14/بهمن/1403 | 06:26
ثبت نام جدید ایران خودرو امروز ۱۳ بهمن ۱۴۰۳+ لینک و شرایط ثبت نام ایران خودرو آخرین عرضه خودروهای وارداتی در ۱۴۰۳+ جزییات و زمان ثبت نام خودروهای سایپا ویژه دهه فجر ۱۴۰۳+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۰ بهمن ۱۴۰۳+ لینک نتایج نهایی قرعه کشی ایران خودرو ثبت نام خودرو های سایپا به مناسبت دهه فجر + لینک ثبت نام و شرایط واکنش نمایندگان مجلس به واگذاری ایران خودرو به کروز وزیر صمت: سود تولید در مقایسه با پارسال نصف شده است آغاز چکش‌کاری واگذاری سهام تودلی ایران‌خودرو الزامات افزایش رشد اقتصادی معدن از 3 به 13 درصد نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۷ بهمن ۱۴۰۳+لینک اسامی برندگان ایران خودرو اسامی خودروهای مجاز برای واردات اعلام شد+ جزئیات زمان اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو بهمن ۱۴۰۳+ لینک اسامی برندگان ایران خودرو ثبت نام جدید سایپا امروز ۶ بهمن ۱۴۰۳+ لینک ثبت نام و شرایط ظرفیت فولاد تولیدی کشور ۵۵ میلیون تن است روند کاهشی قیمت خودروهای وارداتی در بازار+ جدول
۱۱:۰۹ ۱۴۰۳/۱۰/۱۹

خودروسازان یکی از شرکای قتل سالانه ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها

سالانه حدود ۲۰ هزار نفر در سوانح رانندگی جان خود را از دست می‌دهند، پیش از این معاون وزیر بهداشت ضمن انتقاد از خودروسازان داخلی گفته بود: خودروهای داخلی با کیفیت پایین، عامل اصلی این تلفات هستند.
خودروسازان یکی از شرکای قتل سالانه ۲۰ هزار نفر در جاده‌ها
کد خبر:۱۲۴۹۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ سوانح رانندگی سالانه جان ۲۰ هزار نفر از هموطنان ما را می‌گیرد که بخش اعظم این جانباختگان در سنین زیر پنجاه سال و درواقع نیروی کار فید و بهره‌ور هستند.

معمولا در بروز سوانح رانندگی سه محور اصلی وجود دارد، خطای عامل انسانی و خودرو ناایمنی و جاده پرحادثه؛ به تازگی علیرضا رئیسی، معاون وزیر بهداشت در صحبت‌های اخیر خود به شدت از عملکرد خودروسازان داخلی انتقاد کرد و آنها را یکی از عوامل اصلی مرگ‌ومیر جاده‌ای و آلودگی هوا دانست.

به گفته رئیسی سالانه ۲۰ هزار نفر در حوادث جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند و سهم بزرگی از این قربانیان، جوانانی هستند که می‌توانستند در آینده کشور نقش‌آفرین باشند. کیفیت پایین خودروهای داخلی و نقص در استانداردهای ایمنی، عامل مهمی در این بحران است؛ کیفیت پایین خودروهای داخلی نه تنها ایمنی سرنشینان را به خطر انداخته، بلکه به مشکلات زیست‌محیطی و اقتصادی کشور نیز دامن زده است، متاسفانه جلسات وزارت صنعت، معدن و تجارت با خودروسازان نیز تاثیر چندانی در بهبود کیفیت نداشته و این شرکت‌ها همچنان به مونتاژ خودروهای بی‌کیفیت ادامه می‌دهند. این وضعیت غیرقابل‌قبول است. 

معاون وزیر بهداشت این را هم کفته است که ۶۰ درصد آلودگی هوا ناشی از خودروهاست، نقص در فناوری سوخت‌سوزی این خودروهای داخلی نه تنها به آلودگی شدید هوا منجر می‌شود، بلکه سلامت عمومی جامعه را نیز به خطر می‌اندازد.

نارضایتی عمومی از خودروسازان 

عملکرد خودروسازان داخلی تنها از سوی مسؤولان زیر سوال نیست. مردم نیز به شدت از کیفیت و ایمنی پایین و قیمت گران خودروهای داخلی ناراضی هستند. 

بازار خودرو در ایران به دلیل انحصار شدید، فاقد رقابت واقعی است. قیمت‌های بالا و غیرمنطقی خودروهای داخلی به هیچ عنوان با کیفیت آنها تناسب ندارد، این وضعیت باعث شده تا مصرف‌کنندگان ناچار به خرید خودروهایی شوند که ایمنی لازم را ندارند و استانداردهای جهانی را رعایت نمی‌کنند.

پلیس راهور و نظارت بر ایمنی خودروها

پلیس راهور نیز بارها نسبت به وضعیت ایمنی خودروهای داخلی هشدار داده است. این نهاد معتقد است که بسیاری از خودروهای تولیدی داخل به دلیل ضعف در طراحی و کیفیت، عامل اصلی بسیاری از تصادفات مرگبار جاده‌ای هستند. 

همچنین عملکرد ضعیف سازمان ملی استاندارد در نظارت بر کیفیت خودروهای تولیدی به خودروسازان اجازه داده است تا بدون رعایت استانداردهای لازمبه تولید خودروهای غیرایمن ادامه دهند. 

مردم از کیفیت، ایمنی و قیمت خودروهای داخلی ناراضی هستند و مسؤولان نیز بارها به مشکلات این صنعت اشاره کرده‌اند اما سوال اصلی این است که تا کی باید جان مردم و سلامت جامعه قربانی انحصار و ناکارآمدی در صنعت خودروسازی شود؟ آیا وقت آن نرسیده که با اصلاح سیاست‌ها و ایجاد رقابت واقعی خودروسازان را به ارتقای کیفیت و تعدیل قیمت‌های گران، وادار کنیم؟

ارسال نظرات