۱۲/مهر/۱۴۰۴ | ۰۶:۲۰
مهلت توزیع قیر عمرانی سال ۱۴۰۳ دو ماه تمدید شد گفت‌وگوی سفیر ایران در روسیه و ریابکوف درباره اقدام ضدایرانی تروئیکای اروپا بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد یک مقام اسرائیلی: ایران در پی حمله غافلگیرانه است استارت دوباره صادرات برق ایران به دو کشور دستمال کاغذی هم لوکس شد! کشف جسد جوان ۲۴ ساله بعد از چهار روز دومین جاسوس موساد در ترکیه به دام افتاد حباب سکه ۱.۲ میلیون تومان بیشتر شد بازار مسکن پردیس به کما رفت آخرین اخبار تعطیلی مدارس شنبه/ شاخص آلودگی هوا تهران عکس توپ جام جهانی ۲۰۲۶ اخبار جدید از متناسب سازی حقوق بازنشستگان در سال ۱۴۰۴ + فرمول متناسب سازی حقوق بازنشستگان ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد پیش‌بینی جالب نمایشگاه‌داران از قیمت خودرو در بازار هشدار فرزین درباره اثرات تورمی افزایش نرخ ارز رسمی انتقاد از روش فعلی پرداخت کالابرگ/ دولت موظف به اجرای کالابرگ با نرخ شهریور ۱۴۰۰ است بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست ظرفیت‌های جدیدی برای گسترش تجارت خارجی وجود دارد علت واژگونی اتوبوس در جاده فیروزکوه اعلام شد قیمت نفت برنت به ۶۴ دلار رسید دستگیری قاضی قلابی پس از کلاهبرداری میلیاردی از مردم پایان واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ به حساب ۴۴ میلیون سهامدار وضعیت راه‌ها امروز ۱۱ مهر / ترافیک سنگین در برخی مقاطع محور چالوس تاریخ جدید حراج شمش طلا اعلام شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ + جدول مکانیسم ماشه تجربه‌ای تکراری است/ اقتصاد ایران با وجود تحریم‌ها فلج نشد منتظر این تغییر قیمتی در بازار مسکن باشید! مرغ ۸۰ هزار تومانی آمد/ مرغ ارزان را از کجا بخریم؟ وزیر راه و شهرسازی: وعده‌های عملی‌نشده مردم را رنج می‌دهد توانایی بالای معادن ایران در جذب سرمایه‌های کلان اقتصادی کشف ۷۵۵ مورد قاچاق انسان توسط مأموران گمرک بازرگان در سال‌جاری فرزین: نرخ کنونی دلار، «نرخ ترس» است تزریق مرغ منجمد به بازار با نرخ مصوب ۸۶ هزار تومان انتقال پایتخت از تهران انتخاب نیست، اجبار است امنیت غذایی را می‌توان ۱۰۰ درصد داخلی کرد تدوین آیین نامه تولید بدون کارخانه ضرب‌الاجل بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه برای اتصال به سامانه املاک و اسکان ظرفیت بازار ۳ میلیارد نفری منطقه برای ایران؛ ارز توان رشد بیشتر ندارد ضرورت تحول فوری و هوشمندسازی کامل نظام گمرکی اعلام قیمت منطقی مرغ؛ از این گران‌تر نخرید نرخ سود بین‌بانکی به قله ۲۴ درصد رسید آخرین قیمت ارزهای تجاری/ دلار توافقی چند شد؟ تصویب بیانیه حکمرانی اتاق ایران و تغییر چارت اتاق قیمت گوشت قرمز امروز ۱۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول شوک نقدینگی در بازار بین‌بانکی موتور طلا جهانی روشن شد وزیر راه: اقتصاد دریا‌محور اولویت اصلی توسعه استان بوشهر است لاریجانی: غرب نمی‌خواهد مذاکره واقعی کند پزشکیان: آموزش باکیفیت و مشارکت مردمی راه نجات مدارس کشور است قیمت نفت اوج گرفت دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل اعلام سیاست‌های جدید دولت در قیمت‌گذاری گندم تا هفته آینده بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند قیمت روز گوشی ۱۰ مهر ۱۴۰۴ بورس کالا تنها راه فرار از دلالی و زیان ۱۵۰ میلیاردی روزانه فراخوان جذب مدیران جوان تا دو هفته آینده اعلام می‌شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی؛ سرمای شدید و بارش‌های سنگین از یکشنبه جدول نرخ کالا‌های اساسی امروز پنجشنبه ۱۰ مهر منابع ارزی بانک مرکزی داخل و خارج کشور در دسترس است برنامه اقتصادی دولت با آرایش جدید برای تأمین معیشت مردم تحویل ۵۰.۲ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تدوین شیوه‌نامه اجرایی ارزش در گمرک جزئیات محدودیت تردد در جاد‌های کشور امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ تمایل ایران و قطر به تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور توزیع بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین در شهریورماه قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد بررسی‌های مجمع برای پیوستن به CFT متوقف نشده است قطع تلفن‌های همراه وارداتی تعیین تکلیف می‌شود تعمیرات اساسی سکوهای گازی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پایان رسید سد ماملو از مدار خارج شد واریز سود سهم عدالت با مشارکت ۱۹ بانک آغاز شد قیمت میوه و سبزیجات امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: مسئولیت سهمیه‌های ارزی مازاد واردات بر عهده دستگاه‌های متولی است ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ افزایش ظرفیت شبکه ریلی با تمرکز بر پروژه‌های زودبازده ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین شد کالاهای اساسی، نیازمند تنظیم‌گری صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی تجارت ایران با اتحادیه اورآسیایی آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست ممنوعیت‌ ناگهانی واردات ۴۵ محصول کشاورزی به عراق و اقلیم + فهرست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته جزییات واریز سود سهام عدالت مهر ۱۴۰۴+ مبلغ قیمت جهانی نفت امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت

راهبرد ایران در برابر کریدور زنگزور؛ از شمال-جنوب تا خلیج فارس–دریای سیاه

پس از مذاکرات واشنگتن و ورود ایالات متحده به پروژه زنگزور/ ترامپ، اکنون ایران برای جلوگیری از کاهش نفوذ خود در قفقاز باید روی سه پروژه حیاتی یعنی کریدور شمال-جنوب، کریدور ارس و مسیر خلیج فارس-دریای سیاه کار کند تا اهداف شوم دشمنان در منطقه خنثی شود.
راهبرد ایران در برابر کریدور زنگزور؛ از شمال-جنوب تا خلیج فارس–دریای سیاه
کد خبر:۳۱۲۲۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در روزهای اخیر، موضوع ایجاد کریدور زنگزور و اجاره ۹۹ ساله آن به شرکت‌های ایالات متحده، به یکی از مباحث مهم کشور تبدیل شده است، زیرا این امر می‌تواند پیامدهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و حتی فرهنگی بر قفقازی داشته باشد که از دیرباز به عنوان بخشی از ایران فرهنگی شناخته می‌شد. 

باید توجه داشت که منطقه قفقاز بخش جدایی‌ناپذیر تاریخ ایران بوده و این دو منطقه میراث فرهنگی و جغرافیایی مشترکی دارند. همچنین قفقاز یک مسیر تجاری حیاتی بین اروپا و آسیا بوده و ایران از نظر تاریخی بازیگر مهمی در این منطقه است. 

از همین‌رو قفقاز همواره نقش مهمی در سیاست خارجی مدرن ایران و پویایی منطقه‌ای ایفا می‌کند. ایران تلاش کرده تا روابط خوبی با کشورهای منطقه قفقاز، از جمله آذربایجان و ارمنستان حفظ کند. ایران همچنین تلاش کرده تا روابط اقتصادی خود را با این منطقه، از جمله از طریق توسعه زیرساخت‌های انرژی گسترش دهد. این منطقه به دلیل موقعیت جغرافیایی خود، در پویایی منطقه‌ای ایران نیز اهمیت دارد و مسیر ترانزیتی حیاتی برای صادرات انرژی از ایران و سایر کشورهای منطقه است. در این راستا، ایران به دنبال گسترش صادرات انرژی خود به منطقه قفقاز، از جمله از طریق توسعه خطوط لوله و سایر زیرساخت‌ها بوده است. 

اما این اهمیت همانطور که اشاره شد، در روزهای اخیر به دلیل بحث کریدور زنگزور/ ترامپ در میان نخبگان ایرانی تقویت شده و این پرسش را مطرح می‌کند که تهران برای حفظ نفوذ و جایگاه ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیکی خود در این منطقه راهبردی، چه سیاست کریدوری را می‌تواند اتخاذ کند؟ باید توجه داشت که با وجود قوت گرفتن ایجاد کریدور زنگزور، هنوز ایران می‌تواند به تقویت سایر کریدورهای قفقاز اقدام کند که در ادامه بدان اشاره می‌شود. 

کریدور شمال-جنوب 

کریدور شمال-جنوب یک مسیر حمل‌ونقل چندوجهی است که اقیانوس هند و خلیج فارس را از طریق ایران به دریای خزر و از آنجا به شمال اروپا از طریق سن‌پترزبورگ در روسیه متصل می‌کند. این کریدور شامل بنادر دریایی در خلیج فارس و منطقه خزر و همچنین مسیرهای جاده‌ای و ریلی است. هدف اصلی این کریدور کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان ترانزیت بین هند و روسیه بود. انتظار می‌رود پس از عملیاتی شدن کامل این کریدور، زمان ترانزیت تقریبا به نصف کاهش یابد. 

این طرح اولین بار در سال ۲۰۰۰ مطرح شد. ایده، ساخت یک کریدور حمل‌ونقل بود که سواحل دریای بالتیک روسیه را از طریق ایران به بنادر غربی هند در دریای عرب متصل کند. روسیه، هند و ایران در سال ۲۰۰۲ توافق‌نامه‌های اولیه‌ای را برای توسعه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر امضا کردند. سه سال بعد، آذربایجان برای این پروژه ثبت نام کرد. این توافق‌نامه در نهایت توسط ۱۳ کشور شامل هند، روسیه، ایران، آذربایجان، بلاروس، بلغارستان، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، عمان، تاجیکستان، ترکیه و اوکراین تصویب شد. 

مسیر چندوجهی از بمبئی، هند آغاز می‌شود و به بندرعباس و بندر انزلی در ایران وصل، سپس با عبور از دریای خزر به آستاراخان، مسکو و سن‌پترزبورگ در روسیه می‌رسد. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که با بهبود ارتباطات حمل‌ونقل بین روسیه، آسیای مرکزی، ایران و هند، حجم تجارت دوجانبه آن‌ها افزایش خواهد یافت. فعال‌سازی موفقیت‌آمیز این کریدور به اتصال هند به روسیه ظرف ۱۶ تا ۲۱ روز با نرخ‌های حمل بار رقابتی کمک و منجر به توسعه تجارت در کریدور شمال-جنوب خواهد شد. در حال حاضر، هند برای رسیدن به روسیه و آسیای مرکزی باید یا از بندر روتردام یا از مسیر زمینی از طریق چین استفاده کند. این مسیرها طولانی، پرهزینه و زمان‌بر هستند. 

در چارچوب تحریم‌های اعمال‌شده توسط غرب که دسترسی به شبکه‌های مالی جهانی و کانال‌های حمل‌ونقل دریایی را محدود می‌کند، کریدور شمال-جنوب به عنوان یک شریان حیاتی اقتصادی برای ایران و مجرای کلیدی برای صادرات روسیه ظهور کرده است. این وابستگی متقابل، اتحاد دوجانبه قوی را ایجاد کرده است. سرمایه‌گذاری روسیه در پروژه‌های مختلف زیرساختی، به‌ ویژه راه‌آهن رشت-آستارا، در کنار تعهد آن به هماهنگی نظارتی چندجانبه در چارچوب‌هایی مانند اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU)، نمونه‌ای از عمق استراتژیک این همکاری است. همچنین، این کریدور می‌تواند بستر مناسبی برای افزایش مبادلات ایران با سه کشور قفقاز جنوبی نیز باشد. 

کریدور ارس 

پس از طرح کریدور زنگزور در دوره پساجنگ ۲۰۲۰ و تسلط جمهوری آذربایجان بر منطقه قره باغ، ایران برای نشان دادن حسن نیت و رفع چالش‌های مربوط به کریدور زنگزور و از همه مهمتر، امکان اتصال بدون مانع نخجوان با سرزمین اصلی از ایجاد کریدور «ارس» استقبال کرد که کارهای آن نیز ادامه دارد. این مسیر شامل پروژه‌های ریلی و جاده‌ای و کمی طولانی‌تر از مسیر زنگزور است و سرزمین اصلی آذربایجان را از طریق شمال ایران به نخجوان متصل می‌کند. نکته قابل توجه این است که آنکارا از طرح ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی جایگزین حمایت کرده است. 

این کریدور، خاک ارمنستان را دور می‌زند و یک مسیر ترانزیت مهم در شمال ایران ارائه می‌دهد، از نظر استراتژیک ضروری است. همچنین، چون از طریق خاک ایران، نخجوان را به سرزمین اصلی آذربایجان متصل و از مسائل ژئوپلیتیکی مرتبط با کریدور زنگزور جلوگیری می‌کند، نگرانی‌های ایران را کاهش می‌دهد. این مسیر نه فقط می‌تواند تجارت را تسهیل کند، بلکه با کاهش تنش‌ها و افزایش ادغام اقتصادی بین کشورهای مهم قفقاز جنوبی، صف‌بندی‌های منطقه‌ای را نیز تغییر می‌دهد. 

به باور کارشناسان، ظرفیت زیادی برای کریدور ارس جهت بهبود تجارت منطقه‌ای و ادغام اقتصادی وجود دارد. این کریدور می‌تواند با افزایش ارتباطات بین آذربایجان، ترکیه و آسیای مرکزی، مسیرهای ترانزیتی موثرتری را برای محصولات و خدمات تسهیل کند. پیش‌بینی می‌شود که این زیرساخت‌های بهبود یافته، زمان سفر را کوتاه‌تر و قیمت‌ها را پایین‌تر آورده و امکان تجارت را برای شرکت‌های محلی افزایش دهد. به دلیل موقعیت مطلوب کریدور ارس، این کریدور می‌تواند نقش مهمی در شبکه حمل‌ونقل بزرگتر اوراسیا ایفا کند که احتمالا منجر به افزایش میزان تجارتی شود که از قفقاز جنوبی عبور می‌کند. 

هرچند در حال حاضر که بحث کریدور زنگزور داغ است و توافق واشنگتن احتمال آن را قوت بخشیده اما ایران نباید از کریدور ارس غافل شود، چون این احتمال هم وجود دارد که سکوت مسکو در این مورد نیز بشکند و آنگاه آینده کریدور زنگزور با ابهام مواجه خواهد شد. در این صورت، کریدور ارس بهترین گزینه برای اتصال نخجوان به جمهوری آذربایجان است. 

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه 

یکی از کریدورهای مهم برای نفوذ ایران در قفقاز کریدور خلیج فارس-دریای سیاه که برای هند نیز از اهمیت ویژه برخوردار است. هدف اصلی این مسیر جایگزین، دور زدن آذربایجان است، زیرا باکو روابط نزدیک‌تری با ترکیه و پاکستان دارد، بنابراین ارمنستان برای پیشبرد این مسیر از هند درخواست حمایت و کمک مالی می‌کند. هند و ارمنستان هر دو رابطه بسیار سردی با ترکیه و پاکستان دارند. 

کریدور پیشنهادی خلیج فارس و دریای سیاه با هدف هند برای یافتن مسیرهای تجاری جدید به اروپا که از کانال سوئز اجتناب می‌کنند، همسو است و هزینه‌ها و زمان حمل‌ونقل را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این کریدور که ایران و گرجستان را از طریق ارمنستان به هم متصل می‌کند، خطر تحریم‌های هند را به دلیل تنش غرب و روسیه نیز کاهش می‌دهد. 

انتظار می‌رود کریدور پیشنهادی، بمبئی را به شهر بندری بندرعباس در ایران متصل کند و سپس به ارمنستان و از آنجا به روسیه یا اروپا برود. کریدور خلیج فارس-دریای سیاه قرار است به موازات کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب (INSTC) امتداد یابد و آذربایجان را که به دلیل روابط نزدیکش با ترکیه و پاکستان روابط خوبی با هند ندارد، دور بزند. 

ایران در سال ۲۰۱۶ پروژه خلیج فارس-دریای سیاه را مطرح کرد که باید ایران را از طریق قفقاز جنوبی به اروپا متصل کند. این مذاکرات در طول همه‌گیری کووید متوقف شد اما همه شرکت‌کنندگان بالقوه این پروژه -ایران، ارمنستان، گرجستان، آذربایجان، بلغارستان و یونان- علاقه خود را به شرکت در آن ابراز کردند. 

باید توجه داشت، تجارت هند با روسیه از طریق کریدور شمال-جنوب از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین افزایش یافته است. با این حال، آذربایجان بخش کلیدی کریدور بین‌المللی شمال-جنوب است که بمبئی را از طریق ایران و دریای خزر به روسیه متصل می‌کند. 

در مجموع، طرح‌های زیرساختی مختلفی که توسط ایران در قفقاز جنوبی حمایت می‌شوند، با هدف افزایش ارتباط ایران با کشورهای منطقه و دسترسی به تجارت گسترده‌تر قاره‌ای انجام می‌شوند. یک نمونه قابل توجه، کریدور مغری، جاده ایران-ارمنستان است که در تحریم ایراوان از سوی همسایگان، لقب «جاده زندگی» را به خود اختصاص داد که اهمیت حیاتی آن را برجسته می‌کند. در اصل، دیپلماسی ترانزیتی ایران حول یک شبکه به هم پیوسته از کریدورهای ریلی و جاده‌ای پیشنهادی، از جمله کریدور INSTC، مسیرهای تکمیلی در سراسر استان‌های شمالی ایران و شریان‌های ترانزیتی جدید از طریق ارمنستان و گرجستان که به سمت دریای سیاه و بازار اتحادیه اروپا امتداد می‌یابند، بنا شده است.