به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از فایننشال تایمز؛ شرکتهای بزرگ و گروههای غیرانتفاعی شروع به حذف یا بازنویسی ارجاعات به تغییرات اقلیمی در وبسایتهای خود کردهاند. این اقدام مشابه حذف یا کاهش اهمیت تغییرات اقلیمی از وبسایتهای دولتی ایالات متحده، در واکنش به سیاستهای دونالد ترامپ است.
بررسیهای فایننشال تایمز نشان میدهد که بیانیههای مرتبط با تغییرات اقلیمی از سوی شرکتهای پیشرو، از جمله والمارت و کرفت هاینز، در سال گذشته حذف یا بازنویسی شدهاند. این تغییرات در شرایطی رخ داده که مخالفتهای جمهوریخواهان با سیاستهای زیستمحیطی تشدید شده و برخی شرکتها از اهداف انتشار خالص صفر خود عقبنشینی کردهاند.
ترامپ که تغییرات اقلیمی را یک فریب خوانده، از زمان روی کار آمدن خود، حملاتی گسترده علیه سیاستهای زیستمحیطی آغاز کرده است. دولت وی نیز اقدام به حذف یا کاهش اهمیت ارجاعات به تغییرات اقلیمی در وبسایتهای دولتی ایالات متحده کرده است.
والمارت که پیشتر خود را متعهد به مقابله با تغییرات اقلیمی معرفی میکرد، اخیرا بخشهایی از وبسایت خود را که به این موضوع اختصاص داشت، حذف کرده است. در بیانیهای که در اواسط سال گذشته در وبسایت این شرکت منتشر شد، آمده بود: «تغییرات اقلیمی یکی از بزرگترین چالشهای زمانه ماست. اگر اکنون اقدامات تهاجمیتری انجام ندهیم، خسارات تشدید شده و پیامدهای آن برای این نسل و نسلهای آینده فاجعهبار خواهد بود.»
با این حال در دسامبر، این بیانیه حذف شد و متن صفحه مربوطه به طور قابل توجهی کوتاه و بازنویسی شد. با این حال، والمارت همچنان در وبسایت خود به تمرکز بر کاهش انتشار گازهای گلخانهای در عملیات خود و همکاری با تامینکنندگان برای کاهش انتشار در زنجیره تامین اشاره کرده است. این شرکت در پاسخ به درخواست رسانهها، اظهار نظری ارائه نکرد.
اریبا حمید، مدیر مشترک صلح سبز بریتانیا، هشدار داد که شرکتها با حذف یا کمرنگ کردن ارجاعات به تغییرات اقلیمی در وبسایتهایشان، به برند خود آسیب میزنند.
وی گفت: «مشتریان و کارکنان نگران تاثیرات تغییرات اقلیمی هستند، زیرا این مساله باعث سختتر شدن تنفس، آلودگی بیشتر آب و افزایش قیمت محصولات شده است.»
وی افزود: «در نهایت، مقابله با تغییرات اقلیمی یک اقدام تجاری مسؤولانه است که پایههای رشد اقتصادی پایدار را تقویت میکند.»
کرفت هاینز در ژانویه صفحه مربوط به اهداف علمی و خالص صفر انتشار کربن را بازنویسی کرد. در این بازنویسی، ارجاع به هدف کاهش ۵۰ درصدی انتشار کربن تا سال ۲۰۳۰ حذف شد. در عوض، این شرکت اعلام کرد که با چالشهای داخلی و خارجی در تحقق اهداف خود مواجه شده و در حال بازبینی این تعهدات است. با این حال کرفت هاینز در بیانیهای اعلام کرد که همچنان کاملا متعهد به هدف خالص صفر انتشار است. دیگر شرکتهایی که ارجاعات خود به تغییرات اقلیمی را کاهش دادهاند، شامل موارد زیر هستند:
خطوط هوایی آمریکن ایرلاینز در نوامبر، پیش از انتخابات، جملهای را که بیان میکرد گذار به سمت کربن پایین هم ضروری و هم در حال انجام است را حذف کرد. این شرکت در پاسخ اعلام کرد که وبسایت با زبان گزارش پایداری جدید بهروزرسانی شده اما اهداف پایداری ما تغییری نکردهاند.
متا (شرکت مادر فیسبوک) بخشهایی از وبسایت پایداری خود را که به رهبری در مقابله با تغییرات اقلیمی و اقدامات جسورانه در زمینه اقلیم اشاره داشت، حذف کرد. با این حال، این شرکت همچنان اعلام کرده که با شرکا برای مقابله با تغییرات اقلیمی همکاری میکند.
فورد در تابستان گذشته جملهای را که در بالای صفحه پایداری در بریتانیا به اقدام علیه تغییرات اقلیمی اشاره داشت، حذف کرد؛ هرچند که برخی ارجاعات در قسمتهای دیگر باقی ماندهاند. این شرکت از اظهارنظر در این زمینه خودداری کرد.
کوکاکولا نیز در دسامبر، بیانیههای خود را درباره مدیریت پسماند تضعیف کرد و اهداف زیستمحیطی خود را کاهش داد. این شرکت به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.
نستله نموداری درباره میزان استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر در سایتهای تولیدی خود را از صفحه تغییرات اقلیمی حذف کرد. همچنین جزئیات مربوط به کاشت درخت نیز از این بخش برداشته شد. این شرکت اعلام کرد که این اطلاعات همچنان در سایر بخشهای وبسایت موجود است.
بن کالدکات، مدیر گروه تامین مالی پایدار آکسفورد هشدار داد که سبزخاموشی (Greenhushing)، یعنی کمرنگ جلوه دادن تلاشهای زیستمحیطی، شفافیت و پاسخگویی را تضعیف میکند.
برخی موسسات خیریه نیز اعلام کردهاند که وبسایتهای خود را تغییر دادهاند. یک سازمان غیرانتفاعی آمریکایی که به صورت بینالمللی فعالیت میکند، اظهار داشت که صفحات مرتبط با تغییرات اقلیمی را کاملا حذف کرده تا شانس دریافت کمکهای مالی از ایالات متحده را افزایش دهد.
ترامپ توقف تامین مالی برخی برنامهها را تایید کرده است، از جمله برنامههای آژانس توسعه بینالمللی آمریکا (USAID) که منجر به تعطیلی پروژههای بشردوستانه و توسعهای ایالات متحده در سراسر جهان شده است.
برخی پروژههای مرتبط با تغییرات اقلیمی اکنون تحت عناوین جایگزین مانند تابآوری، امنیت غذایی یا مدیریت منابع آب معرفی میشوند. یک منبع آگاه از برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) گفت که حتی پیش از کاهش بودجه USAID، انتظار میرفت که پروژهها تغییر نام پیدا کنند.
بهتر است دیگر درباره آنها به عنوان تغییرات اقلیمی صحبت نکنیم، بلکه آنها را تحت عنوان تابآوری معرفی کنیم، چراکه استفاده از اصطلاح تغییرات اقلیمی مانند یک پارچه قرمز در برابر گاو خشمگین است.