
تهران روی ریل برقیسازی؛ وعدهها چقدر عملی شدهاند؟

سید محمد آقامیری، عضو شورای شهر تهران در گفتوگو با اقتصاد معاصر به تشریح برنامههای مدیریت شهری در حوزه حملونقل عمومی و توسعه اتوبوسهای برقی پرداخته و گفت: وضعیت شهر تهران با توجه به جمعیت ثابت و شناور، نیازمند حداقل ۱۰ هزار دستگاه اتوبوس است. در مرداد ۱۴۰۰، تعداد اسمی اتوبوسهای تهران ۱۸۸۰ دستگاه بود اما فقط ۸۰۰ اتوبوس به صورت عملیاتی در سطح شهر فعال بودند.
وی افزود: در نظرسنجیهای انجامشده، دو مشکل اصلی مردم تهران آلودگی هوا و حملونقل عمومی شناسایی شد. به همین دلیل، در شورای شهر تصمیم گرفته شد که سرمایهگذاری ویژهای در این حوزه انجام شود. ازاینرو، در دو سال گذشته و سال آینده، ۵۰ درصد از بودجه شهرداری به حملونقل عمومی اختصاص یافته است.
واردات و تولید داخلی اتوبوسهای برقی
آقامیری اظهار داشت: به منظور بهبود ناوگان حملونقل عمومی، از تولیدکنندگان داخلی برای تولید اتوبوس دعوت شد و با شش شرکت داخلی قرارداد خرید اتوبوس منعقد گردید. با این حال به دلیل محدودیتهای تولید داخلی، فقط ۲۷۵ دستگاه اتوبوس تولید شد که از این تعداد، ۴۸۰ دستگاه تحویل تهران شد. این در حالی است که بر اساس برنامهریزیها، تولیدکنندگان داخلی میبایست ۴۵۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل میدادند.
وی تصریح کرد: با توجه به کمبود تولید داخلی، تصمیم گرفته شد که ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی از خارج کشور خریداری شود. همچنین تفاهمنامهای برای خرید ۲۷۵۰۰ تاکسی برقی و ۱۰۰ هزار موتورسیکلت برقی امضا شده که به تدریج وارد ناوگان حملونقل عمومی خواهند شد.
حواشی مربوط به دوگانهسوز بودن اتوبوسهای برقی
آقامیری درخصوص شایعات مطرحشده درباره دوگانهسوز بودن اتوبوسهای برقی توضیح داد: این اتوبوسها کاملا برقی هستند و با نیروی برق ۴۲۳ کیلوواتی کار میکنند که توانایی پیمایش ۲۵۰ تا ۳۰۰ کیلومتر را دارند. برخی شایعات مبنی بر استفاده از سوخت دیزلی در این اتوبوسها صحت ندارد.
وی افزود: فقط یک هیتر کمکی برای روزهای بسیار سرد سال در نظر گرفته شده که در شرایط دمایی زیر صفر درجه، حداکثر ۲۰ لیتر گازوئیل در سه تا چهار روز مصرف میکند. این میزان در مقایسه با مصرف روزانه ۲۵۰ لیتر گازوئیل در اتوبوسهای دیزلی، عدد ناچیزی است و تاثیر منفی بر محیطزیست ندارد.
برنامه آینده توسعه ناوگان حملونقل عمومی
عضو شورای شهر تهران اظهار کرد: در حال حاضر، تعداد اتوبوسهای فعال در تهران از ۸۰۰ دستگاه به ۲۵۰۰ دستگاه افزایش یافته و با ورود تدریجی ناوگان جدید، تا پایان سال آینده، این تعداد به ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دستگاه خواهد رسید.
وی ادامه داد: در طول تاریخ تهران، بیشترین تعداد اتوبوسهای فعال ۴۹۰۰ دستگاه بوده که در مقطعی دولتهای گذشته، ۳۹۰۰ دستگاه را به شهرداری تحویل دادند. با این حال، در دورههای بعدی، این تعداد کاهش یافت. هدف ما این است که بیش از ۶۰۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل تهران دهیم.
لزوم تداوم سیاستهای توسعه حملونقل
آقامیری درباره لزوم استمرار برنامههای توسعهای در مدیریتهای آینده گفت: سیاستهای حملونقل عمومی وابسته به تصمیمات شورای شهر است که هر چهار سال تغییر میکند. در دورههای قبل، برخی سیاستگذاریها مانند توسعه مسیرهای دوچرخهسواری دنبال شد که نتیجه چندانی نداشت، زیرا استقبال عمومی از این طرح کم بود.
وی تاکید کرد: در این دوره، تمرکز اصلی بر افزایش تعداد اتوبوسهای برقی و گسترش مترو بوده است. همچنین ۱۷۱ واگن مترو با همکاری شرکتهای خارجی خریداری شده که اولین بخش آنها در بهار سال آینده وارد چرخه فعالیت خواهد شد. علاوه بر این، ۱۱۳ واگن مترو نیز با همکاری شرکتهای دانشبنیان داخلی در حال تولید است.