به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ دو خودروساز بزرگ دولتی چین، دانگفنگ موتور و چونگکینگ چانگان، در حال بررسی امکان ادغام برای تشکیل یک مجموعه قدرتمندتر هستند. هدف از این اقدام، تقویت جایگاه رقابتی آنها در بازار جهانی در برابر رقبای داخلی همچون بیوایدی، جیلی و همچنین خودروسازان مطرح بینالمللی مانند تویوتا، گروه فولکسواگن، هیوندای و کیا است.
این دو شرکت در اطلاعیههایی اعلام کردند که سهامداران اصلی آنها در حال بررسی معاملاتی هستند که ممکن است به تغییر در ساختار مالکیت منجر شود. با این حال، تاکید کردند که هرگونه تصمیمگیری در این زمینه نیازمند تایید نهادهای نظارتی است.
اگرچه این بیانیهها به صراحت به ادغام اشاره نکرده و نامی از طرف مقابل ذکر نشده اما بازار، این اظهارات را نشانهای از ادغام احتمالی دانسته است. همین مساله باعث شد که روز دوشنبه، سهام دانگفنگ در بورس هنگکنگ، ۲۹ درصد و سهام چانگان در بورس شنژن، ۸ درصد افزایش یابد.
به عقیده کارشناسان، این اعلامیهها احتمال ادغام شرکتهای مادر دولتی این دو خودروساز را تقویت میکند، هرچند که به طور مستقیم به آن اشاره نشده است. دولت چین انگیزههای روشنی برای حمایت از ادغام در صنعت خودروسازی دارد، چراکه رقابت شدید، بسیاری از خودروسازان را با چالشهای جدی مواجه کرده است.
در صورت تحقق این ادغام، مشابه آنچه برای هوندا و نیسان مطرح شده، شرکت جدیدی شکل خواهد گرفت که بر اساس دادههای سال ۲۰۲۴، بیش از پنج میلیون دستگاه خودرو در سال به فروش خواهد رساند. این دو خودروساز دارای خطوط تولید و تاسیسات قطعهسازی گسترده در سراسر چین هستند که از طریق یکپارچهسازی تولید، زنجیره تامین و کاهش هزینههای تحقیق و توسعه، امکان کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری را فراهم خواهد کرد.
این ادغام احتمالی نیز میتواند در آینده صنعت خودروی ایران تاثیرگذار باشد. از آنجا که ایرانخودرو و بیشتر خودروسازان خصوصی با دانگفنگ همکاری دارند و سایپا نیز تا چند روز پیش برنامهای بلندمدت برای همکاری با چانگان در نظر گرفته بود، هرگونه تغییر در ساختار مالکیتی این دو شرکت چینی میتواند بر مسیر همکاریهای خودروسازان ایرانی با آنها تاثیرگذار باشد. در صورت شکلگیری یک شرکت واحد، احتمال تغییر در قراردادها، انتقال فناوری و حتی شرایط تامین قطعات برای خودروسازان ایرانی وجود خواهد داشت.