به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ حدود یک ماه پیش، اقتصاد معاصر در گزارشی اعلام کرد که ایرانخودرو به دنبال گسترش همکاری با خودروسازان چینی از جمله دانگ فنگ ،گروه فاو (FAW) و چری است. اکنون، با انتشار اخبار جدید مبنی بر بازدید مدیرعامل یکی از خودروسازان چینی از خطوط تولید ایرانخودرو، مشخص شده که این پیشبینی کاملا درست بوده و مدیریت جدید، سیاست مونتاژ گسترده خودروهای چینی را در پیش گرفته است.
مدیرعامل یکی از شرکتهای خودروسازی چینی، به تازگی از ایرانخودرو بازدید کرده است. این شرکت بیشتر در زمینه خودروهای شاسیبلند و کراساوور فعالیت دارد ه در کشورهایی مانند تایلند، برزیل و روسیه خطوط مونتاژی راهاندازی کرده است.
این بازدید را میتوان نشانهای از آغاز همکاری جدیتر ایرانخودرو با این خودروساز چینی دانست؛ همکاری که میتواند به تغییرات عمده در سبد محصولات این خودروساز ایرانی منجر شود.
همچنین اقتصاد معاصر در گزارشی اعلام کرد که با انتقال مدیریت ایرانخودرو به قطعهسازان و افزایش نفوذ این مجموعه در بهمنموتور، احتمال مونتاژ گستردهتر خودروهای چینی در این شرکتها بیشتر شده است. این پیشبینی اکنون با افزایش تعامل ایرانخودرو احتمالا با شرکتهای دانگ فنگ و چری و نشانههایی از خروج تدریجی برند هایما از خطوط تولید ایرانخودرو، به واقعیت تبدیل شده است.
برخی از تحولات اخیر که این روند را تایید میکنند، عبارتند از:
مورد اول: معرفی پژو ۴۰۸X به عنوان یک محصول مونتاژی که در واقع، نسخهای از همکاری مشترک پژو و دانگ فنگ در چین است، نه محصول مستقلی از پژو فرانسه.
مورد دوم: نشانههای ورود برندهای جدید چینی به جای هایما که تاکنون بخشی از سبد محصولات اندک مونتاژی ایرانخودرو را تشکیل میداد.
مورد سوم: تقویت نقش قطعهسازان در مدیریت ایرانخودرو و افزایش احتمال اتخاذ استراتژی مشابه بهمنموتور که در حال حاضر، محصولات متعددی از خودروسازان چینی را مونتاژ میکند.
اگرچه در ابتدا احتمال مونتاژ گسترده خودروهای چینی در ایرانخودرو به عنوان یک گمانهزنی مطرح میشد اما حالا شواهد و اتفاقات جدید نشان میدهد که این موضوع به یک استراتژی قطعی در مدیریت جدید تبدیل شده است. بازدید مدیران چینی، تغییرات در ترکیب محصولات و حضور پررنگتر شرکتهای قطعهسازی در تصمیمگیریهای این خودروساز، همگی نشان میدهد که ایرانخودرو از یک خودروساز ملی به یک پایگاه مونتاژ برندهای چینی تبدیل خواهد شد.