زیان انباشته ایران خودرو چگونه کاهشی شد؟
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ایران خودرو در آخرین اطلاعیه خود در کدال آورده است که زیان این شرکت به میزان ۳۰ درصد کاهش یافته است.
بررسیها نشان میدهد دلیل این اتفاق، افزایش نرخ فروش کارخانه و تغییر در نوع خودروهای به فروش رفته است. ایران خودرو بدون سر و صدا خودروهایی که حاشیه سود پایینی دارند از سبد فروش خود حذف کرده است. برای مثال پژو پارس در چند ماه گذشته به بهانههای مختلف از فروش جا مانده و خودروهایی مانند سورن و راناپلاس جایگزین آن شدند.
بنابراین گزارش، از لحاظ ایمنی و استاندارد تفاوت چندانی بین سورن، رانا و پارس وجود ندارد و به عقیده برخی از کارشناسان اساسا پژو پارس خودروی استانداردتری نسبت به رانا پلاس است اما خودروساز شماره یک کشورمان ترجیح داده است بار فروش خود را بر خودروهای پر سود بگذارد.
حذف سمند و ایجاد سورن پلاس با چند آپشن جدید زرنگی دیگر ایران خودرو است، هیچ کارشناسی با افزایش آپشنها برای خودروها مخالفتی ندارد اما تفاوت آپشن با قیمت باید همخوانی داشته باشد. بطورکلی کاهش ضرر ایران خودرو به دلیل افزایش بهرهوری یا اصلاحات مدیریتی نیست بلکه این شرکت با چند ترفند بخشی از زیان خود را به دوش مردم گذاشته است.