۰۷/دی/۱۴۰۴ | ۲۳:۰۷
افزایش سرمایه بانک کشاورزی، ضرورت ملی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ خروج اوره از فهرست محصولات نیمه‌خام دلار رکورد زد، بازار خودرو متوقف شد امکان واردات خودرو با قطار فراهم شد تولید گاز غنی پارس جنوبی به ۷۲۳ میلیون متر مکعب در روز افزایش یافت مدیرعامل توانیر: برق ادارات پرمصرف قطع می‌شود صنعت پوشاک بدون رانت انرژی، پیشران توسعه و اشتغال است بارش گسترده برف و باران در کشور ثبت نام سایپا دی ۱۴۰۴+شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا ترکیب احتمالی استقلال مقابل گل‌گهر؛ شگفتی در راه است؟ هشدار وقوع سیلاب در ۱۲ استان خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس ساعت بازی استقلال - گل‌گهر امروز یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ تیغ دولبه افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ تصمیم دولت برای خانه‌های خالی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۷ دی ۱۴۰۴ معامله ۱.۴ تن شمش نقره در بورس کالا کمبود عرضه روغن در بازار آغاز توزیع مرغ منجمد ۱۲۵ هزار تومانی در تهران صادق: کنارگذر شمالی کرج تا پایان امسال تکمیل می‌شود ثبت سفارش روغن خام و پالم آغاز شد وام ازدواج و فرزند حذف نشده است توزیع گسترده برنج ۱۲۹ هزار تومانی در بازار آغاز شد افزایش ۱۲.۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالای اساسی در بنادر پیش‌بینی گلدمن ساکس از قیمت طلا چک‌های بدون ثبت در صیاد بی‌اعتبار شد قیمت دلار و ارز امروز ۷ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۷ دی ۱۴۰۴ نرخ رشد مسکن منفی ۱۲.۹ درصد شد اعلام زمان واریز سود سهام عدالت اعلام میزان افزایش حقوق بازنشستگان ۱۴۰۵+ جزئیات حقوق ۱۴۰۵ عرضه گوشت ارزان آغاز شد + جدول قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۷ دی ۱۴۰۴ کاهش تورم مسکن در آذر 1404 گزارش هواشناسی امروز ۷ دی ۱۴۰۴ رشد مالیاتی در شرایط رکود تورمی، ضد تولید است پروژه باند دوم محور قدیم تهران قم ۱۱ دیماه با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ تسهیلات قرض‌الحسنه سه میلیارد ریالی بانك ملت برای تكمیل وجه ودیعه ثبت نام خودرو وارداتی مزدا EZ60 بانك ملت با ساخت 85 مدرسه به عنوان یكی از حامیان اصلی مدرسه سازی در كشور معرفی شد صادرات محصولات فنرسازی زر به کشورهای عراق و حوزه CIS پیرمحمدی: تدوین استراتژی بلندمدت توسعه صنعتی ضروری است زنجیره تامین ایران‌خودرو در نمایشگاه تخصصی خودرو و قطعات مازندران حاضر می‌شود آمادگی ناوگان امداد ایران‌خودرو برای طرح زمستانی تاکید مدیرعامل ایران‌خودرو بر تامین ورق‌های باکیفیت و ایمن خودرو از منابع داخلی تشکیل کمیته نظارت بر روند ساخت مسکن کارگری در کشور ۴۳.۶ میلیارد دلار ارز واردات تامین شد شارژ کارت اضطراری جایگاه های گازوئیل با یک سوم نرخ پالایشگاه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ + جدول خبر مهم برای دارندگان چک بانکی جهش ۷۰ هزار واحدی شاخص کل اسامی دریافت‌کنندگان ارز ترجیحی سال ۱۴۰۴ منتشر شد افزایش ۴۰ درصدی تعرفه برق تجدیدپذیر‌ها در یکسال ثبت نام سایپا ویژه دی ۱۴۰۴ +شرایط فروش فوق‌العاده سایپا با قیمت جدید + لینک ثبت‌نام بارش ۶۰ سانتیمتری برف در تهران تکذیب شد آغاز حذف چک‌های رمزدار از شبکه بانکی کشور به فروردین ۱۴۰۵ موکول شد قیمت روز گوشی ۶ دی ۱۴۰۴ تغییرات عجیب نرخ اجاره در مناطق مختلف تهران قیمت لبنیات از این هفته زیر ذره‌بین وزارت جهاد کشاورزی می‌رود تورم محصول سیاست‌های غلط است نه دستمزد کارگران گازوئیل سوخت اصلی تأمین برق زمستانه شد تثبیت موقت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی در لایحه بودجه ۱۴۰۵ زنگ خطر مرغ ۴۰۰ هزار تومانی به صدا در آمد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۶ دی ۱۴۰۴ تورم جدید با رشد مالیات ارزش افزوده جزئیات واگذاری مجموعه ورزشی تنیس باشگاه استقلال اعلام شد قیمت جهانی نفت امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۶ دی ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۶ دی ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۶ دی ۱۴۰۴ جزئیات ثبت نام کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ / کنکور فرهنگیان ۱۴۰۵ چه زمانی است؟ درخواست جدید تاسیس شرکت هواپیمایی تا اطلاع ثانوی پذیرش نمی شود جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۳ دی۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ سهم بیمه محصولات کشاورزی باوجود الزام بیمه گندم‌زارهای کشور تغییر نکرد ثبت نام سایپا ویژه خودرو‌های فرسوده دی ۱۴۰۴ | شرایط و سایت ثبت نام سایپا پورمحمدی: بودجه ۱۴۰۵ با رویکرد کنترل تورم و کوچک‌سازی دولت تنظیم شد میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + حداقل حقوق و مبلغ وزیر نفت: توسعه میدان آزادگان با رویکرد یکپارچه تسریع می‌شود نرخ صدور و تمدید پروانه کار اتباع خارجی مشخص شد میدری: عدالت شغلی نقطه شروع خلق ثروت است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۳ دی ۱۴۰۴ جزئیات ۳ منبع جدید پرداخت یارانه در لایحه بودجه ۱۴۰۵ وام ۴۰۰ میلیونی ودیعه مسکن برای این افراد تصمیم بنزینی جدید دولت در سال ۱۴۰۵ قیمت واقعی گوشت اعلام شد قیمت روز گوشی ۳ دی ۱۴۰۴ تعداد یارانه‌بگیران تغییر کرد نرخ سوخت هواپیما در سال ۱۴۰۵ شرق کشور به ۲ نیروگاه بادی جدید مجهز می شود ۵۰ هزار مگاوات برنامه تعمیرات و بهینه‌سازی نیروگاه‌ها آغاز شد لغو تماس‌های تبلیغاتی با شماره‌گیری عدد ۱۱ جهش ۵۰ درصدی درآمد‌های مالیاتی دولت در بودجه ۱۴۰۵ سایه سنگین افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان دولت بر معیشت کارگران ساعت کاری جدید ساتنا و چکاوک اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳ دی ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۳ دی ۱۴۰۴ ارز چند نرخی استفاده از کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای را ترویج می‌دهد نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران امروز ۲ دی ۱۴۰۴+ اسامی برندگان ایران خودرو اتاق بازرگانی؛ متهم ردیف اول سوء استفاده از کارت‌های اجاره‌ای ابهام در سابقه واردات تلفن همراه واردکنندگان ادعای فاسد شدن یا ریختن برنج در دریا واقعیت ندارد اختصاص ۲.۵ میلیارد دلار برای ارائه کالابرگ به شیوه جدید در ۳ ماهه پایان سال قیمت روز گوشی ۲ دی ۱۴۰۴ ابلاغ نحوه شمول سفر تشویقی دوم برای شناور‌های فعال در گمرک ۳ استان غضنفری: امکان پیش‌فروش و معاملات آتی برق تجدیدپذیر فراهم شد بودجه ۱۴۰۵ با «ریال جدید» به مجلس می‌رود قیمت جدید محصولات ایران خودرو در دی ماه+ جدول بانک کشاورزی ۵۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه ازدواج و فرزندآوری پرداخت کرد چه کسانی می‌توانند خودرو شخصی خود را به ایران بیاورند؟ زمان واریز سود سهام عدالت+ جزییات و مبلغ قیمت جدید دام‌زنده ۲ دی‌ماه ۱۴۰۴ اعلام شد قیمت جدید وانت آریسان اعلام شد نماینده مردم سیستان: تقویت بانک کشاورزی، زمینه ساز افزایش تاب آوری اقتصادی است علی آبادی: افزایش بهره‌وری آب در دستور کار قرار گرفت افزایش ۳۰ درصدی نرخ توزین کالا‌های گمرکی با ابلاغ هیات عالی نظارت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲ دی ۱۴۰۴ چهارشنبه حراج سکه‌های ۱۴۰۴ برگزار می‌شود وزیر اقتصاد: جزییات برنامه حمایتی دولت از بازار سرمایه اعلام می‌شود ‌حجم و ارزش معاملات روزانه شمش نقره رکورد زد مداخله مستمر و سنگین بانک مرکزی در بازار اسکناس ارز رقم آخرین حقوق بازنشستگان تغییر کرد انتظار برای واردات خودرو ۹ ماهه شد لیست قیمت خرید آپارتمان در غرب تهران+ جدول ۱۰۰ هزار ثبت سفارش خودرو در انتظار تخصیص ارز بانک مرکزی قیمت روز گوشی ۱ دی ۱۴۰۴ پیشنهاد افزایش نرخ خوراک برای پتروشیمی های متخلف اعلام شرایط فروش ETF پالایشی و سهام سه بانک بورسی ۱۰ قلم کالا به فهرست کالاهای قابل ورود با رویه کولبری اضافه شد پرداخت ۲۰۱ همت وام ازدواج و فرزندآوری به بیش از ۹۰۰ هزار نفر گمرک آپرین برای ترخیص خودرو مجاز شد عرضه محصولات فورس و امپاور در بورس کالا اعلام زمان آغاز ثبت سفارش تکمیلی واردات گوشت بانک مرکزی شرط جدید برای حساب‌های بانکی تعیین کرد برنج وارداتی با ارز ۱۰۷ هزار تومانی به کشور وارد شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱ دی ۱۴۰۴ وزارت جهاد کشاورزی ریختن برنج به دریا را تکذیب کرد آغاز قیمت‌گذاری شرکت ایران‌مال توسط جامع‌ترین هیأت کارشناسی رفع فیلتر تلگرام تکذیب شد مرحله پایانی معوقات متناسب‌سازی1403 حقوق بازنشستگان کشوری پرداخت شد بورس در نقطه حساس/ رشد واقعی است یا هیجانی؟ بیش از ۹۰ درصد خاویار تولیدی کشور صادر می‌شود وزرای نفت و اقتصاد در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند موانع گمرکی و نظارتی مانع بهره‌گیری ایران از ترانزیت چین ـ اروپا است دولت اراده ای برای اجرای مصوبه مولدسازی دارایی ها ندارد ساعت کاری میادین میوه و تره‌بار برای شب یلدا تغییر کرد نقره باز هم رکورد زد وضعیت بورس امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: تعیین سهمیه واردات از محل صادرات نباید مانع بازگشت ارز شود اعتماد به بازار سرمایه بازگشته است نرخ جدید اجاره آپارتمان در تهران قیمت روز گوشی ۲۹ آذر ۱۴۰۴ عرضه حامل‌های انرژی در بورس انرژی ۵۳ قلم کالای اساسی مشمول واردات بدون انتقال ارز شد صدور کارت بازرگانی اجاره‌ای در سال ۱۴۰۳ چهار برابر ۱۰ سال اخیر انتقال دانش و تجربه مهندسان کروز به دانشجویان فاز دوم اصلاحات ساختاری ناظر بر استانی سازی واحدهای اجرایی دستگاه‌ها است واریز کالابرگ دهک‌های درآمدی چهارم تا هفتم + مبلغ و جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۴ آخرین مهلت ثبت‌ نام ایران خودرو امروز ۲۹ آذر ۱۴۰۴+زمان قرعه‌ کشی ایران خودرو + لینک سایت اعلام اسامی برندگان فاصله ۲۵ درصدی در بازار آیفون حفظ شد بررسی تبعات افزایش نرخ سنایی/ موقتا ترمز واردات گوشی لوکس از مسیر مسافری کشیده شد کاهش مدت‌ بازپرداخت وام اشتغال مددجویان با نص قانون در تعارض است ماده ۵۰ برنامه هفتم بهترین مسیر برای خانه دار شدن مردم است تاکید پزشکیان بر تسریع در اجرای قرارداد میدان نفتی آزادگان بانک مرکزی: واردات در مقابل صادرات نباید محدود شود مهارت، درآمد کارگران را افزایش می دهد سن فرسودگی خودرو چقدر است؟ قیمت روز گوشی ۲۶ آذر ۱۴۰۴ توضیحات میدری درباره زمان واریز کالابرگ الکترونیکی دهک‌های ۴ تا ۷ ثبت نام سایپا ویژه یلدا ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام قیمت جهانی طلا امروز ۲۶ آذر ۱۴۰۴ نقره برای نخستین‌بار در تاریخ به ۶۶ دلار رسید آغاز اجرای طرح پرداخت یارانه دستمزد در ۹۱ شهرستان کم‌برخوردار کشور میوه و لبنیات هم از سفره کارگران حذف شد ارز کالاهای اساسی تامین شد راه‌اندازی وب‌سرویس برخط بارنامه‌های ریلی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی ایجاد نیروگاه خورشیدی از محل وام اشتغال مددجویان؛ موفق‌ترین الگو برای تحقق اهداف مدنظر حاکمیت توضیحات سخنگوی دولت درباره وضعیت نیرو‌های شرکتی ۹ محصول سواری گروه بهمن از طریق مزایده به فروش می‌رسد ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۵ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام خودرو‌های وارداتی توسعه ناوگان ریلی و افزایش بهره‌وری لجستیکی در شرکت حمل‌ونقل ترکیبی کشتیرانی توافقات اولیه برای ایجاد نمایندگی کشتیرانی ایران در بصره ارزش بازار پرتفوی بورسی حکشتی در آبان ۱۷ درصد جهش کرد میانگین زمان ترخیص کالا در گمرک به ۷ روز رسیده است مجلس از مصوبه قانونی عرضه زمین به مردم کوتاه نمی‌آید حقوق سال آینده کارگران به ۳۳ میلیون تومان نزدیک می‌شود؟ ثبت نام ایران خودرو امروز ۲۴ آذر ۱۴۰۴+ قیمت محصولات و لینک ثبت نام فروش فوری و پیش فروش ایران خودرو ضوابط رتبه‌بندی صادرات اصلاح شد بقایی: توقیف نفتکش ونزوئلا و چین مصداق دزدی دریایی دولتی آمریکاست دیوان محاسبات: عدم شفافیت گمرک، انباشت کالا را تشدید کرده است پرداخت اضافه‌کار و پاداش کارمندان مشروط می‌شود؟ تاکید سران ایران و پاکستان بر تقویت همکاری‌های دوجانبه حاشیه گفتگوی پزشکیان و پوتین درباره پروژه رشت آستارا/ آمار پزشکیان درست است پزشکیان: تکمیل پروژه ریلی بصره-شلمچه در اولویت است بانک جهانی: بدهی خارجی ایران ۲.۵ درصد کم شد حالت بزرگسال «چت‌جی‌پی‌تی» در سال ۲۰۲۶ عرضه می‌شود سومین کاهش نرخ بهره آمریکا تصویب شد میشوستین: اجرای توافق تجارت آزاد ایران و اتحادیه اوراسیا آغاز شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۱۵ ۱۴۰۴/۰۵/۱۶

چرا ترانس افغان نمی‌تواند رقیب محور ایران باشد؟

با وجود برخی مزیت‌های کریدور ترانس افغان برای اتصال آسیای مرکزی به بنادر پاکستان اما مسائل امنیتی و فنی مانع جدی آن بوده و در مقابل مسیر ایران با زیرساخت‌ها و قراردادهای دوجانبه و چندجانبه گزینه مناسبی است.
چرا ترانس افغان نمی‌تواند رقیب محور ایران باشد؟
کد خبر:۳۰۴۵۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در سال‌های اخیر و به ویژه پس از حرکت به سمت جهان چندقطبی، کشورهای غربی با محوریت ایالات متحده به دنبال تضعیف جایگاه اقتصادی، سیاسی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بوده‌اند. یکی از موارد مهم در این راستا، جلوگیری از اتصال کریدورهای ترانزیتی به ایران و یا تعریف مسیرهای موازی بوده تا این نقش راهبردی ایران کمرنگ شود. برخی از کشورهای منطقه نیز به دلیل رقابت با تهران، با این روند به نوعی همسو شده و به دنبال انحراف اهمیت ایران به سمت و سوی خود هستند. 

در این میان، کشورهای آسیای مرکزی محصور در خشکی، همواره به دلیل ریشه‌های تاریخی و فرهنگی و نیز زیرساخت‌های مناسب ایران، تمایل بسیاری برای بهره‌گیری از موقعیت ایران داشته‌اند. به ویژه که بنادر جنوبی ایران می‌‍تواند در اتصال این کشورهای به جنوب آسیا و خلیج فارس نفش مهمی داشته باشند که برای بازارهای روبه رشد آنها راهبردی است. برای نمونه پیمان عشق‌آباد شامل قزاقستان و ترکمنستان با ایران برای اتصال به عمان، قطر و هند نیز در این راستاست یا درخواست ازبکستان به پیوستن به توافقنامه چابهار و همچنین ابراز تمایل قرقیزستان و تاجیکستان به سرمایه‌گذاری در بنادر ایران را می‌توان در این چارچوب توضیح داد. 

اما در مقابل این ابراز تمایل کشورهای آسیای مرکزی، غرب نیز بیکار ننشسته و در پشت پرده به دنبال تعریف کریدور جایگزین و بدون ایران موسوم به «ترانس افغان» است که قرارداد آن در ابتدا بین ازبکستان، افغانستان و پاکستان منعقد شد که اخیرا قزاقستان نیز به آن افزوده شده و روسیه نیز به دنبال استفاده از آن است؛ به طوری که به عنوان شاخه چهارم کریدور شمال-جنوب نیز گاها معرفی می‌شود. 

اهمیت ترانس افغان 

در ۱۱ ژوئیه ۲۰۲۵، قزاقستان و افغانستان تفاهم‌نامه‌ای را امضا کردند که اصول ساخت و بهره‌برداری از راه‌آهن «ترانس افغان» آسیای مرکزی و جنوبی را مشخص می‌کند. هدف این توافق‌نامه، توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل و لجستیک، با تمرکز ویژه بر اجرای کریدور راه‌آهن سراسری افغانستان است. 

براساس گزارش اخیر کاسپین نیوز، ایده این پروژه به سال ۲۰۱۸ برمی‌گردد که براساس آن ازبکستان برای نخستین بار مفهوم راه‌آهن سراسری افغانستان را مطرح کرد. طرح اولیه شامل گسترش شبکه راه‌آهن افغانستان از مزار شریف به کابل و متعاقبا به استان پکتیا بود. در سال ۲۰۲۱، ازبکستان، افغانستان و پاکستان به توافقی برای ساخت خط آهن بزرگ در امتداد مسیر ترمز-مزار شریف-کابل-پیشاور دست یافتند. در سال ۲۰۲۳، این کشورها پروتکلی را برای اتصال شبکه‌های راه‌آهن ازبکستان و پاکستان در امتداد مسیرهای ترمز-مزار شریف و لوگر-کوهات امضا کردند. تکمیل این پروژه برای سال ۲۰۲۷ برنامه‌ریزی شده و براساس برآوردها خط ریلی جدید دسترسی مستقیم آسیای مرکزی به بنادر دریای عرب را فراهم کند. 

به تدریج، سایر کشورهای منطقه شروع به پیوستن به این پروژه کردند. در بهار ۲۰۲۴، شرکت‌های راه‌آهن ازبکستان و ترکمنستان تفاهم‌نامه‌ای را برای افزایش همکاری امضا کردند. اندکی پس از آن، قزاقستان و ازبکستان توافق کردند که یک شرکت مشترک برای هماهنگی ساخت کریدور راه‌آهن ترانس-افغانستان تاسیس کنند. تقریبا همزمان، پاکستان و قزاقستان ابتکاری را برای گسترش مسیر راه‌آهن پیشنهاد کردند. 

در بهار ۲۰۲۴ در نشستی با شرکت‌کنندگان کریدور حمل و نقل چندوجهی که بلاروس، روسیه، قزاقستان، ازبکستان، افغانستان و پاکستان را به هم متصل می‌کند، مسکو حمایت خود را از ساخت کریدور ترانس-افغانستان ابراز کرد. مسکو و تاشکند اعلام کردند که به طور مشترک، یک مطالعه امکان‌سنجی برای این پروژه انجام می‌دهند که هدف آن ادغام مسیر ازبکستان-افغانستان-پاکستان در کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال-جنوب است. 

در این راستا، افغانستان به عنوان یک حلقه ارتباطی حیاتی بین آسیای مرکزی و جنوبی از اهمیت ویژه برخوردار است. به گفته وزارت امور خارجه ازبکستان، راه‌آهن سراسری افغانستان محرک جدیدی برای رشد تجارت و سرمایه‌گذاری در سراسر منطقه است. همچنین، این پروژه به طور بالقوه می‌تواند به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) متصل شود. راه‌آهن سراسری افغانستان می‌تواند به عنوان یک مسیر جایگزین برای کریدورهای سنتی حمل و نقل بین چین و اروپا عمل کند و با دسترسی به اقیانوس هند، تجارت مستقیم با هند را نیز تسهیل کند. این مسیر راهبردی، حمایت روسیه را نیز به خود جلب کرده است. 

همچنین امضای توافق‌نامه ترکمنستان با افغانستان برای ساخت راه‌آهن تورغندی-هرات-قندهار-اسپین بولدک و دسترسی به بنادر پاکستان از اهمیت بالایی برخوردار می‌شود. عشق‌آباد همچنین از قزاقستان خواسته تا به این پروژه بپیوندد. برخی از کارشناسان معتقدند که مسیر تورغندی-هرات می‌تواند به طور بالقوه در کریدور لاجورد برای اتصال ترکیه-آذربایجان-ترکمنستان-افغانستان ادغام شود. این امر، یک مسیر دسترسی جایگزین به دریای سیاه و اروپا فراهم می‌کند. 

بنابراین، همچنان اهمیت ژئوپلیتیکی آسیای مرکزی رو به افزایش است که مجموعه‌ای از جلسات استراتژیک «C۵+» شامل گفت‌وگو با اتحادیه اروپا، ایتالیا و چین در این راستاست. توسعه مسیر راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، در کنار پروژه کریدور میانی، اهمیت استراتژیک منطقه را بیش از پیش افزایش می‌دهد. 

همچنین، منافع ایالات متحده در منطقه باید ارزیابی شود. با وجود اظهارات واشنگتن در مورد تغییر احتمالی در رویکرد سیاست خارجی خود، ایالات متحده به وضوح هیچ قصدی برای چشم پوشی از منافع ژئوپلیتیکی خود در آسیای مرکزی نشان نمی‌دهد. افزایش فعالیت سازمان کشورهای ترک‌زبان و تقویت مشارکت استراتژیک بین کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان نیز قابل توجه است. در نتیجه، یک مشارکت قوی بین آسیای مرکزی و آذربایجان در حال شکل‌گیری بوده که فراتر از پیوندهای جغرافیایی صرف است. در مجموع، آسیای مرکزی در حال تثبیت خود به عنوان یک قطب حمل و نقل و ژئوپلیتیکی پویا و جدید در اوراسیا است که چین، اروپا، خاورمیانه و آسیای جنوبی را به هم متصل می‌کند. 

اما هنوز پرسش‌های مهمی درمورد این مسیر وجود دارد، زیرا تهدید جدی از جانب داعش ولایت خراسان متوجه این کریدور است که اخیرا نیز فعالیت‌ها و تعداد حامیان خود را افزایش می‌دهد. اوضاع در تعدادی از استان‌های افغانستان همچنان بی‌ثبات است. بنابراین اینکه طالبان قادر به تامین امنیت این کریدور در درازمدت خواهد بود یا خیر، پرسش اصلی این کریدور است. زیرا اگر سرمایه‌گذاران  منابع  را وارد پروژه کنند و سپس زیرساخت‌ها در معرض خطر قرار گیرند، این یک ضرر بزرگ برای آنها خواهد بود.

محورِ ایران 

با وجود افزایش اهمیت مسیر ترانس افغان، به دلیل وجود مباحث امنیتی و مالی می‌توان تحقق آن را دشوار دانست. در مقابل ایران می‌تواند از ظرفیت خود استفاده و حتی مزایای به مراتب بیشتری را نسبت به آن ارائه دهد. باید توجه داشت که بیشتر کشورهای حاضر در این کریدورهای شرق ایران، عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) یا اتحادیه اقتصادی اوراسیا هستند که این امر بستر مناسبی برای همکاری را فراهم می‌کند. 

باید توجه داشت که مسیر ریلی قزاقستان-ترکمنستان-ایران خدمات تجاری خود را بدون مشکلی ارائه می‌دهد که در صورت اتصال ازبکستان به این مسیر، مشکل این کشور مرتفع خواهد شد و دیگر نیازی به بنادر پاکستان نخواهد داشت. البته کشورها معمولا درپی متنوع‌سازی مسیرهای تجاری هستند که آن نیز به دلیل تنش‌های ژئوپلیتیکی، منطقی به نظر می‌رسد. در حال حاضر، شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب توانسته از دو شاخه دیگر آن که با کمبود زیرساخت مواجه است، حمل و نقل محموله را در بین کشورها افزایش دهد. در صورت اتصال افغانستان (از راه‌آهن خواف-هرات) و پاکستان به این کریدور می‌توان جایگزین کم‌هزینه و امن را برای ترانس افغانستان معرفی کرد. 

همچنین در صورت تکمیل راه‌آهن رشت-آستارا به راحتی می‌توان قفقاز به ویژه جمهوری آذربایجان را به آسیای مرکزی، افغانستان و پاکستان را متصل کرد که این امر برای هر سه حوزه آسیای مرکزی، قفقاز و آسیای جنوبی از اهمیت راهبردی برخوردار است.