به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ نهاد نظارتی بریتانیا موسوم به سازمان رقابت و بازارها (CMA) اعلام کرده که شرکت گوگل دارای «وضعیت بازار استراتژیک» در این کشور است. این تصمیم که در چارچوب قانون جدید رقابت در بازارهای دیجیتال بریتانیا اتخاذ شده، راه را برای اعمال محدودیتهای تازه بر فعالیتهای تجاری گوگل در این کشور باز میکند. گوگل با این تصمیم مخالفت کرده و آن را اقدامی مضر برای نوآوری و رشد اقتصادی در بریتانیا دانسته است.
قانون جدید رقابت دیجیتال بریتانیا در ابتدای سال جاری میلادی اجرایی شد و پس از چند ماه بررسی، CMA به این نتیجه رسید که گوگل در بخش جستوجو و تبلیغات جستوجویی قدرتی «قابل توجه و تثبیتشده» دارد. طبق گزارش این نهاد، بیش از ۹۰ درصد از جستوجوهای اینترنتی در بریتانیا از طریق موتور جستوجوی گوگل انجام میشود، با این حال اعلام وضعیت بازار استراتژیک به معنای تخلف یا اقدام غیرقانونی از سوی گوگل نیست، بلکه صرفا نشاندهنده تسلط این شرکت بر بازار است.
CMA تاکید کرده که تمرکز اولیه نظارت بر حوزههای جستوجو و تبلیغات جستوجویی خواهد بود و فعلا دستیار هوش مصنوعی گوگل، یعنی Gemini مشمول این بررسی نمیشود. با این حال، قابلیتهای مبتنی بر هوش مصنوعی مرتبط با جستوجو مانند AI Overviews و AI Mode در محدوده نظارت قرار خواهند گرفت.
مشورتهای عمومی درباره اقدامات احتمالی برای تضمین رقابت موثر تا پایان سال جاری آغاز میشود و پیشبینی میشود نخستین مجموعه از تصمیمات ضدانحصاری در نیمه نخست سال ۲۰۲۶ اعلام شود. این اقدامات ممکن است شامل افزایش اختیار ناشران در نحوه استفاده از دادههایشان در نتایج جستوجو و نمایش صفحات انتخاب (Choice Screens) برای معرفی موتورهای جستوجوی جایگزین به کاربران باشد.
تصمیم اخیر بریتانیا در ادامه روند تشدید نظارت بر شرکتهای بزرگ فناوری در اروپا اتخاذ شده است. اتحادیه اروپا نیز در قالب قانون بازارهای دیجیتال (DMA)، گوگل، اپل و متا را به عنوان شرکتهای «دروازهبان دیجیتال» معرفی کرده و محدودیتهای گستردهتری برای آنها وضع کرده است. گوگل پیشتر مدعی شده بود که این قوانین به کسبوکار آن آسیب میزنند و خواستار بازنگری در مقررات شده است.
گوگل در واکنش به تصمیم جدید بریتانیا اعلام کرده که فعالیتهایش در این کشور ارزش اقتصادی بالایی دارد و سیاستهای فعلی بریتانیا تاکنون موجب رشد نوآوری شدهاند.
به گفته گوگل، فقط در سال ۲۰۲۳، جستوجوی گوگل ۱۱۸ میلیارد پوند به اقتصاد بریتانیا کمک کرده و معمولا ویژگیهای جدید، ابتدا در این کشور عرضه میشوند. با این حال شرکت هشدار داده که اگر بریتانیا مسیر فعلی را ادامه دهد، ممکن است آن را همانند سایر کشورهای اروپایی در نظر بگیرد؛ اقدامی که میتواند باعث تاخیر در عرضه قابلیتهای جدید به ویژه در حوزه هوش مصنوعی شود.
دبی واینستین، رئیس بخش اروپا، خاورمیانه و آفریقای گوگل نیز در این باره گفته که رویکردهای سختگیرانه اروپا باعث شدهاند کاربران این قاره از برخی نوآوریها مانند قابلیت AI Overviews، محروم بمانند. اکنون باید دید آیا بریتانیا با تداوم این مسیر همانند اتحادیه اروپا عمل خواهد کرد یا رویکردی مستقل و متعادلتر در پیش میگیرد.