مدیرعامل شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راهآهن با بیان اینکه در حال حاضر ۴ کارخانه ساخت تراورس در کشور فعال است و تولیدات داخلی با کیفیت دارد، گفت: در سنوات گذشته با وجود مشکلات متعدد برای شرکت، اصلا تعدیل را در دستور کار قرار ندادیم.
گشایش کریدور واخان به عنوان پل زمینی بین ایران و چین میتواند در انتقال انرژی به این کشور تاثیرگذار باشد و همچنین اتصال کشورهای آسیای مرکزی مانند تاجیکستان، ازبکستان و قرقیزستان به بندر چابهار تسهیل شود.
بدون تردید یکی از موضوعات مهم در سفر آتی رئیس جمهور به مسکو، رایزنی در مورد توسعه کریدور شمال-جنوب بوده که در نظم نوین جهانی برای هر دو کشور، از اهمیت راهبردی برخوردار است.
ایران برای بهرهبرداری از موقعیت جغرافیایی خود و تحقق منافع اقتصادیاش، باید هر چه سریعتر و بهطور همزمان کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه را فعال کند، در اینباره میتواند از ظرفیتهای منطقهای و جهانی برای پیشبرد این دو کریدور استفاده کند.
راهاندازی راهآهن چین–قرقیزستان–ازبکستان به عنوان پروژه قرن در آسیای مرکزی، در صورت اتصال به ایران از طریق ترکمنستان، میتواند دسترسی آنها به خلیج فارس و اروپا را تسهیل کند.
کریدور شمال-جنوب به عنوان عامل تغییردهنده بازی کریدورها، نقش مهمی برای کشورهای اوراسیا دارد و در این میان، تکمیل راهآهن رشت-آستارا تحقق این امر را تسریع خواهد کرد.
اتصال خطآهن شلمچه-بصره، یکی از پروژههای مهم زیربنایی بوده که به عنوان یک گام کلیدی در ارتقای روابط اقتصادی و تجاری ایران و عراق به شمار میآید، به طوری که این پروژه نه فقط به تقویت ژئوپلیتیک ایران کمک میکند، بلکه بستر مناسبی برای گسترش تجارت در غرب آسیا را فراهم میسازد.
با فرض سهم متعارف ۱۰ درصدی از ارزش کالا برای ترانزیت و حملونقل، بازار ۲۷۵ میلیون دلاری در اختیار ایران قرار خواهد گرفت و به واسطه آن چندین شغل در حوزههای مرتبط و در پی آن توسعه اقتصادی نوار شرقی کشور بر مبنای درآمد ارزی حاصل خواهد شد.
پس از سقوط دولت اسد در سوریه، دوباره امکان اجرای خط لوله گازی قطر و ترکیه با عبور از سوریه مطرح شده که به نظر میرسد با موانع و چالشهای جدی و همچنین مخالفت سایر بازیگران مواجه شود.