۰۶/اسفند/۱۴۰۳ | ۰۱:۲۰
بسته حمایت از صنایع روی میز عارف وزیر صنعت: بسته حمایت از تولید به زودی در جلسه دولت مطرح می شود ثبت نام سایپا ویژه ماه رمضان اسفند ۱۴۰۳ + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا جزییات تعرفه و شروط واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ نتایج قرعه کشی ایران خودرو امروز ۴ اسفند ۱۴۰۳+ لینک اسامی برندگان ایران خودرو دپوی ۳۰ هزار خودرو در پارکینگ خودروسازان! آخرین اخبار از زمان قرعه کشی ایران خودرو اسفند ۱۴۰۳ ثبت نام سایپا ویژه ماه رمضان + لینک ثبت نام و شرایط قیمت محصولات تولیدی سایپا ویژه اسفند + جدول ثبت نام خودرو‌های ایران خودرو امروز ۳۰ بهمن ۱۴۰۳+ زمان قرعه کشی ایران خودرو راه خودرو از دلار جدا شد ثبت نام بدون قرعه کشی سایپا ویژه اسفند ۱۴۰۳ + شرایط و لینک ثبت نام ثبت نام خودرو‌های کرمان موتور ویژه اسفند ۱۴۰۳+ شرایط و سایت ثبت نام گلایه بخش خصوصی عدم تامین انرژی برای واحد های تولیدی قیمت نمایندگی و بازار خودرو‌های سایپا و ایران خودرو ۲۹ بهمن ۱۴۰۳
۱۰:۲۰ ۱۴۰۳/۱۲/۰۵

یک گام برای کاهش آلودگی هوای پایتخت؛ اتوبوس‌های برقی آمدند

آغاز به کار ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی که صبح امروز پنجم اسفند در پایتخت انجام شد، با هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، گامی مهم در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران است.
یک گام برای کاهش آلودگی هوای پایتخت؛ اتوبوس‌های برقی آمدند
کد خبر:۱۶۲۴۴

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ امروز اتوبوس‌های برقی تهران با محدودیت مسیر از میدان جمهوری تا میدان بهارستان آغاز به کار کردند و بدین ترتیب نخستین خط تمام برقی اتوبوسرانی شهر تهران با ۳۵ دستگاه اتوبوس برقی چینی فعالیت خود را در محور میدان جمهوری ـ بهارستان آغاز کرد.

۱۸۹ اتوبوس‌ برقی وارداتی در ۱۵ خط تهران توزیع می‌شود

احمد قیومی؛ مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران امروز با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در این محور دیگر هیچ اتوبوس دیزلی فعالیت ندارد، گفت: ۱۵ خط اتوبوسرانی دیگر با محوریت مرکز شهر و نقاط پرترافیک به سایر اتوبوس‌های برقی که به تازگی رونمایی شده‌اند، تجهیز خواهد شد.

وی با بیان اینکه سرفاصله اعزام اتوبوس‌ها حدود ۲ تا ۵ دقیقه است، ادامه داد: این اتوبوس‌ها فعلا پلاک موقت هستند، اما پلاک‌گذاری آنها به تدریج انجام خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با اشاره به اینکه دستگاه کارتخوان اتوبوس‌ها نصب شده، اما تا زمانی که آماده استفاده شوند، استفاده از اتوبوس رایگان خواهد بود، تصریح کرد: در حال حاضر فقط اتوبوس‌های مسیر جمهوری ـ بهارستان تمام برقی است و سایر خطوطی که اتوبوس برقی‌ها به کارگرفته می‌شوند به صورت ترکیبی خواهد بود؛ طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار است باقی اتوبوس‌های برقی چینی در ۱۵ خط دیگر به کار گرفته شوند.

وی افزود: ورود سایر اتوبوس‌های برقی به تهران همچنان در حال انجام است و هر تعداد اتوبوسی که وارد شود در خطوط مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد بنابراین امکان اینکه برخی دیگر از خطوط اتوبوسرانی را هم بر اساس ضرورت تمام برقی کنیم، وجود دارد، اما فعلاً ۱۵ خط به اتوبوس‌های برقی اختصاص داده خواهد شد تا به صورت ترکیبی با اتوبوس‌های دیزلی خدمات‌رسانی کنند.

قیومی با اشاره به تجهیز چند پایانه به دستگاه شارژ برای اتوبوس‌های برقی گفت: این اتوبوس‌ها با هر بار شارژ، توان ۲۵۵ کیلومتر پیمایش دارند؛ مسیر جمهوری ـ بهارستان حدود ۴.۵ کیلومتر است بنابراین اتوبوس‌ها به راحتی می‌توانند این مسیر را به صورت رفت و برگشت طی کنند و به صورت شبانه در توقفگاه شارژ شوند.

به گزارش اقتصاد معاصر این حرکت یکی از گام‌های مهم در راستای کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در پایتخت است. طبق آمار، هر اتوبوس دیزلی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۶۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند و روزانه حدود ۲۵۰ کیلومتر طی می‌کند. بنابراین، در هر روز هر اتوبوس دیزلی حدود ۱۵۰ لیتر سوخت مصرف می‌کند. 

با ورود ۲۵۰۰ اتوبوس برقی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران، پیش‌بینی می‌شود که مقدار قابل توجهی از مصرف سوخت کاهش یابد. با توجه به اینکه در حال حاضر ۱۸۹ اتوبوس برقی به ناوگان اضافه شده، هر کدام از این اتوبوس‌ها، به طور تقریبی ۱۵۰ لیتر سوخت در روز صرفه‌جویی خواهند کرد. این میزان برای ۱۸۹ اتوبوس، تقریبا معادل ۲۸،۳۵۰ لیتر سوخت در روز می‌شود. 

صرفه‌جویی در مصرف سوخت با ۲۵۰۰ اتوبوس برقی

اگر همه ۲۵۰۰ اتوبوس برقی وارد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران شوند، میزان صرفه‌جویی در مصرف سوخت روزانه به حدود ۳۷۵،۰۰۰ لیتر خواهد رسید. این میزان صرفه‌جویی قابل توجه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش هزینه‌های سوخت و همچنین کاهش آلودگی هوا در تهران داشته باشد.

نیاز به نوسازی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی

برای دستیابی به هدف کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا در تهران، نوسازی کامل ناوگان حمل‌ونقل عمومی ضروری است. این اقدامات نه فقط شامل افزودن اتوبوس‌های برقی، بلکه شامل به‌روزرسانی سایر وسایل نقلیه عمومی نیز می‌شود. استفاده از تکنولوژی‌های جدید و خودرو‌های کم‌مصرف می‌تواند به بهبود کیفیت هوا و کاهش ترافیک شهری کمک شایانی کند. از این‌رو، برای تاثیرگذاری بهتر و پایدارتر، نوسازی همه‌جانبه ناوگان حمل‌ونقل باید در دستور کار قرار گیرد.

تاثیرات و چشم‌انداز

این اقدام می‌تواند تاثیر زیادی بر کاهش آلودگی هوا در تهران داشته باشد. با گذر زمان و اضافه شدن باقی‌مانده اتوبوس‌های برقی، تهران شاهد کاهش قابل توجهی در انتشار گاز‌های آلاینده مانند دی‌اکسید کربن و نیتروژن اکسید خواهد بود. علاوه بر این، این تغییر موجب کاهش هزینه‌های اقتصادی ناشی از مصرف سوخت خواهد شد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که با گسترش این طرح، مردم از حمل‌ونقل عمومی تمایل بیشتری پیدا کنند و بار ترافیکی کاهش یابد.

ارسال نظرات