۱۶/شهريور/۱۴۰۴ | ۰۷:۳۵
پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود اعلام قیمت خودرو در سامانه ۱۲۴ الزامی شد مدارس تا پایان شهریور از شنبه تا چهارشنبه دایرند پزشکیان: وزارت جهاد کشاورزی مصرف ارز دولتی را مدیریت کند وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ بازدید وزیر راه از مراحل پایانی ساخت باند شرقی منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال پیش‌فروش سکه با نرخ ۸۳میلیون؛ بانک مرکزی چه‌پیامی به بازار داد؟ خسارت ۸۰ درصدی گندم دیم؛ تمام مزارع بیمه بودند معامله یک تن شمش نقره و ۲۴۸ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا پاسخ تند ترامپ به جریمه ۳٫۵ میلیارد دلاری گوگل در اروپا قیمت روز گوشی ۱۵ شهریور۱۴۰۴ کاهش قیمت پایه شرکت‌های دولتی که به فروش نمی‌رسند، منتفی شد صادرات ۴.۱ میلیاردی دلار بخش معدن و صنایع معدنی ۴۵۰ میلیون کیلوات صرفه جویی برق در تهران سقف وام خرد ۴۰۰ میلیون تومان شد اخبار جدید درباره حذف یارانه نقدی دهک های پردرآمد+ جزییات و مشمولین آخرین قیمت دلار و سایر ارزها در بازار ارز تجاری عبور مصرف روزانه بنزین از مرز ۱۴۰ میلیون لیتری اولین شرایط فروش کشنده BD۵۶۰ و کامیون کمپرسی BD۴۶۰ اعلام شد برنامه عرضه‌های بورس انرژی در مبادلات پانزدهم شهریور زمان واریز مرحله چهارم کالابرگ الکترونیک+ جزییات و مشمولین ورود سازمان بازرسی به کوتاهی هایی که منجر به ناترازی انرژی شد جدول قیمت آپارتمان نقلی در جنوب تهران کاربران ایرانی ریسک معاملات تتر را جدی بگیرید نحوه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور فروش شرکت‌های تولیدی بورسی افزایش یافت آغاز معاملات دو نماد جدید گواهی سپرده حامل‌های انرژی در بورس از امروز قیمت جهانی طلا امروز ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ قسط ۴۱.۵ میلیون تومانی وام ۲ میلیاردی مسکن درآمدهای وصولی گمرک ۴۴ درصد رشد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی ۱۵ شهریور ۱۴۰۴ چین مسیر جایگزین برای کانال سوئز می‌سازد کشاورزان ایرانی ۶ سال پیرتر شدند منابع ۲۷ هزار میلیاردی کالابرگ از کدام محل جور شد؟ اختلاف آمار مصرف آب شیب کاهش قیمت نفت تندتر شد وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد سکه ۲.۵ میلیون تومان ارزان شد ورود به پرونده گرانفروشان برنج وارداتی نماینده ایران در وین از گفت‌وگوهای مهم با آژانس خبر داد اختلال در اولویت بندی ارزی برخی کالاهای سلامت محور ۸ نکته درباره فرآیند واردات خودرو سواری توسط ایرانیان ساکن خارج از کشور معیار جدید دهک‌بندی خانوار چیست؟ خودروهای دست دوم طرفدار پیدا کردند جزئیات واردات بنزین سوپر برنامه خاموشی‌ها برای پاییز ۱۴۰۴ مشخص شد قیمت کله پاچه نجومی شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۱۴ شهریور ۱۴۰۴ ثبت سفارش گوشت قرمز فردا آغاز می‌شود آغاز ترخیص خودروهای خارجی بلاتکلیف در گمرک خرمشهر اختلاف قیمت کارخانه و بازار آزاد پژو ۲۰۷ جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد فشار ترامپ به رهبران اروپایی درباره خرید نفت روسیه ماجرای خبر «بی‌اطلاعی وزیر از پایان خاموشی‌ها» دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد پزشکیان: مشکل کمبود منابع نداریم، مشکل از مصرف بی‌رویه است کالابرگ مرحله چهارم به زودی واریز می‌شود تهران دوباره گرم می‌شود؟ قطعی برق و آب تا پاییز به حداقل می‌رسد وزیر اقتصاد: توافقات ارزشمندی در اجلاس شانگهای امضا شد نتایج حراج سکه مرکز مبادله ایران نگهداری خودرو گران‌تر از خرید از آب درآمد زمان عرضه بنزین سوپر با قیمت تمام شده نزدیک شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۳ شهریور ۱۴۰۴ رضا شکاری: هرگز به استقلال نخواهم رفت قیمت قطعی سکه‌های پیش‌فروش + موعد تحویل تسویه کلیه مطالبات کشاورزان قبل از مهر ایران چک جدید ۵۰۰ هزار ریالی وارد شبکه بانکی شد آغاز ثبت سفارش جدید برای واردات گوشت منجمد و گرم دلار زیرسایه رفتارهای هیجانی؛ ارز کالای لوکس و سفره مردم نباید یکسان باشد برقی‌سازی خط ریلی تهران - مشهد با سرمایه‌گذاری ایران و چین قیمت دلار در بازار ارز تجاری امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ فروش ۷۶۳ میلیارد تومان اموال منقولِ سازمان اموال تملیکی در استان تهران طرح کارت اعتباری برای وام ازدواج در راه است سازمان اموال تملیکی سوپرمارکت یا واردکننده کالا نیست بورس کالا امروز میزبان عرضه ۴۵۰ هزار تن انواع محصول معافیت مالیاتی به سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری در مناطق آزاد اعطا می شود تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط قیمت عمده میوه و سبزیجات امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴+ جدول ابلاغ مصوبه تشکیل کمیته تسهیل کسب و کارهای اقتصاد رقومی عملکرد نهضت ملی مسکن مطلوب نیست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۲ شهریور۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۲ شهریور ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو شهریور ۱۴۰۴+ شرایط و لینک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ اعتراض کمیسیون کشاورزی به تغییر ساختار وزارت جهاد کشاورزی تعاونی‌ها کلید تحقق عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی ۸ درصدی هستند بقایی: اروپا و آمریکا فاقد حسن‌نیت در مذاکرات برجام‌اند حقوق جدید کارمندان/ جزئیات کف و سقف فوق‌العاده اعلام شد ساعات کاری بانک‌ها شهریور ۱۴۰۴ قیمت واقعی گندم اعلام شد بانک مرکزی و دولت خود را برای مقابله با مکانیسم ماشه آماده کرده‌اند چرا متقاضیان مسکن ملی با ۱۵۰ میلیون تومان خانه‌دار نشدند؟ استفاده دستگاه‌های دولتی از خودروهای فرسوده ممنوع شد وزیر جهاد کشاورزی: تعاونی‌ها موتور محرکه توسعه پایدار روستایی و کشاورزی هستند رشد ۲۳ درصدی مجموع درآمد خودروسازان بورس در ۵ ماه نخست امسال کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی روح تعاون، سپر دفاعی اقتصاد ایران در برابر تحریم‌ها هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ قیمت روز گوشی ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ رئیس اتاق تعاون ایران: تعاون فلسفه‌ای برای رشد عادلانه و توسعه پایدار است قالیباف: مشکل ناترازی در انرژی را باید دولت و مجلس با کمک هم حل کنند تعیین نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۳ میلیون کالا و خدمت با صورت‌حساب الکترونیک فرزین: هیچ برنامه‌ای برای افزایش نرخ ارز ۷۰ هزار تومانی نداریم برنامه‌ریزی برای تولید حداکثری گاز در زمستان مالیات ۷۰ درصد صاحبان مشاغل صفر شد شناسایی ۵۱۲ مؤدی مالیاتی مشکوک به پول‌شویی کاهش زمان ترخیص کالا به سه روز تمدید فراخوان مشوق صادراتی سال ١۴٠٣ وام ۵۰۰ میلیون تومانی برای جایگزینی خودروهای فرسوده کرایه‌ بین‌شهری رئیس کمیسیون عمران مجلس: ذخایر آبی کشور به مرز بحران رسیده است جزئیات گزارش مجلس درباره بررسی خاموشی‌ها در تابستان ۱۴۰۴ ۱۳۷۴ همت از معاملات بورس کالا به‌صورت اعتباری تسویه شد پایان پرونده لوازم خانگی بوش در بندر شهید رجایی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو: بزرگترین مشکل صنعت آب و برق، مسائل اقتصادی است وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۱ شهریور ۱۴۰۴ تحویل پالایشگاه سیزدهم پارس جنوبی تا پیش از فصل سرد زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات کاهش ۶ درصدی مصرف نان کشور با خروج اتباع غیرمجاز کنترل بازار نخستین اولویت حمایت از کارگران است ۳ محور تمرکز پژوهشکده وزارت اقتصاد برای حل مسائل عمومی کشور پورحاجت: مسیر پرداخت وام ساخت مسکن به بیراهه رفته است پزشکیان در شانگهای پلاس: جهان به حکمرانی مبتنی بر عدالت نیاز دارد فضاسازی سوداگران برای ورود هیجانی مردم به بازار ارز پیش‌بینی وضعیت هوا طی آخر هفته تشکیل شورای عالی تشکل‌ها توسط دولت وجاهت قانونی ندارد هفت کیلومتر ترافیک در جاده کندوان آخرین مهلت واریز وجه برای حراج سکه برق مناطق مختلف استان تهران چه زمانی قطع می شود؟ عارف: اگر دشمن یک بار دیگر شیطنت کند، سیلی محکم‌تری می‌خورد حکم غیرقانونی بودن تعرفه‌ها در دولت ترامپ اثر نکرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۰ شهریور ۱۴۰۴ فرزین: تخصیص ارز ترجیحی برای نهاده‌های دامی و کالاهای اساسی ادامه دارد فراخوان تسلا برای هزاران خودروی برقی آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان نرخ تورم کالاهای خوراکی اعلام شد زمان دقیق پرداخت معوقه فروردین بازنشستگان اعلام شد قیمت خودرو به شدت تغییر کرد منابع بانکی به سمت تولید سرازیر نمی‌شود اسلامی: ۲ بازرس آژانس با مجوز دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی به ایران سفر کردند وزیر کشاورزی: کسری تولید مرغ به زودی جبران می‌شود یارانه ۳۰۰ هزار تومانی کارگران پر کشید آمادگی مجلس برای کمک به دولت جهت رفع ناترازی انرژی/ وضعیت مطلوب ذخیره سازی سوخت مایع پیش‌بینی عجیب پسر ترامپ از قیمت بیت‌کوین‌ سایه افزایش نرخ دلار بر بازار خودرو/ چشم و هم چشمی مونتاژکارها برای اقزایش قیمت! تک‌نرخی کردن ارز در دستور کار دولت برداشت کسری ۲۶۶ هزار میلیارد تومانی یارانه از خزانه و بانک مرکزی ایران در چارچوب منافع خود کنوانسیون CFT و پالرمو را بررسی می‌کند قانون مجلس امکان فروش اوراق صرفه‌جویی انرژی در پلتفرم های معاملاتی را فراهم کرده است ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد دسترسی مستقیم بازرگانان به سامانه ارز تجاری مرکز مبادله ایران فراهم شد کمیته تخصصی برای توافق قیمت گندم سه‌شنبه تشکیل می‌شود جدول قیمت جارو برقی شهریور ۱۴۰۴ معامله ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در بورس کالا جدول اجاره مسکن با ۱۰۰ هزار تومان شهریور ۱۴۰۴ یک میلیون سهام‌دار جدید به سامانه سجام پیوستند تعیین و تکلیف ۵ هزار دستگاه خودرو در سازمان اموال تملیکی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۹ شهریور ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ شهریور ۱۴۰۴ پیش‌بینی بورس در میان مدت/ بازار سرمایه در بزنگاه مهم تاریخی تفاهم‌نامه ریلی ایران و روسیه برای تبادل الکترونیکی داده‌ها امضا شد ورود شاخص کل به ناحیه حمایتی؛ فرصتی برای فروش یا پاداش سهامداران صبور؟ سکه امامی در آستانه یک صد میلیون تومان بانک مرکزی و وزارت صمت موظف به اجرای آیین‌نامه جدید واردات خودرو شدند قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین گزارش بازار سرمایه امروز ۸ شهریور ۱۴۰۴/ بورس تهران در اولین روز هفته ریخت ضرورت احیای صنعت فولاد و اعتبار صادراتی ایران در دوران پساجنگ واریز سود سهام عدالت لنگ چند شرکت! اعلام جزئیات پیش‌فروش سکه طلای بانک مرکزی هند یک قدم دیگر از ترامپ دورتر شد ۹۰۰ هزار خارج‌نشین هنوز از فهرست یارانه‌بگیران حذف نشده‌اند تجارت جهانی گوشت گاو دستخوش تغییر خواهد شد؟ خودروسازان درگیر زیان انباشته ۲۸۰ همتی و سوبسید ۶۲۰ همتی تعیین خانواده‌های مشمول یارانه نقدی به استانداران سپرده می‌شود فروش اقساطی ایران‌خودرو آغاز شد پرداخت وام اشتغال قانون بودجه، گام کلیدی برای رونق تولید و کاهش فقر ترخیص ۱۰۰ درصدی و شبانه‌روزی کالای اساسی و دارو خبر مهم وزیر کار درباره حذف یارانه بگیران هزینه کشاورزان اروپایی بالا می رود؟ شیب تغییر قیمت خودرو تند شد ماسک «مایکروسافت» را کپی می‌کند هوش مصنوعی پیشرفته گوگل رایگان شد پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد روند تامین مالی از طریق انتشار صکوک تثبیت شد تقویت دیپلماسی اقتصادی در منطقه به نفع ایران هندی‌ها تحریم روسیه را دور زدند رکورد معاملات شمش طلا در بورس کالا شکسته شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است سازمان بورس: کلیه بورس‌ها در تمامی تعطیلات اعلامی از سوی دولت فعال است ۲ سند تفاهم‌نامه همکاری بین ایران و پاکستان به امضا رسید گمرک مقررات جدید واردات خودرو را ابلاغ کرد آیفون عامل تغییر روند بازار موبایل؛ واردات مسافری ۱۸۵ درصد افزایش یافت افزایش صادرات ایران به ارمنستان در ۳ ماهه امسال قیمت نان‌ ۳۰ تا ۵۲ درصد افزایش یافت تراز تجاری مثبت ایران با پاکستان پشتیبانی فراموش شده در پلتفرم‌های فروش کالا و خدمات سلاح نامرئی چین برای ضربه به آمریکا رونمایی شد طرح تعرفه ۱۰۰ درصدی ترامپ برای خریداران نفت روسیه تکمیل فرآیند انتقال دارایی‌ ها از کیف‌ پول‌ های نوبیتکس ارتقای شش پله ای میانه سرعت اینترنت همراه ایران؛ اینترنت ثابت بدون تغییر ماند حجم مبادلات بین ایران و ارمنستان به حدود ۱ میلیارد دلار رسید اختلال در دسترسی به برخی سایت‌ها با دامنه ir نرخ آبونمان تلفن ثابت تغییر کرد/ نرخ جدید اعلام شد وزیر ارتباطات:اینترنت به شرایط قبل بازگشت پایان مهلت استفاده از بسته اینترنت ۵۰ گیگابایتی ثابت از امروز مکالمات تلفن ثابت تا پایان تیر رایگان شد دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۵۵ ۱۴۰۳/۱۱/۱۸

آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان

یک مقام مسئول گفت: توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق خط آهن ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود، ابراز امیدواری کرد.
آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان
کد خبر:۱۴۹۳۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری خط آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد سطح کنونی همکاری‌ها و تبادلات ریلی بین دو کشور، و چشم‌انداز مهم آینده آن به شرح زیر است:

سوال: جناب آقای جعفری، شما اخیراً سفری به کابل و هرات داشتید و در این سفر با مقامات امارت اسلامی افغانستان، فعالان حوزه توسعه خط آهن بین دو کشور و همچنین تاجران دیدار و ملاقات‌هایی داشتید. در خصوص جزئیات این سفر، دستور کار و نتایج آن توضیحاتی ارائه بفرمائید.

نتایج دیدارها و مذاکرات در هرات و کابل

جعفری: بسم‌الله الرحمن الرحیم. هفته گذشته سفری به افغانستان داشتیم که از مرز شمتیغ وارد این کشور شدیم. در این سفر، از خط آهن داخلی افغانستان و ایستگاه روزنک بازدید کردیم و هماهنگی‌هایی با کنسرسیوم ریلی افغانستان انجام دادیم تا پروژه‌ها سریع‌تر پیش بروند و روند اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود. بعد از بازدیدهای میدانی، به شهر هرات سفر کردیم و با والی محترم هرات ملاقات داشتیم. همچنین جلساتی با اتاق صنایع و معادن و تجار هرات برگزار کردیم که نتایج مثبتی به همراه داشت. هدف اصلی از این جلسات، توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود.

در این سفر همچنین بازدیدی از بخش سوم خط آهن خواف هرات، یعنی بعد از ایستگاه روزنک به طول ۴۳ کیلومتر داشتیم که خوشبختانه پروژه پیشرفت قابل قبولی داشته است. امیدواریم که این پروژه تا شش ماه آینده به اتمام برسد و به ایستگاه بعدی متصل شود. در جلساتی که در شهر هرات برگزار کردیم، مباحث مختلفی در خصوص نحوه همکاری‌های بین شرکت‌ها، فورواردرها، تجار و دیگر نهادها مطرح شد. در این راستا اعلام آمادگی کردیم، با توجه به حجم باری که در حال حاضر نسبتاً کم است، ما می‌توانیم این حجم را به طور قابل توجهی افزایش دهیم. در حال حاضر، امکان جابجایی ماهانه ۱۰ هزار تن بار از طریق این مسیر وجود دارد. برای مثال، در دی ماه گذشته، بالاترین حجم جابجایی بار به حدود ۱۰ هزار تن رسید، اما این عدد همچنان کم است و امیدواریم که با گسترش روابط و تعاملات بیشتر، بتوانیم حجم مبادلات در مرز شمتیغ را به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

پس از سفر به هرات، ما به کابل سفر کردیم و با وزیر محترم صنعت افغانستان، آقای عزیزی، جلسه‌ای برگزار کردیم. در این جلسه، هماهنگی‌هایی در خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری در مرز شمتیغ صورت گرفت. سپس با معاون خط آهن وزارت فواید عامه افغانستان نیز جلسه‌ای داشتیم که در آن، مدیران راه‌آهن افغانستان هم حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی انجام شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این جلسه مطرح شد، توافق بر سر حمل و نقل بارهای ترکیه به افغانستان و بالعکس از طریق شبکه ریلی ایران بود. تصمیم گرفتیم که یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای ترکیه، ایران و افغانستان تنظیم کنیم تا بارهایی که از ترکیه به افغانستان می‌روند، به صورت مستقیم از استانبول وارد خاک افغانستان شوند. همچنین برای بارهایی که از افغانستان به سمت ترکیه صادر می‌شود، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

البته لازم به ذکر است که این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم. امیدواریم که این جلسات در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و به این توافق دست یابیم. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم که با تکمیل این هماهنگی‌ها، تبادلات تجاری بین کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان به سطح جدیدی از توسعه برسد.

خدا را شکر می‌کنم که این سفر موفقیت‌آمیز بود. این اولین سفری بود که توانستیم با مقامات امارت اسلامی افغانستان و مسئولین راه‌آهن این کشور جلساتی برگزار کنیم. امیدواریم که نتایج مثبت این سفر در آینده به بار بنشیند و شاهد گسترش روابط تجاری و حمل و نقل ریلی بین دو کشور باشیم.

آمادگی کابل برای بهره‌برداری از خط خواف هرات

سوال: چند سالی از آماده شدن خط آهن خواف هرات می‌گذرد، حداقل تا مرز دو کشور، اما چرا این خط آهن به‌صورت کامل فعال نشده است؟ به‌ویژه در سال جاری، مسائل و اختلافاتی در رابطه با کنسرسیوم و شرکت راه‌آهن ایران وجود داشت که منجر به تعویق در کار پروژه شد. روند ارزیابی شما از اجرای پروژه خواف هرات و تکمیل آن چیست؟

جعفری: این یک مرز جدید بین دو کشور است و راه‌اندازی تجارت کالا مقدمات اولیه‌ای داشته است. با روی کار آمدن دولت امارت اسلامی افغانستان، برخی مشکلات زیرساختی در منطقه به وجود آمده بود که خوشبختانه در این بازدیدی که داشتیم، هم کنسرسیوم و هم راه‌آهن افغانستان اقداماتی مؤثر و خوب در زمینه زیرساخت‌ها انجام داده بودند. هرچند که هنوز برخی مسائل باقی مانده که در دستور کار است تا بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم، اما در حال حاضر، آمادگی برای بهره‌برداری از این خط را داریم.

ما در سال گذشته موضوعاتی در خصوص نحوه اعزام بار داشتیم. خوشبختانه، این مسائل حل شده و اکنون آمادگی کامل وجود دارد تا تجار بتوانند بارهای خود را از طریق این خط آهن منتقل کنند. من در جلساتی که با مقامات امارت اسلامی افغانستان، والی محترم هرات و تجار داشتم، اعلام کردم که راه‌آهن ایران آمادگی کامل دارد تا حجم مبادلات را افزایش دهیم.

البته ما در این جلسات، فرآیند انجام کار را برای تجار توضیح دادیم و مقداری ناآشنایی وجود داشت، اما آنچه اعلام کردیم این بود که می‌توانند با شرکت‌های فورواردر و حمل‌ونقل ریلی ایران ارتباط برقرار کنند تا بارهایی که از ایران می‌خواهند ببرند یا ترانزیت از ایران است را هماهنگ کنند. همچنین در خود افغانستان نیز باید با کنسرسیوم ریلی هماهنگی صورت گیرد. اکنون دیگر مشکلی واقعاً وجود ندارد.

چگونگی روند فنی و هماهنگی استفاده از خط آهن ایران برای تاجران

سوال: روند اجرایی کار به‌صورت فنی به چه شکل است؟

جعفری: در هر کشوری، تعدادی فورواردر وجود دارند که مسئولیت هماهنگی حمل‌ونقل ریلی بین راه‌آهن‌ها را بر عهده دارند. در ایران، ما تعداد زیادی فورواردر داریم که فهرست آن‌ها در سایت راه‌آهن موجود است. کسانی که متقاضی صادرات بار از ایران به افغانستان هستند، ابتدا باید با این شرکت‌ها به‌عنوان فورواردرهای ایران هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. سپس فورواردرهای ما هماهنگی‌های خود را با کنسرسیوم انجام می‌دهند و بار به سمت افغانستان ارسال می‌شود.

این روند شامل بارهایی است که چه به‌صورت صادرات و چه به‌صورت ترانزیت از ایران به افغانستان وارد می‌شوند. همچنین، آن دسته از تجاری که قصد دارند بار را از افغانستان به ایران یا سایر کشورها صادر کنند، باید با کنسرسیوم ریلی افغانستان، که به‌عنوان فورواردر و بهره‌بردار خط فعالیت می‌کند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. فرآیند کار طبق مقررات پیش می‌رود و این هماهنگی‌ها زمان بسیار کمی می‌برد تا کالا به مقصد برسد.

البته یکی از دغدغه‌هایی که تجار و مقامات در جلسات مطرح کردند، این بود که در گذشته زمان حمل محموله‌ها طولانی بوده است. ما به آن‌ها قول و تعهد دادیم که می‌توانیم بارها را در کمترین زمان ممکن در ایران حمل کنیم. به‌عنوان مثال، می‌توانیم محموله‌ها را از ایستگاه روزنک افغانستان تا رازی در کمتر از ۱۰ روز جابه‌جا کنیم.

جایگاه کنسرسیوم ریلی افغانستان

سوال: جایگاه کنسرسیوم در این فرآیند به‌عنوان فورواردر تعریف شده یا نقش دیگری دارد؟

جعفری: کنسرسیوم در حقیقت بهره‌برداری از خط ۶۲ کیلومتری داخل افغانستان، در محدوده بین شمتیغ تا روزنک، را بر عهده دارد. علاوه بر این، بهره‌برداری از خود خط را نیز انجام می‌دهد و هماهنگی‌های فورواردر داخل افغانستان نیز با آن‌هاست. اما در ایران، شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعال هستند که تعدادی از آن‌ها در جلسات همراه من بودند. بنابراین، تجار و صاحبان بار باید مستقیماً با این شرکت‌ها هماهنگی کنند تا بتوانند بارهای خود را جابه‌جا کنند.

در تمام کشورها، فورواردرهایی وجود دارند که این فرآیند را انجام می‌دهند. در ایران نیز ما تعداد زیادی فورواردر داریم که می‌توانند این هماهنگی‌ها را با صاحبان بار و تجار انجام دهند.

مذاکرات با طرف چینی و کریدور مهم واخان

سوال: در مورد بارهایی که از چین وارد می‌شود، ما اولین قطاری را داشتیم که مستقیماً از طریق خط‌آهن ایران و خط‌آهن خواف هرات به افغانستان رسید.

جعفری: بله، حدود یک ماه قبل اولین قطار از سمت چین وارد افغانستان شد. محموله از طریق دریا به بندرعباس رسید و سپس به‌صورت ترانزیت از ایران، از مرز شمتیغ به سمت روزنک منتقل شد. این قطار حامل ورق‌های فولادی بود و نخستین قطار در این مسیر محسوب می‌شود.

در حال حاضر، هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم بارهای سایر کشورها را نیز از همین مرز وارد کنیم، ازجمله چین، هند و دیگر کشورها. همچنین، ترکیه را هم که قبلاً اشاره کردم، در برنامه داریم.

سوال: آیا با چین توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای وجود دارد؟

جعفری: خیر، ما با چین توافق‌نامه‌ای نداریم، اما این آمادگی را به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم بارهایی را که به مقصد افغانستان است، از این مرز وارد کنیم. اما در مورد ترکیه، حتماً باید توافق‌نامه‌ای وجود داشته باشد، زیرا قصد داریم واگن‌های ترکیه مستقیماً و بدون نیاز به تغییر بوژی (ترانشیپمنت) وارد افغانستان شوند.

سوال: وضعیت همکاری با هند چگونه است؟

جعفری: مذاکراتی با هند انجام شده است، اما هنوز نتیجه قطعی وجود ندارد. بااین‌حال، بحث‌هایی مطرح شده تا بارهایی که هند به مقصد افغانستان دارد، از این مسیر وارد این کشور شود.

ظرفیت ناوگان ریلی ایران

سوال: یکی از مسائل مهم، تأمین واگن‌ها و لوکوموتیوهای آماده‌به‌کار در مسیر خواف هرات است. با افزایش تقاضا برای حمل بار، آیا در تأمین واگن و لوکوموتیو مشکلی وجود ندارد؟

جعفری: در ایران، نزدیک به ۳۱ هزار واگن باری از انواع مختلف داریم که متناسب با نوع محموله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های حمل‌ونقل که مالک این واگن‌ها هستند، همگی اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین واگن وجود ندارد.

در مورد لوکوموتیو نیز هماهنگی‌هایی با بخش خصوصی انجام شده تا لوکوموتیوهای موردنیاز را در اختیار کنسرسیوم افغانستان قرار دهد. به‌طورکلی، از منظر ناوگان، شامل واگن باری و لوکوموتیو، هیچ مشکلی برای جابه‌جایی بار بین دو کشور وجود ندارد.

از نظر زیرساختی نیز وضعیت مناسبی داریم. البته برخی اقدامات تکمیلی در دست اجرا است که با اضافه شدن بخش ۴۳ کیلومتری تا ایستگاه پریان، فاصله تا شهر هرات کاهش خواهد یافت. این موضوع قطعاً مورد استقبال تجار قرار خواهد گرفت.

آمادگی برای حداقل انتقال ۱۰۰ هزار تن بار در ماه

سوال: در حال حاضر، حجم باری که از طریق خط‌آهن خواف هرات بین دو کشور جابه‌جا می‌شود، شما گفتید ۱۰ هزار تن در ماه است. این روند چگونه است و چشم‌انداز شما برای افزایش انتقالات از این مسیر چیست؟

جعفری: جابه‌جایی کالا از طریق ریل به‌تازگی آغاز شده و ۱۰ هزار تن در ماه رقم بسیار کمی است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با روند فعلی، این مقدار حداقل به ۱۰۰ هزار تن در ماه برسد. بااین‌حال، ظرفیتی که برای این خط در نظر گرفته شده، جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال است. با توجه به حجم تجارت بین دو کشور و میزان کالاهای ترانزیتی به افغانستان و همچنین صادرات از افغانستان، انتظار داریم این میزان به‌تدریج افزایش یابد.

سوال: وضعیت بخش مسافربری چگونه است؟

جعفری: در حال حاضر، هماهنگی‌های لازم برای بخش مسافربری انجام نشده و این موضوع نیازمند ایجاد برخی زیرساخت‌ها در مرز دو کشور است که هنوز تکمیل نشده‌اند. همچنین، به نظر می‌رسد که ابتدا باید قطعه بعدی این خط تکمیل شود و سپس تصمیم‌گیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مسیرهای ریلی آماده ایران برای اتصال به گذرگاه‌ها و کشورهای مختلف

سوال: مسیری که در حال حاضر برای حمل کالاهای تجاری و ترانزیت به این خط‌آهن متصل می‌شود، طبق گفته شما از طریق بندرعباس است. این مسیر چگونه به شبکه ریلی متصل می‌شود؟ همچنین، مسیر کوتاه‌تری که از طریق بندر چابهار و زاهدان عبور می‌کند، برای ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق خط‌آهن ایران چه وضعیتی دارد؟

جعفری: در حال حاضر، مسیر فعال ما مسیر بندرعباس است. اگر بخواهیم از بنادر جنوبی ایران محاسبه کنیم، بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به این شبکه متصل هستند و تاجران می‌توانند کالاهای خود را به این بنادر منتقل کنند و از طریق محور بافق به تربت حیدریه، خواف و سپس شمتیغ ارسال کنند.

اما خط‌آهن چابهار هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده و بخشی از آن در حال ساخت است. امیدواریم که در آینده نزدیک، با اتصال چابهار به شبکه ریلی، تاجران بتوانند از این بندر نیز برای حمل محموله‌های خود به افغانستان و بالعکس استفاده کنند.

همچنین، ما به تجار توضیح دادیم که مرز ریلی سرخس و اینچه‌برون نیز فعال است. این مسیر از ترکمنستان وارد ایران می‌شود و امکان حمل بار به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و روسیه را فراهم می‌کند. این مسیر یکی از گزینه‌های مهم تجار برای واردات و صادرات کالا است.

در ارتباط با ترکیه، ما ایستگاه رازی را داریم که مسیر اتصال ریلی ایران به ترکیه و اروپا است.

در مورد عراق، ما در حال حاضر تا نقطه صفر مرزی شلمچه اتصال ریلی داریم. البته یک فاصله ۳۰ کیلومتری در این مسیر وجود دارد که هنوز تکمیل نشده، اما این پروژه در دستور کار است. در حال حاضر، تجار می‌توانند محموله‌های خود را تا مرز ارسال کرده و از آنجا به‌صورت ترکیبی (ریلی و جاده‌ای) حمل کنند.

در رابطه با آذربایجان، خط‌آهن ایران تا رشت و بندر کاسپین امتداد دارد. درصورتی‌که تجار بخواهند به‌صورت ترکیبی از این مسیر استفاده کنند، می‌توانند از طریق آذربایجان بارهای خود را وارد یا صادر کنند.

همچنین، در بنادر شمالی ایران، بندر امیرآباد و بندر کاسپین در دریای خزر قرار دارند که تاجران افغانستان می‌توانند از این بنادر برای حمل کالاهای خود به کشورهای CIS و روسیه استفاده کنند.

زمان تکمیل خط آهن چابهار زاهدان

سوال: با توجه به تأکیدی که این روزها بیشتر روی بندر چابهار وجود دارد، قطعه باقی‌مانده از خط‌آهن چابهار زاهدان چه زمانی تکمیل می‌شود؟ و پس از آن، این مسیر به سمت زاهدان ادامه می‌یابد، یا امکان اتصال آن به سمت خواف نیز وجود دارد؟

جعفری: آنچه که در حال حاضر در دستور کار است، این است که امیدواریم تا بیش از یک سال دیگر این خط‌آهن به چابهار متصل شود. این مسیر از چابهار به زاهدان می‌رسد و از آنجا از طریق بافت به تربت حیدریه متصل می‌شود. اما قطعه بعدی پروژه، یعنی مسیر زاهدان به ایستگاه "یونسی"، در برنامه قرار دارد، ولی هنوز اجرای آن آغاز نشده است.

زمینه‌های اتصال ریلی افغانستان با آسیای مرکزی و چین

سوال: در حال حاضر، شاهد علاقمندی کشورهای آسیای مرکزی، به‌ویژه ازبکستان، برای توسعه شبکه ریلی خود در خاک افغانستان و اتصال آن به کشورهای دیگر، از جمله ایران، هستیم. طرح‌های بزرگی مانند "ترانس افغان" در این زمینه مطرح شده‌اند و در حال اجرا هستند تا این کشورها از طریق افغانستان مستقیماً به ایران متصل شوند. همچنین، طرح دیگری برای اتصال چین به ایران از طریق افغانستان وجود دارد. در این زمینه چه مذاکراتی انجام شده و چه چشم‌اندازی برای آن در نظر دارید؟

جعفری: مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، اما بیشتر مباحث ما در زمینه اتصال ریلی چین به افغانستان بوده که تقریباً همه بر این نظر توافق دارند که بهترین مسیر، مسیر واخان است. این مسیر بدون اینکه کشور دیگری در آن دخیل باشد، می‌تواند مستقیماً چین را به افغانستان و ایران متصل کند. نظر ما نیز همین بوده است. امیدواریم که با همکاری افغانستان، ایران و چین، بتوانیم این کریدور را که یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی است، راه‌اندازی کنیم. البته، گزینه‌های دیگری از طریق تاجیکستان و ازبکستان نیز مطرح شده است، اما نکته مهم این است که بتوانیم چین را به افغانستان متصل کنیم تا افغانستان بتواند بیشترین بهره را از این مسیر ترانزیتی ببرد. در این صورت، بارهایی که از چین به سمت غرب و اروپا حرکت می‌کنند، می‌توانند از طریق افغانستان عبور کنند.

سوال: پاکستان نیز در تلاش است تا چین و همچنین کشورهای آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به خود متصل کند. در این زمینه چه مذاکراتی صورت گرفته است؟

جعفری: مذاکراتی که ما داشتیم، بیشتر بر احداث مسیر واخان از سمت چین متمرکز بوده است.

سوال: نظر چینی‌ها در این خصوص چیست؟

جعفری: من خیلی در جریان جزئیات مذاکرات نیستم، اما تلاش ما این است که این پروژه به سرانجام برسد./مهر