اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

چند رسانه ای

۲۴/بهمن/۱۴۰۳ | ۱۵:۲۹
۱۵:۲۸ ۱۴۰۳/۱۱/۲۴
عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌و‌گو با «اقتصاد معاصر»؛

به‌حاشیه رفتن مسکن و مدهای حمل‌و‌نقل/دولت برای تفکیک وزارتخانه تسریع کند

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه اگر هم‌زمان سه نفر را وزیر راه و شهرسازی کنیم، باز هم به دلیل گستردگی وظایف، بازدهی کافی نخواهند داشت، گفت: مشخص نیست رئیس‌جمهور با چه توجیهی و با کدام نظر کارشناسی با تفکیک وزارت راه مخالفت می‌کند، این حوزه نیاز به کنترل لحظه‌ای و پیگیری مستمر دارد و یک وزیر قادر به انجام این کار نیست.
کد خبر:۱۴۹۴۷

علیرضا نثاری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: تفکیک وزارت راه و شهرسازی می‌تواند بدون تحمیل هزینه‌های اضافی و به درستی انجام شود، برنامه تفکیک را به دولت اعلام کرده‌ایم و مقرر شده که ظرف سه ماه، دولت دو وزیر را برای دو وزارتخانه جداگانه به مجلس معرفی کند. 

نماینده مردم نهاوند تاکید کرد: علاقه‌ای ندارم که این طرح به نحوی اجرا شود که دولت به واسطه ماده ۷۵، آن را به دلیل بار مالی سنگین به تعویق بیندازد یا اجرای آن را دشوار کند. چنین اتفاقی بر عملکرد مسؤولان این حوزه سایه خواهد انداخت، اگر تفکیک باید انجام شود، لازم است در اسرع وقت صورت گیرد. در غیر این صورت، روند اجرایی وزارتخانه تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و این موضوع تا یکی دو سال آینده بر عملکرد آن اثر خواهد گذاشت. 

وی به مزایای تفکیک وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: گستردگی وظایف این وزارتخانه باعث شده که وزرا نتوانند به‌ صورت تخصصی روی تمامی حوزه‌ها تمرکز کنند. به عنوان مثال جلسات تخصصی درباره سازمان بنادر یا مسائل حمل‌ونقل هوایی به دلیل حجم بالای مسؤولیت‌ها کمتر برگزار می‌شود. از سوی دیگر، برنامه مسکن دولت نیز به دلیل کمبود تمرکز و پیگیری‌های لازم، از اهداف تعیین‌شده اما عقب مانده است. 

نثاری توضیح داد: اگر وزیر وقت بیشتری داشته باشد، می‌تواند جلسات شورای عالی مسکن را به‌ طور منظم برگزار کند، عملکرد بانک‌ها را از نزدیک کنترل کرده و روند ساخت‌وساز را بهتر مدیریت کند. در حال حاضر، گستردگی وظایف مانع از چنین اقداماتی شده است. 

وی افزود: باید واقعیت‌ها را پذیرفت و بر اساس نظرات کارشناسی تصمیم‌گیری کرد. حتی اگر سه وزیر در وزارتخانه راه و شهرسازی منصوب شوند، باز هم به دلیل گستردگی وظایف، کارایی کافی نخواهند داشت. این حوزه نیاز به کنترل لحظه‌ای و پیگیری مستمر دارد، چراکه مستقیما با جان مردم و اقتصاد کشور در ارتباط است. 

وی تاکید کرد: تصمیم‌گیری درباره تفکیک وزارت راه و شهرسازی نباید تحت تاثیر ملاحظات سیاسی باشد، بلکه باید صرفا بر پایه تحلیل‌های کارشناسی انجام شود. از رئیس‌ جمهور نیز انتظار داریم که نظرات کارشناسان را در این تصمیم‌گیری لحاظ کند. تاخیر در تعیین تکلیف این وزارتخانه می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به کشور وارد کند. 

نثاری تصریح کرد: عملکرد خانم صادق را در وزارت راه ارزیابی می‌کنم، وی در حوزه‌های مختلف کارشناسی‌شده عمل کرده است. برای مثال سامانه «تم» را به‌ خوبی اصلاح و بهینه‌سازی کرده که نشان‌دهنده رویکرد مدیریتی صحیح او است. 

ارسال نظرات