اقتصاد کلان

اقتصاد کلان

بانک

صنعت

کشاورزی

راه و مسکن

اقتصاد بین الملل

انرژی

بازرگانی

بورس

فناوری

سیاست و اقتصاد

کارآفرینی و تعاون

بازار

چند رسانه ای

۳۱/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۲:۵۱
۲۱:۴۲ ۱۴۰۴/۰۶/۱۲

کریدور شرقی مبنای توسعه تعاملات ایران، هند، روسیه و چین

کریدور شرق کشور در مقایسه با سایر مسیرهای بین‌المللی عبوری از ایران، مزیت و ظرفیت نسبتا بیشتری برای تبدیل شدن به یک کریدور اقتصادی بین‌المللی دارد.
کد خبر:۳۲۷۲۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ رییس جمهور در بخشی از سخنان خود در اجلاس سازمان همکاری شانگهای گفتند: با تلاش‌های صورت گرفته بندر چابهار در اقیانوس هند به زودی به شبکه ریلی سراسری جمهوری اسلامی ایران متصل خواهد شد و تحول مهمی را در اتصال چین، کشورهای آسیای مرکزی و افغانستان به اقیانوس هند ایجاد خواهد نمود. سرمایه‌گذاران می‌توانند برای توسعه و نیز ایجاد مراکز لجستیک در این بندر از تسهیلات و تخفیفات مختلف استفاده کنند.
سخنان رئیس جمهور اشاره به کریدور شرقی ایران دارد که از طریق ریل، چابهار را به سرخس متصل می‌کند. این کریدور حمل‌و‌نقلی می‌تواند از یک سو اتصال هند به روسیه، آسیای مرکزی و افغاستان و سوی دیگر یک‌ مسیر اتصال جدید به کمربند-راه چین را به دنبال داشته باشد. با توجه به بکر بودن فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی و لجستیکی چابهار برای کشورهای یاد شده، می‌توان گفت کریدور شرق کشور در مقایسه با سایر مسیرهای بین‌المللی عبوری از ایران، مزیت و ظرفیت نسبتا بیشتری برای تبدیل شدن به یک کریدور اقتصادی بین‌المللی دارد.
کریدور حمل‌و‌نقلی شرقی دارای ۳ قطعه مهم است: چابهار-زاهدان، زاهدان-یونسی و یونسی-سرخس. قطعه چابهار-زاهدان تا پایان سال جاری تکمیل می‌شود و در اوایل سال آتی قابل بهره‌برداری خواهد بود.
با این اتصال و از طریق خط زاهدان-بافق عملا چابهار به خطوط ریلی سراسری متصل می‌شود. با این وجود، ظرفیت حمل بار این مسیر، با محدودیت مواجه است و نسبت به حمل بار از مسیر بندرعباس، از منظر اقتصادی رقابت‌پذیر نیست. از آنجایی که اتصال قطعه سوم یعنی یونسی به سرخس، هم‌اکنون برقرار است؛ تکمیل قطعه دوم یعنی زاهدان-یونسی که نیاز به سرمایه‌گذاری بیش از ۱ میلیارد دلاری دارد، برای توسعه این کریدور ضروری است.
نکته مهم در رابطه با این کریدور حمل‌و‌نقلی، پیشبرد خط ریلی چابهار-زاهدان از طریق منابع داخلی کشور (در شرایط دشوار تامین منابع) و رهایی از دوگانه چین/ هند در توسعه چابهار و پس‌کرانه آن است.
این تصمیم باعث ایجاد چشم‌انداز جدی برای توسعه چابهار و پس‌کرانه آن شده و اکنون توانسته است ایران را در موقعیتی قرار دهد که برای توسعه بندر چابهار به دیگر کشورها پیشنهاد سرمایه‌گذاری دهد./فارس

ارسال نظرات