راه‌آهن رشت-آستارا محور برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه

راه‌آهن رشت-آستارا محور برنامه تجاری منطقه‌ای روسیه

کریدور شمال-جنوب به عنوان عامل تغییردهنده بازی کریدورها، نقش مهمی برای کشورهای اوراسیا دارد و در این میان، تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا تحقق این امر را تسریع خواهد کرد.
|
اهتمام عراق برای تکمیل ۳ساله خط‌آهن شلمچه-بصره؛ رشد تجارت در غرب آسیا

اهتمام عراق برای تکمیل ۳ساله خط‌آهن شلمچه-بصره؛ رشد تجارت در غرب آسیا

اتصال خط‌آهن شلمچه-بصره، یکی از پروژه‌های مهم زیربنایی بوده که به‌ عنوان یک گام کلیدی در ارتقای روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق به شمار می‌آید، به طوری که این پروژه نه فقط به تقویت ژئوپلیتیک ایران کمک می‌کند، بلکه بستر مناسبی برای گسترش تجارت در غرب آسیا را فراهم می‌سازد. 
|
چابهار دست برتر ایران در جنگ کریدوری غرب آسیا

چابهار دست برتر ایران در جنگ کریدوری غرب آسیا

با فرض سهم متعارف ۱۰ درصدی از ارزش کالا برای ترانزیت و حمل‌ونقل، بازار ۲۷۵ میلیون دلاری در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و به واسطه آن چندین شغل در حوزه‌های مرتبط و در پی آن توسعه اقتصادی نوار شرقی کشور بر مبنای درآمد ارزی حاصل خواهد شد. 
|
ابعاد و چالش‌های پروژه گازی قطر-ترکیه

ابعاد و چالش‌های پروژه گازی قطر-ترکیه

پس از سقوط دولت اسد در سوریه، دوباره امکان اجرای خط لوله گازی قطر و ترکیه با عبور از سوریه مطرح شده که به نظر می‌رسد با موانع و چالش‌های جدی و همچنین مخالفت سایر بازیگران مواجه شود. 
|
تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه

تشدید جنگ کریدوری غرب با اتحاد ایران-چین-روسیه

چین، ایران و روسیه در حال همکاری نزدیک برای ایجاد یک بستر تجاری و سرمایه‌گذاری جدید در راستای حمایت از دستور کار سیاسی خود هستند. 
|
ایران در قلب پروژه‌های ترانزیتی اکو

ایران در قلب پروژه‌های ترانزیتی اکو

سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به دلیل قرار گرفتن در شرق آسیا و اروپا موقعیت منحصر به‌فردی در توسعه کریدورهای ترانزیتی مانند شمال-جنوب داشته و ایران به عنوان یکی از بنیانگذاران آن، در کانون این تلاش‌ها قرار دارد.
|
راه‌آهن رشت-آستارا در گیر و دار چالش‌های مالی و سیاسی

راه‌آهن رشت-آستارا در گیر و دار چالش‌های مالی و سیاسی

راه‌آهن رشت-آستارا به‌ عنوان یکی از پروژه‌های کلیدی در توسعه کریدور شمال-جنوب، پس از دو دهه انتظار همچنان در سایه موانع سیاسی، اقتصادی و فنی قرار دارد، یکی از عوامل تاثیرگذار بر پیشرفت یا تعویق این پروژه ریلی، تغییرات سیاسی در داخل ایران و تعاملات آن با کشور‌های خارجی است.
|
چرا کریدور شمال-جنوب بر مسیر چنای-ولادی وستوک برتری‌ دارد؟

چرا کریدور شمال-جنوب بر مسیر چنای-ولادی وستوک برتری‌ دارد؟

اخیرا هند و روسیه اقدام به ایجاد مسیر دریایی چنای-ولادی وستوک کرده‌اند که به دلیل عبور از دریای ین جنوبی، با چالش امنیتی جدی مواجه بوده و از همین‌رو، بهترین گزینه برای اتصال دو کشور همان کریدور شمال-جنوب تلقی می‌شود. 
|
پشت پرده توافق کریدوری باکو و طالبان

پشت پرده توافق کریدوری باکو و طالبان

توافق اخیر طالبان و جمهوری آذربایجان برای ایجاد کریدور «لاجورد» با دور زدن ایران، می‌تواند دلیل راهبردی فراتر از مسیرهای تجاری داشته باشد که یکی از اهداف آن ایجاد فشار بر تهران در مورد کریدور زنگزور است. 
|
تبعات اقتصادی و امنیتی ایجاد کریدور زنگزور-بخش سوم

تبعات اقتصادی و امنیتی ایجاد کریدور زنگزور-بخش سوم

تضعیف روسیه در حوزه اقتصادی، منجر به از دست رفتن اهرم‌های فشار این کشور بر اروپا و جهان خواهد شد و در نهایت، کاهش قدرت چانه‌زنی روسیه در عرصه بین‌الملل، به کاهش قدرت این کشور در منطقه و جهان منجر می‌شود.
|
۲