به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ روزنامههای مهم کشور در گزارشهای امروز خود به موضوعاتی از جمله ناترازی انرژی، واردات گاز، تحرک نفتی، راهیان بازنشستگان، خشکسالی و حملونقل ریلی پرداختهاند.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارش اقتصادی خود با عنوان «تامین انرژی با نقشه جدید» به چالش ناترازی انرژی و پیامدهای آن بر صنعت و معدن پرداخته و نوشته است: «در ماههای اخیر، ناترازی انرژی به مهمترین مانع تولید در بخش صنعت و معدن تبدیل شده و همراه با مشکلاتی مانند کمبود نقدینگی، نوسانات ارزی، ضعف تقاضا و بخشنامههای متعدد تابآوری صنایع را کاهش داده است. به گفته وزیر اقتصاد، دولت با اولویت توسعه نیروگاههای خورشیدی و سیکل ترکیبی و همچنین مشارکت صنایع بزرگ در پروژههای گازی، تلاش میکند تا سال آینده بخش مهمی از بحران برق و گاز را برطرف کند. همزمان برنامهای برای تسهیل پرداخت مالیات و ایجاد تنفس مالیاتی در حال تدوین است تا فشار نقدینگی از دوش تولیدکنندگان برداشته شود. فعالان صنعتی نیز معتقدند سیاستهای ارزی فعلی ناکارآمد است و قیمتگذاری غلط، قطعی برق، کاهش قدرت خرید و ضعف سرمایهگذاری تولید داخلی را تحت فشار قرار داده است. پیشنهاد آنها اصلاح سیاستهای ارزی، تسهیل واردات مواد اولیه، ارائه حمایت مستقیم به مصرفکننده و توسعه صادرات است که مجموع این اقدامات در صورت اجرا میتواند ثبات بیشتری در انرژی و تولید ایجاد کند.»
روزنامه شرق با عنوان «رویا فروشی با روسها» در گزارش اقتصادی خود به کمبود گاز در زمستان و چالشهای واردات گاز پرداخته و نوشته است: «با آغاز زمستان، ایران با کسری روزانه ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون مترمکعب گاز روبهروست؛ وضعیتی که مانند سالهای گذشته باعث میشود سهم عمده گاز به بخش خانگی برسد و صنعت و نیروگاهها دچار کمبود شوند. واردات گاز از ترکمنستان پس از توقف صادرات این کشور به دلیل بدهی و درخواست جریمه، عملا ممکن نیست و گزینه واردات از روسیه نیز با وجود تفاهمنامههای متعدد، به دلیل موانع سیاسی، ژئوپلیتیک و زیرساختی بینتیجه مانده است. مسیرهای احتمالی انتقال گاز روسیه از آذربایجان، ارمنستان و گرجستان یا خط لوله دریای خزر هرکدام با مشکلات جدی اقتصادی و سیاسی مواجهاند. کارشناسان تاکید میکنند وابستگی کامل به آذربایجان خطرناک است و ایران باید مسیرهای متنوع و زیرساختهای مستقل ایجاد کند تا امنیت انرژی خود و جایگاه ترانزیتیاش تقویت شود.»
روزنامه اعتماد در گزارش اقتصادی خود با عنوان «جهش چین، مقاومت ایران، بازآرایی روسیه» به تاثیر معکوس تحریمهای نفتی و شکلگیری نظم جدید ژئواکونومی انرژی به رهبری چین، ایران و روسیه پرداخته و نوشته است: «تحریمهای نفتی که زمانی ابزار اصلی فشار غرب بودند، امروز اثر معکوس گذاشتهاند و بهجای تغییر رفتار دولتهای هدف، ساختار بازار جهانی انرژی را بازآرایی کردهاند. چین با تبدیلشدن به محور تجارت غیررسمی نفت، جذب نفت تخفیفی ایران و روسیه، ایجاد سازوکارهای پرداخت غیردلاری و صادرات محصولات پالایشی، شبکهای موازی و آسیامحور ایجاد کرده که موقعیت ژئواقتصادی آن را تقویت کرده است. ایران نیز با تکیه بر شرقمحوری در فروش نفت، ناوگان سایه و بازطراحی جریان درآمدی توانسته صادرات خود را حفظ و حتی افزایش دهد و ساختاری مقاوم در برابر تحریم بسازد. روسیه پس از ۲۰۲۲ مسیر مشابهی را در مقیاسی بزرگتر طی کرد و با چرخش به بازارهای آسیایی، بیاعتنایی به سقف قیمتی و توسعه زیرساختهای موازی، از فشار تحریم عبور کرد. نتیجه این روند دوگانگی بازار انرژی و شکلگیری معماری جدیدی است که در آن پرداختهای غیردلاری، ناوگان سایه و شبکههای آسیایی نقش پررنگتری یافته و توان غرب برای اعمال فشار نفتی کاهش یافته است.»
روزنامه وطنامروز با عنوان «برنامهای برای رفاه» در گزارش اقتصادی خود طرح جدید دولت برای مشمول کسور بازنشستگی شدن رفاهیات و اضافهکار کارمندان را مورد بررسی قرار داده و نوشته است: «دولت و مجلس در سال ۱۴۰۴ بهبود معیشت مردم را اولویت اصلی خود قرار دادهاند و یکی از مهمترین طرحها، مشمولکردن رفاهیات و اضافهکار کارمندان در کسور بازنشستگی است. در حال حاضر بخش بزرگی از دریافتی کارکنان مانند رفاهیات و اضافهکار، در حقوق بازنشستگی لحاظ نمیشود و همین موضوع باعث نصف شدن درآمد افراد پس از بازنشستگی شده است. طرح جدید قصد دارد این مزایا را وارد محاسبه بازنشستگی کند و در نتیجه حقوق بازنشستگان را تا حدود ۵۰ درصد افزایش دهد. اجرای این طرح آثار اقتصادی و اجتماعی مهمی از جمله تقویت امنیت مالی بازنشستگان، کاهش فشار معیشتی و افزایش انگیزه کارکنان دارد. البته موفقیت آن نیازمند تامین منابع پایدار برای صندوقها، شفافیت در ثبت رفاهیات و هماهنگی میان دستگاههاست، این اقدام در کنار سیاستهای برنامه هفتم توسعه مانند اصلاح نظام حقوق و دستمزد، حمایت از اقشار کمدرآمد، تقویت یارانهها و توسعه خدمات رفاهی میتواند به بهبود قدرت خرید خانوارها و کاهش فشار اقتصادی کمک کند و یک تحول جدی در نظام رفاهی و اداری کشور رقم بزند.»
روزنامه جوان در گزارش اقتصادی خود با عنوان «لاپوشانی ناتوانی مدیریتی در پشت خشکسالی» به سومدیریت وزارت جهاد کشاورزی و تاثیر آن بر کمبود و گرانی اقلام کشاورزی و وارداتی مانند برنج و نهادهها پرداخته و نوشته است: «وقوع خشکسالی در سالهای اخیر دلیل برخی مشکلات کشاورزی بوده، اما کمکاری، ترکفعل و سومدیریت وزارت جهاد کشاورزی را نمیتوان نادیده گرفت. وزارت جهاد با تکیه بر خشکسالی از مسوولیتهای خود در تولید، واردات و توزیع فرار میکند، در حالیکه بازار اقلام اساسی مانند میوه، مرغ، گوشت و برنج با مشکلات جدی مواجه است و واردکنندگان و تولیدکنندگان از نبود بذر، سم، کود، آب و تخصیص ارز گلایه دارند. در یکسالونیم گذشته حاشیههای مدیریتی، انتخاب مدیران نابلد و ایجاد انحصار در واردات نهادهها موجب کمبود و گرانی شده است. برنج با افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت مواجه شده و واردکنندگان به دلیل بدهی ارزی ۱۲ ماهه دولت و تاخیر در تخصیص ارز تجمع اعتراضی برگزار کردهاند. این مشکلات ناشی از نبود برنامهریزی و سنگاندازی نهادهای مرتبط است و با پنهان شدن پشت عنوان خشکسالی حل نمیشود.»
روزنامه ایران با عنوان «پایان رکورد صادرات ریلی» به رشد و توسعه حملونقل ریلی در ایران پرداخته و نوشته است: «با ابلاغ قانون موافقتنامه چهارچوب همکاری ریلی بین ایران و ترکیه، برای نخستینبار حمل صادراتی کلینکر از ایستگاه هشتگرد به مرز رازی و سپس ترکیه آغاز شد. این محموله شامل ۲۷ واگن به وزن ۱۵۰۰ تن است و در صورت توجیه تعرفه و هماهنگی مرزی، صادرات ماهیانه حدود ۲۰ هزار تن ادامه خواهد داشت. این اقدام علاوه بر ایجاد درآمد ارزی، رونق حملونقل صادراتی و توسعه دیپلماسی اقتصادی و ریلپایه را تقویت میکند. همچنین تزریق منابع مالی در دولت چهاردهم باعث افزایش آمادهبهکاری لکوموتیوها به ۵۷۴ دستگاه و رشد ۱۲ درصدی تناژ بار و ۶.۴ درصدی تن-کیلومتر شده است. در بخش بینالملل نیز حمل بار افزایش ۲۰ درصدی داشته و ورود قطارهای باری از چین و روسیه رشد چشمگیری داشته است. بازگشایی مرز ریلی ایران–افغانستان و تکمیل کریدورهای مهم مانند رشت–آستارا و چابهار–زاهدان، توسعه زیرساختها و کاهش زمان سیر مسافری مسیر تهران–مشهد به ۸ ساعت نیز از دیگر اقدامات است. کاهش سوانح فنی و افزایش ایمنسازی خطوط ریلی نشاندهنده بهبود کیفیت حملونقل ریلی کشور است.»