به گزارش اقتصاد معاصر؛ عباس ابریشمی،رئیس اتحادیه آسانسور در نشست خبری اتحادیه کشوری آسانسور و پلهبرقی که در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۴ برگزار شد، با اشاره به دستاوردهای صنعت آسانسور کشور گفت: امروز صنعت آسانسور کشور به نقطهای رسیده که میتوانیم از آسانسورهایی بدون نیاز به مدار برق استفاده کنیم.
همچنین موفق شدهایم آسانسورهایی را طراحی کنیم که به پنلهای خورشیدی متصل هستند؛ این یعنی حرکت به سمت انرژی پاک و کاهش وابستگی به منابع سنتی.
وی در ادامه افزود: در دومین کنگره صنعت آسانسور که ۲۴ مهر برگزار میشود، سامانه شناسنامه آسانسور را راهاندازی خواهیم کرد تا جلوی پلاکزنی قطعات وارداتی به نام تولید ایرانی گرفته شود.این اقدام گامی مهم در جهت شفافسازی و حمایت از تولید داخلی است.
ابریشمی با تأکید بر اهمیت آموزش در این صنعت گفت: در این کنگره، آموزش مبحث ۱۵ مقررات ملی ساختمان و جدیدترین روشهای سرویس آسانسور را ارائه خواهیم داد.
همچنین واحدهای کوچک و متوسط (SME) دستاوردهای خود را به نمایش خواهند گذاشت.
او با انتقاد از نحوه تخصیص تسهیلات بانکی اظهار داشت: واحدهای خرد ما مثل واحدهای بزرگ باید از تسهیلات برخوردار باشند. متأسفانه در حال حاضر بسیاری از این واحدها نمیتوانند از وامها استفاده کنند.
ابریشمی با اشاره به ظرفیت اتحادیه گفت: اتحادیه کشوری آسانسور اکنون ۲۹۰۰ عضو دارد که شامل ۷۰۰ واحد تولیدی و بیش از ۱۶۰۰ واحد خدمات فنی میشود.
این اتحادیه وارد هفتمین سال فعالیت خود شده و خوشبختانه طی ۱۰ سال گذشته، حوادث آسانسور بیش از ۹۰ درصد کاهش یافتهاند.
البته این کاهش مربوط به آسانسورهای دارای مجوز است؛ حوادث عمدتاً مربوط به بالابرهایی هستند که به جای آسانسور استفاده میشوند یا توسط پیمانکاران غیرمتخصص نصب شدهاند.
وی ادامه داد: طبق مقررات، ساختمانهای سه طبقه به بالا ملزم به نصب آسانسور هستند و در غیر این صورت پایانکار صادر نمیشود.
در حال حاضر حدود یک میلیون و دویست هزار دستگاه آسانسور در سطح کشور فعالاند.
ابریشمی درباره وضعیت واردات و تولید گفت: در ۱۰ سال گذشته حدود ۸۰ میلیون دلار قطعات آسانسور وارد کشور شده و با همین قطعات، ۴۰ هزار دستگاه آسانسور عرضه شدهاند.
در بخش موتور و گیربکس به خودکفایی رسیدهایم، اما در موتورهای بدون گیربکس هنوز نیاز به واردات داریم.
ظرفیت تولید سالانه ما نیز ۴۰ هزار دستگاه است.
او درباره قیمت آسانسور توضیح داد: قیمت آسانسور به ظرفیت، سرعت کابین، نوع متریال و نصاب بستگی دارد؛ به همین دلیل قیمت مصوبی برای آن وجود ندارد.
ابریشمی در بخش دیگری از سخنانش به مشکل پلهبرقیهای عابرپیاده اشاره کرد و گفت: اکثر پلهبرقیهای شهری به این دلیل خراب میشوند که شهرداریها به جای خرید پلهبرقی مخصوص فضای باز، پلهبرقیهای داخل ساختمان را خریداری کردهاند.
دلیل این انتخاب، قیمت پایینتر این نوع پلهبرقیهاست که حدود ۳۰ درصد ارزانتر هستند، اما دوام لازم را ندارند.
رئیس اتحادیه آسانسور ایران در پایان به پروژههای نهضت ملی مسکن پرداخت و گفت: در این پروژهها هیچ مناقصهای برگزار نشده و وزارت راه و شهرسازی بهصورت انحصاری از یک شرکت ایرانی حدود ۵ هزار دستگاه آسانسور خریداری کرده است.
نکته تأسفبار این است که فقط قرارداد خرید منعقد شده و هیچ قراردادی برای نصب ثبت نشده است.
ابریشمی با انتقاد از مشخصات فنی این آسانسورها افزود: در این آسانسورها از موتور گیربکس استفاده شده که در دنیا منسوخ شده است.
همچنین کابینها بهجای ظرفیت استاندارد ۸ نفره، بهصورت ۶ نفره طراحی شدهاند که از نظر بهرهوری و مصرف انرژی قابل قبول نیست./فارس