به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از العربیه؛ در پی اعلام رسمی طرح کاهش هزینهها، شرکت نیسان قصد دارد تعدادی از کارخانههای تولیدی خود را در داخل و خارج از ژاپن تعطیل کند؛ تصمیمی که در صورت اجرا، بزرگترین تغییر ساختاری این خودروساز ژاپنی در دو دهه اخیر خواهد بود.
به گزارش منابع آگاه، نیسان در حال بررسی تعطیلی کارخانه «اوپاما» است؛ جایی که از سال ۱۹۶۱، آغاز تولید خودروهای این شرکت را رقم زده و یکی از نمادهای تاریخی نیسان محسوب میشود. همچنین، احتمال تعطیلی کارخانه «شونان» نیز مطرح شده است؛ واحدی که زیر نظر شرکت نیسان شاتای فعالیت میکند و نیمی از سهام آن در اختیار نیسان است. در صورت اجرای این تصمیم، تعداد کارخانههای مونتاژ خودرو نیسان در ژاپن به سه واحد کاهش مییابد.
در عرصه بینالمللی، تمرکز بازنگریها بر کارخانههایی در آفریقای جنوبی، هند و آرژانتین است. همچنین گفته میشود دو کارخانه در مکزیک نیز در فهرست بررسی برای تعطیلی قرار دارند؛ کشوری که پیشتر یکی از قطبهای اصلی تولید محصولات صادراتی نیسان بهشمار میرفت.
نیسان هفته گذشته از اجرای برنامهای گسترده برای کاهش هزینهها خبر داد؛ طرحی که شامل کاهش ۱۵ درصدی نیروی کار و کاهش تعداد کارخانههای جهانی از ۱۷ به ۱۰ واحد است. هدف از این اقدام، بازگشت به سوددهی پایدار و تثبیت موقعیت رقابتی در بازار جهانی عنوان شده است.
با وجود انتشار گزارشهای گسترده، نیسان در بیانیهای رسمی اعلام کرد که گمانهزنیها درباره تعطیلی کارخانهها تاکنون بهصورت رسمی تأیید نشده و این شرکت، هرگونه تصمیم نهایی را بهصورت شفاف و در زمان مناسب با ذینفعان خود در میان خواهد گذاشت.
تحولات اخیر، نشانهای روشن از تغییر رویکرد مدیریتی در این شرکت است. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، رویکردی متفاوت از سلف خود، ماکوتو اوچیدا در پیش گرفته است. اوچیدا همواره بر گسترش جهانی تأکید داشت و مخالف تعطیلی کارخانههای داخلی بود. اما عملکرد ضعیف فروش طی سالهای اخیر، نیسان را ناگزیر از بازنگری در سیاستهای تولیدی و مالی کرده است.
طبق آخرین آمار، میزان فروش جهانی نیسان در سال مالی ۲۰۲۴ به ۳.۳ میلیون دستگاه رسید؛ رقمی که نسبت به سال ۲۰۱۷ کاهشی ۴۲ درصدی را نشان میدهد. این افت، بیش از هر چیز ناشی از رقابت شدید جهانی، افزایش هزینهها و کندی در نوسازی خطوط تولید بوده است.
از جمله تصمیمهای کلیدی نیسان، متمرکز کردن تولید پیکاپهای «فرانتیر» و «ناوارا» در کارخانه «Civac» مکزیک است؛ اقدامی که به توقف تولید این خودروها در آرژانتین خواهد انجامید. همچنین در ماه مارس، اعلام شد که شرکت فرانسوی رنو، سهام نیسان در شرکت مشترک هندی خود را خریداری کرده و از این پس، فعالیت این واحد صرفاً تحت مالکیت رنو ادامه خواهد یافت.
اگر تعطیلی کارخانههای داخلی قطعی شود، این نخستین مورد از زمان بسته شدن کارخانه «مورایاما» در سال ۲۰۰۱ خواهد بود؛ نشانهای مهم از تغییر مسیر استراتژیک نیسان در بازار داخلی ژاپن.
بر اساس تحلیلها، نیسان با در اختیار داشتن تنها سه کارخانه فعال در کشور ـ شامل توچیگی، نیسان موتور کیوشو و نیسان شاتای کیوشو در استان فوکوئوکا ـ همچنان قادر به پاسخگویی به تقاضای بازار داخلی و صادرات خواهد بود.
کارخانه اوپاما که ظرفیتی معادل ۲۴۰ هزار دستگاه در سال دارد، تا پایان اکتبر سال گذشته، حدود ۳۹۰۰ نفر پرسنل داشت. این کارخانه در سال ۲۰۱۰ به نخستین پایگاه تولید خودروی تمامبرقی لیف تبدیل شد؛ محصولی که از آن بهعنوان نخستین خودروی الکتریکی بازار انبوه در جهان یاد میشود.
کارخانه شونان نیز با ظرفیت تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه، بر ساخت ونها و خودروهای تجاری سبک متمرکز است و حدود ۱۲۰۰ نفر در آن شاغل هستند.