرز از مدل قدیمی وجود ندارد. این پیشرفت نه تنها یک قدم رو به جلو بلکه یک جهش عظیم به نظر میرسد. از چرم نرم در عناصر مختلفی استفاده شده و فضای ذخیره زیاد است. استفاده از دو صفحه نمایش آسان و راحت است و هر دو، عناصر گرافیکی واضح و باکیفیتی را نمایش میدهند. فضای اضافه هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ نیز غیر قابل چشمپوشی است.
در حالی که تصمیم هیوندای برای تجهیز سانتافه جدید به پیشرانه هایبریدی به عنوان گزینه استاندارد بحثهایی را برانگیخته است، تنها مدت کوتاهی طول کشید تا ما را متقاعد کند. سیستم هوشمندانه، بین قدرت الکتریکی خالص و حالت هایبریدی تغییر میکند. این شاسیبلند عایقبندی صدای بسیار خوبی دارد، به طوری که حتی زمانی که پیشرانه ۱.۶ لیتری روشن بود، من نمیتوانستم چیزی بشنوم مگر اینکه با شتابگیری سریع و کار بیشتر، فشار زیادی به آن بیاورم.
هوندای سانتافه هایبریدی سریع نیست، اما به راحتی و بدون دردسر به حداکثر سرعت خود میرسد. انتقال قدرت نیز بسیار نرم است. هیوندای مصرف سوخت متوسط ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در چرخه ترکیبی را اعلام کرده و در حالی که ما نتوانستیم به طور کامل به این عدد برسیم، به راحتی توانستیم به محدوده ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر کیلومتر برای رانندگی طولانی دست یابیم.
هیوندای استرالیا در سالهای اخیر با هدف بهینهسازی محصولات خود برای جادهها و خیابانهای محلی این کشور، به دستکاری و تغییرات جزئی شاسی و فنربندی پرداخته و این موضوع که منعکسکننده توجه و تعهد هیوندای به مشتریان خود است، باعث افتخار و خوشحالی شعبه استرالیا بوده است. البته سانتافه جدید از تنظیمات محلی سواری و تعلیق بهرهمند نمیشود زیرا به گفته هیوندای، مهندسان کرهای شرکت شرایط استرالیا را در همان زمان توسعه و مهندسی خودرو در نظر گرفتهاند. دو نمونه اولیه به استرالیا برای آزمایش ارسال شد و هر دو بدون نیاز به تنظیم شاسی تایید محلیها را دریافت کردند. ما میتوانیم دلیل آن را ببینیم. این خودرو راحت است، واقعا راحت است و نیازی به دستکاریها و تغییرات بیشتر ندارد.
مسیر ما {کاراسکوپز} از سیدنی ترکیبی از رانندگی بزرگراهی، جادههای کوهستانی و بخشهای شنی و سنگریزه (گراول) بود که البته سانتافه همه آنها را به راحتی و بدون کوچکترین مشکلی پشت سر گذاشت. خودرو به قدری چابک و تیز است که بتواند پیچها را بدون دردسر رد کند. نسخه دیفرانسیل جلوی مدل پایه ما نیز برای وظایف روزمره رانندگی بیش از حد کافی بود.
ما متاسفانه نتوانستیم مدل میانی الیت را امتحان کنیم، اما مدل پرچمدار کالیگرافی که بیشترین فروش را خواهد داشت راندهایم.
هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ کالیگرافی علاوه بر دریافت یک فضای داخلی مجهزتر، بر روی چرخهای ۲۰ اینچی متمایز قرار دارد، دارای یک سقف دوگانه است و مانند الیت، شامل ویژگیهای ایمنی بیشتری است. این ویژگیها شامل «سیستم کمکرسان رانندگی در بزرگراه ۲» با عملکرد تغییر لاین خودکار، کروز کنترل هوشمند مبتنی بر ناوبری و کمک پارک هوشمند از راه دور است. حتی یک دسته دستی روی ستون C برای دسترسی آسانتر به ریلهای سقفی وجود دارد.
صندلیهای چرمی ناپا فوقالعاده راحت هستند و تنها فاقد عملکرد ماساژ هستند تا حس لوکس واقعی را بدهند. سیستم چهارچرخ متحرک به طور یکپارچه نیرو را بین چرخهای جلو و عقب توزیع میکند. در حالی که ما مدل کالیگرافی را در گراول راندهایم، نتوانستیم حالتهای رانندگی سطوح مختلف دیگر را آزمایش کنیم. همچنین نتوانستیم قابلیت یدککشی را آزمایش کنیم. هیوندای میگوید که سانتافه ۲۰۲۵ میتواند تا ۱۶۵۰ کیلوگرم را یدککشی کند.
اعتراف میکنم که به خاطر تصاویری که سال گذشته از سانتافه جدید منتشر شده بود، کمی به احتمال موفقیت آن شک داشتم. با این حال وقتی آن را در موقعیت و مشخصات مناسب و مخصوصا از نزدیک و با این رنگ جذاب سفید مات نسخه کالیگرافی میبینید، بعید است دلبسته و طرفدار آن نشوید.
به غیر از نمای بیرونی، کابین و فضای داخلی هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ نیز تحولی اساسی یافته است و از محصولاتی مثل کیا سورنتو هم باحالتر و لذتبخشتر است. مواد استفادهشده در کابین مرغوب و باکیفیت است و سطوح مخملی و مجلل باعث میشود که از دست زدن به هر بخش و عنصر فضای داخلی خسته نشوید. بعد از تغییرات ظاهری و رفاهی، به دیگر مزیت نسل پنجم سانتافه میرسیم که تجهیز شدن به فناوریهای پیشرفته و مدرن است. فناوریهایی که علاوه بر ارائه استانداردهای جدید رفاهی و تفریحی، ایمنی خودرو را به شکل محسوسی ارتقا میدهند و به طور کلی، کار با خودرو را راحتتر میکنند.
با کنار هم قرار دادن تمام این ویژگیها میتوان فقط به یک نتیجه رسید: هیوندای سانتافه ۲۰۲۵ خودرویی نیست که بتوان به راحتی از آن چشمپوشی کرد. این مدل باید در بالای لیست محصولات احتمالی خریداران و مشتریان این سگمنت باشد. سگمنتی که اگر بخواهیم صادق باشیم، مدتی است که کمی خستهکننده و تکراری به نظر میرسد و سانتافه جدید آمده است که این تصویر را از بین ببرد.
قیمت سانتافه مدل ۲۰۲۵ از ۳۵ هزار و ۶۷۵ دلار برای نسخه پایه آغاز میشود و تا ۴۸ هزار و ۲۲۵ دلار ادامه مییابد. با توجه به دلار ۸۴ هزار تومانی، قیمت نسخه پایه به صورت خام، ۳ میلیارد تومان است.