۳۰/مهر/۱۴۰۴ | ۰۲:۱۴
جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام خودور‌های وارداتی سایپا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سرنوشت برداشت از میادین مشترک «آزادگان» و «آرش» چه شد؟ وزارت نیرو در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های هوشمند شبکه برق است قیمت برنج به زودی کاهش می‌یابد ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال تلاش برای توسعه همکاری‌های مشترک آبی ایران با عربستان سعودی در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود اعلام آخرین آمار خط فقر / قطعنامه ۲۲۳۱ تمام شده است تصویب ۵۳ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار سیاست‌گذاری ۳ وزارتخانه و دفتر معاون اول برای جذب سرمایه‌گذار خارجی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ جزئیات بیمه فراگیر گندم تشریح شد وزارت جهادکشاورزی اخذ پشت فاکتوری در سامانه بازارگاه را تایید کرد قیمت دلار و سایر ارز‌ها امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد پورمحمدی: سازمان برنامه و بودجه بر اساس مصالح مردم تصمیم گیری می کند سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست شرط جدید در حذف یارانه‌بگیران | جزییات معیار‌های جدید قطع یارانه نقدی در سال ۱۴۰۴ اعلام نرخ سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۴+ جزییات رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری کاهش 20درصدی جابجایی مسافران پروازهای داخلی طی نیمه نخست امسال قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ توضیح سازمان مالیاتی درباره برداشت 6 همت از شرکت نفت ارائه خدمت رایگان اتصال کد ملی به کد پستی توسط سامانه املاک ملاک اعتبار چک، سامانه صیاد است جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو عازم عربستان سعودی شد قیمت نهایی ۲۸ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول ثبت‌ 332 هزار دقیقه تاخیر پروازی در شهریورماه نرخ خرید تضمینی گندم باید واقعی‌سازی شود رقم قرارداد پرسپولیس با وحید هاشمیان لو رفت قیمت روز گوشی ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جزئیات طرح جدید فروش خودروهای وارداتی یارانه میلیونی برای کدام خانوار واریز می‌شود؟ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول افت ۴۰ درصدی فروش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز در بازار ارز تجاری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو اسقاط خودروی فرسوده امسال تقریبا متوقف شده کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی منابع آب حوضه کارون بزرگ ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ تا پایان سال تغییر نمی‌کند شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سقف ارزی قیمت جدید قهوه خام مشخص شد سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا اتابک: دستور روان‌سازی واردات قطعات ریلی صادر شد پول‌ها بلوکه شد، اما خودروها نیامدند قیمت جهانی طلا امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات در بازار امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ تسویه یک‌روزه در بورس؛ گامی کوچک با اثری بزرگ قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ ابلاغ مجدد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت بدهی گندم‌کاران دیروز تسویه شد نماینده مجلس: احتمال خاموشی خانگی کم شد ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ +شرایط و لینک ثبت‌نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی جدول قیمت گوشی شیائومی امروز یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ پاییز کم‌بارش و زمستان گرم در پیش است ورود دوباره نقدینگی حقیقی؛ شاخص کل بورس از ۳.۰۹ میلیون واحد گذشت افزایش لحظه‌ای ۵۰۰۰ لیتری ظرفیت تأمین آب تهران محقق شد هشدار وزارت صنعت به تولیدکنندگان موتورسیکلت رییس کل بیمه مرکزی: استفاده از فناوری های نوین در صنعت بیمه اجتناب ناپذیر است نصب پنل‌های خورشیدی در نیروگاه ۱۵.۲ مگاواتی آغاز شد ثبت‌نام خودرو‌های سایپا بدون قرعه‌کشی مهر ۱۴۰۴ + شرایط و لینک ثبت‌نام سایپا آزمون ۱۲ هزار ترازوی سبک و سنگین در استان تهران پایداری گاز صنایع در زمستان در دستور کار است توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت اعتراضات مؤدیان به بی‌عدالتی در تشخیص مالیات کاهش یافته است سقف ارز مسافرتی اعلام شد/ کدام مسافران ۵۰۰ یورو می‌گیرند؟ دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد کرمان‌موتور ۵ محصول خود را گران کرد+ جدول قیمت روز گوشی ۲۷ مهر ۱۴۰۴ تنش آبی در ۱۰۴ شهر ایران افزایش ۱۰۰ درصدی تولید آرد کامل در سال جاری لیست جدید قیمت محصولات ایران خودرو معاون وزیر خارجه: دشمن به دنبال هراس افکنی در بازار ایران است بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز ثبت سفارش برنج هندی هفته آینده آغاز می‌شود کاهش ۸۰ درصدی ذخایر آبی سد کرج وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۷ مهر ۱۴۰۴ ممنوعیت خروج مرغ از استان‌ها لغو شد سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود صورت‌حساب کاغذی از اول دی‌ماه اعتبار مالیاتی ندارد ذخایر طلای بانک مرکزی افزایش یافت/ ورود شمش‌های طلا گامی هوشمندانه در تقویت استقلال مالی کشور تولید برخی اقلام کشاورزی کاهش یافته اما تأمین بازار به‌موقع و برنامه‌ریزی‌شده انجام می‌شود دارایی‌های ملکی بانک‌ها فراتر از هزار همت بانک مرکزی ۹ میلیارد دلار ارز به بخش کشاورزی تخصیص داد قول وزارت نفت به نیرو برای تامین سوخت روزانه نیروگاه‌ها و عدم قطع برق در زمستان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ورود دو سامانه بارشی جدید به ۱۳ استان کشور لیست قیمت خرید مسکن در غرب تهران + جدول ارسال گازوئیل به جایگاه‌ها مانند بنزین نامحدود نیست سقف ارزی قیمت انواع غلات، روغن خام و دانه‌های روغنی تعیین شد مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد تفاهم‌نامه سه‌جانبه برای توسعه بیمه کشاورزی به امضا رسید آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ قطار تهران - آنکارا آماده راه‌اندازی مجدد است، منتظر تایید ترکیه‌ایم افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قیمت روز گوشی ۲۶ مهر ۱۴۰۴ خرید و فروش این خانه‌ها ممنوع است واکنش وزیر راه و شهرسازی به کلید خوردن طرح استیضاحش استقرار گمرک در درب ورود بندر شهید رجایی 10 میلیون نفر برای خرید بلیت قطار وارد سیستم شدند صرفه‌جویی ۱۰ هزار مگاواتی برق با اجرای مقررات ملی ساختمان پایان فاکتورهای جعلی در نظام مالیاتی با اجرای صورت‌حساب الکترونیک وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۴ نرخ خوراک؛ متغیر پنهان سود پالایشی‌ها در بورس توقیف ۱۱۶۸ پرونده اوراق بهادار در شهریورماه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۶ مهر۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ مهر ۱۴۰۴ حراج یکصد و سی‌ام شمش طلا ۲۷ مهرماه برگزار می‌شود قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی راهکار تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت چیست؟ ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس بازار طلای داخلی از تلاطم جهانی دور ماند قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۴ رکود ساخت و ساز در 70درصد روستاها به‌دلیل سخت‌گیری در تغییر کاربری زمین وزیر کار: آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان رقم می‌زنند کارت بازرگانی باید از چرخه تجارت حذف شود یارانه نقدی مهرماه دهک‌های یک تا سه واریز شد اطراق پس از شتاب/ بورس به مرز اصلاح رسید؟ سقف وام اشتغال زایی افزایش یافت ثبات نرخ سود بین‌بانکی در سطح 24 درصد قیمت روز ارزهای تجاری/ دلار توافقی کاهشی شد وزیر صمت: نگرانی اصلی ما، بهای تمام‌شده تولید است عراقچی: جنبش عدم تعهد از مواضع ایران در موضوع اسنپ‌بک حمایت می‌کند شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پزشکیان: از آمریکا و این تهدیدات نمی‌ترسم/ ما روی طلا خوابیده ایم و گرسنه‌ایم! طرح سامانه جدید نشانی منتفی شد صورتحساب الکترونیکی مودیان را در برابر ریسک‌های مالیاتی محافظت می‌کند طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در چهار بورس کشور دولت در حذف یارانه دهک‌های ثروتمند سریع‌تر عمل کند پایان جریمه‌های مدیرمحور در نظام بانکی ماهواره هدهد هک نشده است قیمت روز گوشی ۲۳ مهر ۱۴۰۴ «شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» تشکیل می‌شود هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت ابلاغ دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم مالیاتی+ جزئیات طراحی نقشه راه صادرات دیجیتال ایران توسط اتاق بازرگانی ایران ثبت‌نام پارس نوآ سایپا امروز ۲۳ مهر ۱۴۰۴+قیمت و لینک ثبت‌نام جزییات حذف یارانه نقدی ۸ میلیون نفر+ مشمولین و نحوه اعتراض قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات فهرست بخشی از مقررات منسوخ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد مجلس به پیشنهاد تبدیل سازمان هوش مصنوعی به «ستاد» رای نداد تجارت الکترونیک ایران به ۵۵۰۰ همت رسید کمیته مشترک برای تقویت صادرات خدمات فنی‌و‌مهندسی تشکیل شد قیمت روز گوشی ۲۲ مهر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: عملکرد شبکه بانکی در پرداخت وام ازدواج بیش از ۱۰۲ درصد است بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم آخرین وضعیت پرونده کرسنت/ مبلغ پرداختی بابک زنجانی بیش از بدهی آن بوده است عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران ابلاغ ۱۲ آیین‌نامه اجرایی برنامه هفتم در بخش آب، کشاورزی و محیط زیست صادرات خدمات فنی و مهندسی را با هدف ۱۰ میلیارد دلاری احیا می‌کنیم زمان اعلام قیمت نهایی محصولات ایران خودرو مشخص شد بازسازی غزه و بازار هزار میلیارد دلاری منطقه، فرصتی بزرگ برای شرکت‌های ایرانی است نیازمند تغییر پارادایم از صادرات کالا به خدمات فنی و مهندسی هستیم قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۴ صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد عارف: دولت ناگزیر به مداخله در بازار است پزشکیان: استان‌ها سهم خود از انرژی را هوشمندانه مدیریت کنند صدور ۳۲۶ گواهی تمکن مالی الکترونیک در شهریور ماه + راهنمای دریافت گواهی فهرست جدید ابربدهکاران ۲۵ بانک منتشر شد واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی ۵۰ میلیون یورو اوراق ارزی در مرکز مبادله کشف فرار مالیاتی ۵۳ میلیارد تومانی در حوزه فرآورده‌های غذایی در استان مرکزی مهلت جدید گمرک برای ارسال کوتاژهای صادراتی فاقد قبض محصول تا ۳۰ آبان افزایش حقوق ۱۴۰۵ به اندازه تورم، درخواست جدی کارگران دهقان دهنوی: افزایش نرخ ارز استراتژی توسعه صادرات در ایران نیست مجوز فروش ۳۱۷ فقره ملک دولتی به ارزش ۱۴ همت صادر شد زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی برای بررسی احکام فصـل توسـعه مسـکن برنامه هفتم وزرای نفت و کار به کمیسیون عمران می‌آیند اعضای هیئت تفحص از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی انتخاب می‌شوند اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات سهم اشتغال خدمات در اقتصاد از کشاورزی و صنعت پیشی گرفت وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده بورس سبزپوش ماند عرضه کامیون فورس ۶ تن کابین خواب‌دار بهمن‌دیزل در بورس کالا تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟

صنعت خودرو داخلی سالهاست با مشکلاتی نظیر انحصار و فساد اقتصادی مواجه است، در روند انحصاری‌شدن این صنعت، گروه‌های خاص و برخی قطعه‌سازان که روابط سیاسی و اقتصادی ویژه داشتند، توانستند موانع جدی بر سر راه رقابت صنعت خودروسازی ایجاد کنند، از رانت ارزی بهره ببرند و با حمایت ویژه نهادهای دولتی و برخی سیاسیون، صنعت خودرو کشور به نفع خود هدایت کنند.
بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟
کد خبر:۱۲۹۷۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صنعت خودرو در ایران همواره یکی از محورهای مهم اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است. این صنعت که نقش به سزایی در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص داخلی و تامین نیازهای مردم دارد، در طول سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی، از جمله انحصار در بازار، فساد اقتصادی، سیاست‌های نامناسب وارداتی و تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است. 

مسیر انحصار در صنعت خودرو

در دهه‌های گذشته، صنعت خودرو ایران شاهد تحولات بسیاری بوده اما از همان ابتدا روند انحصاری شدن این صنعت شروع شد. در ابتدا ایران با موانع بزرگی مانند تحریم‌ها و مشکلات ارزی مواجه نبود اما تصمیمات نادرست اقتصادی موجب شکل‌گیری یک فضای انحصاری در بازار خودرو شد. به‌ تدریج، گروه‌های خاصی در صنعت خودرو وارد شدند که کنترل بازار را در دست گرفتند. این گروه‌ها به‌ دلیل ارتباطات سیاسی خود، توانستند تا به‌ طور غیررسمی، حاکمیت بر بخش‌های مختلف این صنعت را به دست آورند. 

مهم‌ترین اتفاقات این دوره، منع واردات خودرو و گسترش تولید داخلی بود. هدف از این اقدامات، حمایت از تولید داخل و ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران خودروسازی اعلام شد. در واقع، این اقدامات به‌ منظور حفظ انحصار بازار و جلوگیری از رقابت بود. شرکت‌های داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، به‌ دلیل ضعف در تولید و کیفیت، از واردات خودرو جلوگیری می‌کردند تا بازار داخلی را در دست خود نگه دارند. 

مافیایی شدن صنعت خودرو و ایجاد دیوارهای انحصاری

در روند انحصاری شدن صنعت خودرو، گروه‌های خاصی که از روابط سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کردند، توانستند تا موانع جدی بر سر راه رقابت ایجاد کنند. این گروه‌ها که به‌ ویژه از حمایت‌های نهادهای دولتی و برخی از افراد سیاسی بهره‌مند بودند، به‌ طور غیررسمی صنعت خودرو را در اختیار خود گرفته و با بستن بازار، از ورود رقبا جلوگیری کردند. 

همچنین برخی از قطعه‌سازان وابسته به این گروه‌ها به‌ صورت انحصاری توانستند تا ارتباطات خود را با ایران‌خودرو و سایپا محکم کرده و بازی‌های اقتصادی جدیدی را در این صنعت رقم بزنند. این روند باعث شد که بسیاری از افراد، به‌ ویژه واردکنندگان خودرو که در تلاش بودند تا بازار خودرو را از انحصار این گروه‌ها خارج کنند، با چالش و حواشی زیادی مواجه شوند. 

گسترش انحصار در دوران مختلف دولت‌ها

در دولت‌های مختلف، این انحصار خودروسازان داخل ادامه یافت. در سال‌هایی که واردات خودرو باز بود و تحریم‌ها و مشکلات ارزی وجود نداشت، صنعت خودرو ایران بدون محدودیت واردات و با توجه به بازار آزاد، در حال رشد بود اما به‌ تدریج و در دهه هشتاد (دولت خاتمی) واردات خودرو محدود شد و همین روند در دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در دوران دولت احمدی‌نژاد، به‌ دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی در کشور، اولین اقدامات در جهت مقابله با این گروه‌های انحصاری صورت گرفت. در همین راستا واردات خودرو در دولت احمدی‌نژاد آزاد شد اما پس از مدتی، همان گروه‌های اقتصادی که در دوران‌های گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، دوباره وارد عمل شدند. این گروه‌ها توانستند با قراردادهای جدید و ورود برندهای مختلف به کشور، انحصار را در دست خود نگه دارند. 

بازگشت انحصار خودروساز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 

پس از دولت احمدی‌نژاد، همان طیف اقتصادی که در گذشته کنترل صنعت خودرو را در دست داشت، مجددا در دولت روحانی سرکار آمد. هرچند که تغییرات سیاسی در سطح دولت‌ها وجود داشت اما در عمل، همان تفکرات اقتصادی که در دوران قبل در صنعت خودرو حاکم بود، همچنان ادامه پیدا کرد. در این دوران، هدف‌گذاری‌هایی برای بازگشت به وضعیت قبلی و حفظ انحصار در صنعت خودرو صورت گرفت. شعارهایی مانند «حمایت از کارگر» و «حمایت از تولید داخل» دوباره مطرح شد؛ هرچند که وضعیت کارگران خودروسازی بدتر از گذشته شده بود و دیگر قادر به خرید خودروهای تولیدی کارخانه‌های خود هم نبودند. 

در حقیقت، در این دوران به‌ نظر می‌رسید که گروه‌های خاص در تلاش برای بازسازی همان سیستم انحصاری قبلی هستند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد، ورود به حوزه واردات خودرو و محدود کردن رقابت خارجی بود. این بار به جای رقابت با خودروهای خارجی، فرآیند واردات به‌ طور انحصاری در اختیار همان گروه‌ها قرار گرفت. 

در این دوره، گروه‌های اقتصادی برای کنترل بازار خودرو، با شرکت‌های معروف کره‌ای قراردادهایی بسته و اقدام به مونتاژ خودروهای پرفروش در ایران کردند. برندهایی مانند هیوندای و مدل‌های پرفروشی مانند آی۱۰، آی۲۰، النترا، توسان، سانتافه و آزرا، به‌ طور گسترده در خط مونتاژ ایران قرار گرفتند. این محصولات نه فقط وارد می‌شدند، بلکه در بسیاری از مواقع در ایران مونتاژ می‌شدند تا وابستگی به واردات کاهش یابد. این اقدامات نشان می‌دهند که همان گروه‌ها که در گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، تلاش کردند تا با بستن بازار به نفع خود، شرایط رقابتی را محدود کرده و انحصار در این حوزه را بازسازی کنند. 

انحصار و محدودیت واردات در صنعت خودرو

در ادامه روند انحصار در صنعت خودرو، همان گروه‌های اقتصادی برای خود بازار جدیدی ایجاد کردند و این بار وارد عرصه خودروهای میان‌قیمت یا «اکونومی» شدند. برای این منظور، آن‌ها با آوردن برندهای چینی به ایران سعی کردند تا طیف جدیدی از مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند که توانایی خرید خودروهای گران‌قیمت‌تر را نداشتند. برای این کار تعدادی کارخانه آماده و فضای تولید و مونتاژ را در داخل کشور فراهم کردند. 

با این حال برای تکمیل این پروژه، نیاز به محدودیت‌هایی در واردات خودرو احساس می‌شد. این محدودیت‌ها ابتدا از بازار خاکستری (گری مارکت) آغاز شد. در این مرحله، وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت، با تغییراتی در فرآیند ثبت سفارش خودرو، به‌ طور غیرمستقیم واردکنندگان خودرو را مجبور به تسلیم شدن تحت شرایط خاص کرد. نمایندگان رسمی واردات خودرو که در گذشته امکان واردات و گارانتی برندهای خارجی را داشتند، با تصمیم جدید وزارتخانه مواجه شدند که فقط مجوز ثبت سفارش به آن‌ها داده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد تا فقط از این مسیر خاص، خودرو وارد کنند. 

این اقدام موجب حذف بازار خاکستری شد اما متاسفانه واردکنندگان اصلی که برای کسب سود بیشتر از این بازار استفاده می‌کردند، متوجه نشدند که در واقع کشتی‌ را سوراخ می‌کنند که خودشان در آن نشسته‌اند. به‌ طور کلی، این سیاست به‌ گونه‌ای طراحی شده بود که نه فقط واردکنندگان را محدود کند، بلکه به‌ طور مستقیم انحصار را در دستان گروه‌های خاص قرار دهد. در نهایت واردکنندگان از فرصت‌های اقتصادی موجود در بازار حذف شدند و گروه‌های خاص توانستند که کنترل بازار خودرو را در دست بگیرند.

تحولات سیاسی و تاثیر آن بر بازار خودرو

پس از اقداماتی که به‌ منظور ایجاد انحصار در بازار خودرو صورت گرفت، وضعیت به‌ گونه‌ای پیش رفت که شرایط رقابتی به‌ طور کامل از میان برداشته شد. با حذف بازار خاکستری، واردات خودرو به‌ طور جدی محدود و در نهایت ممنوع شد. در این روند، علاوه بر تغییرات قانونی، اقدامات دیگری هم در پشت‌ صحنه صورت گرفت که شامل آماده‌سازی سالن‌های تولید، مونتاژ خودروهای کره‌ای و چینی در داخل کشور و حمایت از قطعه‌سازان انحصاری می‌شد. 

با این حال نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفت، این بود که تمام این تغییرات و برنامه‌ریزی‌ها بدون در نظر گرفتن تحولات جهانی، به‌ ویژه خروج احتمالی ایالات متحده از برجام، صورت گرفت. در واقع بازیگران اصلی صنعت خودرو و اقتصاد کشور که در پی به‌ دست آوردن کنترل بازار بودند، این تحلیل را نداشتند که تحولات سیاسی جهانی می‌تواند تا کل برنامه‌ها را به‌ هم بریزد. یکی از این تحولات، خروج ترامپ از برجام بود که در نهایت تمامی برنامه‌ها و نقشه‌هایی که برای ایجاد انحصار در بازار خودرو طراحی شده بود، به‌ طور کامل به هم ریخت. 

این رخداد نه فقط باعث بروز مشکلات جدی در واردات قطعات خودرو و کاهش تولید شد، بلکه به‌ طور کلی راه بازگشتی برای این برنامه‌ها باقی نگذاشت. پیش از این تحولات، ممنوعیت واردات خودرو در حالی صورت گرفته بود که تمامی ساختارهای اقتصادی و تولیدی در صنعت خودرو بر اساس همان نقشه‌های انحصاری طراحی شده بود. این شرایط نشان‌دهنده این است که تحولات سیاسی جهانی، به‌ ویژه در زمینه روابط بین‌الملل، می‌تواند تاثیرات عمیقی بر برنامه‌های اقتصادی داخلی داشته باشد. 

تاثیرات خروج ترامپ و انحصار در بازار خودرو

بعد از خروج ترامپ از برجام، همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در زمینه صنعت خودرو به‌ هم ریخت. شرکت‌هایی که به بازار ایران امید داشتند و نمایندگان رسمی آن‌ها در داخل کشور مشغول به فعالیت بودند، به‌ سرعت تصمیم به خروج از ایران گرفتند. هیوندای یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی، در عرض چند ساعت ایران را ترک کرد. این تغییرات در شرایطی رخ داد که در داخل کشور، برخی از افراد و واردکنندگان تصور می‌کردند که بازار ایران به‌ گونه‌ای منحصر به‌ فرد است و هیچ‌ کدام از شرکت‌های جهانی حاضر نیستند تا این بازار را ترک کنند اما با وقوع این تحول، واقعیت به‌ سرعت آشکار شد که شرکت‌های بزرگ حاضر به ریسک کردن در ایران نیستند و دنبال بازارهای مهمتر جهانی هستند بنابراین از بازار ایران خارج شدند. 

این تغییرات و تصمیمات باعث شد که بازار خودرو ایران با مشکلات جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این، محدودیت‌های واردات خودرو و اختلالات جدی در روابط تجاری با کشورهای مختلف، منجر به مشکلات شدید اقتصادی در صنعت خودرو شد. در نتیجه ایران با کاهش شدید واردات خودرو و کاهش تولید داخلی مواجه شد که وضعیت این صنعت را به‌ شدت بحرانی کرد. در این شرایط، گروه‌های خاصی که کنترل صنعت خودرو را در اختیار داشتند، تلاش کردند تا با اقدامات غیرقانونی و مافیاگونه وضعیت را به نفع خود تغییر دهند. 

مشکلات اقتصادی و فساد در صنعت خودرو

در شرایطی که واردات خودرو به‌ طور جدی محدود شده بود، بخش‌های مختلف صنعت خودرو با مشکلات اقتصادی و فساد روبه‌رو شدند. یکی از این مشکلات، فساد اقتصادی در زمینه تخصیص ارز دولتی بود. ارز ۴۲۰۰ که برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته بود، در نهایت توسط برخی از افراد و واردکنندگان سوءاستفاده شد. این افراد با استفاده از ارز دولتی و وارد کردن خودروها به قیمت پایین‌تر، خودروهای گران‌قیمت را به قیمت‌های بسیار بالاتر به مشتریان فروختند و از این تفاوت قیمت، سودهای کلان به‌ دست آوردند. این فساد به‌ قدری گسترده بود که برخی از واردکنندگان به‌ دلیل دریافت ارز دولتی، تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت تعداد زیادی از افراد بازداشت شدند. 

این فساد نه فقط به‌ طور جدی وضعیت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد، بلکه اعتماد عمومی را به‌ کل از بین برد. بسیاری از مردم به‌ دلیل گرانی غیرمنطقی خودروها و فساد گسترده در این صنعت، نارضایتی خود را اعلام کردند. در این شرایط، دولت مجبور شد برای جبران کسری‌های اقتصادی، فشار بیشتری به مردم وارد کند و اقدامات جدیدی را برای بهبود وضعیت اقتصادی در دستور کار قرار دهد. 

در نهایت، صنعت خودرو ایران در اثر تصمیمات اشتباه اقتصادی و سیاسی، به یک صنعت انحصاری و مافیایی تبدیل شد که نه فقط موجب کاهش کیفیت و تنوع خودروها در بازار داخلی شد، بلکه فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم وارد کرد. همچنین اشتباهات استراتژیک مانند پیش‌بینی نکردن تحولات جهانی مانند خروج ترامپ از برجام، موجب برهم خوردن تمامی برنامه‌ها و ناتوانی در بازگشت به شرایط رقابتی در بازار خودرو شد. 

روند انحصار در صنعت خودرو ایران فقط به‌ دلیل تصمیمات اشتباه اقتصادی و قدرت مافیای فعال در این صنعت است  و این صنعت امروز به‌ طور غیرمستقیم و مداوم، شرایط را برای گروه‌های خاص اقتصادی فراهم کرده است. این وضعیت نه فقط در آینده‌ای نزدیک به ضرر تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خودرو خواهد بود، بلکه فشار زیادی به مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران، نیاز به تغییرات جدی در سیاست‌گذاری‌ها، کاهش انحصار و ایجاد فضای رقابتی سالم وجود دارد.