۰۸:۲۸ ۱۴۰۴/۰۲/۳۱

ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان به ۴میلیون تن افزایش می‌یابد

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران از برنامه‌ریزی برای افزایش ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان به سالیانه چهار میلیون تن خبر داد.
ترانزیت ریلی ایران و ترکمنستان به ۴میلیون تن افزایش می‌یابد
کد خبر:۲۳۶۳۵

به گزارش اقتصاد معاصر؛ جبارعلی ذاکری با اشاره به برگزاری هجدهمین اجلاس کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران و ترکمنستان افزود: ترانزیت بار بین ایران و ترکمنستان در حال حاضر در بهترین وضعیت خود قرار دارد.

وی گفت: سال گذشته بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن بار ترانزیتی بین دو کشور جابه‌جا شد و در نظر داریم افق همکاری‌های بین دو طرف را به سالیانه چهار میلیون تن افزایش دهیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پیش‌بینی می‌کنیم با حل مشکلات مرزی دو کشور در سرخس، لطف آباد و اینچه‌برون، مراودات ریلی طرفین افزایش خواهد یافت.

وی اظهار داشت: در کمیسیون مشترک اخیر که به میزبانی تهران در حال برگزاری است، در خصوص رفع موانع و مشکلات موجود از قبیل تردد واگن‌های ایرانی در راه آهن ترکمنستان و فعال کردن پایانه مرزی لطف‌آباد بحث و تبادل نظر شده است.

ذاکری خاطرنشان کرد: در پایانه مرزی لطف‌آباد تخفیف ویژه‌ای برای حمل بار ترانزیت بار به تجار، صاحبان بار و فورواردرها ارائه می‌شود و پیش بینی می‌کنیم بین ۱۷۰ تا ۲۰۰ هزار تن بار از پایانه مرزی لطف آباد به حمل و نقل ریلی اضافه شود که برای نخستین بار اتفاق می‌افتد و حجم قابل توجهی از حمل بار از این پایانه انجام خواهد شد.

فورواردر (Forwarder) در حمل و نقل به یک شخص و فعالیت ویژه اشاره دارد که فرآیند چگونگی حمل و نقل کالا از مبدا به مقصد نهایی را طراحی و برنامه‌ریزی می‌کند. 

وی یادآور شد: در این مرز حدود یک‌هزار و ۸۰۰ متر خط آهن داریم و پس از آن جابه‌جایی‌ها باید به صورت حمل و نقل ترکیبی و جاده‌ای انجام شود.

مدیرعامل راه‌آهن گفت: حل مسائل گمرکی دوجانبه، افزایش ظرفیت در پایانه سرخس در ایران و سرخس در ترکمنستان، توسعه پایانه اینچه برون و توسعه تعویض بوژی در سرخس (که ما ۴۰۰ واگن در روز را به طور مشترک پیش‌بینی کرده بودیم و می‌خواهیم آن را به روزانه ۶۰۰ واگن افزایش دهیم تا بتوانیم واگن با تعویض بوژی را در دو کشور سیر بدهیم)، در برنامه‌ مذاکرات دو طرف قرار دارد.

زائران از مرو با قطار به مشهد می‌آیند

جباری با بیان اینکه موضوع حمل مسافر از طریق ریلی بین دو کشور مطرح شده است، گفت: با توجه به استقبال زائران اهل مرو ترکمنستان از حضور در مشهد، پیشنهاد حمل مسافری ریلی از مرو به مشهد را داریم که یکی از برنامه‌های توسعه حمل و نقل بین دو کشور خواهد بود.

توسعه ترانزیت شرق به غرب

وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس شش‌جانبه ایران، ترکمنستان، ازبکستان، چین، ترکیه و قزاقستان در تهران در هفته گذشته، یادآور شد: یکی از مباحث مطرح شده در این اجلاس، توسعه ترانزیت شرق به غرب با استفاده حداکثری از ظرفیت سرخس و افزایش روزانه تعداد واگن‌ها از ۴۰۰ به ۶۰۰ واگن بود که امیدواریم با فعال شدن راه آهن ترکمنستان و استقبال آنها از این طرح، عملیات ما موفقیت آمیز باشد.

مدیرعامل راه آهن بیان داشت: در ترانزیت ایران و چین، موضوع یک‌طرفه بودن بار به عنوان یک معضل جدی مطرح است که افزایش هزینه‌ها را به همراه دارد؛ به عبارتی کانتینرهایی که از چین به ایران بار حمل می‌کنند وقتی خالی برمی‌گردند به معنای افزایش هزینه‌های حمل بار ریلی است.

وی گفت: البته در این زمینه فورواردرهایی در ایران و چین فعال هستند تا بتوانند بخشی از بار که از طریق دریا به چین جابه‌جا می‌شود را جذب کنیم و کار را دو سربار کنیم؛ به این ترتیب هم میزان مراودات ما با چین افزایش یافته و هم هزینه‌های حمل و نقل ریلی کاهش می‌یابد./ ایرنا

ارسال نظرات