۱۴/ارديبهشت/۱۴۰۴ | ۰۴:۱۵
بازسازی و اصلاح ساختار بانک‌ها نیازمند قانون قوی و ابزار اجرایی کارآمد تکمیل زیرساخت‌های قانونی، اولویت راهبردی بانک مرکزی در اجرای فرآیند گزیر بانکی است ریز وام پرداختی بانک ها در فروردین/سهم مردم عادی چقدر است؟ بازسازی و اصلاح نظام بانکی با تکیه بر مکانیسم هشدار سریع و تجربه ۱۱ کشور موفق ۵ میلیون نفر در کشور بیمه خویش فرما دارند حذف سهم بیمه شونده از خسارت خودروهای آسیب‌دیده بندر رجایی تامین ۱.۳ میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی و دارو تخصیص ۲۵۰ میلیون دلار ارز دارویی با اوراق گام پایان مهلت ۵۰ روزه صمت درباره مجوز سامانه‌های فروش برخط طلا اولتیماتوم بانک مرکزی به صرافی‌های رمزارز بندر رجایی پوشش بیمه‌ای مناسب دارد بخشنامه جدید وزارت اقتصاد برای یکپارچه‌سازی حساب‌های دولتی ابلاغ دستورالعمل وام مسکن روستایی به بانک‌های عامل هشدار بانک مرکزی: سوءاستفاده از نام بانک پیگرد قانونی دارد قیمت ریال عربستان و شرایط دریافت ارز مسافرتی حجاج
۱۱:۰۵ ۱۴۰۴/۰۲/۱۳

بازسازی و اصلاح نظام بانکی با تکیه بر مکانیسم هشدار سریع و تجربه ۱۱ کشور موفق

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی: طراحی چارچوبی یکپارچه برای بازسازی و اصلاح نظام بانکی با تکیه بر مکانیسم هشدار سریع، تجربه موفق ۱۱ کشور را به الگویی برای نجات بانک‌های پرریسک در ایران تبدیل می کند.
بازسازی و اصلاح نظام بانکی با تکیه بر مکانیسم هشدار سریع و تجربه ۱۱ کشور موفق
کد خبر:۲۱۸۲۲

به گزارش اقتصاد معاصر؛ اعظم احمدیان، عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی، در نشست تحلیلی راهبرد‌های برنامه‌های بازسازی، اصلاحی و گزیر، بر اهمیت طراحی یک چارچوب منسجم برای مواجهه با بانک‌های در معرض خطر تاکید کرده و گفت: تجربه موفق ۱۱ کشور از میان ۵۰ کشور مورد بررسی، نشان میدهد که وجود یک مکانیسم هشدار سریع در مرکز این چارچوب می‌تواند راهنمای موثری برای انتخاب به موقع و صحیح میان برنامه‌های بازسازی، اصلاحی، مداخله زودهنگام و گزیر باشد.

وی افزود: این مکانیسم با تجزیه و تحلیل جامع بانک‌ها از منظر کمی و کیفی، شناسایی نقاط ضعف و ارزیابی ارتباط آن با شرایط کلان اقتصادی امکان تصمیم گیری آگاهانه را برای مقام ناظر فراهم میکند.

وی با اشاره به تفاوت مکانیسم هشدار سریع با آزمون تنش گفت: در حالیکه آزمون تنش صرفا به بررسی تاب آوری بانک در برابر سناریو‌های فرضی می‌پردازد، مکانیسم هشدار سریع به طور دائم وضعیت بانک را پایش میکند و با تعیین آستانه‌های خطر، امکان اقدام به موقع را فراهم می‌سازد.

احمدیان خاطرنشان کرد: در این چارچوب، ساختار برنامه‌ها همانند یک ساختمان طراحی شده است؛ پایه آن، مکانیسم هشدار سریع است که دیواره‌ها و ستون‌های برنامه‌های اجرایی بر آن استوار می‌شوند. برنامه اقتضایی نیز چارچوب کلی این ساختمان است که همه برنامه‌ها در دل آن شکل میگیرند.

وی گفت: حرکت از بازسازی تا گزیر، فرآیندی مرحله به مرحله است، در ابتدا برنامه بازسازی اجرا می‌شود و در صورت عدم موفقیت برنامه اصلاحی و سپس مداخله زودهنگام به اجرا درمی آید و در نهایت اگر هیچ یک از این برنامه‌ها موفق نباشد برنامه گزیر در دستور کار قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: گزیر به معنای انحلال فوری بانک نیست بلکه خود شامل مراحل و ابزار‌های تدریجی و برنامه ریزی شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشکده پولی و بانکی با اشاره به نقش مقام ناظر در طراحی و اجرای این برنامه‌ها گفت: در مرحله بازسازی، مقام ناظر چارچوب و فصل‌های کلی را تعیین می‌کند و نظارت بر اجرای برنامه بانک را بر عهده دارد، اما در مراحل اصلاحی و مداخله، خود مقام ناظر مستقیما برنامه را تدوین و اجرا می‌کند.

وی تاکید کرد: در مرحله بازسازی ابتدا باید وضعیت حاکمیتی مشخص شود؛ یعنی اینکه برنامه تحت هدایت مقام ناظر است یا بانک و سپس محرک ها، ماشه‌ها و آستانه‌ها برای ورود به هر مرحله باید تعریف شود.

وی افزود: معیار‌هایی نظیر کفایت سرمایه، نقدینگی، حاکمیت شرکتی، سودآوری و کیفیت مدیریت در ارزیابی وضعیت بانک نقش کلیدی دارند و باید بر اساس شاخص‌های بین المللی و بومی تعیین شوند.

احمدیان با اشاره به اهمیت رتبه بندی ریسک مستقل گفت: رتبه بندی ریسک بانک نباید با رتبه بندی نظارتی خلط شود، هرکدام هدف و معیار‌های خاص خود را دارند.

وی ادامه داد: پس از تعیین آستانه ها، ابزار‌ها و گزینه‌های اجرایی برای برنامه بازسازی طراحی و انتخاب می‌شوند. ابزار‌ها برای کمک به تحلیل وضعیت بانک و کاهش آسیب پذیری و گزینه‌ها برای اجرای راه کار‌های خروج از بحران به کار می‌روند.

وی در پایان با اشاره به مرحله پیاده سازی تاکید کرد: این مرحله باید با زمانبندی مشخص، پیش بینی موانع اجرایی و طراحی اقدامات جایگزین همراه باشد، یکی از بهترین نمونه‌های عملی در این زمینه مدل اجرایی کشور مالزی است که تجربه‌ای موفق و مستند به شمار می‌رود.

ارسال نظرات