۲۰/آذر/۱۴۰۴ | ۱۰:۰۸
چالش مدیریت بازار کالای اساسی و شبکه توزیع+جدول قیمت کالاهای اساسی تغییر در بازار برنج/ یارانه از واردکننده به دست مردم می رسد بازگشت این ستاره به پرسپولیس منتفی شد ثبت‌نام بیش از ۳۰ هزار نفر برای دوگانه‌سوز کردن خودروها صبحانه محبوبی که فشار خون را بالا می‌برد آجیل ۸۵ درصد گران شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ هشدار قرمز برای یک استان/ ورود موج گسترده برف و باران به ۲۲ استان کشور بانک مرکزی: تأمین ارز واردات از ۴۰ میلیارد دلار عبور کرد پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال اسفند ۱۴۰۴ بورس بر مدار صعود ماند سهم انرژی های تجدید پذیر کشور به ۳ هزار و ۱۶۵ مگاوات رسید آخرین وضعیت ذخایر سدهای تهران مابه التفاوت افزایش قیمت برنج وارداتی به دهک های مختلف پرداخت می‌شود طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ + جدول رشد شغلی، رفاه و تنوع نیرو؛ کروز تصویر واقعی نیروی انسانی خود را منتشر کرد قیمت روز گوشی ۱۹ آذر ۱۴۰۴ تسهیلات جدید گمرک ایران برای مناطق آزاد کشور ۶ پیشنهاد مهم و اجرایی رئیس اتاق ایران برای توسعه روابط تجاری با قزاقستان حسن زاده: خروج از شرایط سخت اقتصادی با توسعه تجارت ممکن می‌شود آغاز حکمرانی بانک مرکزی بر رمزارزها بازار خودرو از کنترل خارج شد اخذ مجوز محیط‌زیست برای واردات خودرو الزامی شد میزان مصرف روزانه مازوت نیروگاه‌ها اعلام شد چهارشنبه‌ها روز حراج سکه شد قیمت دلار و ارز امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۴ ۲۵ آذر، پیش‌فروش سکه‌های ۱۳۸۶ برگزار میشود ایران و بلاروس؛ آغاز فصل تازه همکاری‌های فناوری و دارویی در اوراسیا ثبت تخلفات فروشگاه‌های کالابرگ امکان‌پذیر شد دیوان محاسبات اسامی دستگاه‌های حساب‌نداده در بودجه ۱۴۰۳ را منتشر کرد قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۴ خروج صد‌ها قلم کالای وارداتی از لیست دلار ۷۰ هزار تومانی وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۴ روزانه ۸۸۶ دستگاه وسیله نقلیه اسقاط می شود قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۹ آذر ۱۴۰۴ سیزدهمین عرضه اولیه امسال یکشنبه انجام می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۱۹ آذر ۱۴۰۴ خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس برای درمان سرفه عجله نکنید سردار دورسون به پرسپولیس برمی‌گردد؟ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ توضیح وزیر نفت درباره صدورکارت سوخت جدید و المثنی نتایج قرعه‌کشی خودرو‌های وارداتی امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۴+ اسامی برندگان خودرو‌های وارداتی لزوم بازتعریف نقش سفارت ایران در باکو با محوریت دیپلماسی اقتصادی ۳۵۰ دشت و ۲۰۰ شهر کشور در معرض بحران فرونشست هشدار فوری اتحادیه طلا: حتی یک سکه بانکی هم بدون فاکتور نگیرید! شاخص کل بورس وارد کانال ۳.۵ میلیون واحد شد وزیر ارتباطات: هوش مصنوعی تهدید و فرصت همزمان برای توسعه کشور است موسی بزرگ‌اصل: بدون حسابداری درست، حتی بهترین اقتصاددانان هم نمی‌توانند اقتصاد را اداره کنند فرزین: مجوز فروش ارز در تالار دوم برای سرمایه‌گذاری‌های جدید/ رشد اقتصادی مثبت شد صادق: با عملکرد درخشان و اثرگذار زمینه را برای حضور سایر بانوان در عرصه قدرت فراهم کنیم فرزین: عرضه ارز در بازار تقویت می‌شود طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ + جدول اعلام وصول ۳ سوال از وزیر کار ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های برق‌آبی کشور ۱۲ هزار مگاوات؛ ۳۲ طرح آبی در دست اجراست وزارت صمت مخالف افزایش قیمت خودرو است قیمت روز گوشی ۱۸ آذر ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۴ تعرفه‌های جدید ترامپ علیه برنج هندی خبر مهم وزیر کار درباره زمان قطعی واریز مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی آغاز ثبت‌نام مالکان چندخودرو برای سهمیه یارانه‌ای بنزین قیمت جهانی نفت امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۴ جزییات ثبت نام مسکن استیجاری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۴ وزیر نیرو: خرید آب از طریق بورس امکان‌پذیر می‌شود اختصاص حجم بالای یارانه انرژی به ۵ درصد مشترکان پرمصرف جزئیات عرضه اولیه شنبه آینده اعلام شد گزارش هواشناسی امروز ۱۸ آذر ۱۴۰۴ برنج از فهرست یارانه‌ای خارج شد وزیر اقتصاد: تورم «اُم‌الفساد» کشور است/ اختلافی بین وزارت اقتصاد و بانک مرکزی نیست اعلام اسامی برندگان قرعه کشی خودرو ال ۹۰ ایرانی + جزییات جزئیات اعطای سهمیه سوخت برای تاکسی‌های اینترنتی رجبی‌مشهدی: تثبیت قیمت برق عامل ناترازی است قیمت روز گوشی ۱۷ آذر ۱۴۰۴ شرط موفقیت اصلاح قیمت؛ آغاز بهینه‌سازی پیش از هر اقدام قیمتی بانک مرکزی: استفاده از رمزارز و طلا به‌جای ریال ممنوع است عرضه ۷۰ میلیون دلاری اوراق مرابحه ارزی شرکت‌ پتروشیمی بندرامام در مرکز مبادله ایران وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ جزییات حراج جدید سکه امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ اتابک: صنایع با کمبود برق و گاز مواجه‌اند؛ دو سند صنعتی ابلاغ شد ثبت نام سایپا امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴+ شرایط و سایت ثبت نام خودرو‌های سایپا جریمه‌های طرح زوج و فرد اعمال شده برای تاکسی‌ها لغو می‌شود تکلیف ذخیره ١٠٠ لیتر سهمیه ٣٠٠٠ تومانی در کارت سوخت مشخص شد قیمت تمام شده بنزین بدون بهای نفت ۱۵ هزار تومان است آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم به بانک‌ها ابلاغ شد ضرایب کاهشی مالیات بر ارزش افزوده منسوخ شد تکلیف حقوق کارمندان و بازنشستگان در بودجه های سنواتی مشخص شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ هشدار سازمان مالیاتی درباره استفاده از کارتخوان وضعیت هوای تهران دوباره قرمز شد آغاز توزیع نهاده‌های دامی تحت کلید دولت دلیل افزایش یافتن قیمت بنزین از زبان رئیس‌جمهور ماموریت وزیر اقتصاد به مسرور برای رسیدگی به حواشی ماراتن کیش چهار محور اصلی ساماندهی گمرکات با ۳ میلیارد تومان در کدام مناطق تهران می‌توان خانه خرید؟ قیمت روز گوشی ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صیدی وعده داده؛ تامین مالی ارزی طرح‌های فناورانه عرضه ۱۰۰۰ تن بنزین در بورس انرژی ایران وضعیت بورس امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ آغاز توزیع نهاده مرغداران گوشتی با قیمت مصوب+ مهلت ثبت نام هشدار وزارت راه درباره پیامک‌های جعلی ثبت‌نام نهضت ملی مسکن عرضه کشنده تک محور امپاور BD۵۰۰ در بورس کالا پایان اعتبار فاکتورهای کاغذی سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری منصوب شد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴ صمت: ۲۲ هزار خودروی پاک وارد کردیم؛ دیوان محاسبات: بند «ت» بودجه اجرا نشد نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۴+ لینک مشاهده اسامی برندگان ایران خودرو فروش ماهانه ۶۳ شرکت فلزات اساسی بورسی به ۱۳۰ همت رسید معامله ۳.۴ تن شمش نقره و حدود ۷۵۳ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته آغاز واریز وجه برای نودمین حراج سکه طلا+ شرایط دریافت مبالغ اضافی از مشتری به‌نام کسر لحظه‌ای مالیات تخلف است پرداخت تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی برای جایگزینی موتورسیکلت فرسوده قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم برای حقوق کارمندان دولت؛ افزایش مزایا بر اساس عملکرد برف و باران در ۲۳ استان/هشدار نارنجی برای ۱۷ استان فعالیت سامانه بارشی جدید/هشدار بارش برف و باران رقم پرداخت وام ازدواج بانک‌ها چه تغییری کرد؟ معامله ۳ میلیون و ۵۶۲ هزار تن محصول در بورس کالا ارز ترجیحی واردات برنج حذف شد آخرین آمار واردات کالا از گمرک فرودگاه امام (ره) قیمت روز گوشی ۱۵ آذر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: تا پایان سال هر هفته "حراج سکه" برگزار میشود جزئیات لایحه دو فوریتی احکام ثابت بودجه‌ای شرایط پرداخت عائله‌مندی و حق اولاد به زنان بازنشسته اعلام شد+ جزییات قیمت جدید دام‌ زنده ۱۵ آذرماه ۱۴۰۴ اعلام شد+ جدول اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۴ سخنگوی دولت: تاریخ دقیق اجرای اصلاح قیمت بنزین نهایی نشده است وزیر اقتصاد: بر کاهش نرخ تورم به ۲۵ درصد متمرکز شده‌ایم احتمال ورود بازارهای خرده فروشی در رکود با اجرای فاز جدید قوانین مالیاتی هیچ دستگاهی نباید قبل از گمرک اقدام به اخذ عوارض در مرزها نماید بازار خودروهای برقی؛ وعده‌های ۱۴۰۲ همچنان تحقق نیافته‌اند زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو اعلام شد نوری قزلجه: هیچ محدودیتی برای کشت گندم و جو وجود ندارد پزشکیان: دیگر پول اضافه چاپ نمی‌کنیم/ برخی بودجه‌ها قطع شد ایران از ۱۵ کشور ذرت دامی می خرد/ امارات و ترکیه صدرنشین صادرات ذرت به ایران هشدار وزارت جهاد کشاورزی درباره گران‌فروشی ورود خودروهای سواری عراقی گذر موقت از مرز چذابه آغاز شد سهام پتروشیمی خلیج‌فارس به تدریج عرضه می‌شود قیمت روز گوشی ۱۲ آذر ۱۴۰۴ جدید‌ترین قیمت آپارتمان در غرب تهران‌ مدیرعامل چادرملو سخنران اصلی دوازدهمین دوره کنفرانس فولاد استیل پرایس راهنمای جامع خرید ارز مسافرتی از مرکز مبادله ایران ثبت نام فروش فوری سایپا امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت نام خودرو سایپا تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی مشمول مالیات بر درآمد نمی شود قیمت رسمی میوه و سبزی امروز ۱۲ آذر ۱۴۰۴ صدور مجوز واردات گوشت گاومیش از هند با قیمت ۴.۵ یورو +سند ترامپ: رئیس فعلی بانک مرکزی آمریکا «گاوی لجباز» است سهمیه ۵ هزار کارورز و یارانه بیمه برای استخدام دانش‌آموختگان درخواست فوری وزیر اقتصاد از سران قوا برای تعویق فراخوان یکجای ۱۲.۵ میلیون مودی 5 محصول کشاورزی از لیست محصولات آب بر صادراتی حذف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۴ افزایش قیمت برنج در آبان ۱۴۰۴ توسعه صادرات ایران به کوبا در کوتاه مدت هم دست‌یافتنی است قیمت روز گوشی ۱۱ آذر ۱۴۰۴ ابطال ۵۳۰ هزار کارت سوخت غیرمجاز اختتامیه دومین پویش «کشتی آبی» با معرفی برگزیدگان برگزار شد هشدار اتابک به خودروسازان مونتاژی همسان‌سازی حقوق بازنشستگان منتفی شد؟ ورود کشتی‌های بزرگ گندم به کشور نحوه پرداخت طلب پالایشگاه های بورسی و دولتی تصویب شد افزایش ۲۰ درصدی تعرفه اینترنت اپراتور‌های تلفن همراه عرضه اولیه پتروشیمی تابان طی فردا به بازنشستگان مهلت افتتاح حساب وکالتی برای ثبت‌نام خودروهای وارداتی امروز تمام می شود شارژ حساب سرپرستان خانوار دارای مادر باردار و فرزند شیرخوار زیر ۲ سال+ مبلغ و جزییات شارژ ۴۰ همتی حساب قطعه‌سازان کشور ثروتمندترین افراد جهان معرفی شدند جزییات تغییر جدید حقوق بازنشستگان اعلام شد افزایش چشمگیر حقوق بازنشستگان در راه است+ شیوه جدید محاسبه حقوق بازنشستگان واریز ۶۷۳ میلیارد تومان سود به حساب ۲۶۶ هزار سهام‌دار آخرین اخبار از بیمه تکمیلی بازنشستگان/هر ماه چقدر از حقوق بازنشستگان کسر شود؟! صالحی: بیمه تکمیلی برای بازنشستگان کارگری غیرقابل تحمل شد تاکید رئیس‌جمهور بر تلاش برای تغییر جدی سوخت خودروهای عمومی و خصوصی وام اشتغال مددجویان هرچه سریع‌تر پرداخت شود وزرای اقتصاد و نیرو در کمیسیون عمران مجلس حاضر می‌شوند تفحص از ۶ بانک دولتی و خصوصی در دستور کار مجلس هشداری برای ترمیم فوری مزد کارگران تاکید مجلس و دولت برای حمایت یارانه‌ای از دهک‌های پایین درآمدی ۳۰ درصد نیروی کار رسمی متولد دهه ۷۰ به بعد هستند شرط ویزای کار ایران برای افغان‌ها؛ ویزاها بر چه اساسی صادر خواهد شد؟ میدری: طرح محله‌محوری فرصتی تاریخی برای جهش مشارکت های مردمی است پزشکیان: اردبیل می تواند در عرصه اقتصاد ملی و منطقه ای نقش محوری ایفا کند مدارس تولید و مهارت برکت؛ طرحی برای پیوند آموزش با اشتغال در مناطق محروم بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال ماهواره هدهد هک نشده است واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۵۵ ۱۴۰۳/۱۱/۱۸

آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان

یک مقام مسئول گفت: توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق خط آهن ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود، ابراز امیدواری کرد.
آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان
کد خبر:۱۴۹۳۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری خط آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد سطح کنونی همکاری‌ها و تبادلات ریلی بین دو کشور، و چشم‌انداز مهم آینده آن به شرح زیر است:

سوال: جناب آقای جعفری، شما اخیراً سفری به کابل و هرات داشتید و در این سفر با مقامات امارت اسلامی افغانستان، فعالان حوزه توسعه خط آهن بین دو کشور و همچنین تاجران دیدار و ملاقات‌هایی داشتید. در خصوص جزئیات این سفر، دستور کار و نتایج آن توضیحاتی ارائه بفرمائید.

نتایج دیدارها و مذاکرات در هرات و کابل

جعفری: بسم‌الله الرحمن الرحیم. هفته گذشته سفری به افغانستان داشتیم که از مرز شمتیغ وارد این کشور شدیم. در این سفر، از خط آهن داخلی افغانستان و ایستگاه روزنک بازدید کردیم و هماهنگی‌هایی با کنسرسیوم ریلی افغانستان انجام دادیم تا پروژه‌ها سریع‌تر پیش بروند و روند اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود. بعد از بازدیدهای میدانی، به شهر هرات سفر کردیم و با والی محترم هرات ملاقات داشتیم. همچنین جلساتی با اتاق صنایع و معادن و تجار هرات برگزار کردیم که نتایج مثبتی به همراه داشت. هدف اصلی از این جلسات، توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود.

در این سفر همچنین بازدیدی از بخش سوم خط آهن خواف هرات، یعنی بعد از ایستگاه روزنک به طول ۴۳ کیلومتر داشتیم که خوشبختانه پروژه پیشرفت قابل قبولی داشته است. امیدواریم که این پروژه تا شش ماه آینده به اتمام برسد و به ایستگاه بعدی متصل شود. در جلساتی که در شهر هرات برگزار کردیم، مباحث مختلفی در خصوص نحوه همکاری‌های بین شرکت‌ها، فورواردرها، تجار و دیگر نهادها مطرح شد. در این راستا اعلام آمادگی کردیم، با توجه به حجم باری که در حال حاضر نسبتاً کم است، ما می‌توانیم این حجم را به طور قابل توجهی افزایش دهیم. در حال حاضر، امکان جابجایی ماهانه ۱۰ هزار تن بار از طریق این مسیر وجود دارد. برای مثال، در دی ماه گذشته، بالاترین حجم جابجایی بار به حدود ۱۰ هزار تن رسید، اما این عدد همچنان کم است و امیدواریم که با گسترش روابط و تعاملات بیشتر، بتوانیم حجم مبادلات در مرز شمتیغ را به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

پس از سفر به هرات، ما به کابل سفر کردیم و با وزیر محترم صنعت افغانستان، آقای عزیزی، جلسه‌ای برگزار کردیم. در این جلسه، هماهنگی‌هایی در خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری در مرز شمتیغ صورت گرفت. سپس با معاون خط آهن وزارت فواید عامه افغانستان نیز جلسه‌ای داشتیم که در آن، مدیران راه‌آهن افغانستان هم حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی انجام شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این جلسه مطرح شد، توافق بر سر حمل و نقل بارهای ترکیه به افغانستان و بالعکس از طریق شبکه ریلی ایران بود. تصمیم گرفتیم که یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای ترکیه، ایران و افغانستان تنظیم کنیم تا بارهایی که از ترکیه به افغانستان می‌روند، به صورت مستقیم از استانبول وارد خاک افغانستان شوند. همچنین برای بارهایی که از افغانستان به سمت ترکیه صادر می‌شود، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

البته لازم به ذکر است که این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم. امیدواریم که این جلسات در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و به این توافق دست یابیم. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم که با تکمیل این هماهنگی‌ها، تبادلات تجاری بین کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان به سطح جدیدی از توسعه برسد.

خدا را شکر می‌کنم که این سفر موفقیت‌آمیز بود. این اولین سفری بود که توانستیم با مقامات امارت اسلامی افغانستان و مسئولین راه‌آهن این کشور جلساتی برگزار کنیم. امیدواریم که نتایج مثبت این سفر در آینده به بار بنشیند و شاهد گسترش روابط تجاری و حمل و نقل ریلی بین دو کشور باشیم.

آمادگی کابل برای بهره‌برداری از خط خواف هرات

سوال: چند سالی از آماده شدن خط آهن خواف هرات می‌گذرد، حداقل تا مرز دو کشور، اما چرا این خط آهن به‌صورت کامل فعال نشده است؟ به‌ویژه در سال جاری، مسائل و اختلافاتی در رابطه با کنسرسیوم و شرکت راه‌آهن ایران وجود داشت که منجر به تعویق در کار پروژه شد. روند ارزیابی شما از اجرای پروژه خواف هرات و تکمیل آن چیست؟

جعفری: این یک مرز جدید بین دو کشور است و راه‌اندازی تجارت کالا مقدمات اولیه‌ای داشته است. با روی کار آمدن دولت امارت اسلامی افغانستان، برخی مشکلات زیرساختی در منطقه به وجود آمده بود که خوشبختانه در این بازدیدی که داشتیم، هم کنسرسیوم و هم راه‌آهن افغانستان اقداماتی مؤثر و خوب در زمینه زیرساخت‌ها انجام داده بودند. هرچند که هنوز برخی مسائل باقی مانده که در دستور کار است تا بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم، اما در حال حاضر، آمادگی برای بهره‌برداری از این خط را داریم.

ما در سال گذشته موضوعاتی در خصوص نحوه اعزام بار داشتیم. خوشبختانه، این مسائل حل شده و اکنون آمادگی کامل وجود دارد تا تجار بتوانند بارهای خود را از طریق این خط آهن منتقل کنند. من در جلساتی که با مقامات امارت اسلامی افغانستان، والی محترم هرات و تجار داشتم، اعلام کردم که راه‌آهن ایران آمادگی کامل دارد تا حجم مبادلات را افزایش دهیم.

البته ما در این جلسات، فرآیند انجام کار را برای تجار توضیح دادیم و مقداری ناآشنایی وجود داشت، اما آنچه اعلام کردیم این بود که می‌توانند با شرکت‌های فورواردر و حمل‌ونقل ریلی ایران ارتباط برقرار کنند تا بارهایی که از ایران می‌خواهند ببرند یا ترانزیت از ایران است را هماهنگ کنند. همچنین در خود افغانستان نیز باید با کنسرسیوم ریلی هماهنگی صورت گیرد. اکنون دیگر مشکلی واقعاً وجود ندارد.

چگونگی روند فنی و هماهنگی استفاده از خط آهن ایران برای تاجران

سوال: روند اجرایی کار به‌صورت فنی به چه شکل است؟

جعفری: در هر کشوری، تعدادی فورواردر وجود دارند که مسئولیت هماهنگی حمل‌ونقل ریلی بین راه‌آهن‌ها را بر عهده دارند. در ایران، ما تعداد زیادی فورواردر داریم که فهرست آن‌ها در سایت راه‌آهن موجود است. کسانی که متقاضی صادرات بار از ایران به افغانستان هستند، ابتدا باید با این شرکت‌ها به‌عنوان فورواردرهای ایران هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. سپس فورواردرهای ما هماهنگی‌های خود را با کنسرسیوم انجام می‌دهند و بار به سمت افغانستان ارسال می‌شود.

این روند شامل بارهایی است که چه به‌صورت صادرات و چه به‌صورت ترانزیت از ایران به افغانستان وارد می‌شوند. همچنین، آن دسته از تجاری که قصد دارند بار را از افغانستان به ایران یا سایر کشورها صادر کنند، باید با کنسرسیوم ریلی افغانستان، که به‌عنوان فورواردر و بهره‌بردار خط فعالیت می‌کند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. فرآیند کار طبق مقررات پیش می‌رود و این هماهنگی‌ها زمان بسیار کمی می‌برد تا کالا به مقصد برسد.

البته یکی از دغدغه‌هایی که تجار و مقامات در جلسات مطرح کردند، این بود که در گذشته زمان حمل محموله‌ها طولانی بوده است. ما به آن‌ها قول و تعهد دادیم که می‌توانیم بارها را در کمترین زمان ممکن در ایران حمل کنیم. به‌عنوان مثال، می‌توانیم محموله‌ها را از ایستگاه روزنک افغانستان تا رازی در کمتر از ۱۰ روز جابه‌جا کنیم.

جایگاه کنسرسیوم ریلی افغانستان

سوال: جایگاه کنسرسیوم در این فرآیند به‌عنوان فورواردر تعریف شده یا نقش دیگری دارد؟

جعفری: کنسرسیوم در حقیقت بهره‌برداری از خط ۶۲ کیلومتری داخل افغانستان، در محدوده بین شمتیغ تا روزنک، را بر عهده دارد. علاوه بر این، بهره‌برداری از خود خط را نیز انجام می‌دهد و هماهنگی‌های فورواردر داخل افغانستان نیز با آن‌هاست. اما در ایران، شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعال هستند که تعدادی از آن‌ها در جلسات همراه من بودند. بنابراین، تجار و صاحبان بار باید مستقیماً با این شرکت‌ها هماهنگی کنند تا بتوانند بارهای خود را جابه‌جا کنند.

در تمام کشورها، فورواردرهایی وجود دارند که این فرآیند را انجام می‌دهند. در ایران نیز ما تعداد زیادی فورواردر داریم که می‌توانند این هماهنگی‌ها را با صاحبان بار و تجار انجام دهند.

مذاکرات با طرف چینی و کریدور مهم واخان

سوال: در مورد بارهایی که از چین وارد می‌شود، ما اولین قطاری را داشتیم که مستقیماً از طریق خط‌آهن ایران و خط‌آهن خواف هرات به افغانستان رسید.

جعفری: بله، حدود یک ماه قبل اولین قطار از سمت چین وارد افغانستان شد. محموله از طریق دریا به بندرعباس رسید و سپس به‌صورت ترانزیت از ایران، از مرز شمتیغ به سمت روزنک منتقل شد. این قطار حامل ورق‌های فولادی بود و نخستین قطار در این مسیر محسوب می‌شود.

در حال حاضر، هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم بارهای سایر کشورها را نیز از همین مرز وارد کنیم، ازجمله چین، هند و دیگر کشورها. همچنین، ترکیه را هم که قبلاً اشاره کردم، در برنامه داریم.

سوال: آیا با چین توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای وجود دارد؟

جعفری: خیر، ما با چین توافق‌نامه‌ای نداریم، اما این آمادگی را به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم بارهایی را که به مقصد افغانستان است، از این مرز وارد کنیم. اما در مورد ترکیه، حتماً باید توافق‌نامه‌ای وجود داشته باشد، زیرا قصد داریم واگن‌های ترکیه مستقیماً و بدون نیاز به تغییر بوژی (ترانشیپمنت) وارد افغانستان شوند.

سوال: وضعیت همکاری با هند چگونه است؟

جعفری: مذاکراتی با هند انجام شده است، اما هنوز نتیجه قطعی وجود ندارد. بااین‌حال، بحث‌هایی مطرح شده تا بارهایی که هند به مقصد افغانستان دارد، از این مسیر وارد این کشور شود.

ظرفیت ناوگان ریلی ایران

سوال: یکی از مسائل مهم، تأمین واگن‌ها و لوکوموتیوهای آماده‌به‌کار در مسیر خواف هرات است. با افزایش تقاضا برای حمل بار، آیا در تأمین واگن و لوکوموتیو مشکلی وجود ندارد؟

جعفری: در ایران، نزدیک به ۳۱ هزار واگن باری از انواع مختلف داریم که متناسب با نوع محموله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های حمل‌ونقل که مالک این واگن‌ها هستند، همگی اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین واگن وجود ندارد.

در مورد لوکوموتیو نیز هماهنگی‌هایی با بخش خصوصی انجام شده تا لوکوموتیوهای موردنیاز را در اختیار کنسرسیوم افغانستان قرار دهد. به‌طورکلی، از منظر ناوگان، شامل واگن باری و لوکوموتیو، هیچ مشکلی برای جابه‌جایی بار بین دو کشور وجود ندارد.

از نظر زیرساختی نیز وضعیت مناسبی داریم. البته برخی اقدامات تکمیلی در دست اجرا است که با اضافه شدن بخش ۴۳ کیلومتری تا ایستگاه پریان، فاصله تا شهر هرات کاهش خواهد یافت. این موضوع قطعاً مورد استقبال تجار قرار خواهد گرفت.

آمادگی برای حداقل انتقال ۱۰۰ هزار تن بار در ماه

سوال: در حال حاضر، حجم باری که از طریق خط‌آهن خواف هرات بین دو کشور جابه‌جا می‌شود، شما گفتید ۱۰ هزار تن در ماه است. این روند چگونه است و چشم‌انداز شما برای افزایش انتقالات از این مسیر چیست؟

جعفری: جابه‌جایی کالا از طریق ریل به‌تازگی آغاز شده و ۱۰ هزار تن در ماه رقم بسیار کمی است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با روند فعلی، این مقدار حداقل به ۱۰۰ هزار تن در ماه برسد. بااین‌حال، ظرفیتی که برای این خط در نظر گرفته شده، جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال است. با توجه به حجم تجارت بین دو کشور و میزان کالاهای ترانزیتی به افغانستان و همچنین صادرات از افغانستان، انتظار داریم این میزان به‌تدریج افزایش یابد.

سوال: وضعیت بخش مسافربری چگونه است؟

جعفری: در حال حاضر، هماهنگی‌های لازم برای بخش مسافربری انجام نشده و این موضوع نیازمند ایجاد برخی زیرساخت‌ها در مرز دو کشور است که هنوز تکمیل نشده‌اند. همچنین، به نظر می‌رسد که ابتدا باید قطعه بعدی این خط تکمیل شود و سپس تصمیم‌گیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مسیرهای ریلی آماده ایران برای اتصال به گذرگاه‌ها و کشورهای مختلف

سوال: مسیری که در حال حاضر برای حمل کالاهای تجاری و ترانزیت به این خط‌آهن متصل می‌شود، طبق گفته شما از طریق بندرعباس است. این مسیر چگونه به شبکه ریلی متصل می‌شود؟ همچنین، مسیر کوتاه‌تری که از طریق بندر چابهار و زاهدان عبور می‌کند، برای ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق خط‌آهن ایران چه وضعیتی دارد؟

جعفری: در حال حاضر، مسیر فعال ما مسیر بندرعباس است. اگر بخواهیم از بنادر جنوبی ایران محاسبه کنیم، بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به این شبکه متصل هستند و تاجران می‌توانند کالاهای خود را به این بنادر منتقل کنند و از طریق محور بافق به تربت حیدریه، خواف و سپس شمتیغ ارسال کنند.

اما خط‌آهن چابهار هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده و بخشی از آن در حال ساخت است. امیدواریم که در آینده نزدیک، با اتصال چابهار به شبکه ریلی، تاجران بتوانند از این بندر نیز برای حمل محموله‌های خود به افغانستان و بالعکس استفاده کنند.

همچنین، ما به تجار توضیح دادیم که مرز ریلی سرخس و اینچه‌برون نیز فعال است. این مسیر از ترکمنستان وارد ایران می‌شود و امکان حمل بار به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و روسیه را فراهم می‌کند. این مسیر یکی از گزینه‌های مهم تجار برای واردات و صادرات کالا است.

در ارتباط با ترکیه، ما ایستگاه رازی را داریم که مسیر اتصال ریلی ایران به ترکیه و اروپا است.

در مورد عراق، ما در حال حاضر تا نقطه صفر مرزی شلمچه اتصال ریلی داریم. البته یک فاصله ۳۰ کیلومتری در این مسیر وجود دارد که هنوز تکمیل نشده، اما این پروژه در دستور کار است. در حال حاضر، تجار می‌توانند محموله‌های خود را تا مرز ارسال کرده و از آنجا به‌صورت ترکیبی (ریلی و جاده‌ای) حمل کنند.

در رابطه با آذربایجان، خط‌آهن ایران تا رشت و بندر کاسپین امتداد دارد. درصورتی‌که تجار بخواهند به‌صورت ترکیبی از این مسیر استفاده کنند، می‌توانند از طریق آذربایجان بارهای خود را وارد یا صادر کنند.

همچنین، در بنادر شمالی ایران، بندر امیرآباد و بندر کاسپین در دریای خزر قرار دارند که تاجران افغانستان می‌توانند از این بنادر برای حمل کالاهای خود به کشورهای CIS و روسیه استفاده کنند.

زمان تکمیل خط آهن چابهار زاهدان

سوال: با توجه به تأکیدی که این روزها بیشتر روی بندر چابهار وجود دارد، قطعه باقی‌مانده از خط‌آهن چابهار زاهدان چه زمانی تکمیل می‌شود؟ و پس از آن، این مسیر به سمت زاهدان ادامه می‌یابد، یا امکان اتصال آن به سمت خواف نیز وجود دارد؟

جعفری: آنچه که در حال حاضر در دستور کار است، این است که امیدواریم تا بیش از یک سال دیگر این خط‌آهن به چابهار متصل شود. این مسیر از چابهار به زاهدان می‌رسد و از آنجا از طریق بافت به تربت حیدریه متصل می‌شود. اما قطعه بعدی پروژه، یعنی مسیر زاهدان به ایستگاه "یونسی"، در برنامه قرار دارد، ولی هنوز اجرای آن آغاز نشده است.

زمینه‌های اتصال ریلی افغانستان با آسیای مرکزی و چین

سوال: در حال حاضر، شاهد علاقمندی کشورهای آسیای مرکزی، به‌ویژه ازبکستان، برای توسعه شبکه ریلی خود در خاک افغانستان و اتصال آن به کشورهای دیگر، از جمله ایران، هستیم. طرح‌های بزرگی مانند "ترانس افغان" در این زمینه مطرح شده‌اند و در حال اجرا هستند تا این کشورها از طریق افغانستان مستقیماً به ایران متصل شوند. همچنین، طرح دیگری برای اتصال چین به ایران از طریق افغانستان وجود دارد. در این زمینه چه مذاکراتی انجام شده و چه چشم‌اندازی برای آن در نظر دارید؟

جعفری: مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، اما بیشتر مباحث ما در زمینه اتصال ریلی چین به افغانستان بوده که تقریباً همه بر این نظر توافق دارند که بهترین مسیر، مسیر واخان است. این مسیر بدون اینکه کشور دیگری در آن دخیل باشد، می‌تواند مستقیماً چین را به افغانستان و ایران متصل کند. نظر ما نیز همین بوده است. امیدواریم که با همکاری افغانستان، ایران و چین، بتوانیم این کریدور را که یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی است، راه‌اندازی کنیم. البته، گزینه‌های دیگری از طریق تاجیکستان و ازبکستان نیز مطرح شده است، اما نکته مهم این است که بتوانیم چین را به افغانستان متصل کنیم تا افغانستان بتواند بیشترین بهره را از این مسیر ترانزیتی ببرد. در این صورت، بارهایی که از چین به سمت غرب و اروپا حرکت می‌کنند، می‌توانند از طریق افغانستان عبور کنند.

سوال: پاکستان نیز در تلاش است تا چین و همچنین کشورهای آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به خود متصل کند. در این زمینه چه مذاکراتی صورت گرفته است؟

جعفری: مذاکراتی که ما داشتیم، بیشتر بر احداث مسیر واخان از سمت چین متمرکز بوده است.

سوال: نظر چینی‌ها در این خصوص چیست؟

جعفری: من خیلی در جریان جزئیات مذاکرات نیستم، اما تلاش ما این است که این پروژه به سرانجام برسد./مهر