
تغییر چارت وزارت راه با هماهنگی سازمان استخدامی/ وام نهضت ملی با نظر رئیس جمهور به ۶۵۰ میلیون کاهش یافت

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی امروز در نشست خبری در محل وزارت راه و شهرسازی اظهار داشت: شفافیت در اقدامات اولویت ما است. در حوزه مسکن، اگر قرار است خانهای ساخته شود باید اطلاعات صحیح به مردم و دستگاههای نظارتی داده شود؛ ارتباط با مردم را دنبال میکنیم و در سفرهای استانی سعی میکنیم تا صدای مردم را بشنویم و در سریعترین زمان پاسخ دهیم.
به گفته وی عدالت در دسترسی به امکانات و خدمات، یکی دیگر از اولویتهای وزارت راه و شهرسازی است.
صادق تصریح کرد: در ترانزیت و دیپلماسی به جهت رونق ترانزیت در کریدورها با روسیه، آذربایجان، ترکیه، عراق، تاجیکستان و ترکمنستان جلسات متعددی داشتیم.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در حوزه مسکن آمادهسازی اراضی در حال انجام است. در سیستان و بلوچستان بیش از ۱۳۰۰ هکتار آمادهسازی اراضی انجام میدهیم.
به گفته وی در سامانه کاملا مشخص است که در حوزه مسکن چه تعداد در مرحله فنداسیون، نازک کاری و پروانه ساختمانی است.
وی گفت: حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط این طرح هستند که اقدامی برای آنها انجام نشده و آنها پشت صف هستند. ۸۰۰ هزار نفر متقاضی نهضت ملی مسکن تاکنون آوردهای از ۴۰ تا ۲۴۰ میلیون تومان داشتند. به جد پیگیر هستیم که این ۸۰۰ هزار نفر به تسهیلات بانکی متصل شوند. در دولت قبل ۳۷۰ هزار نفر به وام بانکی متصل شده بودند که طی ۶ ماه اخیر با پیگیریهای لازم، ۶۰ هزار نفر دیگر هم به تسهیلات بانکی متصل شدند.
وزیر راه و شهرسازی گفت: پروانه ساختمانی این ۸۰۰ هزار واحد هنوز اخذ نشده که دنبال این کار هستیم.
صادق درباره قیمت تمامشده هر متر مربع واحد نهضت ملی مسکن گفت: بنابر تورم موجود و قیمت مصالح که در اختیار ما نیست. قیمتها با پیمانکاران منعقد شده و بسته به ارقامی که منعقد کردهاند، عدد ساخت متفاوت است.
وی افزود: وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن را دنبال کردیم که به دلیل ناترازی اجرا نشد، چون مصوبه نداشت و با نظر رئیس جمهور به ۶۵۰ میلیون تومان کاهش یافت.
۵۵۵ دستگاه لکوموتیو فعال داریم
وی گفت: ناترازی در حوزه ناوگان ریلی مشهود است، بخش خصوصی از موثرترین مواردی هستند که در تجهیز و ارتقا ناوگان میتوانند خوب عمل کنند.
به گفته صادق، بخش قطار کامل و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی را در برنامه داریم. از ۱.۲۰ لکوموتیو موجود، ۴۹ درصد زمینگیر است. عمر متوسط لکوموتیوهای ما ۳۳ سال است و ۷۴ درصد دولتی است. طبق تکلیف برنامه پیشبینی میکنیم بین ۵۰ تا ۱۰۰ لکوموتیو قابل بازگشت به شبکه ریلی از طریق مزایده به بخش خصوصی واگذار شود.
وی بیان کرد: با حمایت دولت اعتباری خوبی از محل تهاتر نفت واریز شد و برای افزایش آماده به کاری لکوموتیو موجود استفاده میشود. در شهریور امسال، ۴۸۹ لکوموتیو آماده به کار داشتیم و امروز ۵۵۶ لکوموتیو آماده به کار داریم.
مطالبات پیمانکاران مسکن روی زمین مانده بود
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: از بهمن پارسال مطالبات پیمانکاران مسکن از سوی بانکها خصوصا بانک مسکن پرداخت نشده بود، تزریق به بانک مسکن برای پرداخت مطالبات پیمانکاران انجام شد.
روسها در وام خطآهن زست-آستارا مصمم هستند
به گفته صادق، روسها در خطآهن رشت-آستارا بر آمریکا اراضی تاکید دارند و خرید اراضی را ما تا سال آینده انجام میدهیم و آنها مطالعات خود برای ریلگذاری انجام میدهند. وام روسیه برای ناوگان و ریل است. روسیه، آذربایجان و ایران به شدت در مورد این خط تاکید دارند، تضمین ۵ میلیون تن از سوی آذربایجان از روسیه گرفته شد و ما تا ۱۵ میلیون تن را پیشبینی میکنیم.
صادق گفت: با طرف روس نقشه راه همکاریهای حملونقلی در ۲۰۲۵ را ردوبدل کردیم.
اولویت ساخت مسکن برای دهکهای پایین است
وزیر راه و شهرسازی درباره باز کردن سامانه ثبت نام مسکن، بیان کرد: ۱.۷ میلیون متقاضی مسکن فعلا داریم؛ با منابع مالی محدودی که داریم، ساخت مسکن باید با اولویت دهکهای پایین انجام دهیم. ۳۰۰ هزار نفر از متقاضیان در دهههای یک تا ۵ نبودند.
وی افزود: در احکام بودجه ۱۴۰۴، یکی از موضوعات تهاتر زمین با پیمانکاران است. مولدسازی را در چند استان آغاز کردهایم.
۳۲ میلیون متقاضی بلیت قطار نوروزی داشتیم و ۲.۲ میلیون ظرفیت
وی با تاکید بر اینکه جلسات کمیسیون ایمنی راهها برگزار میشود، گفت: در این دولت تاکنون ۳ جلسه برگزار شده است. ۸۰۰ نقطه پرحادثه شناسایی شده و سال آینده اصلاح میشود.
به گفته وی، برای ایام نوروز، ۱.۵ میلیون بلیت قطار برونشهری و ۷۰۰ هزار بلیت قطارهای حومهای در ۳ روز به فروش رفت.
صادق گفت: ۳۲ میلیون متقاضی بلیت داشتیم که ۲.۲ میلیون نفر توانستند بلیت خود را دریافت کنند. راهآهن سریعالسیر تهران- اصفهان فاینانس چین داشت.
چارت سازمانی وزارت راه با هماهنگی سازمان استخدامی تغییر میکند
وی در پاسخ به سوال اقتصاد معاصر درباره برنامه وزارت راه پس از عدم تفکیک وزارت راه و شهرسازی و گستردگی عملکرد این بخش، بیان کرد: تفکیک وزارت راه و سهرسازی در مجلس مطرح شد اما رای نیاورد.
وی با تاکید بر اینکه به هر حال دو بخش مهم است، اظهار داشت: با توجه به گستردگی حوزه کاری وزارت راه، تغییراتی در چارت سازمانی وزارت راه و شهرسازی طی تعامل با سازمان اداری و استخدامی خواهیم داشت تا سطح پاسخگویی را افزایش دهیم.
وی ادامه داد: ارتباط تفکیکناپذیر راه و شهرسازی مسلم است، ما نمیتوانیم روی منابع مالی و پولی دولت حساب کنیم، بنابراین باید روی اراضی پشتیبانی در بخش مسکن و راه تمرکز کنیم و این مولدسازی باری از بخش اعتبارات را کاهش میدهد.