
واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس، نیازمند مصوبه سران قوا

به گزارش اقتصاد معاصر؛ رضا اکبری، رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای روز سهشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در چند سال اخیر بیش از ۳۰ هزار کامیون کشنده وارد کشور شده و به ناوگان اضافه شده است اما کمتر از این رقم کامیون اسقاط شده است.
ویگفت: اکنون شرایط اسقاط طبق قوانین در کشور به گونهای است که به ازای واردات یک دستگاه کشنده، به همان میزان اسقاط نمیشود؛ به همین دلیل تعداد ناوگان بالا رفته و کمبودی در این زمینه نداریم و حتی سبب خواب کامیون در بنادری همچون بندرعباس شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: این مساله نارضایتی رانندگان را نیز به دنبال داشته است و باید بتوانیم به ازای واردات هر یک دستگاه کشنده بین ۱.۵ تا ۲ برابر آن اسقاط کامیون فرسوده داشته باشیم تا ضمن پایین آمدن سن ناوگان، بهره وری را افزایش دهیم.
وی خاطرنشان کرد: در اتوبوس اما برعکس کامیون، هم فرسودگی و هم کمبود ناوگان داریم؛ به طوری که بیش از ۷۰ درصد اتوبوسهای کشور سنی بالای ۱۵ سال دارند که متوسط جهانی آن پنج سال است؛ بر این اساس هم باید واردات انجام داده و هم باید نسبت به نوسازی مبادرت ورزیم.
رئیس سازمان راهداری بیان داشت: در سالهای گذشته در این دو بخش اقداماتی انجام شده که مهمترین آن مصوبه شورای اقتصاد بود که بر اساس آن ورود ۸۵ هزار دستگاه ناوگان جدید اجازه داده شد که نزدیک به ۹ هزار دستگاه آن اتوبوس است.
وی اظهار داشت: این مصوبه تسهیلاتی ایجاد میکند تا هم تولید کنندگان داخلی و هم وارد کنندگان بتوانند اتوبوس وارد کنند، پس از آن بر اساس پیمایش و از محل صرفهجویی در مصرف سوخت، سازمان بهینهسازی مصرف گواهی صرفهجویی به آنها ارائه میکرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ساختار این مصوبه حالت «پسینی» داشت؛ یعنی تسهیلات پس از واردات اتوبوس داده اعطا می شد و به همین دلیل مورد استقبال واردکنندگان و تولیدکنندگان داخلی قرار نگرفت.
وی خاطرنشان کرد: اکنون این مساله را با سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) به پیش میبریم تا بتوانیم این مصوبه را به حالت «پیشینی» تبدیل کنیم.
اکبری اظهار داشت: در قانون بودجه سال گذشته، امسال و برنامه هفتم توسعه، چند مصوبه برای واردات اتوبوس داشتیم که برای امسال تحت عنوان «مصوبه اربعین» بود.
وی توضیح داد: بر اساس این مصوبه، وزارت صنعت، معدن و تجارت باید به ثبت سفارش اتوبوس میپرداخت اما تاکنون تعداد کمی از آنها منجر به واردات شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بر مبنای این مصوبه تاکنون ۱۵۰ اتوبوس خریداری شده که ۷۰ دستگاه آن وارد کشور و به ناوگان اضافه شده است و بقیه در گمرکات در حال انجام عملیات ترخیص است.
وی بیان داشت: حتی اگر این ۲ هزار دستگاه اتوبوس وارد شود، دست کم سههزار دستگاه دیگر نیاز داریم تا از بحران خارج شویم و در حالت ایدهآل نیز دست کم به هشتهزار دستگاه اتوبوس نیاز داریم.
اکبری افزود: در این زمینه تولید کنندگان داخلی میگویند باید حداقل نصف هزینه تمام شده اتوبوس به آنها وام داده شود که عددی قابل توجه است. به طور نمونه اگر بخواهیم یکهزار دستگاه اتوبوس در داخل بسازیم با در نظر گرفتن تسهیلات ۱۰ میلیارد تومانی نیازمند ۱۰ همت اعتبار هستیم که این رقم در توان ما نیست و مکاتبات با وزارتخانههای نفت و صمت هم در این زمینه نتیجه بخش نبوده است.
وی اظهار داشت: در موضوع واردات نیز با بروکراسی پیچیدهای مواجه هستیم به طوری که ۱۸ مرحله برای واردات اتوبوس از زمان ثبت سفارش تا مرحله آخر تعریف شده که برخی از مراحل همچون تخصیص ارز مهلتدار است و اگر در فرصت مقرر انجام نشود، باید فرایند تکرار شود.
وی تاکید کرد: ما به این نتیجه رسیدیم که اگر بخواهیم در کوتاه مدت بین ۲ تا سههزار دستگاه اتوبوس به سرعت وارد کشور کنیم، باید مصوبه از سران قوا بگیریم و کل اختیار این فرایند را به وزارت راه و شهرسازی بدهیم.
اکبری گفت: این موضوع قبلاً هم برای واردات کشنده مسبوق به سابقه بوده است و چنانچه بتوانیم این مهم را انجام دهیم واردات ۲ هزار دستگاه اتوبوس در یک سال امکانپذیر خواهد بود.