۰۷/مهر/۱۴۰۴ | ۰۴:۵۹
مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ + جدول احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ساعات کاری ادارات دولتی در تهران و شهرستانها مهر ۱۴۰۴ نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی قیمت دلار و ارز دربازار ارز تجاری امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ مانعی بزرگ برای پرسپولیسی شدن بازیکن سابق نیوکاسل ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول ملاک‌های حذف یارانه‌ها اعلام شد آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ + جدول ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران هدر رفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات بخش کشاورزی جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین ساعت معاملات تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز‌های تجاری امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ برنامه مسابقات مرحله نیمه‌نهایی والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع قطر میزبان مسابقات جهانی والیبال شد نکاتی درباره اسناد افشا شده رژیم اسرائیل توسط وزارت اطلاعات درخواست لحظه آخری عراقچی از شورای امنیت اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال محموله ۱۱۱ میلیون دلاری نفت خام ایران به هند رسید دست و پنجه مستاجران با بازار اجاره! این مناطق از امشب منتظر باران باشند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد حبس ۶ همت سود سهام عدالت مردم در جیب ۴ شرکت بزرگ قیمت پلاتین در بورس نیویورک به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ رسید عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز یکطرفه می‌شود تولید طلا در ایران به ۲۵ تن در سال می‌رسد ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود پروژه ریلی شیراز - بندرعباس توجیه اقتصادی ندارد بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران تامین ارز کالاهای اساسی از مرز ۶.۹ میلیارد دلار گذشت عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واگذاری اجرای ۳۴ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا به شرکت کاسپین روسیه وزیر نیرو: مشکل تامین آب شرب مردم برطرف می‌شود پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران رشد ۱۱ درصدی پرداخت وام ازدواج واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پرداخت سود سهام عدالت؛ وعده‌هایی که فراموش شد پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی از هفته آینده آغاز می‌شود مهلت ۲ ساله بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تطبیق با دستورالعمل جدید پایان تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بورس تهران با افت ۲۰ هزار واحدی بسته شد وزیر نفت: تدابیر لازم برای مواجهه با مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک سازوکار جدید دولت برای وصول مابه‌التفاوت بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا تمدید فراخوان تسهیلات بانکی برای احداث نیروگاه‌های سه مگاواتی اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال فرآیند تجاری واردات یونجه از تمامی کشورها تسهیل شد جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ برجام تحریمی را لغو نکرد که با اسنپ‌بک برگردد؛ گرانی ارز فضاسازی روانی‌ست عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است آمادگی برای آغاز سال زراعی جدید جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه مهاجرانی: تدابیر لازم را درباره مکانیسم ماشه داریم/برای قدرت موشکی از کسی اجازه نمی‌گیریم پزشکیان عازم نیویورک شد آغاز ثبت سفارش واردات ۷ محصول کشاورزی از هفته آینده اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ اعلام شد نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اعلام شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد قیمت روز گوشی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ جزئیاتی از سفر پزشکیان به نیویورک آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال قیمت عمده میوه و سبزیجات در هفته جاری تعیین شد+جدول معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند ۲۷ میلیون تن تولید فولاد قربانی قطعی برق و گاز شد عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد افزایش ۷ درصدی عرضه گوشت قرمز امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد زمان جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد فردا، آخرین مهلت صادرکنندگان برای تسویه دیون ارزی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو از مسیر گمرک اینچه‌برون ممکن شد محکومیت یک شرکت فولادی بابت فرار مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی ابلاغ شیوه نامه وصول عوارض عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از روز سه‌شنبه+ جزییات پایانی بر فرار مالیاتی شرکت‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک ضرورت برگزاری فوری جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود بودجه سال ۱۴۰۵ با فرایند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت لغو عوارض تاکسی‌های اینترنتی و تصویب تعلیق مجوز بنزین سوپر احتمال تغییر دهک برخی خانوارها در این ماه درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر مبالغ پرداختی مودیان تبصره ۱۰۰ در حساب مالیاتی آنان ثبت و در محاسبات بدهی لحاظ می‌شود توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۰:۵۹ ۱۴۰۳/۱۰/۲۳
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

ایران در قلب پروژه ترانزیتی قرنِ آسیای مرکزی

راه‌اندازی راه‌آهن چین–قرقیزستان–ازبکستان به عنوان پروژه قرن در آسیای مرکزی، در صورت اتصال به ایران از طریق ترکمنستان، می‌تواند دسترسی آن‌ها به خلیج فارس و اروپا را تسهیل کند.
ایران در قلب پروژه ترانزیتی قرنِ آسیای مرکزی
کد خبر:۱۲۸۵۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ پس از سال‌ها انتظار، پروژه راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان هفته گذشته در قرقیزستان راه‌اندازی شد. با معرفی طرح کمربند و جاده در سال ۲۰۱۳، خدمات قطار باری چین-اروپا به طور فزاینده‌ای به یک روش راحت و قابل اعتماد برای حمل‌ونقل بین‌المللی تبدیل شده است. فقط در ماه گذشته، تعداد تجمیعی قطارهای باری چین-اروپا از ۱۰۰ هزار فراتر رفت. با افزایش تقاضا برای خدمات قطار باری چین-اروپا، اهمیت طرح راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان نیز افزایش یافته است. 

این پروژه قرار است به طور رسمی در ژوئیه ۲۰۲۵ با دوره ساخت شش‌ساله آغاز شود. با راه‌اندازی این پروژه، یک کریدور ریلی جدید بین چین و آسیای مرکزی ایجاد خواهد شد که نقش محوری منطقه خودمختار سین کیانگ اویغور را در حمل‌ونقل و تجارت جهانی بیشتر نمایان می‌کند. 

این راه‌آهن به عنوان یک کریدور ریلی جدید برای همکاری بین چین و کشورهای آسیای مرکزی عمل خواهد کرد. این امر زمان حمل‌ونقل بین چین و منطقه آسیای مرکزی را کوتاه و به طور موثر هزینه‌های لجستیک را برای شرکت‌ها در طول مسیر کاهش می‌دهد و همچنین هم‌افزایی اقتصادی بین جنوب سین کیانگ و دره فرغانه را ارتقا و تجارت و یکپارچگی منطقه‌ای را پیش می‌برد. 

ساخت این راه‌آهن برای سه کشور درگیر و کل منطقه آسیای مرکزی اهمیت قابل توجهی دارد. آسیای مرکزی شریک مهمی در تلاش‌های دیپلماسی اقتصادی چین محسوب می‌شود و راه‌آهن چین را قادر می‌سازد تا به راحتی با کشورهای آسیای مرکزی ارتباط برقرار و فرصت‌های بیشتری برای همکاری در بخش‌های انرژی، مواد معدنی، ماشین‌آلات و تجهیزات فراهم کند. تکمیل این خط آهن باعث رونق گردشگری نیز خواهد شد. 

با افتتاح این راه‌آهن، گردشگران از چین و سایر کشورها می‌توانند با سهولت بیشتری از اماکن تاریخی آسیای مرکزی بازدید کنند و این امر باعث توسعه گردشگری منطقه می‌شود. علاوه بر این، تبادلات مردم به مردم بین سه کشور ا تسهیل و هماهنگی منطقه را بیشتر می‌کند. 

این پروژه، ظرفیت افزایش چشمگیر روابط تجاری و لجستیکی بین کشورهای آسیای مرکزی و چین را دارد و منطقه را به یک مرکز حمل‌ونقل بزرگ تبدیل می‌کند. این راه‌آهن جدید نه فقط روابط اقتصادی را تقویت، بلکه فرصت‌های جدیدی برای رشد اقتصادی در قرقیزستان و همسایگان آن ایجاد می‌کند. در واقع، راه‌حل‌های زیرساختی جدید گویای آن است که کشورهای آسیای مرکزی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زنجیره‌های تامین جهانی تبدیل شوند و به پیشرفت اقتصادی بلندمدت کمک کنند. 

این پروژه مهم آنچنان برای هر سه کشور و کل منطقه مهم است که در کشور قرقیزستان به عنوان پروژه قرن از آن یاد می‌کنند اما برای افزایش اهمیت آن، باید از ازبکستان به سایر کریدورهای منطقه متصل و سپس به دریا دسترسی داشته باشد. از همین‌رو، برخی کارشناسان احتمال اتصال آن به راه‌آهن ترانس‌ افغان (ازبکستان-افغانستان-پاکستان) یا اتصال به ترکمنستان و ایران را مطرح می‌کنند که به نظر گزینه دوم از شانس بالایی برخوردار بوده که در ادامه به دلایل آن پرداخته می‌شود. 

چالش‌های ترانس افغان 

در سال ۲۰۲۳، ازبکستان، پاکستان و افغانستان ایده‌ای را برای اتصال آسیای جنوبی و مرکزی از طریق راه‌آهن توسعه دادند تا فرصت‌های تجاری و اقتصادی در منطقه را افزایش دهند. این ایده اکنون شکل کریدور حمل‌ونقل چندوجهی ترانس افغانستان را به خود گرفته است. در سال ۲۰۲۴، کریدور پیشرفت قابل توجهی داشته و اولین پروژه آزمایشی خود را تکمیل کرده و سایر پیشرفت‌های زیرساختی بزرگ را نیز ثبت کرده است. 

این ابتکار که از شمال شرقی قزاقستان تا پاکستان و از طریق ازبکستان و افغانستان امتداد دارد، بخشی از یک استراتژی بزرگ برای ایجاد یک کریدور جنوبی جدید با استفاده از زمین و دریا است و در نهایت آسیای جنوبی و مرکزی را با بندر جبل علی در امارات متحده عربی پیوند می‌دهد. با این حال، با وجود پیشرفت‌های اخیر و مزایای اقتصادی متعددی که به همراه دارد، کریدور همچنان با چالش‌های مختلف سیاسی و لجستیکی مواجه است. فقط در صورتی می‌توان بر این موارد غلبه کرد که بسیاری از دولت‌های منطقه، اختلافات خود را کنار بگذارند و برای هدف گسترده‌تر پروژه گرد هم آیند که بسیار دشوار به نظر می‌رسد.   

این کریدور در حال حاضر با چالش‌های متعددی از جمله تغییر در اندازه گیج‌های راه‌آهن، بی‌ثباتی سیاسی در پاکستان و تنش‌های دیپلماتیک مواجه است. کشورهای مختلف عضو در توسعه کریدور از گیج‌های راه‌آهن در اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. پاکستان از گیج ۱۶۷۶ میلی متری، ازبکستان از گیج ۱۵۲۰ میلی متری و افغانستان گیج ۱۴۳۵ میلی‌متری استفاده می‌کند. این تفاوت‌ها تخلیه قطارها را در نقاط مرزی ضروری می‌کند. برای رفع این مشکل، کریدور می‌تواند از واگن‌های چند گیج ساخت چین استفاده کند که آن نیز دشوار خواهد بود. 

علاوه بر این مشکلات فنی، پاکستان در تعهد کامل به تکمیل کریدور با چالش‌های متعددی مواجه است. بی‌ثباتی سیاسی، ناآرامی در بلوچستان پاکستان و تهدیدات امنیتی برای پروژه‌های در حال انجام زیر کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) موانع مهمی هستند. اعتراضات اخیر در مناطق مختلف، تنش‌های سیاسی-اجتماعی را نشان می‌دهد که می‌تواند مانع از عملکرد روان راه‌های تجاری عبوری از کشور شود. این عوامل با هم می‌توانند اعتماد سرمایه‌گذاران را کاهش دهند. علاوه بر این، تیرگی روابط با افغانستان، موقعیت پاکستان را پیچیده‌تر کرده و تامین امنیت راه‌های تجاری حیاتی برای کریدور را دشوارتر می‌کند. 

چرا ایران مهم است؟ 

در سال‌های اخیر تاشکند، عشق آباد و تهران همکاری خود را در توسعه یک کریدور جدید برای انتقال محموله از آسیا به اروپا و بالعکس گسترش داده‌اند. در آگوست ۲۰۲۳، نمایندگانی از وزارت حمل‌ونقل ازبکستان و وزارت راه و شهرسازی ایران مذاکراتی را برگزار کردند که در راستای امضای توافقنامه در مورد گذرگاه جدید از ازبکستان، ترکمنستان و ایران بود. مقامات دو طرف همچنین در مورد کاهش هزینه‌های ترانزیت بین‌المللی عبور از خاک ایران و بررسی فرصت‌های بالقوه برای افزایش واردات و صادرات ورودی و خروجی از بنادر بندرعباس و چابهار در ایران گفت‌وگو کردند. این مسیر تعرفه‌ها و عوارض گمرکی استاندارد دارد و به‌ عنوان یک پیوند مهم در کریدور حمل‌ونقل بزرگ‌تر چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا برنامه‌ریزی شده است. 

در واقع، ازبکستان، ترکمنستان و ایران بر روی بهبود تدارکات و مدیریت حمل‌ونقل بین یکدیگر در تلاش برای تحقق کریدور برنامه‌ریزی شده کار کرده‌اند. در سال ۲۰۲۲، تاشکند با تهران و عشق آباد برای تسهیل مقررات مربوط به حمل‌ونقل بار به بنادر دریایی ترکیه و ایران به توافق رسید. وزارت‌های حمل‌ونقل ازبکستان و ترکمنستان همچنین موافقت کرده‌اند که حمل‌ونقل بین‌ وجهی به ترکیه را در امتداد کریدور ازبکستان-ترکمنستان-ایران سازماندهی کنند و هزینه‌های ترانزیت را کاهش دهند. 

ازبکستان امیدوار است دسترسی خود به بازارهای اروپایی را بهبود بخشد و دسترسی به بازارهای آسیای جنوبی را تسهیل کند. ازبکستان محصور در خشکی از زمان بازگشت طالبان به قدرت، پروژه‌های ترانزیتی را از طریق همسایگان خود از جمله افغانستان برای رسیدن به بنادر پاکستان، ایران و آذربایجان گسترش داده است. همچنین تاکید ویژه‌ای بر توسعه زیرساخت‌ها برای حمل بار به سمت شرق با پروژه پیشنهادی راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان، پروژه راه‌آهن ازبکستان-افغانستان-پاکستان برای تجارت با جنوب و ازبکستان-ترکمنستان-ایران برای ترانزیت به سمت غرب داشته است. ازبکستان همچنین به راه‌آهن چین-قزاقستان-ترکمنستان-ایران ملحق شد که زمان ترانزیت محموله‌هایی را که از چین به خلیج فارس منتقل می‌شوند، به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

اگر ازبکستان، ایران و ترکمنستان در ایجاد کریدور جدید حمل‌ونقل موفق باشند، این پروژه دسترسی آن‌ها به قفقاز و دریای سیاه را نیز افزایش می‌دهد،چراکه مسائل امنیتی در افغانستان حل نشده باقی مانده است. این خط آهن به کشورهای آسیای مرکزی اجازه می‌دهد تا از طریق ایران به دریاهای آزاد برسند. 

در مجموع، اتصال راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان به ترکمنستان و سپس ایران، مزایای راهبردی برای کشورهای حاضر در این کریدور ترانزیتی دارد و این سه کشور به ویژه قرقیزستان و ازبکستان محصور در خشکی را به خلیج فارس، غرب آسیا، دریای مدیترانه و در نهایت به قفقاز و اروپا متصل می‌کند؛ در حالی که این مزایا در راه‌آهن ترانس افغان قابل تصور نیست. بنابراین نقش ایران در چشم‌انداز راه‌آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان محوری و راهبردی است.