
رسانهها بازوی توانمند بخش خصوصی در رونق اقتصاد ایران هستند

به گزارش اقتصاد معاصر؛ صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به شرایط سخت اقتصاد در سال ۱۴۰۳ گفت: در سالی که گذشت، اقتصاد کشور با مشکلات زیادی روبه رو بود و در آن شرایط سخت، فعالان اقتصادی و رسانهها با دلسوزی در کنار هم، سعی کردند امید را در جامعه و اقتصاد زنده نگه دارند.
حسنزاده ادامه داد: رسانهها، در جهت حفظ منافع ملی و پایداری شاخصهای اقتصادی و اجتماعی کشور فعالیت میکنند و سعی میکنند امید و اعتماد به پیشرفت برنامههای اقتصادی کشور زنده نگه دارند.
وی ادامه داد: اگرچه کمبودها و نارساییهایی در کشور وجود دارد ولی ایران از ظرفیت بالایی در حوزه منابع طبیعی، اقتصادی و نیروی انسانی برخوردار است. باید همه با هم در جهت رفاه عمومی گام برداریم.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر از بخش خصوصی حمایت منطقی شود و دولتمردان باور داشته باشند که با تکیه بر توانمندی بخش خصوصی میتوان مسائل اقتصاد کشور را مدیریت کرد، میتوان آینده خیلی روشنی برای اقتصاد ایران ترسیم نمود.
در ادامه نشست رئیس و هیات رئیسه اتاق ایران با اصحاب رسانه، محمدرضا بهرامن، نایب رئیس اتاق ایران گفت: هدف و رسالت اتاق ایران ترجیح نگاه ملی به منافع بنگاهی است و در این مسیر با دولت، حاکمیت و قوای سهگانه همکاری میکند.
بهرامن با اشاره به اهمیت آمارهای اقتصادی گفت: رسانههای عمومی و تخصصی مخاطب خاص خود را دارند و ما معتقدیم که توسعه بدون حضور رسانهها اتفاق نمیافتد.
نایبرئیس اتاق ایران با اشاره اهمیت آمار و اطلاعات گفت: ما معتقدیم که آمار ارائه شده، باید دقیق و موثق و قابل دفاع باشد و این به معنای محافظهکاری نیست.
وی تصریح کرد: ارکان اتاق ایران شامل اتاقهای سراسر کشور، تشکلهای اقتصادی و اتاقهای مشترک ارکان مهم حل مسئله در اتاق ایران هستند. رسانهها میتوانند از تمام این ظرفیتها در جهت بررسی و حل مسائل اقتصاد ایران استفاده کنند.
در ادامه این نشست، پیام باقری، نایبرئیس اتاق ایران با اشاره به اهمیت رسانهها گفت: هیات رئیسه اتاق ایران معتقد است که برای حل مسائل اقتصاد کشور باید از تمام ظرفیتهای موجود در اتاق ایران و رسانهها استفاده شود.
باقری ادامه داد: در اتاق ایران و مجموعه مرتبط با آن، هدف اصلی توسعه منافع ملی است.
وی درباره گزارشهای آمار مرکز پژوهشهای اتاق ایران هم تصریح کرد: تا زمانی که از روایی، دقت و صحت این آمارها مطمئن نشویم از انتشار آن ممانعت میشود. در اتاق ایران بر شفافیت در حوزه اقتصاد و دفاع از منافع کشور تاکید میشود.
باقری افزود: فعالان اقتصادی و اتاق ایران از مذاکره عزتمندانه با رعایت شأن و منزلت کشور دفاع میکنند.
وی در باره ایران اکسپو ۲۰۲۵ هم گفت: ایران اکسپو یکی از رویدادهای مهم تجاری و صادراتی کشور است که هر ساله در زمینههای مختلف صنعتی، تولیدی، خدماتی و فنی و مهندسی برگزار میشود و فرصتی برای فعالان اقتصادی و تجاری ایران و دیگر کشورها ایجاد میکند تا با یکدیگر تعاملات تجاری و اقتصادی برقرار کنند.
نایبرئیس اتاق ایران افزود: سیاستگذاری کلی اکسپو بهطور طبیعی در سطح دولت شکل میگیرد، اما دولت باید از تصدیگری فاصله بگیرد. نقش حاکمیتی، هدایتگرانه و حمایتی دولت باید محفوظ بماند، اما اجرا و عملیات باید بر دوش اتاق بازرگانی و بخش خصوصی باشد. اتاق بازرگانی تلاش کرده است نمایندگان اتاقهای سراسر کشور، اتاقهای مشترک، تشکلها و فعالان مختلف اقتصادی را در این رویداد حاضر کند.
وی تصریح کرد: بحث برگزاری رویدادها و نمایشگاهها در سیاستهای اتاق بازرگانی یک اولویت اساسی است. علاوه بر ایران اکسپو، برنامههای مختلفی برای حضور در نمایشگاههای بینالمللی داریم، از جمله گرفتن پاویون، اعزام هیاتها و دعوت از هیاتهای خارجی به کشور. این برنامهها سال گذشته بهطور جدی دنبال شد و امسال هم ادامه خواهد داشت.
در ادامه این نشست عبدالله مهاجر دارابی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز رسانه را بخشی از خانواده بزرگ اتاق ایران نامید و گفت: رسانه در کنار اتاقهای سراسر کشور و اتاق ایران، تأثیر ارزشمندی در مسیر رشد و توسعه اقتصادی دارد. تعامل با رسانهها برای بخش خصوصی بسیار مهم است.
مهاجر از جایگاه رسانه در سیاستگذاری برای اقتصاد گفت: مشکل اصلی اقتصاد ایران، عدم تعامل با اقتصاد جهانی و تحریمها است؛ برای حل مشکلات اقتصادی به تعامل و همفکری نیاز داریم.
عضو هیات رئیسه اتاق ایران با اشاره به مذاکره میان ایران و آمریکا گفت: ایران هیچ مشکلی برای برقراری روابط با کشورهای دنیا به غیر از رژیم غاصب صهیونیستی ندارد. تحریم مانعی در مسیر روابط اقتصادی است و امیدواریم با مذاکره این مسیر هموار شود.
نیما شایان، مدیر روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم در این نشست گفت: برای اقتصاد و سیاست ایران، سال ۱۴۰۴ سال مهمی است. باید بتوانیم با فعالان رسانهای در جهت حل مشکلات اقتصادی کشور، همافزایی هدفمند و پایدار و تعامل مستمر داشته باشیم و در نهایت با همکاری سایز ارکان حکمرانی، به ایدهها و افقهای ترسیمشده رنگ تحقق ببخشیم.
در این نشست خبرنگاران رسانههای اقتصادی از اهمیت انتشار آمارهای مختلف اقتصادی و به روز شدن این آمار در جهت تبیین شرایط اقتصادی و گزارشهای پژوهشی مرکز پژوهشهای اتاق ایران گفتند. همچنین در این نشست، درباره آینده مذاکره ایران و آمریکا، پیشبینی اتاق ایران از نوسانات نرخ ارز و اثرگذاری آن در قیمت کالاها، چشم انداز رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۵ پرسیده شد.