۰۲/آبان/۱۴۰۴ | ۱۳:۴۲
افزایش ۷ تا ۱۲ درصدی قیمت محصولات ایران خودرو دیزل + جدول واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا انحلال بانک آینده پایان راه برخورد با متخلفان این بانک نیست بیت‌کوین صعود کرد بازگشت صادرات به مسیر صعودی پس از افت در ماه های ابتدایی سال عرضه گوشت منجمد گوسفندی در میادین میوه و تره‌بار تهران از فردا قیمت جدید و نهایی محصولات سایپا اعلام شد پیش‌فروش مکسوس استار H با قیمت ۱.۷ میلیارد آغاز شد انتخاب ایران به‌عنوان رئیس هیئت اجرایی جی‌ئی‌سی‌اف انتقال تمامی پرونده‌های وام ازدواج و فرزندآوری بانک آینده به بانک ملی تمامی شاخص‌های نظارتی به فیصله بانک آینده حکم می‌داد عراقچی: مرزهای مشترک به مجراهای تنفسی اقتصاد کشور تبدیل شده‌اند فرمول جدید محاسبه و دریافت کمیسیون مشاوران املاک چالوس، هراز و آزادراه تهران-شمال قفل شد شکاف دمایی کشور از زیر صفر درجه تا بالای ۴۰ درجه افزایش قیمت نقره در بازار داخل شخص ثالث و درمان در صدر شکایات بیمه‌ای لغو مجوز بانک آینده ۴۲ درصد از اضافه‌برداشت شبکه بانکی را رفع کرد استقبال از پیشنهاد ایران برای تبدیل‌شدن GECF به سازمان کشورهای صادرکننده گاز صدور بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی از امروز ممنوع شد آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش با سررسید ۳۰ مهر استقرار متقابل کارمندان بانک ملی و آینده در شعب برای تداوم خدمات بانکی قیمت برنج امروز پنجشنبه اول آبان ۱۴۰۴ در بازار جهانی نهمین دوره ثبت نام ایران خودرو / جزئیات و زمان ثبت نام ایران خودرو آبان 1404 آمار، زیربنای شناخت واقعیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است هوای تهران در آستانه وضعیت ناسالم ماند پزشکیان: تیمی در دولت مأمور شده تا صادرات محصولات پتروشیمی را تسهیل کند پایان رسمی بانک آینده با اعلام رئیس‌کل بانک مرکزی فاکتورینگ، راهکار آینده‌نگر برای تأمین مالی زنجیره‌ای و بدون خلق نقدینگی بارش‌های پراکنده باران در کشور طی ۵ روز آینده تجار امروز دلار را به چه قیمتی می خرند؟ قیمت تخم‌مرغ به نرخ مصوب عرضه نمی‌شود + جدول قیمت کالاهای اساسی تعرفه جدید مشاوران املاک بازار مسکن را به سمت سوداگری سوق می‌دهد پرتفوی محدود و متمرکز؛ راهکاری برای شرایط پرابهام و پرریسک در بورس آخرین قیمت خودروهای داخلی؛ کف قیمت ۶۲۰ میلیون تومان! ابتکارات ایران برای افزایش تأثیرگذاری جی‌ئی‌سی‌اف یارانه مهرماه ۱۴۰۴ دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد هنوز از بنزین سوپر خبری نیست /وعده شهریور وزیر نفت محقق نشد؟ رئیس جمهور قانون الحاق ایران به کنوانسیون CFT را ابلاغ کرد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ پذیرش سکه‌های ضرب امسال و پارسال در انبار بورس کالا اولویت اتصال کریدور شمال به جنوب با وجود تحریم ها نصب کنتورهای هوشمند برق با اولویت پرمصرف‌ها ۸۰۰۰ مسکن کارگری وارد مرحله عملیات ساخت شد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت گندم ماکارونی اعلام شد وزیر نیرو: زمان احیای منابع آبی با همکاری مشترک فرا رسیده است قیمت خرید تضمینی گندم ابلاغ شد شرایط فروش نقدی محصولات بهمن‌دیزل ویژه مهر ماه ۱۴۰۴ ممنوعیت جدید دولت برای بازار مسکن اعلام شد پایان ضرب‌الاجل بیمه مرکزی/ از فردا بیمه‌نامه بدون استعلام کدپستی صادر نمی‌شود طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت جدید محصولات سایپا اعلام شد+جدول جزئیات فروش ارزهای صادراتی در مرکز مبادله وضعیت تردد و محدودیت ترافیکی جاده‌ها تا ۳ آبان قیمت روز گوشی ۳۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت‌ های وارداتی گرم و منجمد اعلام شد آخرین مهلت استفاده از کالابرگ الکترونیکی +جزییات و فهرست جدید کالا‌های اساسی اخطار سازمان حمایت به خودروسازان ثبت نام خودرو‌های وارداتی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴+ لینک ثبت نام افزایش ۱۳ میلیون تنی تخلیه و بارگیری کالا در بندر شهید بهشتی دستور پزشکیان روی بسته بخش خصوصی برای شرایط پسا ماشه وزیر جهاد کشاورزی: کنترل قیمت‌ها خواست عمومی جامعه است ترخیص سه‌روزه کالا در گمرک با اجرای دقیق ۲ ماده قانون گمرکی ۶۰ لیتر سهمیه بنزین آبان شارژ می‌شود جزئیات تعرفه‌های جدید برق قیمت جهانی طلا امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۳۰ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ زمان واریز حقوق مهرماه فرهنگیان بازنشسته جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام خودور‌های وارداتی سایپا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سرنوشت برداشت از میادین مشترک «آزادگان» و «آرش» چه شد؟ وزارت نیرو در حال آماده‌سازی زیرساخت‌های هوشمند شبکه برق است قیمت برنج به زودی کاهش می‌یابد ۱۵ میلیارد صادرات به کشورهای همسایه در ۶ ماه نخست امسال تلاش برای توسعه همکاری‌های مشترک آبی ایران با عربستان سعودی در آب معدنی‌های ایرانی صادراتی به عمان مواد مخدر تزریق شده بود اعلام آخرین آمار خط فقر / قطعنامه ۲۲۳۱ تمام شده است تصویب ۵۳ درخواست سرمایه‌گذاران خارجی به ارزش ۲۶۲ میلیون دلار سیاست‌گذاری ۳ وزارتخانه و دفتر معاون اول برای جذب سرمایه‌گذار خارجی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۹ مهر ۱۴۰۴ جزئیات بیمه فراگیر گندم تشریح شد وزارت جهادکشاورزی اخذ پشت فاکتوری در سامانه بازارگاه را تایید کرد قیمت دلار و سایر ارز‌ها امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد پورمحمدی: سازمان برنامه و بودجه بر اساس مصالح مردم تصمیم گیری می کند سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست شرط جدید در حذف یارانه‌بگیران | جزییات معیار‌های جدید قطع یارانه نقدی در سال ۱۴۰۴ اعلام نرخ سود سپرده بانکی در سال ۱۴۰۴+ جزییات رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری کاهش 20درصدی جابجایی مسافران پروازهای داخلی طی نیمه نخست امسال قیمت جهانی نفت امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴ توضیح سازمان مالیاتی درباره برداشت 6 همت از شرکت نفت ارائه خدمت رایگان اتصال کد ملی به کد پستی توسط سامانه املاک ملاک اعتبار چک، سامانه صیاد است جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۴ وزیر نیرو عازم عربستان سعودی شد قیمت نهایی ۲۸ محصول ایران خودرو اعلام شد+ جدول نرخ خرید تضمینی گندم باید واقعی‌سازی شود قیمت روز گوشی ۲۸ مهر ۱۴۰۴ جزئیات طرح جدید فروش خودروهای وارداتی یارانه میلیونی برای کدام خانوار واریز می‌شود؟ افت ۴۰ درصدی فروش لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴ عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو اسقاط خودروی فرسوده امسال تقریبا متوقف شده کاهش ۵ میلیارد مترمکعبی منابع آب حوضه کارون بزرگ ۸۰ درصد مبادلات ایران و روسیه با ریال و روبل انجام می‌شود قیمت مصوب مرغ و تخم‌مرغ تا پایان سال تغییر نمی‌کند شرط دریافت دوباره وام ۵ میلیاردی اشتغال سقف ارزی قیمت جدید قهوه خام مشخص شد سرعت قابل قبول در تغییرات دهک‌بندی یارانه‌ای و تفکیک خانوارها پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا پول‌ها بلوکه شد، اما خودروها نیامدند قیمت میوه و سبزیجات در بازار امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ تسویه یک‌روزه در بورس؛ گامی کوچک با اثری بزرگ قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ ابلاغ مجدد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت نماینده مجلس: احتمال خاموشی خانگی کم شد ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ +شرایط و لینک ثبت‌نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۴ خبر جدید درباره پرداخت معوقات بازنشستگان تامین‌اجتماعی ورود دوباره نقدینگی حقیقی؛ شاخص کل بورس از ۳.۰۹ میلیون واحد گذشت افزایش لحظه‌ای ۵۰۰۰ لیتری ظرفیت تأمین آب تهران محقق شد هشدار وزارت صنعت به تولیدکنندگان موتورسیکلت رییس کل بیمه مرکزی: استفاده از فناوری های نوین در صنعت بیمه اجتناب ناپذیر است توزیع ۳۷۰۰ قلم ویلچر، واکر و عصا در مناطق محروم توسط بنیاد برکت اعتراضات مؤدیان به بی‌عدالتی در تشخیص مالیات کاهش یافته است سقف ارز مسافرتی اعلام شد/ کدام مسافران ۵۰۰ یورو می‌گیرند؟ دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۵ از وارد آمدن فشار مضاعف به بخش خصوصی جلوگیری نماید مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد قیمت روز گوشی ۲۷ مهر ۱۴۰۴ معاون وزیر خارجه: دشمن به دنبال هراس افکنی در بازار ایران است بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز سیاست ارز ترجیحی باید اصلاح شود صورت‌حساب کاغذی از اول دی‌ماه اعتبار مالیاتی ندارد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۴ لیست قیمت خرید مسکن در غرب تهران + جدول مدیر کل دفتر آمار گمرک منصوب شد آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قیمت روز گوشی ۲۶ مهر ۱۴۰۴ استقرار گمرک در درب ورود بندر شهید رجایی پایان فاکتورهای جعلی در نظام مالیاتی با اجرای صورت‌حساب الکترونیک نرخ خوراک؛ متغیر پنهان سود پالایشی‌ها در بورس توقیف ۱۱۶۸ پرونده اوراق بهادار در شهریورماه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۶ مهر۱۴۰۴ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی راهکار تقویت آنتن‌دهی تلفن همراه و پوشش اینترنت چیست؟ ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۲۵ مهر ۱۴۰۴ رکود ساخت و ساز در 70درصد روستاها به‌دلیل سخت‌گیری در تغییر کاربری زمین وزیر کار: آینده هر کشوری را مهارت‌آموزان رقم می‌زنند کارت بازرگانی باید از چرخه تجارت حذف شود یارانه نقدی مهرماه دهک‌های یک تا سه واریز شد اطراق پس از شتاب/ بورس به مرز اصلاح رسید؟ سقف وام اشتغال زایی افزایش یافت عراقچی: جنبش عدم تعهد از مواضع ایران در موضوع اسنپ‌بک حمایت می‌کند شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۴ پزشکیان: از آمریکا و این تهدیدات نمی‌ترسم/ ما روی طلا خوابیده ایم و گرسنه‌ایم! طرح سامانه جدید نشانی منتفی شد صورتحساب الکترونیکی مودیان را در برابر ریسک‌های مالیاتی محافظت می‌کند طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ۳۴ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در چهار بورس کشور دولت در حذف یارانه دهک‌های ثروتمند سریع‌تر عمل کند ماهواره هدهد هک نشده است قیمت روز گوشی ۲۳ مهر ۱۴۰۴ «شورای ملی راهبری هوش مصنوعی» تشکیل می‌شود هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت ابلاغ دستورالعمل جدید بخشودگی جرائم مالیاتی+ جزئیات طراحی نقشه راه صادرات دیجیتال ایران توسط اتاق بازرگانی ایران جزییات حذف یارانه نقدی ۸ میلیون نفر+ مشمولین و نحوه اعتراض قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۳ مهر ۱۴۰۴ خبر خوش برای بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات فهرست بخشی از مقررات منسوخ سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد مجلس به پیشنهاد تبدیل سازمان هوش مصنوعی به «ستاد» رای نداد تجارت الکترونیک ایران به ۵۵۰۰ همت رسید کمیته مشترک برای تقویت صادرات خدمات فنی‌و‌مهندسی تشکیل شد بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران صادرات خدمات فنی و مهندسی را با هدف ۱۰ میلیارد دلاری احیا می‌کنیم بازسازی غزه و بازار هزار میلیارد دلاری منطقه، فرصتی بزرگ برای شرکت‌های ایرانی است نیازمند تغییر پارادایم از صادرات کالا به خدمات فنی و مهندسی هستیم صادرات جهانی چین در سپتامبر رکورد زد صدور ۳۲۶ گواهی تمکن مالی الکترونیک در شهریور ماه + راهنمای دریافت گواهی واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی افزایش حقوق ۱۴۰۵ به اندازه تورم، درخواست جدی کارگران زمان پرداخت معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی +مبلغ دقیق معوقات و جزییات «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد واریز بیش از ۶۶۵۰ میلیارد تومان سود ناشران بورسی اولین عرضه فوب متانول ایران در بورس انرژی معامله ۶۶ همت کالا در بورس طی یک هفته کالابرگ الکترونیکی جایگزین یارانه نقدی می‌شود؟ اجرای «مسیر ترامپ» در قفقاز با بودجه ۱۴۵ میلیون دلاری آمریکا آغاز شد اعلام زمان‌ پرداخت باقی‌مانده معوقات متناسب سازی حقوق بازنشستگان+ جزییات وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است جزئیات صدور کد معاملات بورسی برای خارجی‌ها در ایران اعلام شد افزایش کارمزد معاملات بلوکی سهام و کالا تا ۳ ماه آینده کاخ سفید دوباره هشدار اخراج صادر کرد تصویب شیوه‌نامه جدید نظارت بر بنگاه‌های واگذار شده تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل بانک های مرکزی جهان در یک ماه چقدر طلا خریدند؟ فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بانک تجاری ایران و اروپا تحریم شد ایلان ماسک نخستین فرد ۵۰۰ میلیارد دلاری جهان شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دستور جدید انگلیس برای دسترسی به داده‌های محرمانه کاربران اپل بدهکارترین کشورهای جهان معرفی شدند برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۰۹:۵۵ ۱۴۰۳/۱۱/۱۸

آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان

یک مقام مسئول گفت: توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق خط آهن ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود، ابراز امیدواری کرد.
آمادگی کامل خط آهن ایران برای افزایش حجم مبادلات با افغانستان
کد خبر:۱۴۹۳۷

به گزارش اقتصاد معاصر؛ مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهره‌برداری خط آهن جمهوری اسلامی ایران در مورد سطح کنونی همکاری‌ها و تبادلات ریلی بین دو کشور، و چشم‌انداز مهم آینده آن به شرح زیر است:

سوال: جناب آقای جعفری، شما اخیراً سفری به کابل و هرات داشتید و در این سفر با مقامات امارت اسلامی افغانستان، فعالان حوزه توسعه خط آهن بین دو کشور و همچنین تاجران دیدار و ملاقات‌هایی داشتید. در خصوص جزئیات این سفر، دستور کار و نتایج آن توضیحاتی ارائه بفرمائید.

نتایج دیدارها و مذاکرات در هرات و کابل

جعفری: بسم‌الله الرحمن الرحیم. هفته گذشته سفری به افغانستان داشتیم که از مرز شمتیغ وارد این کشور شدیم. در این سفر، از خط آهن داخلی افغانستان و ایستگاه روزنک بازدید کردیم و هماهنگی‌هایی با کنسرسیوم ریلی افغانستان انجام دادیم تا پروژه‌ها سریع‌تر پیش بروند و روند اجرایی با سرعت بیشتری انجام شود. بعد از بازدیدهای میدانی، به شهر هرات سفر کردیم و با والی محترم هرات ملاقات داشتیم. همچنین جلساتی با اتاق صنایع و معادن و تجار هرات برگزار کردیم که نتایج مثبتی به همراه داشت. هدف اصلی از این جلسات، توسعه و افزایش حجم صادرات به افغانستان و تسهیل ترانزیت بار از طریق ایران و دیگر کشورهای همسایه به افغانستان از طریق مرز شمتیغ بود.

در این سفر همچنین بازدیدی از بخش سوم خط آهن خواف هرات، یعنی بعد از ایستگاه روزنک به طول ۴۳ کیلومتر داشتیم که خوشبختانه پروژه پیشرفت قابل قبولی داشته است. امیدواریم که این پروژه تا شش ماه آینده به اتمام برسد و به ایستگاه بعدی متصل شود. در جلساتی که در شهر هرات برگزار کردیم، مباحث مختلفی در خصوص نحوه همکاری‌های بین شرکت‌ها، فورواردرها، تجار و دیگر نهادها مطرح شد. در این راستا اعلام آمادگی کردیم، با توجه به حجم باری که در حال حاضر نسبتاً کم است، ما می‌توانیم این حجم را به طور قابل توجهی افزایش دهیم. در حال حاضر، امکان جابجایی ماهانه ۱۰ هزار تن بار از طریق این مسیر وجود دارد. برای مثال، در دی ماه گذشته، بالاترین حجم جابجایی بار به حدود ۱۰ هزار تن رسید، اما این عدد همچنان کم است و امیدواریم که با گسترش روابط و تعاملات بیشتر، بتوانیم حجم مبادلات در مرز شمتیغ را به شکل چشمگیری افزایش دهیم.

پس از سفر به هرات، ما به کابل سفر کردیم و با وزیر محترم صنعت افغانستان، آقای عزیزی، جلسه‌ای برگزار کردیم. در این جلسه، هماهنگی‌هایی در خصوص افزایش حجم مبادلات تجاری در مرز شمتیغ صورت گرفت. سپس با معاون خط آهن وزارت فواید عامه افغانستان نیز جلسه‌ای داشتیم که در آن، مدیران راه‌آهن افغانستان هم حضور داشتند و هماهنگی‌های لازم برای توسعه شبکه حمل و نقل ریلی انجام شد. یکی از مهم‌ترین مواردی که در این جلسه مطرح شد، توافق بر سر حمل و نقل بارهای ترکیه به افغانستان و بالعکس از طریق شبکه ریلی ایران بود. تصمیم گرفتیم که یک تفاهم‌نامه سه‌جانبه بین کشورهای ترکیه، ایران و افغانستان تنظیم کنیم تا بارهایی که از ترکیه به افغانستان می‌روند، به صورت مستقیم از استانبول وارد خاک افغانستان شوند. همچنین برای بارهایی که از افغانستان به سمت ترکیه صادر می‌شود، هماهنگی‌های لازم انجام شود.

البته لازم به ذکر است که این موضوع نیاز به جلسات بیشتری دارد و پیگیری‌های لازم را در این زمینه انجام داده‌ایم. امیدواریم که این جلسات در آینده‌ای نزدیک برگزار شود و به این توافق دست یابیم. همچنین، پیش‌بینی می‌کنیم که با تکمیل این هماهنگی‌ها، تبادلات تجاری بین کشورهای ایران، ترکیه و افغانستان به سطح جدیدی از توسعه برسد.

خدا را شکر می‌کنم که این سفر موفقیت‌آمیز بود. این اولین سفری بود که توانستیم با مقامات امارت اسلامی افغانستان و مسئولین راه‌آهن این کشور جلساتی برگزار کنیم. امیدواریم که نتایج مثبت این سفر در آینده به بار بنشیند و شاهد گسترش روابط تجاری و حمل و نقل ریلی بین دو کشور باشیم.

آمادگی کابل برای بهره‌برداری از خط خواف هرات

سوال: چند سالی از آماده شدن خط آهن خواف هرات می‌گذرد، حداقل تا مرز دو کشور، اما چرا این خط آهن به‌صورت کامل فعال نشده است؟ به‌ویژه در سال جاری، مسائل و اختلافاتی در رابطه با کنسرسیوم و شرکت راه‌آهن ایران وجود داشت که منجر به تعویق در کار پروژه شد. روند ارزیابی شما از اجرای پروژه خواف هرات و تکمیل آن چیست؟

جعفری: این یک مرز جدید بین دو کشور است و راه‌اندازی تجارت کالا مقدمات اولیه‌ای داشته است. با روی کار آمدن دولت امارت اسلامی افغانستان، برخی مشکلات زیرساختی در منطقه به وجود آمده بود که خوشبختانه در این بازدیدی که داشتیم، هم کنسرسیوم و هم راه‌آهن افغانستان اقداماتی مؤثر و خوب در زمینه زیرساخت‌ها انجام داده بودند. هرچند که هنوز برخی مسائل باقی مانده که در دستور کار است تا بتوانیم آن‌ها را رفع کنیم، اما در حال حاضر، آمادگی برای بهره‌برداری از این خط را داریم.

ما در سال گذشته موضوعاتی در خصوص نحوه اعزام بار داشتیم. خوشبختانه، این مسائل حل شده و اکنون آمادگی کامل وجود دارد تا تجار بتوانند بارهای خود را از طریق این خط آهن منتقل کنند. من در جلساتی که با مقامات امارت اسلامی افغانستان، والی محترم هرات و تجار داشتم، اعلام کردم که راه‌آهن ایران آمادگی کامل دارد تا حجم مبادلات را افزایش دهیم.

البته ما در این جلسات، فرآیند انجام کار را برای تجار توضیح دادیم و مقداری ناآشنایی وجود داشت، اما آنچه اعلام کردیم این بود که می‌توانند با شرکت‌های فورواردر و حمل‌ونقل ریلی ایران ارتباط برقرار کنند تا بارهایی که از ایران می‌خواهند ببرند یا ترانزیت از ایران است را هماهنگ کنند. همچنین در خود افغانستان نیز باید با کنسرسیوم ریلی هماهنگی صورت گیرد. اکنون دیگر مشکلی واقعاً وجود ندارد.

چگونگی روند فنی و هماهنگی استفاده از خط آهن ایران برای تاجران

سوال: روند اجرایی کار به‌صورت فنی به چه شکل است؟

جعفری: در هر کشوری، تعدادی فورواردر وجود دارند که مسئولیت هماهنگی حمل‌ونقل ریلی بین راه‌آهن‌ها را بر عهده دارند. در ایران، ما تعداد زیادی فورواردر داریم که فهرست آن‌ها در سایت راه‌آهن موجود است. کسانی که متقاضی صادرات بار از ایران به افغانستان هستند، ابتدا باید با این شرکت‌ها به‌عنوان فورواردرهای ایران هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. سپس فورواردرهای ما هماهنگی‌های خود را با کنسرسیوم انجام می‌دهند و بار به سمت افغانستان ارسال می‌شود.

این روند شامل بارهایی است که چه به‌صورت صادرات و چه به‌صورت ترانزیت از ایران به افغانستان وارد می‌شوند. همچنین، آن دسته از تجاری که قصد دارند بار را از افغانستان به ایران یا سایر کشورها صادر کنند، باید با کنسرسیوم ریلی افغانستان، که به‌عنوان فورواردر و بهره‌بردار خط فعالیت می‌کند، هماهنگی‌های لازم را انجام دهند. فرآیند کار طبق مقررات پیش می‌رود و این هماهنگی‌ها زمان بسیار کمی می‌برد تا کالا به مقصد برسد.

البته یکی از دغدغه‌هایی که تجار و مقامات در جلسات مطرح کردند، این بود که در گذشته زمان حمل محموله‌ها طولانی بوده است. ما به آن‌ها قول و تعهد دادیم که می‌توانیم بارها را در کمترین زمان ممکن در ایران حمل کنیم. به‌عنوان مثال، می‌توانیم محموله‌ها را از ایستگاه روزنک افغانستان تا رازی در کمتر از ۱۰ روز جابه‌جا کنیم.

جایگاه کنسرسیوم ریلی افغانستان

سوال: جایگاه کنسرسیوم در این فرآیند به‌عنوان فورواردر تعریف شده یا نقش دیگری دارد؟

جعفری: کنسرسیوم در حقیقت بهره‌برداری از خط ۶۲ کیلومتری داخل افغانستان، در محدوده بین شمتیغ تا روزنک، را بر عهده دارد. علاوه بر این، بهره‌برداری از خود خط را نیز انجام می‌دهد و هماهنگی‌های فورواردر داخل افغانستان نیز با آن‌هاست. اما در ایران، شرکت‌های مختلفی در این حوزه فعال هستند که تعدادی از آن‌ها در جلسات همراه من بودند. بنابراین، تجار و صاحبان بار باید مستقیماً با این شرکت‌ها هماهنگی کنند تا بتوانند بارهای خود را جابه‌جا کنند.

در تمام کشورها، فورواردرهایی وجود دارند که این فرآیند را انجام می‌دهند. در ایران نیز ما تعداد زیادی فورواردر داریم که می‌توانند این هماهنگی‌ها را با صاحبان بار و تجار انجام دهند.

مذاکرات با طرف چینی و کریدور مهم واخان

سوال: در مورد بارهایی که از چین وارد می‌شود، ما اولین قطاری را داشتیم که مستقیماً از طریق خط‌آهن ایران و خط‌آهن خواف هرات به افغانستان رسید.

جعفری: بله، حدود یک ماه قبل اولین قطار از سمت چین وارد افغانستان شد. محموله از طریق دریا به بندرعباس رسید و سپس به‌صورت ترانزیت از ایران، از مرز شمتیغ به سمت روزنک منتقل شد. این قطار حامل ورق‌های فولادی بود و نخستین قطار در این مسیر محسوب می‌شود.

در حال حاضر، هماهنگی‌هایی در حال انجام است تا بتوانیم بارهای سایر کشورها را نیز از همین مرز وارد کنیم، ازجمله چین، هند و دیگر کشورها. همچنین، ترکیه را هم که قبلاً اشاره کردم، در برنامه داریم.

سوال: آیا با چین توافق‌نامه سه‌جانبه‌ای وجود دارد؟

جعفری: خیر، ما با چین توافق‌نامه‌ای نداریم، اما این آمادگی را به طرف چینی اعلام کرده‌ایم که می‌توانیم بارهایی را که به مقصد افغانستان است، از این مرز وارد کنیم. اما در مورد ترکیه، حتماً باید توافق‌نامه‌ای وجود داشته باشد، زیرا قصد داریم واگن‌های ترکیه مستقیماً و بدون نیاز به تغییر بوژی (ترانشیپمنت) وارد افغانستان شوند.

سوال: وضعیت همکاری با هند چگونه است؟

جعفری: مذاکراتی با هند انجام شده است، اما هنوز نتیجه قطعی وجود ندارد. بااین‌حال، بحث‌هایی مطرح شده تا بارهایی که هند به مقصد افغانستان دارد، از این مسیر وارد این کشور شود.

ظرفیت ناوگان ریلی ایران

سوال: یکی از مسائل مهم، تأمین واگن‌ها و لوکوموتیوهای آماده‌به‌کار در مسیر خواف هرات است. با افزایش تقاضا برای حمل بار، آیا در تأمین واگن و لوکوموتیو مشکلی وجود ندارد؟

جعفری: در ایران، نزدیک به ۳۱ هزار واگن باری از انواع مختلف داریم که متناسب با نوع محموله‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت‌های حمل‌ونقل که مالک این واگن‌ها هستند، همگی اعلام آمادگی کرده‌اند، بنابراین در حال حاضر هیچ مشکلی در تأمین واگن وجود ندارد.

در مورد لوکوموتیو نیز هماهنگی‌هایی با بخش خصوصی انجام شده تا لوکوموتیوهای موردنیاز را در اختیار کنسرسیوم افغانستان قرار دهد. به‌طورکلی، از منظر ناوگان، شامل واگن باری و لوکوموتیو، هیچ مشکلی برای جابه‌جایی بار بین دو کشور وجود ندارد.

از نظر زیرساختی نیز وضعیت مناسبی داریم. البته برخی اقدامات تکمیلی در دست اجرا است که با اضافه شدن بخش ۴۳ کیلومتری تا ایستگاه پریان، فاصله تا شهر هرات کاهش خواهد یافت. این موضوع قطعاً مورد استقبال تجار قرار خواهد گرفت.

آمادگی برای حداقل انتقال ۱۰۰ هزار تن بار در ماه

سوال: در حال حاضر، حجم باری که از طریق خط‌آهن خواف هرات بین دو کشور جابه‌جا می‌شود، شما گفتید ۱۰ هزار تن در ماه است. این روند چگونه است و چشم‌انداز شما برای افزایش انتقالات از این مسیر چیست؟

جعفری: جابه‌جایی کالا از طریق ریل به‌تازگی آغاز شده و ۱۰ هزار تن در ماه رقم بسیار کمی است. ما پیش‌بینی می‌کنیم که با روند فعلی، این مقدار حداقل به ۱۰۰ هزار تن در ماه برسد. بااین‌حال، ظرفیتی که برای این خط در نظر گرفته شده، جابه‌جایی ۶ میلیون تن بار و یک میلیون مسافر در سال است. با توجه به حجم تجارت بین دو کشور و میزان کالاهای ترانزیتی به افغانستان و همچنین صادرات از افغانستان، انتظار داریم این میزان به‌تدریج افزایش یابد.

سوال: وضعیت بخش مسافربری چگونه است؟

جعفری: در حال حاضر، هماهنگی‌های لازم برای بخش مسافربری انجام نشده و این موضوع نیازمند ایجاد برخی زیرساخت‌ها در مرز دو کشور است که هنوز تکمیل نشده‌اند. همچنین، به نظر می‌رسد که ابتدا باید قطعه بعدی این خط تکمیل شود و سپس تصمیم‌گیری‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

مسیرهای ریلی آماده ایران برای اتصال به گذرگاه‌ها و کشورهای مختلف

سوال: مسیری که در حال حاضر برای حمل کالاهای تجاری و ترانزیت به این خط‌آهن متصل می‌شود، طبق گفته شما از طریق بندرعباس است. این مسیر چگونه به شبکه ریلی متصل می‌شود؟ همچنین، مسیر کوتاه‌تری که از طریق بندر چابهار و زاهدان عبور می‌کند، برای ترانزیت کالاهای افغانستان از طریق خط‌آهن ایران چه وضعیتی دارد؟

جعفری: در حال حاضر، مسیر فعال ما مسیر بندرعباس است. اگر بخواهیم از بنادر جنوبی ایران محاسبه کنیم، بندرعباس و بندر امام خمینی (ره) به این شبکه متصل هستند و تاجران می‌توانند کالاهای خود را به این بنادر منتقل کنند و از طریق محور بافق به تربت حیدریه، خواف و سپس شمتیغ ارسال کنند.

اما خط‌آهن چابهار هنوز به‌طور کامل تکمیل نشده و بخشی از آن در حال ساخت است. امیدواریم که در آینده نزدیک، با اتصال چابهار به شبکه ریلی، تاجران بتوانند از این بندر نیز برای حمل محموله‌های خود به افغانستان و بالعکس استفاده کنند.

همچنین، ما به تجار توضیح دادیم که مرز ریلی سرخس و اینچه‌برون نیز فعال است. این مسیر از ترکمنستان وارد ایران می‌شود و امکان حمل بار به کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (CIS) و روسیه را فراهم می‌کند. این مسیر یکی از گزینه‌های مهم تجار برای واردات و صادرات کالا است.

در ارتباط با ترکیه، ما ایستگاه رازی را داریم که مسیر اتصال ریلی ایران به ترکیه و اروپا است.

در مورد عراق، ما در حال حاضر تا نقطه صفر مرزی شلمچه اتصال ریلی داریم. البته یک فاصله ۳۰ کیلومتری در این مسیر وجود دارد که هنوز تکمیل نشده، اما این پروژه در دستور کار است. در حال حاضر، تجار می‌توانند محموله‌های خود را تا مرز ارسال کرده و از آنجا به‌صورت ترکیبی (ریلی و جاده‌ای) حمل کنند.

در رابطه با آذربایجان، خط‌آهن ایران تا رشت و بندر کاسپین امتداد دارد. درصورتی‌که تجار بخواهند به‌صورت ترکیبی از این مسیر استفاده کنند، می‌توانند از طریق آذربایجان بارهای خود را وارد یا صادر کنند.

همچنین، در بنادر شمالی ایران، بندر امیرآباد و بندر کاسپین در دریای خزر قرار دارند که تاجران افغانستان می‌توانند از این بنادر برای حمل کالاهای خود به کشورهای CIS و روسیه استفاده کنند.

زمان تکمیل خط آهن چابهار زاهدان

سوال: با توجه به تأکیدی که این روزها بیشتر روی بندر چابهار وجود دارد، قطعه باقی‌مانده از خط‌آهن چابهار زاهدان چه زمانی تکمیل می‌شود؟ و پس از آن، این مسیر به سمت زاهدان ادامه می‌یابد، یا امکان اتصال آن به سمت خواف نیز وجود دارد؟

جعفری: آنچه که در حال حاضر در دستور کار است، این است که امیدواریم تا بیش از یک سال دیگر این خط‌آهن به چابهار متصل شود. این مسیر از چابهار به زاهدان می‌رسد و از آنجا از طریق بافت به تربت حیدریه متصل می‌شود. اما قطعه بعدی پروژه، یعنی مسیر زاهدان به ایستگاه "یونسی"، در برنامه قرار دارد، ولی هنوز اجرای آن آغاز نشده است.

زمینه‌های اتصال ریلی افغانستان با آسیای مرکزی و چین

سوال: در حال حاضر، شاهد علاقمندی کشورهای آسیای مرکزی، به‌ویژه ازبکستان، برای توسعه شبکه ریلی خود در خاک افغانستان و اتصال آن به کشورهای دیگر، از جمله ایران، هستیم. طرح‌های بزرگی مانند "ترانس افغان" در این زمینه مطرح شده‌اند و در حال اجرا هستند تا این کشورها از طریق افغانستان مستقیماً به ایران متصل شوند. همچنین، طرح دیگری برای اتصال چین به ایران از طریق افغانستان وجود دارد. در این زمینه چه مذاکراتی انجام شده و چه چشم‌اندازی برای آن در نظر دارید؟

جعفری: مذاکراتی در این خصوص انجام شده است، اما بیشتر مباحث ما در زمینه اتصال ریلی چین به افغانستان بوده که تقریباً همه بر این نظر توافق دارند که بهترین مسیر، مسیر واخان است. این مسیر بدون اینکه کشور دیگری در آن دخیل باشد، می‌تواند مستقیماً چین را به افغانستان و ایران متصل کند. نظر ما نیز همین بوده است. امیدواریم که با همکاری افغانستان، ایران و چین، بتوانیم این کریدور را که یکی از مهم‌ترین مسیرهای ترانزیتی است، راه‌اندازی کنیم. البته، گزینه‌های دیگری از طریق تاجیکستان و ازبکستان نیز مطرح شده است، اما نکته مهم این است که بتوانیم چین را به افغانستان متصل کنیم تا افغانستان بتواند بیشترین بهره را از این مسیر ترانزیتی ببرد. در این صورت، بارهایی که از چین به سمت غرب و اروپا حرکت می‌کنند، می‌توانند از طریق افغانستان عبور کنند.

سوال: پاکستان نیز در تلاش است تا چین و همچنین کشورهای آسیای مرکزی را از طریق افغانستان به خود متصل کند. در این زمینه چه مذاکراتی صورت گرفته است؟

جعفری: مذاکراتی که ما داشتیم، بیشتر بر احداث مسیر واخان از سمت چین متمرکز بوده است.

سوال: نظر چینی‌ها در این خصوص چیست؟

جعفری: من خیلی در جریان جزئیات مذاکرات نیستم، اما تلاش ما این است که این پروژه به سرانجام برسد./مهر