۱۴۰۳/۰۵/۲۰

۱۰:۳۰

بازیگر کلیدی؛

فرصت‌ها و چالش‌های الحاق پاکستان به کریدور شمال-جنوب

اخیرا پاکستان تمایل خود به پیوستن به کریدور شمال-جنوب را ابراز کرده که می‌تواند در کنار چالش‌ها، پیامد‌های مهمی مانند دسترسی به بازار‌های انرژی، توسعه تجارت با ایران و قفقاز، تقویت روابط با هند را در پی داشته باشد.
کد خبر: ۲۳۶

اقتصاد معاصر؛ کریدور شمال-جنوب به طول ۷۲۰۰ کیلومتر یک پروژه حمل و نقل چندوجهی است که در سال ۲۰۰۰ تأسیس و در سال ۲۰۰۲ توسط ایران، روسیه و هند به تصویب رسید. INSTC که به عنوان جایگزینی برای مسیر تجاری سنتی کانال سوئز تاسیس شده، هند را از طریق ایران به روسیه متصل می‌کند. این کریدور ترکیبی از مسیر‌های ریلی و جاده‌ای بوده که با بنادر دریایی خلیج فارس و دریای خزر همراه شده است. 

تاکنون، به غیر از کشور‌های موسس، ۱۰ کشور آذربایجان، قزاقستان، ارمنستان، بلاروس، تاجیکستان، ترکیه، قرقیزستان، اوکراین، عمان و سوریه به آن پیوسته‌اند. کریدور شمال-جنوب به منظور تسهیل ترانزیت مقرون‌به‌صرفه بین کشور‌های عضو آغاز شد. با این حال، این کریدور به دلیل مسائل اداری و تنش‌های ژئوپلیتیکی هرگز به پتانسیل کامل خود نرسیده است. 


با این وجود، واقعیت‌های ژئوپلیتیکی در حال تغییر، چشم‌انداز جدیدی را برای همکاری و یکپارچگی منطقه‌ای ارائه کرد. به عنوان مثال، روسیه برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده توسط ایالات متحده آمریکا و جهان غرب به ایران پیوسته است. همچنین، به دلیل تمایل مجدد هند به این پروژه، INSTC دوباره شتاب گرفته است. اخیرا نیز مقامات پاکستان نسبت به پیوستن به آن ابراز تمایل کرده تا راه‌های بالقوه‌ای را برای ادغام منطقه‌ای، منافع استراتژیک و اقتصادی فراهم سازند.


خالد جمالی، سفیر پاکستان در روسیه، در ۱۹ ژوئن ۲۰۲۴ آمادگی پاکستان را برای پیوستن به INSTC اعلام کرد. تمایل پاکستان برای پیوستن به INSTC نه تنها فرصت‌های قابل توجهی را برای پاکستان، بلکه برای کشور‌های عضو که درپی اتصال منطقه‌ای، مشارکت‌های استراتژیک و یکپارچگی اقتصادی هستند، ارائه می‌دهد.

پیامد‌های ژئوپلیتیک
بر اساس برآوردها، INSTC احتمالاً تجارت بین کشور‌های عضو را ۳۰ درصد افزایش خواهد داد. این امر می‌تواند منجر به تجارت چند میلیارد دلاری در مورد پاکستان شود. این کریدور همچنین دارای پتانسیل کاهش زمان سفر تا ۴۰ درصد و هزینه‌های آن تا ۳۰ درصد است. در نتیجه، پاکستان احتمالاً سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی (FDI) به ویژه در زیرساخت‌ها و لجستیک را به دلیل ارتباطات افزایش می‌دهد.

اگرچه در دو دهه گذشته پاکستان INSTC را جدی نگرفت، اما تغییرات ژئوپلیتیکی و ژئواکونومیک کنونی در کنار دلایل داخلی، اسلام آباد را بر آن داشت تا این کریدور را جدی‌تر بررسی کند. از زمان شروع بحران اوکراین، اهمیت کریدور شمال-جنوب برای پاکستان به طور قابل توجهی افزایش یافته است. باید توجه داشت که تجارت در مسیر INSTC در ژوئن ۲۰۲۲ آغاز شد.

INSTC با مسیر‌های غربی، شرقی و مرکزی خود که از مسیر‌های جاده‌ای، ریلی و دریایی استفاده می‌کند، یک مسیر تجاری جایگزین را ارائه می‌دهد. این امر می‌تواند وابستگی پاکستان به کانال سوئز و دریای سرخ را برای تجارت با اروپا و در نتیجه هزینه‌های حمل و نقل را کاهش دهد؛ بنابراین اسلام آباد با پیوستن به INSTC می‌تواند مسیر‌های لجستیکی خود را متنوع، روابط تجاری چند قطبی برقرار کند و تاب آوری اقتصادی خود را افزایش دهد.

تجارت پاکستان با کشور‌های آسیای مرکزی به دلیل منافع متقابل پتانسیل قابل توجهی دارد. این کشور‌ها به کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) به عنوان یک پروژه مهم از طریق بندر گوادر پاکستان توجه ویژه دارد.

با وجود چالش‌های مختلف و بی‌ثباتی در افغانستان، پاکستان از فرصت‌های تجاری سود چندانی نبرده و افغانستان به عنوان مانعی برای تجارت آسیای مرکزی عمل می‌کند. پروژه‌هایی مانند کریدور ترانس-افغان که پاکستان و آسیای مرکزی را از طریق افغانستان وصل می‌کند، آینده مبهمی دارد. در این شرایط، مسیر شرقی INSTC (ایران-ترکمنستان-قزاقستان-روسیه) احتمالا بهترین و کوتاه‌ترین مسیر پاکستان برای تجارت با آسیای مرکزی و منابع طبیعی غنی نفت، گاز و مواد معدنی آن است.

علاوه بر این، شرکای استفاده کننده از INSTC در حال افزایش بوده و زمان تحویل کالا به دلیل استفاده فعال‌تر از مسیر ریلی شرقی کاهش یافته است. زیرا، امضای نقشه راه و توافقنامه چهارجانبه بین ایران، روسیه، ترکمنستان و قزاقستان در خصوص تعدیل تعرفه ترانزیت در شاخه شرقی می‌تواند انگیزه مهمی برای پاکستان برای مشارکت فعال‌تر در INSTC باشد.

تکمیل زنجیره کریدور INSTC و پیگیری جدی پروژه‌هایی مانند راه‌آهن چابهار-زاهدان در ایران می‌تواند به نفع پاکستان نیز باشد. این کشور برای تبدیل شدن به بخشی از اقتصادی‌ترین مسیر‌های ترانزیتی تلاش کرده است.

همچنین، مسیر غربی INSTC از روسیه، قفقاز جنوبی و ایران می‌گذرد. راه ارتباطی اصلی در مسیر غربی، تکمیل خط رشت - آستارا است که براساس برآورد‌ها تا سال ۲۰۲۸ به بهره برداری می‌رسد.

تجارت پاکستان با کشور‌های قفقاز جنوبی - آذربایجان، گرجستان و ارمنستان - و اروپای شرقی نسبتاً اندک است. در راستای تقویت این ارتباطات، INSTC بهترین مسیر برای حمل و نقل پاکستان به قفقاز جنوبی به ویژه با باکو است.

محور میانی کریدور شمال-جنوب نیز از طریق بندر‌های سن پترزبورگ – آستاراخان – دریای خزر و جنوب ایران به هند متصل می‌شود. در سال‌های اخیر، پاکستان تلاش‌های بسیاری برای تقویت روابط خود با روسیه انجام داده و تجارت را به حدود ۸۰۰ میلیون دلار افزایش داده است.

ابتکارات کلیدی مانند تجارت با ارز‌های ملی و کاهش وابستگی به دلار نیز توجه بیشتری را به خود جلب کرده است. این کریدور در واقع می‌تواند واردات بیشتر نفت خام روسیه، همکاری انرژی و حمل و نقل LNG را تسهیل کند. 

توافقات اخیر بین پاکستان و ایران با هدف افزایش تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار طی پنج سال آینده، در گرو اتصال بنادر گوادر و چابهار است. تکمیل اتصال ریلی بین این دو بندر می‌تواند INSTC و CPEC را به هم پیوند دهد و یک شبکه تجاری منطقه‌ای جامع‌تر ایجاد کند. اگرچه گوادر و چابهار رقیب یکدیگر هستند، اما همکاری بالقوه می‌تواند آنها را مکمل یکدیگر کند. 

علاوه بر این، INSTC فرصت‌هایی را در زمینه امنیت انرژی، واردات انرژی چندجانبه و همکاری با محوریت ایران و روسیه، سوآپ، و ترانزیت زغال سنگ، نفت و فرآورده‌های نفتی به هند، همچنین گسترش تجارت با چین را به پاکستان ارائه می‌کند.

دولت پاکستان در چشم‌انداز ۲۰۲۵ خود، نوسازی حمل و نقل و اتصال منطقه‌ای را در برنامه خود قرار داده است. در این راستا، INSTC می‌تواند صادرات پاکستان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد و دسترسی بخش‌هایی مانند نساجی، کشاورزی و تولید به بازار‌های پرسودتر را تسهیل می‌کند. علاوه بر این، تجارت بین پاکستان و هند پتانسیل بسیار زیادی دارد و همکاری در چارچوب INSTC می‌تواند روابط سیاسی را بهبود بخشد و وابستگی‌های متقابل را تقویت کند.

چالش‌ها
مشارکت پاکستان در INSTC مستلزم سرمایه‌گذاری اساسی در نوسازی زیرساخت‌ها، اتصال خطوط ریلی بین گوادر و چابهار، هماهنگی موثر و رسیدگی به چالش‌های امنیتی است. برای افزایش بهره‌مندی از INSTC، پاکستان نیاز به ادغام کامل در تراکنش‌های مالی در حوزه لجستیک و سفر‌های منظم ریلی، دریایی و جاده‌ای دارد.

 

تحریم‌های آمریکا علیه ایران و روسیه، همراه با فشار بر پاکستان، می‌تواند چالش‌هایی را برای مشارکت بیشتر در INSTC ایجاد کند. 

 

اقدامات اعتمادساز در روابط پاکستان و هند موفقیت محدودی داشته و رویکرد هند به مشارکت پاکستان، احتمالا حضور پاکستان در INSTC را به چالش می‌کشد. هند احتمالا پاکستان و مشارکت آن در INSTC را به عنوان یک تهدید بالقوه محسوب کند و به دلیل عدم تمایل به همکاری با پاکستان، می‌تواند مانع پیشرفت کریدور شمال-جنوب شود. به عنوان مثال، هند تنها کشوری بود که با مشارکت پاکستان در گفتگوی مجازی اجلاس سران بریکس در سال ۲۰۲۲ مخالفت کرد. علاوه بر این، در سمینار سال ۲۰۲۳ سازمان همکاری شانگهای، هند از حضور پاکستان جلوگیری کرد. از این رو، واقعیت‌های موجود چالش‌هایی را برای ادغام موفقیت‌آمیز پاکستان در INSTC ایجاد می‌کند. 

همچنین، تضمین امنیت مسیر‌های حمل و نقل و پروژه‌های زیربنایی در برابر قاچاق و تروریسم به ویژه در غرب آن ضروری است. نگرانی‌های مربوط به تروریسم قبلا مانع مشارکت پاکستان در این پروژه منطقه‌ای شده بود. از این رو، تقویت روابط دیپلماتیک و اقتصادی با ایران و افغانستان، تقویت ارتباط منطقه‌ای و مدیریت ریسک‌های ژئوپلیتیکی ناشی از بی‌ثباتی سیاسی و درگیری‌های منطقه‌ای، همه اقدامات راهبردی لازمی است که پاکستان برای یکپارچگی و موفقیت کریدور شمال-جنوب باید انجام دهد.

 
چشم‌انداز اقتصادی در پاکستان نشانه‌هایی از بهبود را نشان می‌دهد، اما تهدید‌های کلان اقتصادی و ذخایر ارزی محدود همچنان پابرجاست و نسبت بدهی به تولید ناخالص داخلی بیش از ۷۶ درصد است. علاوه بر این، مناقشات جاری ارمنستان و پاکستان می‌تواند بر مشارکت آتی در INSTC تأثیر منفی بگذارد.

بازیگر کلیدی
به طور خلاصه، پاکستان می‌تواند با مشارکت موفق در کریدور شمال-جنوب خود را به عنوان یک بازیگر کلیدی برای ارتقای ارتباط منطقه‌ای و یکپارچگی اقتصادی معرفی و آن را به عنوان دروازه‌ای بین آسیای جنوبی، خاورمیانه و آسیای مرکزی تبدیل کند. پاکستان به عنوان یک مرکز ارتباطی و ترانزیتی منطقه‌ای، نه تنها منافع ملی خود را پیش خواهد برد، بلکه به تسهیل تبادل فرهنگی، تقویت تجارت و جذب سرمایه‌گذاری و در نتیجه ارتقای ثبات و یکپارچگی منطقه‌ای کمک خواهد کرد.




ارسال نظرات

تامین اجتماعی از بیمه کارگران سر باز زد؟
دومین شهرک مولد شیلاتی راه‌اندازی می‌شود
یارانه دهک‌های چهارم تا نهم واریز شد
مشکلات رفع تعهدات ارزی واردکنندگان با ایجاد تبصره حل شود
نتیجه بیست و یکمین حراج اوراق مالی اسلامی دولتی اعلام شد
انتصاب مدیرعامل‌های شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، نفت مناطق مرکزی و شرکت نفت و گاز
نیازی به خرید حمایتی تخم‌مرغ در بازار نداریم
کاهش معاملات مسکن زمینه‌ساز تشدید در بازار شد
خرید تضمینی گندم ۱۷ درصد افزایش یافت
چرخش بازار سهام به نفع خریدار از میانه هفته کاری که گذشت ثبت شد
حراج سکه مرکز مبادله دوم مهر ماه برگزار می‌شود
توزیع روزانه مرغ تهران به ۱۵۰۰ تن رسید
اسقاط ۱۴۰ هزار خودروی فرسوده در ۶ ماه
قیمت سکه و طلا در بازار آزاد ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
تبادلات مالی قاره آفریقا به ۱۵۰۰ میلیارد دلار رسید
۹۰ میلیارد تومان کالا‌های اموال تملیکی در حراج‌های برخط به فروش رفت
تورم عمده‌فروشی در هند کاهش یافت
پس از لبنیات، رب گوجه‌فرنگی هم گران شد
بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند
فرصت‌های زیادی در حوزه کشاورزی تانزانیا معرفی شده است
سند راهبردی صنعت شیرینی و شکلات ایران رونمایی شد
آیا با ۳ میلیارد تومان می‌توان در تهران خانه خرید؟
به‌روزرسانی سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان اتوبوسی تا ۲ ماه آینده
سرنوشت نامعلوم برنامه افزایش سرمایه بانک‌ها
ترافیک در محور چالوس و هراز سنگین است
قطعا با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفیم
سیگنال مهم گروسی به بازار ارز/ کف قیمتی دلار باز هم شکسته می‌شود؟
بورس در حال احیا شدن است
قالیباف: اجازه نمی‌دهیم هیچ تصمیمی خارج از مدار برنامه هفتم توسعه گرفته شود
بازار کریپتو سبز پوش شد
عارف: راهبرد دولت چهاردهم، کاهش تورم و جلوگیری از افزایش قیمت کالاهای اساسی است
مطالبه ۲۹ همت مالیات از محل کشف فرار مالیاتی
وزارت صمت برای کاهش ارزبری موبایل چه کرد؟
جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر ایران
۵۴ درصد از مسکن‌های روستایی مقاوم سازی شده است
به روزرسانی سامانه پایش تردد ناوگان اتوبوسی تا دو ماه آینده
افزایش محسوس دمای هوا از ابتدای مهر؛ تشدید بارش‌ها در ۱۲ استان
قیمت مسکن طی یک سال اخیر ۱۷ درصد رشد داشته است
قیمت انواع خودرو‌های داخلی امروز پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳
فرصت بخشودگی بدهی‌های مالیاتی به اتمام رسید
«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد
بار ترافیکی در آزادراه تهران-کرج تا پایان سال کاهش می‌یابد
از کند شدن رشد اقتصادی تا ناتوانی مردم در خرید مسکن
همچنان ۲ شرکت سود سهام عدالت را واریز نکردند
افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی و رفع محدودیت‌های شبکه از اولویت‌های گذر از پیک برق ۱۴۰۴
ثبت قراردادهای خرید و فروش مسکن در سامانه خودنویس تکمیل شد
تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد
همتی:تغییر پاسخگویی به مطالبات جامعه است
قیمت تلویزیون‌های محبوب در بازار شهریور ۱۴۰۳
بوی برجام به بازار فردوسی رسید
درخواست بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی
تشدید بارش‌ها تا هفته آینده در نوار غربی کشور
آمار جالب از تعداد خانواده‌هایی که خودروی شخصی دارند
واردات خودروهای کارکرده لغو می شود؟
توسعه سالانه ۲۰ هزارهکتار باغ زیتون در برنامه هفتم
اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!
بازار خودرو مشتری ندارد
بررسی مجدد لوایح مرتبط باFATF در مجمع تشخیص محدودیتی ندارد
آقای وزیر؛ حواستان هست برای چه کسانی حکم می‌زنید؟
الزام صدور صورتحساب الکترونیکی از اول مهرماه
اعلام ۴ بازیگر قدرت در سهام فولادی‌ بورس
تاثیر ناترازی انرژی در تولید خودرو
کاهش حداقلی قیمت خودرو‌های داخلی
بخشودگی جرائم مالیاتی به پرونده‌های هیئت‌های حل اختلاف هم رسید
یک واحد ۶۰ متری نوساز در محله‌های مختلف تهران چند؟
وزیر اقتصاد: دولت برای رفع ناترازی‌ها برنامه دارد
رشد صادرات میلگرد و گندله سنگ‌آهن در کنار اُفت فروش سایر محصولات زنجیره فولاد
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
پشت پرده نفوذ در مرکز ارسال پیام پیجرها
سقوط پول اسرائیل پس از انفجار پیجرها در لبنان
یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز
قیمت جدید محصولات سایپا 28 شهریور
پرداخت ۶ هزار میلیارد تومان سود به حساب سهامداران
ایستگاه تزریق گاز مارون عملیاتی شد
ثبت بیش‌از یک میلیون قرارداد اجاره در سامانه خودنویس
رد پای سیاست مالی ضدتورمی دولت سیزدهم در رشد اقتصادی بهار ۱۴۰۳
کشاورزان استفاده از بذر مرغوب و بوجاری را در دستور کار قرار دهند
اعزام بیش از ۸۱ هزار زائر عمره از ۱۵ فرودگاه
کاهش ۱۴ واحد درصدی سوددهی فولاد امیرکبیر کاشان
صدور بیش از ۵ هزار شناسه یکتا در درگاه ملی مجوز‌های کسب و کار
تزریق ۲۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها به بورس امروز
استفاده از متانول برای تولید بنزین
امکان عرضه برق نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس‌ از طریق بورس فراهم شد
احداث ۵۷ میلیارد مترمکعب مخزن سد برای ذخیره سیلاب ها و روان‌آب‌ها
بلاتکلیفی ۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو
مپنا اوراق اجاره منتشر می‌کند
هشدار نارنجی هواشناسی به ۹ استان +ورود سامانه بارشی جدید از جمعه
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
مردم منتظر کاهش قیمت سکه و طلا نباشند
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
اعلام نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح خودرو های فرسوده+ لینک اسامی برندگان/ نتایج طرح مادران کی اعلام می شود؟
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
اصلی‌ترین منبع انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ چه بود؟
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
احکام جدید بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی صادر می‌شود؟
دامنه نوسان فردا شنبه ۲۴ شهریور چقدر خواهد بود؟
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
مطالبات گندم‌کاران و برنامه مجلس برای آنان
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد/ میزان افزایش قیمت‌ها چقدر خواهد بود؟
وعده‌های اقتصادی مسعود پزشکیان
آزادسازی واردات آیفون ۴ میلیارد دلار هزینه ارزی دارد
تصمیم جدید دولت درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
واریز ۴۰ همت از مانده مطالبات گندمکاران با عاملیت بانک کشاورزی
نتایج قرعه کشی ایران خودرو + اسامی برندگان با کد ملی
نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند
تقویت ارزش پول ملی؛ مسئله‌ای اساسی و بلندمدت
منابع تولید برق ده اقتصاد بزرگ جهان
تاب‌آوری بالای بازار ارز در پیچ‌وتاب شوک‌های سیاسی
آغاز واریز بزرگ برای این بازنشستگان از امروز ۲۰ شهریور+ جزئیات
همتی: گره کور واردات خودرو باز شد
ثبت نام خودرو‌های سایپا از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳+جزئیات و شرایط ثبت نام
تاخیر ۴ روزه در واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
ضرورت دیپلماسی اقتصادی با همسایگان و تشکیل زنجیره ارزش منطقه‌ای در دولت چهاردهم
بهره‌وری تخصیص منابع با ارتقای نظام اعتبارسنجی
جزئیات واریز وجه برای برندگان ایران خودرو+ مهلت و جدول قیمت
اعلام اسامی برندگان قرعه کشی ایران خودرو+ لینک اسامی برندگان
خوداتکایی و ارزش سالانه یک میلیارد یورو، آورده زنجیره تولید بذر در کشور 
همه چیز درباره ارز اربعین
بنزین بانک‌ها روی آتش لاتاری خودرو
۶ ظرفیت همکاری اقتصادی ایران و عراق
مجتمع معدنی و صنعتی مس سونگون ورزقان
اشاعه اقتصاد رفاقتی، توسعه نابرابری اجتماعی
 زنگ خطر بیکاری در آمریکا به صدا درآمد 
نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران‌ خودرو منتظر پاسخ ثبت‌ احوال
رویه اولویت‌دهی به فیش‌های در صف تخصیص ارز خودکار شد
ورود سامانه بارشی جدید به کشور از پایان هفته
افزایش صادرات گاز روسیه به چین و تغییر معادلات در بازار انرژی
واریز مطالبات گندمکاران از مرز ۱۶۰ همت گذشت
اوکراین در یک قدمی ورشکستگی/ اوراق قرضه یورویی بلای جان زلنسکی شد
همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟
رشد تولید گندم همزمان با رشد ۱۷ درصدی خرید تضمینی
تحولات تجاری جهان در آینه موقعیت ژئواکونومیک ایران
ریزش آوار بورس بر سر سرمایه گذاران
برنامه پاک‌نژاد شبیه اوجی است؟
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
بریکس و نظم نوین اقتصاد جهانی
اعلام شرایط فروش بلیت پروازهای اربعین
جزئیات تازه از رسوب خودرو‌ها در گمرک منطقه ویژه بم
شاخص فضای کسب و کار در دولت سیزدهم بدتر شد/ «محدودیت اینترنت» عامل اصلی
خروج سرمایه از چین تا کجا ادامه می‌یابد؟
۹۹ درصد بذر مورد نیاز کشور در داخل کشور تولید می‌شود
خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان
۸ پیش‌شرط‌ برای شروع «جراحی اقتصادی»
۱۳ توصیه رهبر انقلاب به دولت چهاردهم
افت تولید و فروش بنگاه‌ها/ قطعی برق و کمبود نقدینگی متهمان اصلی
عوامل ناترازی بنزین چیست؟
عقب‌نشینی باکو از کریدور زنگزور؟
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
کودتا علیه سازمان جامعه اقتصادی کشور‌های غرب آفریقا
فرصت‌سوزی ۱.۲ میلیارد دلاری
تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور
کوچ تسهیلات مسکن به سمت ساخت و ساز
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان تامین اجتماعی +جدول اولویت ها
کدام لوازم خانگی بیشترین مصرف برق را دارند؟
تغییر جهت شاخص کل بورس در معاملات اخیر/ تحول بورس نیازمند تصمیمات کلان است
ساخت‌و‌ساز در فاز رکودی
تداوم کاهش نرخ اخزا/ اخزا وارد کانال ۲۹ درصد شد
تذکر به دولت درباره اجرای قانون همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات
شیر کیلویی ۱۸ هزار تومان، لبنیات را ۲۵ تا ۳۰ درصد گران می‌کند
انتقال پایتخت اقتصادی، عبور از بن‌بست توسعه
بورس، دوباره جان می‌گیرد؟
اعلام نتایج قرعه‌کشی طرح مادران ایران خودرو امروز ۲۵ شهریور
شرایط فروش فوق‌العاده و اقساطی ۲ خودرو از امروز ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ +جدول قیمت
وضعیت جاده‌های کشور امروز ۱۸ شهریور ۱۴۰۳
ایست مقام پولی به دور باطل افزایش نرخ‌های بهره
عوارض خروج از کشور گران شد
چگونه عوامل متعدد بازار کریپتو را تحت فشار قرار دادند؟
گزارش

بن‌بست تامین مالی نهضت ملی مسکن از بانک‌ها/ دولت روش جدید طراحی کند

برآوردها نشان می‌دهد شعار ساخت ۴ میلیون مسکن دولت سیزدهم با وجود اظهار نظرهای مسؤولان سابق شکست خورده است. به اعتقاد مهرداد بذرپاش بانک‌ها بیشترین ضربه را به نهضت ملی مسکن زدند. سوال اصلی اینجاست که بهانه همکاری نکردن بانک‌ها تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ آیا وقت آن نرسیده که یا تصمیم جدیدی اتخاذ شود؟

گزارش اخیر مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد؛

تب خرید ملک ایرانی‌ها در ترکیه افتاد

میزان خرید ملک توسط ایرانیان در ترکیه طی ۸ ماه سال ۲۰۲۴ به کمترین میزان ۶ سال اخیر رسیده است؛ تغییرات در قوانین مهاجرتی ترکیه، افزایش قیمت املاک و نوسانات اقتصادی در ایران و ترکیه نقش مهمی تداوم روند کاهشی خرید ملک توسط ایرانیان در کشور داشته است.

چرا اجازه تسهیلات ۳ میلیارد دلاری به شرکت ملی داده شد؟

اولین نقض قانون بانک مرکزی در دولت چهاردهم!

تصویب تسهیلات ۳ میلیارد دلاری بانک مرکزی به شرکت ملی نفت، جهت افزایش ظرفیت ۲۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت خام در حالی در شورای اقتصاد به تصویب رسیده که این مصوبه مغایر با بند الف ماده ۶۳ قانون بانک مرکزی است.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

یارانه ۴۷۰ همتی دولت به گاز/ صنعت و نیروگاه بیشترین دریافت‌کنندگان گاز

طبق محاسبات انجام شده، دولت سالانه ۴۷۰ همت برای تامین گاز پایدار به مشترکان پرداخت می‌کند که بخش نیروگاه و صنعت بیشترین مصرف‌کننده آن هستند.

یادداشت و تحلیل

رضا احسانی، پژوهشگر اقتصادی

تبارشناسی منازعات دوگانه «لیبرال-کمونیست»

این یکی، آن دیگری را «کمونیست» خطاب می‌کند و دیگری این یکی را «نئولیبرال»! اما واقعیت این است که هر دو با هم کم‌وبیش همسو هستند و هوشمندی سیاست‌گذار می‌تواند نقاط درست و غلط هر یک را سرند کند.

مهدی حاجی‌وند، کارشناس بازار سرمایه

رشد ناپایدار بورس در میان مشکلات نقدینگی

رشد ناپایدار امروز شاخص بورس و نماگر‌های اصلی بازار پس از چند روز روند منفی، در حالی اتفاق افتاده است که مشکلات اصلی بازار سرمایه ریشه در کمبود نقدینگی دارد.

احسان قمری، کارشناس اقتصادی

پاشنه‌آشیل بازار توافقی ارز چیست؟

بازار توافقی ارز در راستای تاکید هر چه بیشتر بانک مرکزی بر سیاست‌های تثبیتی در مرکز مبادله ارز و طلای ایران تشکیل و صادرکنندگان خرد، ضمن خروج از سامانه نیما، قادر خواهند بود تا ارز خود را در این بازار، عرضه نمایند.

صابر آذر، کارشناس ارشد بازار سرمایه

وام عشقی و گمشده مسؤولیت اجتماعی

وام عشقی مجید عشقی، پرده‌ای بر افتاده از یک نمایش طنز بود که از قضا هزینه مالی و معنوی گزافی در منافع عمومی جامعه و به طور خاص، سهامداران و ذی‌نفعان بازار سرمایه داشت.

گفت وگو

کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد:

بورس در حال احیا شدن است

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر متغیر‌های بنیادی بازار تغییر نکند و ریسک سنگینی نیز بر بازار تحمیل نشود انتظار می‌رود بورس در ۶ ماه دوم سال حداقل در جایگاه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد قرار گیرد و قله‌های جدیدی را قبل از سال ۱۴۰۴ به ثبت برساند.

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»:

«مکانیزاسیون» نقش قابل توجهی در تامین امنیت غذایی دارد

رئیس موسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی بیان کرد: دیدگاه ما برای اراضی کوچک‌مقیاس از جنس «کشاورزی معیشتی» است که در صورت ورود ادوات مکانیزه به آن، کشاورزان این بخش می‌توانند نقش قابل توجهی در امنیت غذایی کشور ایفا کنند.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

نهادهای اقتصادی مشمول تعطیلی پنجشنبه نمی‌شوند

سخنگوی کمیسیون اجتماعی گفت: با توجه به ایراد شورای نگهبان به تعطیلی شنبه، تصمیم کمیسیون تعطیلی پنجشنبه شده است.

رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

انس جهانی ۵ دلار افزایش یافت

رئیس اتحادیه طلا و جواهر عنوان کرد: در اولین روز باز شدن بازار جهانی، شاهد افزایش ۵ دلاری انس طلا بودیم.