۱۵/آذر/۱۴۰۴ | ۱۱:۰۳
واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ + افزایش مبلغ کالا برگ، مشمولان و نحوه استعلام کالابرگ الکترونیکی قیمت تمام شده آب مشخص شد قیمت جهانی نفت امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ اعلام زمان حراج سکه+ جزییات چطور بهترین شیلنگ ویبراتور بتن را انتخاب کنیم؟ رازهایی که فروشنده‌ها نمی‌گویند! قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ نتایج قرعه کشی ایران خودرو آذر ۱۴۰۴+ سایت اعلام اسامی برندگان ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۵ آذر ۱۴۰۴ سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است وزیر اقتصاد: بر کاهش نرخ تورم به ۲۵ درصد متمرکز شده‌ایم صدور هشدار هواشناسی افزایش آلودگی هوا برای تهران احتمال ورود بازارهای خرده فروشی در رکود با اجرای فاز جدید قوانین مالیاتی هیچ دستگاهی نباید قبل از گمرک اقدام به اخذ عوارض در مرزها نماید افت ۹۶ درصدی بارش‌های تهران و نصف شدن ذخایر سد‌ها جزئیات تعطیلی شنبه ۱۵ آذر / در کدام استان‌ها شنبه ۱۵ آذر مدارس تعطیل است؟ ورود سامانه بارشی جدید از یکشنبه؛ هوای تهران تا دوشنبه ناسالم است تردد روان درمحورهای شمالی؛ انسداد مقطعی محور چالوس به دلیل عملیات راهداری بازار خودروهای برقی؛ وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند تداوم تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در پایتخت آماده‌باش برای انتقال سهمیه سوخت به کارت بانکی معاون وزیر راه: ماموریت ما گسترش عدالت در زیرساخت‌های فرودگاهی است خسارت‌دیدگان جنگ۱۲روزه برای دریافت خسارت خودرو به شعب بیمه مراجعه کنند تعیین تکلیف بانک‌های ناتراز در جهت حمایت از بخش واقعی اقتصاد است مبلغ و زمان واریز کالابرگ آذر ماه ۱۴۰۴ / نحوه استعلام موجودی کالابرگ الکترونیکی زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد ایران از ۱۵ کشور ذرت دامی می خرد/ امارات و ترکیه صدرنشین صادرات ذرت به ایران تولید ۵۰ هزار مگاوات برق در سال از فاضلاب تهران تحویل گاز به نیروگاه‌ها فراتر از برنامه انجام شد هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی ورود خودروهای سواری عراقی گذر موقت از مرز چذابه آغاز شد هدررفت واقعی آب ۱۵ درصد است سرپرست دفتر وزارتی وزارت راه و شهرسازی تغییر کرد جزئیات و زمان استخدام ۵۰۰ مدیر جوان انجماد ۱۰ هفته‌ای در بازار بین‌بانکی؛ نرخ سود ۲۴ درصد ماند سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود تصمیم ویژه بانک مرکزی برای مدیریت بازار طلا افزایش نرخ ارز خدمات را گران می‌کند تنفس هوای ناسالم برای گروه‌های حساس در تهران ۲ رام قطار ملی از شنبه به خطوط متروی تهران وارد می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ ساعت دربی تغییر کرد مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس برگزاری چهارمین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی بهینه‌سازی مصرف و بهره‌وری انرژی ایران اعلام زمان حراج بعدی سکه+ جزییات راهنمای جامع خرید ارز مسافرتی از مرکز مبادله ایران ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا فروش ارز مسافرتی در مرکز مبادله آغاز شد نرخ معاملات ارز گردشگران خارجی ابلاغ شد وزیر نیرو: بارش‌های اخیر ذخایر آب را تقویت کرد وزیر نفت: سهمیه‌های ۶۰ و ۱۰۰ لیتری بنزین تغییر نمی‌کند سد‌های تهران همچنان در مدارند طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + جدول تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد نمی شود ترمینال یک فرودگاه امام (ره) از نوروز ۱۴۰۵ بازطراحی و اصلاح معماری می‌شود قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد متقاضیان وام ازدواج و فرزندآوری بخوانند/ رقم پرداخت وام تغییر کرد بی‌اعتباری فاکتور‌های کاغذی صرفاً شامل مالیات بر ارزش افزوده است قیمت دلار و ارز امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروزز+ جزییات هوای تهران با شاخص ۱۶۳ در وضعیت قرمز قرار دارد جزئیات وصول مالیات ۸ درصد از رستوران‌های لوکس قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ طرح انتقال سهمیه بنزین به کارت بانکی به کجا رسید؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/بارش باران و برف در ۱۶ استان افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ ظرفیت ۳۰ هزار مگاواتی تولید برق تجدیدپذیر ایران در تابستان ۱۴۰۶ بانک مرکزی: به آمار معاملات مسکن دسترسی نداریم صادرات نفت کنسرسیوم خط لوله خزر از سر گرفته شد بانک‌ها چقدر وام ازدواج دادند؟ چرا سکه از دلار جلو زد؟ نابودی ۲ ایرلاین دولتی در سایه مجوزفروشی؛ فروپاشی اقتصادی هما و آسمان نزدیک است توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز آزاد شد هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی رشد ۱۰۰ درصدی استرداد مالیات بر ارزش افزوده همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه افزایش چشمگیر سهم مالیات ابرازی مؤدیان حقیقی به ۸۰ درصد عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ آذر ۱۴۰۴ مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات قیمت خرید تضمینی جو و ذرت ۲۳ هزار تومان تعیین شد قیمت روز گوشی ۱۰ آذر ۱۴۰۴ اعلام ارقام تازه برنج متناسب با تغییرات اقلیمی شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور سبحانیان: با راه‌اندازی کارپوشه اقتصادی ایرانیان، بانک اطلاعاتی کشور تشکیل می‌شود خبر مهم برای واردکنندگان خودرو درخواست ثبت‌سفارش برای واردات ۷۵ هزار خودرو ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند تردد خودرو‌های هیبریدی در طرح زوج و فرد ممنوع نیست تنها ۳۲ درصد مخازن سدهای کشور پر است جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان ثبت‌ نام فروش فوری ایران خودرو امروز ۱۰ آذر ۱۴۰۴ | شرایط + لینک ثبت نام ایران خودرو قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۹ آذر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط کاهش نسبی قیمت تلفن همراه پس از ترخیص کالاهای دپو شده قیمت گوشت قرمز در میادین و مراکز عمده فروشی تغییر محسوسی نداشته است واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار ثبت نام ایران خودرو ویژه آذر ۱۴۰۴+ شرایط ثبت نام خودرو و لینک ثبت نام فروش فوری ایران خودرو قیمت روز گوشی ۹ آذر ۱۴۰۴ میدری: دولت باید مسیر فعالیت تعاونی‌ها را ساده و شفاف کند حراج شمش طلا مرکز مبادله امروز برگزار می‌شود آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! قیمت‌های جدید لبنیات به ستاد تنظیم بازار ارسال می شود صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد توافق گمرک ایران با اوراسیا برای تبادل الکترونیکی اطلاعات گمرکی تجارت خارجی ایران از ۷۶.۵ میلیارد دلار عبور کرد ۱۰۰ درصد جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شد صادرات تخته نرد آزاد شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ آذر ۱۴۰۴ معافیت مالیاتی کالاهای اساسی و خدمات منتخب همچنان برقرار است رکورد تاریخی؛ درآمدهای مالیاتی ۵.۵ برابر نفت شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی صندوق‌های کریپتویی در راه بورس تهران وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود شروع ثبت سفارش شکر از امروز+ جزییات نحوه ارزش‌گذاری گوشی‌های تلفن همراه در گمرک اعلام شد استمرار معافیت عرضه کالاها و خدمات مشمول قانون مالیات بر ارزش افزوده فروش بیش از ۱۲ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی افزایش ۲۰ درصدی صید ماهی در دریای خزر ۱۰ همت در برابر ۱۱ میلیون موتور فرسوده؛ بودجه‌ای که از پس بحران برنمی‌آید وضعیت بورس امروز ۸ آذر ۱۴۰۴ وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند معامله ۱.۶ تن شمش نقره و ۵۳۹ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته قیمت روز گوشی ۸ آذر ۱۴۰۴ هشدار اتاق اصناف درباره پیامدهای بیمه اجباری دیجیتال نرخ‌های جدید توزین کالاهای گمرکی و پلمب هوشمند اعلام شد شرایط جدید معافیت مجوز بهینه‌سازی مصارف ارزی اعلام شد معرفی ۲ رقم جدید برنج در کشور با عملکرد بالا و مصرف آب کمتر تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران ممنوعیت صادرات با کارت‌های بازرگانی فاقد رتبه‌بندی از فردا جداسازی یارانه‌ها ملزم به ثبت در سامانه سیمین شد سامان دهی صنف تلفن همراه بعد از یک دهه دوگانگی قیمت هر شانه تخم مرغ چند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۸ آذر ۱۴۰۴ شناسایی ۱۹۰۰ پزشک فرار مالیاتی طی یک سال گذشته تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند مشکل رجیستری ۱۲ هزار آیفون حل شد قیمت روز گوشی ۶ آذر ۱۴۰۴ شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم شوک بزرگ به جیب بازنشستگان قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۶ آذر ۱۴۰۴ بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ احیای بورس از مسیر تعامل جهانی صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۲:۰۹ ۱۴۰۳/۱۰/۲۶
«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟

صنعت خودرو داخلی سالهاست با مشکلاتی نظیر انحصار و فساد اقتصادی مواجه است، در روند انحصاری‌شدن این صنعت، گروه‌های خاص و برخی قطعه‌سازان که روابط سیاسی و اقتصادی ویژه داشتند، توانستند موانع جدی بر سر راه رقابت صنعت خودروسازی ایجاد کنند، از رانت ارزی بهره ببرند و با حمایت ویژه نهادهای دولتی و برخی سیاسیون، صنعت خودرو کشور به نفع خود هدایت کنند.
بازیگران اصلیِ انحصار خودروسازی چطور به مافیای صنعت تبدیل شدند؟
کد خبر:۱۲۹۷۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ صنعت خودرو در ایران همواره یکی از محورهای مهم اقتصادی و اجتماعی کشور بوده است. این صنعت که نقش به سزایی در اشتغال‌زایی، تولید ناخالص داخلی و تامین نیازهای مردم دارد، در طول سال‌های اخیر با چالش‌های فراوانی، از جمله انحصار در بازار، فساد اقتصادی، سیاست‌های نامناسب وارداتی و تحریم‌های بین‌المللی روبه‌رو بوده است. 

مسیر انحصار در صنعت خودرو

در دهه‌های گذشته، صنعت خودرو ایران شاهد تحولات بسیاری بوده اما از همان ابتدا روند انحصاری شدن این صنعت شروع شد. در ابتدا ایران با موانع بزرگی مانند تحریم‌ها و مشکلات ارزی مواجه نبود اما تصمیمات نادرست اقتصادی موجب شکل‌گیری یک فضای انحصاری در بازار خودرو شد. به‌ تدریج، گروه‌های خاصی در صنعت خودرو وارد شدند که کنترل بازار را در دست گرفتند. این گروه‌ها به‌ دلیل ارتباطات سیاسی خود، توانستند تا به‌ طور غیررسمی، حاکمیت بر بخش‌های مختلف این صنعت را به دست آورند. 

مهم‌ترین اتفاقات این دوره، منع واردات خودرو و گسترش تولید داخلی بود. هدف از این اقدامات، حمایت از تولید داخل و ایجاد فرصت‌های شغلی برای کارگران خودروسازی اعلام شد. در واقع، این اقدامات به‌ منظور حفظ انحصار بازار و جلوگیری از رقابت بود. شرکت‌های داخلی مثل ایران‌خودرو و سایپا، به‌ دلیل ضعف در تولید و کیفیت، از واردات خودرو جلوگیری می‌کردند تا بازار داخلی را در دست خود نگه دارند. 

مافیایی شدن صنعت خودرو و ایجاد دیوارهای انحصاری

در روند انحصاری شدن صنعت خودرو، گروه‌های خاصی که از روابط سیاسی و اقتصادی خود استفاده می‌کردند، توانستند تا موانع جدی بر سر راه رقابت ایجاد کنند. این گروه‌ها که به‌ ویژه از حمایت‌های نهادهای دولتی و برخی از افراد سیاسی بهره‌مند بودند، به‌ طور غیررسمی صنعت خودرو را در اختیار خود گرفته و با بستن بازار، از ورود رقبا جلوگیری کردند. 

همچنین برخی از قطعه‌سازان وابسته به این گروه‌ها به‌ صورت انحصاری توانستند تا ارتباطات خود را با ایران‌خودرو و سایپا محکم کرده و بازی‌های اقتصادی جدیدی را در این صنعت رقم بزنند. این روند باعث شد که بسیاری از افراد، به‌ ویژه واردکنندگان خودرو که در تلاش بودند تا بازار خودرو را از انحصار این گروه‌ها خارج کنند، با چالش و حواشی زیادی مواجه شوند. 

گسترش انحصار در دوران مختلف دولت‌ها

در دولت‌های مختلف، این انحصار خودروسازان داخل ادامه یافت. در سال‌هایی که واردات خودرو باز بود و تحریم‌ها و مشکلات ارزی وجود نداشت، صنعت خودرو ایران بدون محدودیت واردات و با توجه به بازار آزاد، در حال رشد بود اما به‌ تدریج و در دهه هشتاد (دولت خاتمی) واردات خودرو محدود شد و همین روند در دولت احمدی‌نژاد ادامه پیدا کرد با این تفاوت که در دوران دولت احمدی‌نژاد، به‌ دلیل تغییرات سیاسی و اقتصادی در کشور، اولین اقدامات در جهت مقابله با این گروه‌های انحصاری صورت گرفت. در همین راستا واردات خودرو در دولت احمدی‌نژاد آزاد شد اما پس از مدتی، همان گروه‌های اقتصادی که در دوران‌های گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، دوباره وارد عمل شدند. این گروه‌ها توانستند با قراردادهای جدید و ورود برندهای مختلف به کشور، انحصار را در دست خود نگه دارند. 

بازگشت انحصار خودروساز در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 

پس از دولت احمدی‌نژاد، همان طیف اقتصادی که در گذشته کنترل صنعت خودرو را در دست داشت، مجددا در دولت روحانی سرکار آمد. هرچند که تغییرات سیاسی در سطح دولت‌ها وجود داشت اما در عمل، همان تفکرات اقتصادی که در دوران قبل در صنعت خودرو حاکم بود، همچنان ادامه پیدا کرد. در این دوران، هدف‌گذاری‌هایی برای بازگشت به وضعیت قبلی و حفظ انحصار در صنعت خودرو صورت گرفت. شعارهایی مانند «حمایت از کارگر» و «حمایت از تولید داخل» دوباره مطرح شد؛ هرچند که وضعیت کارگران خودروسازی بدتر از گذشته شده بود و دیگر قادر به خرید خودروهای تولیدی کارخانه‌های خود هم نبودند. 

در حقیقت، در این دوران به‌ نظر می‌رسید که گروه‌های خاص در تلاش برای بازسازی همان سیستم انحصاری قبلی هستند. یکی از اقداماتی که در این راستا انجام شد، ورود به حوزه واردات خودرو و محدود کردن رقابت خارجی بود. این بار به جای رقابت با خودروهای خارجی، فرآیند واردات به‌ طور انحصاری در اختیار همان گروه‌ها قرار گرفت. 

در این دوره، گروه‌های اقتصادی برای کنترل بازار خودرو، با شرکت‌های معروف کره‌ای قراردادهایی بسته و اقدام به مونتاژ خودروهای پرفروش در ایران کردند. برندهایی مانند هیوندای و مدل‌های پرفروشی مانند آی۱۰، آی۲۰، النترا، توسان، سانتافه و آزرا، به‌ طور گسترده در خط مونتاژ ایران قرار گرفتند. این محصولات نه فقط وارد می‌شدند، بلکه در بسیاری از مواقع در ایران مونتاژ می‌شدند تا وابستگی به واردات کاهش یابد. این اقدامات نشان می‌دهند که همان گروه‌ها که در گذشته بر صنعت خودرو تسلط داشتند، تلاش کردند تا با بستن بازار به نفع خود، شرایط رقابتی را محدود کرده و انحصار در این حوزه را بازسازی کنند. 

انحصار و محدودیت واردات در صنعت خودرو

در ادامه روند انحصار در صنعت خودرو، همان گروه‌های اقتصادی برای خود بازار جدیدی ایجاد کردند و این بار وارد عرصه خودروهای میان‌قیمت یا «اکونومی» شدند. برای این منظور، آن‌ها با آوردن برندهای چینی به ایران سعی کردند تا طیف جدیدی از مصرف‌کنندگان را هدف قرار دهند که توانایی خرید خودروهای گران‌قیمت‌تر را نداشتند. برای این کار تعدادی کارخانه آماده و فضای تولید و مونتاژ را در داخل کشور فراهم کردند. 

با این حال برای تکمیل این پروژه، نیاز به محدودیت‌هایی در واردات خودرو احساس می‌شد. این محدودیت‌ها ابتدا از بازار خاکستری (گری مارکت) آغاز شد. در این مرحله، وزارت صنعت، معدن و تجارت وقت، با تغییراتی در فرآیند ثبت سفارش خودرو، به‌ طور غیرمستقیم واردکنندگان خودرو را مجبور به تسلیم شدن تحت شرایط خاص کرد. نمایندگان رسمی واردات خودرو که در گذشته امکان واردات و گارانتی برندهای خارجی را داشتند، با تصمیم جدید وزارتخانه مواجه شدند که فقط مجوز ثبت سفارش به آن‌ها داده می‌شد و از آن‌ها خواسته می‌شد تا فقط از این مسیر خاص، خودرو وارد کنند. 

این اقدام موجب حذف بازار خاکستری شد اما متاسفانه واردکنندگان اصلی که برای کسب سود بیشتر از این بازار استفاده می‌کردند، متوجه نشدند که در واقع کشتی‌ را سوراخ می‌کنند که خودشان در آن نشسته‌اند. به‌ طور کلی، این سیاست به‌ گونه‌ای طراحی شده بود که نه فقط واردکنندگان را محدود کند، بلکه به‌ طور مستقیم انحصار را در دستان گروه‌های خاص قرار دهد. در نهایت واردکنندگان از فرصت‌های اقتصادی موجود در بازار حذف شدند و گروه‌های خاص توانستند که کنترل بازار خودرو را در دست بگیرند.

تحولات سیاسی و تاثیر آن بر بازار خودرو

پس از اقداماتی که به‌ منظور ایجاد انحصار در بازار خودرو صورت گرفت، وضعیت به‌ گونه‌ای پیش رفت که شرایط رقابتی به‌ طور کامل از میان برداشته شد. با حذف بازار خاکستری، واردات خودرو به‌ طور جدی محدود و در نهایت ممنوع شد. در این روند، علاوه بر تغییرات قانونی، اقدامات دیگری هم در پشت‌ صحنه صورت گرفت که شامل آماده‌سازی سالن‌های تولید، مونتاژ خودروهای کره‌ای و چینی در داخل کشور و حمایت از قطعه‌سازان انحصاری می‌شد. 

با این حال نکته‌ای که کمتر مورد توجه قرار گرفت، این بود که تمام این تغییرات و برنامه‌ریزی‌ها بدون در نظر گرفتن تحولات جهانی، به‌ ویژه خروج احتمالی ایالات متحده از برجام، صورت گرفت. در واقع بازیگران اصلی صنعت خودرو و اقتصاد کشور که در پی به‌ دست آوردن کنترل بازار بودند، این تحلیل را نداشتند که تحولات سیاسی جهانی می‌تواند تا کل برنامه‌ها را به‌ هم بریزد. یکی از این تحولات، خروج ترامپ از برجام بود که در نهایت تمامی برنامه‌ها و نقشه‌هایی که برای ایجاد انحصار در بازار خودرو طراحی شده بود، به‌ طور کامل به هم ریخت. 

این رخداد نه فقط باعث بروز مشکلات جدی در واردات قطعات خودرو و کاهش تولید شد، بلکه به‌ طور کلی راه بازگشتی برای این برنامه‌ها باقی نگذاشت. پیش از این تحولات، ممنوعیت واردات خودرو در حالی صورت گرفته بود که تمامی ساختارهای اقتصادی و تولیدی در صنعت خودرو بر اساس همان نقشه‌های انحصاری طراحی شده بود. این شرایط نشان‌دهنده این است که تحولات سیاسی جهانی، به‌ ویژه در زمینه روابط بین‌الملل، می‌تواند تاثیرات عمیقی بر برنامه‌های اقتصادی داخلی داشته باشد. 

تاثیرات خروج ترامپ و انحصار در بازار خودرو

بعد از خروج ترامپ از برجام، همه برنامه‌ریزی‌های اقتصادی در زمینه صنعت خودرو به‌ هم ریخت. شرکت‌هایی که به بازار ایران امید داشتند و نمایندگان رسمی آن‌ها در داخل کشور مشغول به فعالیت بودند، به‌ سرعت تصمیم به خروج از ایران گرفتند. هیوندای یکی از بزرگترین برندهای خودروسازی، در عرض چند ساعت ایران را ترک کرد. این تغییرات در شرایطی رخ داد که در داخل کشور، برخی از افراد و واردکنندگان تصور می‌کردند که بازار ایران به‌ گونه‌ای منحصر به‌ فرد است و هیچ‌ کدام از شرکت‌های جهانی حاضر نیستند تا این بازار را ترک کنند اما با وقوع این تحول، واقعیت به‌ سرعت آشکار شد که شرکت‌های بزرگ حاضر به ریسک کردن در ایران نیستند و دنبال بازارهای مهمتر جهانی هستند بنابراین از بازار ایران خارج شدند. 

این تغییرات و تصمیمات باعث شد که بازار خودرو ایران با مشکلات جدی روبه‌رو شود. علاوه بر این، محدودیت‌های واردات خودرو و اختلالات جدی در روابط تجاری با کشورهای مختلف، منجر به مشکلات شدید اقتصادی در صنعت خودرو شد. در نتیجه ایران با کاهش شدید واردات خودرو و کاهش تولید داخلی مواجه شد که وضعیت این صنعت را به‌ شدت بحرانی کرد. در این شرایط، گروه‌های خاصی که کنترل صنعت خودرو را در اختیار داشتند، تلاش کردند تا با اقدامات غیرقانونی و مافیاگونه وضعیت را به نفع خود تغییر دهند. 

مشکلات اقتصادی و فساد در صنعت خودرو

در شرایطی که واردات خودرو به‌ طور جدی محدود شده بود، بخش‌های مختلف صنعت خودرو با مشکلات اقتصادی و فساد روبه‌رو شدند. یکی از این مشکلات، فساد اقتصادی در زمینه تخصیص ارز دولتی بود. ارز ۴۲۰۰ که برای واردات کالاهای اساسی تخصیص یافته بود، در نهایت توسط برخی از افراد و واردکنندگان سوءاستفاده شد. این افراد با استفاده از ارز دولتی و وارد کردن خودروها به قیمت پایین‌تر، خودروهای گران‌قیمت را به قیمت‌های بسیار بالاتر به مشتریان فروختند و از این تفاوت قیمت، سودهای کلان به‌ دست آوردند. این فساد به‌ قدری گسترده بود که برخی از واردکنندگان به‌ دلیل دریافت ارز دولتی، تحت تعقیب قرار گرفتند و در نهایت تعداد زیادی از افراد بازداشت شدند. 

این فساد نه فقط به‌ طور جدی وضعیت بازار خودرو را تحت تاثیر قرار داد، بلکه اعتماد عمومی را به‌ کل از بین برد. بسیاری از مردم به‌ دلیل گرانی غیرمنطقی خودروها و فساد گسترده در این صنعت، نارضایتی خود را اعلام کردند. در این شرایط، دولت مجبور شد برای جبران کسری‌های اقتصادی، فشار بیشتری به مردم وارد کند و اقدامات جدیدی را برای بهبود وضعیت اقتصادی در دستور کار قرار دهد. 

در نهایت، صنعت خودرو ایران در اثر تصمیمات اشتباه اقتصادی و سیاسی، به یک صنعت انحصاری و مافیایی تبدیل شد که نه فقط موجب کاهش کیفیت و تنوع خودروها در بازار داخلی شد، بلکه فشارهای اقتصادی و اجتماعی زیادی به مردم وارد کرد. همچنین اشتباهات استراتژیک مانند پیش‌بینی نکردن تحولات جهانی مانند خروج ترامپ از برجام، موجب برهم خوردن تمامی برنامه‌ها و ناتوانی در بازگشت به شرایط رقابتی در بازار خودرو شد. 

روند انحصار در صنعت خودرو ایران فقط به‌ دلیل تصمیمات اشتباه اقتصادی و قدرت مافیای فعال در این صنعت است  و این صنعت امروز به‌ طور غیرمستقیم و مداوم، شرایط را برای گروه‌های خاص اقتصادی فراهم کرده است. این وضعیت نه فقط در آینده‌ای نزدیک به ضرر تولیدکنندگان داخلی و واردکنندگان خودرو خواهد بود، بلکه فشار زیادی به مصرف‌کنندگان و اقتصاد کشور وارد خواهد کرد.

در چنین شرایطی، به نظر می‌رسد که برای بهبود وضعیت صنعت خودرو ایران، نیاز به تغییرات جدی در سیاست‌گذاری‌ها، کاهش انحصار و ایجاد فضای رقابتی سالم وجود دارد.