۱۴:۵۶ ۱۴۰۳/۱۰/۲۴
نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

رانتِ موجود در ایران‌خودرو با واگذاری به کروز چندین برابر می‌شود

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بهترین شکل خصوصی‌سازی ایران‌خودرو واگذاری از طریق بورس به عموم مردم است، گفت: واگذاری ایران‌خودرو به کروز نوعی رانت است و اگر چنین واگذاری‌ اتفاق بیفتد، این رانتی که اکنون وجود دارد، بیشتر خواهد شد.
رانتِ موجود در ایران‌خودرو با واگذاری به کروز چندین برابر می‌شود
کد خبر:۱۲۹۷۳

سید جواد حسینی‌کیا، نایب‌ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد معاصر در ارتباط با واگذاری ایران‌خودرو به شرکت کروز اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین اشکالات این تصمیم آن است واگذاری خودروسازی به قطعه‌ساز صحیح نیست؛ در دنیا نیز به چنین موضوعی توجه شده که قطعه‌ساز باید قطعه‌ساز باشد و خودروساز هم خودروساز باشد.

وی ادامه داد: ما با خصوصی‌سازی موافقیم اما خصوصی‌سازی‌ای که منافع مردم را تامین کند. دولت هم باید در جایگاه سیاست‌گذار، توانایی سیاست‌گذاری در عرصه خودرو را حفظ کند. اگر قرار باشد که قطعه‌ساز، خودروساز بشود، این سیاست‌گذاری به درستی محقق نخواهد شد. 

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که در شرایط تحریمی، خودرو یک مساله حیاتی برای کشور محسوب می‌شود. اولین تحریم دوره ترامپ، تحریم خودرو بود که نشان‌دهنده اهمیت استراتژیک این موضوع است. بنابراین، حاکمیت باید به میزان لازم نقش داشته باشد اما این نقش نباید به دخالت‌های بی‌مورد یا ایجاد حیات خلوت مالی برای دولت منجر شود. حاکمیت باید سیاست‌گذاری کند، به نحوی که خودرو‌های رقابتی، ارزان‌قیمت و صادرات‌محور تولید شوند اما اکنون این شرایط وجود ندارد. 

حسینی‌کیا با اشاره به واردات خودرو وتامین ارز خودروهای وارداتی، گفت: به نظر من، اگر قانونی که مجلس تصویب کرده اجرایی شود، واردات خودرو می‌تواند خودروسازان داخلی را وادار کند که به سمت رقابتی شدن در قیمت و کیفیت حرکت کنند. 

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ارتباط با نظر کمیسیون در موضوع واگذاری ایران‌خودرو به کروز تصریح کرد: نظر کلی کمیسیون را نمی‌دانم اما شخصا با این واگذاری مخالفم. معتقدم قطعه‌ساز باید قطعه‌ساز باشد و خودروساز نیز خودروساز بماند. هرکدام از اینها باید در جایگاه خود مورد بررسی قرار گیرند؛ اگر هم قرار است واگذاری به بخش خصوصی صورت گیرد، بهترین شکل آن واگذاری از طریق بورس به عموم مردم یا به کارکنان ایران‌خودرو است، به طوری که سهام بین افراد مختلف توزیع و از ایجاد رانت جلوگیری شود.

به گفته حسینی‌کیا اکنون برخی از این قطعه‌سازان که در ایران‌خودرو سهم دارند، قیمت قطعات‌شان گران‌تر است و پول خود را نیز زودتر از دیگران دریافت می‌کنند؛ در حالی که دیگران باید ۱۲۰ روز صبر کنند. این مساله خود نوعی رانت است و اگر چنین واگذاری‌ای اتفاق بیفتد، این رانتی که اکنون وجود دارد، حتی بیشتر هم خواهد شد.

ارسال نظرات