۱۴/شهريور/۱۴۰۴ | ۱۵:۴۶
۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ خودروهای دست دوم طرفدار پیدا کردند جزئیات واردات بنزین سوپر برنامه خاموشی‌ها برای پاییز ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت کله پاچه نجومی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ ثبت سفارش گوشت قرمز فردا آغاز می‌شود آغاز ترخیص خودروهای خارجی بلاتکلیف در گمرک خرمشهر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه ماجرای خبر «بی‌اطلاعی وزیر از پایان خاموشی‌ها» دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد پزشکیان: مشکل کمبود منابع نداریم، مشکل از مصرف بی‌رویه است کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود تهران دوباره گرم می‌شود؟ قطعی برق و آب تا پاییز به حداقل می‌رسد وزیر اقتصاد: توافقات ارزشمندی در اجلاس شانگهای امضا شد نتایج حراج سکه مرکز مبادله ایران نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ هزار اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها پیش بینی قیمت طلا و نقره که حتماً باید بدانید هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا ۱۱ شهریور۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری ساعت کاری ادارات و مدارس در شهریور ۱۴۰۴+ جزییات کامل رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت جهانی طلا امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید راه‌اندازی قطار گردشگری تهران–همدان از ۱۳ شهریور پیش‌بینی وضعیت هوا طی پنج روز آینده آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی افزایش ۲ درجه‌ای دمای ایران در پاییز و زمستان پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ زمین هست، مدیریت نیست/ناکامی برنامه هفتم در واگذاری زمین و بحران مدیریت نهادی یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی مرغ با نرخ مصوب در میادین عرضه می‌شود وزیر نفت: ظرفیت تولید نفت خام افزایش می‌یابد تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان مکانیسم ماشه تاثیری بر فروش نفت ایران ندارد ورود صنایع کشور به میادین گازی؛ دولت بالاخره رضایت داد بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند قیمت میوه‌های تابستانی نجومی شد قیمت برنج ایرانی ۳۵ درصد کاهش یافت قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ابزاری برای جنگ روانی، نه تغییر واقعی اقتصاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری ملی می‌تواند در پیشبرد طرح‌های آب و انرژی بسیار موثر باشد قیمت روز گوشی ۸ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴ ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ وزیر نفت: در برابر محدودیت‌های اسنپ‌بک دست بسته نیستیم قیمت مسکن در تهران شهریور ۱۴۰۴ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی وزارت نیرو مخالف توسعه شهری متوازن نیست ثبت رکوردهای جدید تولید نفت و گاز در شرایط تحریم و جنگ تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد بانک مرکزی: تخصیص ارز واردات ۱۴۰۴ از ۲۱.۲ میلیارد دلار گذشت پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد بانک‌ها تخصصی می‌شوند؛ همه‌چیز برای پایان ناترازی آماده است؟ درآمد ۱۳ میلیونی پزشکان واقعیت دارد؟ حذف «یارانه» برخی خانوارها و جابه‌جایی معیار سنجش «خط فقر» پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز حراج و پیش‌فروش قطعی انواع سکه طلای بانک مرکزی روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی شرط حساب وکالتی از ثبت نام ایران خودرو حذف شد مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است اسقاط ۲.۴ میلیون خودروی فرسوده در ۱۹ سال فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد قطعی برق، نیمی از ظرفیت تولید کشور را از مدار خارج کرد سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید دلایل تغییرات بالای ۲۰ درصد مبلغ فروش صنایع بورس اعلام شد سود سهام عدالت در روزهای پایانی مرداد ۱۴۰۴ واریز می‌شود؟ گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد رشد سود خالص صنایع منتخب بازار سرمایه آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان تناقض در اولویت‌بندی واردات پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات تصمیم نهایی درباره قیمت جدید نان در تهران علام شد سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید تجارت چین و آمریکا بیش از ۱۰ درصد کاهش یافت برنامه اروپا برای تعرفه ۷۲ میلیارد یورویی علیه آمریکا اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد صادرات خدمات فناوری اطلاعات از کالا‌ها مهم‌تر است/ ضرورت اصلاح قوانین و تقویت مطالبه‌گری بخش خصوصی دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟

صنعت خودرو داخلی سالهاست با مشکلاتی نظیر انحصار و فساد اقتصادی مواجه است، در روند انحصاری‌شدن این صنعت، گروه‌های خاص و برخی قطعه‌سازان که روابط سیاسی و اقتصادی ویژه داشتند، توانستند موانع جدی بر سر راه رقابت صنعت خودروسازی ایجاد کنند، از رانت ارزی بهره ببرند و با حمایت ویژه نهادهای دولتی و برخی سیاسیون، صنعت خودرو کشور به نفع خود هدایت کنند.
بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟
کد خبر:۱۲۹۷۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صنعت خودرو در ایران همواره یکی از محورهای مهم اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است. این صنعت که نقش به سزایی در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص داخلی و تامین نیازهای مردم دارد، در طول سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی، از جمله انحصار در بازار، فساد اقتصادی، سیاست‌های نامناسب وارداتی و تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است. 

مسیر انحصار در صنعت خودرو

در دهه‌های گذشته، صنعت خودرو ایران شاهد تحولات بسیاری بوده اما از همان ابتدا روند انحصاری شدن این صنعت شروع شد. در ابتدا ایران با موانع بزرگی مانند تحریم‌ها و مشکلات ارزی مواجه نبود اما تصمیمات نادرست اقتصادی موجب شکل‌گیری یک فضای انحصاری در بازار خودرو شد. به‌ تدریج، گروه‌های خاصی در صنعت خودرو وارد شدند که کنترل بازار را در دست گرفتند. این گروه‌ها به‌ دلیل ارتباطات سیاسی خود، توانستند تا به‌ طور غیررسمی، حاکمیت بر بخش‌های مختلف این صنعت را به دست آورند. 

مهم‌ترین اتفاقات این دوره، منع واردات خودرو و گسترش تولید داخلی بود. هدف از این اقدامات، حمایت از تولید داخل و ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران خودروسازی اعلام شد. در واقع، این اقدامات به‌ منظور حفظ انحصار بازار و جلوگیری از رقابت بود. شرکت‌های داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، به‌ دلیل ضعف در تولید و کیفیت، از واردات خودرو جلوگیری می‌کردند تا بازار داخلی را در دست خود نگه دارند. 

مافیایی شدن صنعت خودرو و ایجاد دیوارهای انحصاری

در روند انحصاری شدن صنعت خودرو، گروه‌های خاصی که از روابط سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کردند، توانستند تا موانع جدی بر سر راه رقابت ایجاد کنند. این گروه‌ها که به‌ ویژه از حمایت‌های نهادهای دولتی و برخی از افراد سیاسی بهره‌مند بودند، به‌ طور غیررسمی صنعت خودرو را در اختیار خود گرفته و با بستن بازار، از ورود رقبا جلوگیری کردند. 

همچنین برخی از قطعه‌سازان وابسته به این گروه‌ها به‌ صورت انحصاری توانستند تا ارتباطات خود را با ایران‌خودرو و سایپا محکم کرده و بازی‌های اقتصادی جدیدی را در این صنعت رقم بزنند. این روند باعث شد که بسیاری از افراد، به‌ ویژه واردکنندگان خودرو که در تلاش بودند تا بازار خودرو را از انحصار این گروه‌ها خارج کنند، با چالش و حواشی زیادی مواجه شوند. 

گسترش انحصار در دوران مختلف دولت‌ها

در دولت‌های مختلف، این انحصار خودروسازان داخل ادامه یافت. در سال‌هایی که واردات خودرو باز بود و تحریم‌ها و مشکلات ارزی وجود نداشت، صنعت خودرو ایران بدون محدودیت واردات و با توجه به بازار آزاد، در حال رشد بود اما به‌ تدریج و در دهه هشتاد (دولت خاتمی) واردات خودرو محدود شد و همین روند در دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در دوران دولت احمدی‌نژاد، به‌ دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی در کشور، اولین اقدامات در جهت مقابله با این گروه‌های انحصاری صورت گرفت. در همین راستا واردات خودرو در دولت احمدی‌نژاد آزاد شد اما پس از مدتی، همان گروه‌های اقتصادی که در دوران‌های گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، دوباره وارد عمل شدند. این گروه‌ها توانستند با قراردادهای جدید و ورود برندهای مختلف به کشور، انحصار را در دست خود نگه دارند. 

بازگشت انحصار خودروساز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 

پس از دولت احمدی‌نژاد، همان طیف اقتصادی که در گذشته کنترل صنعت خودرو را در دست داشت، مجددا در دولت روحانی سرکار آمد. هرچند که تغییرات سیاسی در سطح دولت‌ها وجود داشت اما در عمل، همان تفکرات اقتصادی که در دوران قبل در صنعت خودرو حاکم بود، همچنان ادامه پیدا کرد. در این دوران، هدف‌گذاری‌هایی برای بازگشت به وضعیت قبلی و حفظ انحصار در صنعت خودرو صورت گرفت. شعارهایی مانند «حمایت از کارگر» و «حمایت از تولید داخل» دوباره مطرح شد؛ هرچند که وضعیت کارگران خودروسازی بدتر از گذشته شده بود و دیگر قادر به خرید خودروهای تولیدی کارخانه‌های خود هم نبودند. 

در حقیقت، در این دوران به‌ نظر می‌رسید که گروه‌های خاص در تلاش برای بازسازی همان سیستم انحصاری قبلی هستند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد، ورود به حوزه واردات خودرو و محدود کردن رقابت خارجی بود. این بار به جای رقابت با خودروهای خارجی، فرآیند واردات به‌ طور انحصاری در اختیار همان گروه‌ها قرار گرفت. 

در این دوره، گروه‌های اقتصادی برای کنترل بازار خودرو، با شرکت‌های معروف کره‌ای قراردادهایی بسته و اقدام به مونتاژ خودروهای پرفروش در ایران کردند. برندهایی مانند هیوندای و مدل‌های پرفروشی مانند آی۱۰، آی۲۰، النترا، توسان، سانتافه و آزرا، به‌ طور گسترده در خط مونتاژ ایران قرار گرفتند. این محصولات نه فقط وارد می‌شدند، بلکه در بسیاری از مواقع در ایران مونتاژ می‌شدند تا وابستگی به واردات کاهش یابد. این اقدامات نشان می‌دهند که همان گروه‌ها که در گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، تلاش کردند تا با بستن بازار به نفع خود، شرایط رقابتی را محدود کرده و انحصار در این حوزه را بازسازی کنند. 

انحصار و محدودیت واردات در صنعت خودرو

در ادامه روند انحصار در صنعت خودرو، همان گروه‌های اقتصادی برای خود بازار جدیدی ایجاد کردند و این بار وارد عرصه خودروهای میان‌قیمت یا «اکونومی» شدند. برای این منظور، آن‌ها با آوردن برندهای چینی به ایران سعی کردند تا طیف جدیدی از مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند که توانایی خرید خودروهای گران‌قیمت‌تر را نداشتند. برای این کار تعدادی کارخانه آماده و فضای تولید و مونتاژ را در داخل کشور فراهم کردند. 

با این حال برای تکمیل این پروژه، نیاز به محدودیت‌هایی در واردات خودرو احساس می‌شد. این محدودیت‌ها ابتدا از بازار خاکستری (گری مارکت) آغاز شد. در این مرحله، وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت، با تغییراتی در فرآیند ثبت سفارش خودرو، به‌ طور غیرمستقیم واردکنندگان خودرو را مجبور به تسلیم شدن تحت شرایط خاص کرد. نمایندگان رسمی واردات خودرو که در گذشته امکان واردات و گارانتی برندهای خارجی را داشتند، با تصمیم جدید وزارتخانه مواجه شدند که فقط مجوز ثبت سفارش به آن‌ها داده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد تا فقط از این مسیر خاص، خودرو وارد کنند. 

این اقدام موجب حذف بازار خاکستری شد اما متاسفانه واردکنندگان اصلی که برای کسب سود بیشتر از این بازار استفاده می‌کردند، متوجه نشدند که در واقع کشتی‌ را سوراخ می‌کنند که خودشان در آن نشسته‌اند. به‌ طور کلی، این سیاست به‌ گونه‌ای طراحی شده بود که نه فقط واردکنندگان را محدود کند، بلکه به‌ طور مستقیم انحصار را در دستان گروه‌های خاص قرار دهد. در نهایت واردکنندگان از فرصت‌های اقتصادی موجود در بازار حذف شدند و گروه‌های خاص توانستند که کنترل بازار خودرو را در دست بگیرند.

تحولات سیاسی و تاثیر آن بر بازار خودرو

پس از اقداماتی که به‌ منظور ایجاد انحصار در بازار خودرو صورت گرفت، وضعیت به‌ گونه‌ای پیش رفت که شرایط رقابتی به‌ طور کامل از میان برداشته شد. با حذف بازار خاکستری، واردات خودرو به‌ طور جدی محدود و در نهایت ممنوع شد. در این روند، علاوه بر تغییرات قانونی، اقدامات دیگری هم در پشت‌ صحنه صورت گرفت که شامل آماده‌سازی سالن‌های تولید، مونتاژ خودروهای کره‌ای و چینی در داخل کشور و حمایت از قطعه‌سازان انحصاری می‌شد. 

با این حال نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفت، این بود که تمام این تغییرات و برنامه‌ریزی‌ها بدون در نظر گرفتن تحولات جهانی، به‌ ویژه خروج احتمالی ایالات متحده از برجام، صورت گرفت. در واقع بازیگران اصلی صنعت خودرو و اقتصاد کشور که در پی به‌ دست آوردن کنترل بازار بودند، این تحلیل را نداشتند که تحولات سیاسی جهانی می‌تواند تا کل برنامه‌ها را به‌ هم بریزد. یکی از این تحولات، خروج ترامپ از برجام بود که در نهایت تمامی برنامه‌ها و نقشه‌هایی که برای ایجاد انحصار در بازار خودرو طراحی شده بود، به‌ طور کامل به هم ریخت. 

این رخداد نه فقط باعث بروز مشکلات جدی در واردات قطعات خودرو و کاهش تولید شد، بلکه به‌ طور کلی راه بازگشتی برای این برنامه‌ها باقی نگذاشت. پیش از این تحولات، ممنوعیت واردات خودرو در حالی صورت گرفته بود که تمامی ساختارهای اقتصادی و تولیدی در صنعت خودرو بر اساس همان نقشه‌های انحصاری طراحی شده بود. این شرایط نشان‌دهنده این است که تحولات سیاسی جهانی، به‌ ویژه در زمینه روابط بین‌الملل، می‌تواند تاثیرات عمیقی بر برنامه‌های اقتصادی داخلی داشته باشد. 

تاثیرات خروج ترامپ و انحصار در بازار خودرو

بعد از خروج ترامپ از برجام، همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در زمینه صنعت خودرو به‌ هم ریخت. شرکت‌هایی که به بازار ایران امید داشتند و نمایندگان رسمی آن‌ها در داخل کشور مشغول به فعالیت بودند، به‌ سرعت تصمیم به خروج از ایران گرفتند. هیوندای یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی، در عرض چند ساعت ایران را ترک کرد. این تغییرات در شرایطی رخ داد که در داخل کشور، برخی از افراد و واردکنندگان تصور می‌کردند که بازار ایران به‌ گونه‌ای منحصر به‌ فرد است و هیچ‌ کدام از شرکت‌های جهانی حاضر نیستند تا این بازار را ترک کنند اما با وقوع این تحول، واقعیت به‌ سرعت آشکار شد که شرکت‌های بزرگ حاضر به ریسک کردن در ایران نیستند و دنبال بازارهای مهمتر جهانی هستند بنابراین از بازار ایران خارج شدند. 

این تغییرات و تصمیمات باعث شد که بازار خودرو ایران با مشکلات جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این، محدودیت‌های واردات خودرو و اختلالات جدی در روابط تجاری با کشورهای مختلف، منجر به مشکلات شدید اقتصادی در صنعت خودرو شد. در نتیجه ایران با کاهش شدید واردات خودرو و کاهش تولید داخلی مواجه شد که وضعیت این صنعت را به‌ شدت بحرانی کرد. در این شرایط، گروه‌های خاصی که کنترل صنعت خودرو را در اختیار داشتند، تلاش کردند تا با اقدامات غیرقانونی و مافیاگونه وضعیت را به نفع خود تغییر دهند. 

مشکلات اقتصادی و فساد در صنعت خودرو

در شرایطی که واردات خودرو به‌ طور جدی محدود شده بود، بخش‌های مختلف صنعت خودرو با مشکلات اقتصادی و فساد روبه‌رو شدند. یکی از این مشکلات، فساد اقتصادی در زمینه تخصیص ارز دولتی بود. ارز ۴۲۰۰ که برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته بود، در نهایت توسط برخی از افراد و واردکنندگان سوءاستفاده شد. این افراد با استفاده از ارز دولتی و وارد کردن خودروها به قیمت پایین‌تر، خودروهای گران‌قیمت را به قیمت‌های بسیار بالاتر به مشتریان فروختند و از این تفاوت قیمت، سودهای کلان به‌ دست آوردند. این فساد به‌ قدری گسترده بود که برخی از واردکنندگان به‌ دلیل دریافت ارز دولتی، تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت تعداد زیادی از افراد بازداشت شدند. 

این فساد نه فقط به‌ طور جدی وضعیت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد، بلکه اعتماد عمومی را به‌ کل از بین برد. بسیاری از مردم به‌ دلیل گرانی غیرمنطقی خودروها و فساد گسترده در این صنعت، نارضایتی خود را اعلام کردند. در این شرایط، دولت مجبور شد برای جبران کسری‌های اقتصادی، فشار بیشتری به مردم وارد کند و اقدامات جدیدی را برای بهبود وضعیت اقتصادی در دستور کار قرار دهد. 

در نهایت، صنعت خودرو ایران در اثر تصمیمات اشتباه اقتصادی و سیاسی، به یک صنعت انحصاری و مافیایی تبدیل شد که نه فقط موجب کاهش کیفیت و تنوع خودروها در بازار داخلی شد، بلکه فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم وارد کرد. همچنین اشتباهات استراتژیک مانند پیش‌بینی نکردن تحولات جهانی مانند خروج ترامپ از برجام، موجب برهم خوردن تمامی برنامه‌ها و ناتوانی در بازگشت به شرایط رقابتی در بازار خودرو شد. 

روند انحصار در صنعت خودرو ایران فقط به‌ دلیل تصمیمات اشتباه اقتصادی و قدرت مافیای فعال در این صنعت است  و این صنعت امروز به‌ طور غیرمستقیم و مداوم، شرایط را برای گروه‌های خاص اقتصادی فراهم کرده است. این وضعیت نه فقط در آینده‌ای نزدیک به ضرر تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خودرو خواهد بود، بلکه فشار زیادی به مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران، نیاز به تغییرات جدی در سیاست‌گذاری‌ها، کاهش انحصار و ایجاد فضای رقابتی سالم وجود دارد.