به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر به نقل از المیادین؛ دونالد ترامپ رئیسجمهور ایالات متحده، اعلام کرد که دلیلی برای دیدار با «شی جینپینگ»، رئیسجمهور چین، در دو هفته آینده در کره جنوبی طبق برنامهریزی پیشین وجود ندارد. او در پیامی در شبکه اجتماعی Truth Social نوشت که ایالات متحده در حال آمادهسازی برای افزایش قابلتوجه تعرفهها بر کالاهای وارداتی از چین است و همزمان روابط تجاری گستردهتر میان دو کشور را مورد بازنگری قرار میدهد.
ترامپ در این پیام اظهار داشت:اتفاقات عجیبی در چین در حال رخ دادن است! رفتار آنها بهطور فزایندهای خصمانه شده است.
وی مدعی شد چین اخیراً برای کشورهای مختلف جهان نامههایی ارسال کرده و در آنها از تصمیم خود برای اعمال محدودیت بر تمامی عناصر مرتبط با فلزات نادر خاکی خبر داده است. ترامپ گفت این اقدام موجب انسداد بازارهای جهانی» میشود و «زندگی را برای تقریباً همه کشورهای جهان دشوار خواهد کرد، بهویژه برای خود چین.به گفته رئیسجمهور آمریکا، برخی کشورها با واشنگتن تماس گرفته و نسبت به آنچه او «خصومت تجاری گسترده چین خواند، ابراز نگرانی و نارضایتی کردهاند.
ترامپ تصریح کرد یکی از گزینههای در دست بررسی دولتش، افزایش چشمگیر تعرفهها بر کالاهای وارداتی از چین است. او همچنین از بررسی تدابیر بیشتری در همین راستا خبر داد.
بر اساس ارزیابی تحلیلگران، از تاریخ ۱۴ اکتبر، کشتیهایی که در چین ساخته شدهاند یا تحت مالکیت یا بهرهبرداری شرکتهای چینی قرار دارند، هنگام ورود به نخستین بندر ایالات متحده باید هزینهای سنگین بپردازند. این هزینه ممکن است برای کشتیهایی با بیش از ۱۰ هزار کانتینر از یک میلیون دلار فراتر رود و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۲۸ بهصورت سالانه افزایش یابد.
در واکنش به این تصمیم، وزارت حملونقل چین روز جمعه اعلام کرد که از روز سهشنبه، کشتیهایی که متعلق به شرکتها یا افراد آمریکایی هستند، در ایالات متحده ساخته شدهاند یا پرچم آمریکا را حمل میکنند، مشمول هزینههای بندری اضافی خواهند شد.
این وزارتخانه تأکید کرد که تصمیم جدید در پاسخ به تعرفههای پیشِرو ایالات متحده علیه کشتیهای چینی اتخاذ شده و ماهیت اقدام متقابل دارد.
در بیانیه رسمی این وزارتخانه آمده است:تعرفههای ایالات متحده بر کشتیهای چینی اقدامی تبعیضآمیز است که بهطور جدی منافع مشروع صنعت کشتیرانی چین را خدشهدار میکند، ثبات زنجیره تأمین جهانی را مختل میسازد و نظم اقتصادی و تجاری بینالمللی را تضعیف میکند.
در بیانیهای جداگانه، وزارت بازرگانی چین نیز اعلام کرد که اقدامات متقابل پکن دفاعی و موجه است و با هدف حفظ عدالت در بازارهای جهانی کشتیرانی و کشتیسازی انجام میشود.
بر اساس اطلاعیه رسمی چین، از ۱۴ اکتبر، هزینه جدید برای کشتیهای آمریکایی که در بنادر چین پهلو میگیرند، ۴۰۰ یوان (حدود ۵۶ دلار) به ازای هر تُن خالص تعیین شده است. این نرخ از ۱۷ آوریل ۲۰۲۶ به ۶۴۰ یوان (حدود ۹۰ دلار)، از ۱۷ آوریل ۲۰۲۷ به ۸۸۰ یوان (حدود ۱۲۳ دلار) و از ۱۷ آوریل ۲۰۲۸ به ۱٬۱۲۰ یوان (حدود ۱۵۷ دلار) افزایش خواهد یافت.
تحلیلگران میگویند با اجرای مقررات جدید آمریکا، هزینهها برای کشتیهایی با بیش از دههزار کانتینر ممکن است از یک میلیون دلار فراتر رود و تا سال ۲۰۲۸ هر سال افزایش یابد. در مقابل، کشتیهایی که متعلق به شرکتهای چینی هستند یا تحت مالکیت و اداره آنها قرار دارند، موظفاند برای هر سفر به ایالات متحده مبلغ ۸۰ دلار به ازای هر تُن خالص ظرفیت بپردازند.