۰۶/آذر/۱۴۰۴ | ۰۶:۳۳
مرگ بوفون دروازه بان ایتالیا صحت دارد؟ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ بیانیه سازمان هواپیمایی کشوری درباره خبر احداث فرودگاه در شهرستان دزپارت قیمت و شرایط فروش کیا اسپورتیج ۲۰۲۵ هرمس خودرو + مشخصات ترکیب احتمالی و ساعت بازی استقلال مقابل الوصل امارات بانک مرکزی: حد مجاز نسبت خالص دارایی‌های ثابت بانکی، حداکثر ۳۰ درصد است بازار مسکن تل‌آویو در آستانه فروپاشی قیمت جدید محصولات پارس خودرو اعلام شد قیمت روز گوشی ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴ + شرایط و سایت ثبت‌نام پنج راهکار برای خروج از بن‌بست اقتصادی ایران و پاکستان اعلام محدودیت‌های ترافیکی از ۵ تا ۸ آذرماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ + جدول تصمیم جدید دامپزشکی:دام‌های سبک نیز در مقابل تب برفکی واکسینه می‌شوند هشدار افزایش آورده متقاضیان نهضت ملی مسکن تهرانی به ۷۰۰ میلیون تومان قیمت دلار و ارز امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۵ + نحوه محاسبه حقوق کارمندان و مبلغ افزایش ۴.۷ درصدی ناوگان هوایی فعال طی ۷ ماه امسال زمان واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیکی+جزئیات و مشمولان و مبلغ حمایت تشریح سازوکار وصول مالیات ۸ درصدی علی الحساب از اول دی ماه وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ بیمه مرکزی: برای اجرای دقیق قانون «بیمه شخص ثالث» آمادگی کامل داریم محل ازدواج رونالدو و جورجینا؛ مکان ۵۱۱ ساله در پرتغال!+ عکس ماجرای بیمه تکمیلی بازنشستگان به کجا رسید؟ جزئیات ۶ بخشنامه مالیاتی با عمر کمتر از ۱۱ روز قیمت جهانی نفت امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ خروجی‌های پرسپولیس مشخص شدند؟ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۵ آذر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ آذر ۱۴۰۴ ثبت‌ نام فروش فوق‌العاده سایپا امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ + شرایط ثبت‌ نام و لینک سایت سایپا سکوت وزارت صنعت و سردرگمی خریداران خودروهای وارداتی جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۴ آذر ۱۴۰۴ امیدواری به خاموشی کامل آتش‌سوزی الیت معامله ۲۹۱ کیلوگرم شمش نقره در بورس کالا گزارش فروش ۹ دارایی دولتی به ارزش ۳۱ همت توسط سازمان خصوصی سازی آغاز پرداخت خسارت خودرو‌های آسیب‌دیده در جنگ ۱۲ روزه آتش هیرکانی به طول کامل مهار شد + جزئیات طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ + جدول پیام مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی کرمانشاه به مناسبت فرا رسیدن هفته پدافند غیرعامل پدیده نوظهور پتروشیمی ایران؛ مدل ترکیبی ظهیر، «کرماشا» را از حصار تحریم‌ها به سه‌برابر سود رساند رکورد تاریخی سودآوری در «صنایع پتروشیمی کرمانشاه» شکست ایران‌خودرو در شش‌ماهه نخست امسال به سوددهی رسید چرا عدالت در صنعت خودرو اجرا نمی‌شود؟ محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است دلیل افزایش قیمت محصولات ایران خودرو اعلام شد قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول تعویض رایگان قطعه بخاری خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا خودروی داخلی باید به کالایی مصرف تبدیل شود انتقاد خودروسازان از "سختگیری استاندارد برای خودروهای تولید داخل" محبی‌نژاد: تزریق ۲۰ همت تسهیلات برای نجات قطعه‌سازان ضروری است زنجیره توزیع در صنعت خودرو شفاف نیست؛ سهم بالای مونتاژکاران در ارزبری هزینه‌های تاخیر ۱۷ ساله در خصوصی سازی ایران خودرو موافقت مجلس با تحقیق و تفحص از سامانه‌های فیلترشکن واردات کالاهای اساسی بدون انتقال ارز جلسات کمیته مزد ۱۴۰۵ در آذرماه آغاز می‌شود نحوه فعالیت بانک ها در استان تهران در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ثبت‌نام خودرو‌های وارداتی امروز ۴ آذر ۱۴۰۴+شرایط، قیمت‌ها و سایت ثبت نام ۵۳ درصد سهام آلومینای ایران واگذار می‌شود سازمان مالیاتی اخذ مالیات از تراکنش کارتخوان‌ها را رد کرد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۴ آذر ۱۴۰۴ آغاز اجرای کسرِ آنی مالیات از کارت‌خوان از اول دی‌ماه+ جزییات قیمت جهانی نفت امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۴ آذر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی/ ورود سامانه بارشی جدید پرداخت آنی مالیات ارزش افزوده از طریق کارتخوان‌ها ایران کم‌بارش‌ترین پاییز ۵۸ سال اخیر را سپری می‌کند زمین برای ساخت مسکن هست اما اراده اجرا در وزارت راه دیده نمی‌شود بی‌نظم‌ترین شرکت هواپیمایی کدام است؟ سهمیه بنزین به کارت ملی منتقل شود یا کارت بانکی؟ آغاز واردات شکر از هفته آینده متقاضیان مسکن ملی بخوانند جزییات حذف ۴ صفر از پول ملی اعلام شد توانیر: ۷۰۰ هزار ماینر غیرمجاز در شبکه برق کشور فعال‌ است سخنگوی صنف جایگاه‌داران: تبخیر بنزین دو برابر استاندارد است رشد ۲.۸ درصدی تجارت خارجی غیرنفتی نسبت به سال گذشته لزوم پرهیز از درج اعداد غیرواقعی و غیرقابل تحقق در لایحه بودجه ۱۴۰۵ جنگ قیمتی برای خودروهای برقی در راه است احیای بورس از مسیر تعامل جهانی قیمت جهانی نفت امروز 1404/9/3 بحران بازار مسکن زیر سایه بانک‌ها قیمت برنج رسما اعلام شد صیدی: اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه بازگشته است بنزین سوپر کشف قیمت شد سازوکار جدید افزایش قیمت بلیط هواپیما موجودی سدها به یک‌سوم ظرفیت رسید قیمت جدید محصولات زامیاد منتشر شد+جدول آغاز واردات شکر از هفته آینده وضعیت بورس امروز ۲ آذر ۱۴۰۴ آغاز مازوت‌سوزی در نیروگاه‌ها شیوع بیماری تب برفکی عامل اصلی التهاب بازار لبنیات پرداخت ۵۰ همت وام ودیعه مسکن به ۲۶۳ هزار مستأجر بنزین سوپر تحویل جایگاه‌داران می‌شود مهر تایید دیوان عدالت اداری بر دستورالعمل ساخت‌وساز در املاک باغ‌های تهران سقف انتشار اوراق بهادار ارزی، ۱۰ میلیارد دلار تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ آذر ۱۴۰۴ ممنوعیت صادرات میلگرد به عراق تعرفه حق تمبر اوراق دولتی برای سال ۱۴۰۴ مشخص شد+ جدول آیین نامه مرتبط با پرداخت یارانه ها ابلاغ شد قیمت جدید سیمان اعلام شد+ جدول لیست قیمت جدید آپارتمان در شهر تهران ۲ آذر ۱۴۰۴ خبر مهم وزیر نفت برای دارندگان کارت سوخت جزییات لایحه افزایش حقوق بازنشستگان منتشر شد ۴۰ درصد ارزش معاملات خرد در اختیار ۴ صنعت روزی که بازار سرمایه صاحب قانون شد کاهش ۳۸ درصدی ورودی آب به سد‌ها در دوماهه نخست پاییز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲ آذر ۱۴۰۴ مجوز واردات بدون انتقال ارز کالا‌های اساسی صادر شد چهار هدف اصلی دولت از لایحه افزایش حقوق بازنشستگان یک عرضه اولیه دیگر در فرابورس کشف قیمت شد پزشکیان قانون حذف چهار صفر از پول ملی را ابلاغ کرد کاهش کسری بودجه اولویت نخست دولت است پزشکیان‌: فرصت‌های جدید برای سرمایه‌گذاران در حال شکل گیری است سخنگوی دولت: عرضه بنزین سوپر وارداتی از فردا آغاز می شود ثبت نام سایپا ویژه آذر ۱۴۰۴+شرایط و لینک ثبت نام استیضاح وزیر راه در ۱۶ محور تقدیم هیات رئیسه مجلس شد نرخ سود بین‌بانکی درجا زد! «سرپرست معاونت رفاه و امور اقتصادی» منصوب شد مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی؛ پرداخت حقوق با وام مرابحه ممنوع شد قیمت روز گوشی ۱ آذر ۱۴۰۴ افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۵ مشخص شد | آیا حقوق کارمندان نزدیک به ۵۰ درصد افزایش می‌یابد؟ جزئیات تازه از اجرای بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد در سال ۱۴۰۵ هشدار مرکز اطلاعات مالی به مؤسسات مالی و اعتباری فاقد مجوز افزایش حقوق سال ۱۴۰۵ کارمندان و بازنشستگان چقدر است؟ بنزین سوپر وارداتی از یک هفته تا یک ماه آینده در جایگاه‌ها عرضه می شود دریافت مالیات ارزش افزوده با نرخ 8 درصد از رستوران های زنجیره ای همایش سالانه بازار سرمایه با حضور رئیس جمهور آغاز شد رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش به کمیسیون بودجه می‌رود پایان زیست نفتی و فرصت بازآفرینی نقش ایران در نظم جدید جهانی/ نظام تصمیم گیری باید از بی‌تصمیمی خارج شود آغاز افتتاحیه دوازدهمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی/ زمان بازآفرینی قدرت ایران فرا رسیده است وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع مجلس می‌رود آمریکا در حال تخریب نظم خودساخته/ ایران برای نقش آفرینی نیازمند تغییر مسیر است وزیر نیرو به کمیسیون کشاورزی مجلس می‌رود تحریم با مذاکره رفع شدنی نیست/ «بازآفرینی قدرت» تنها راه پیش‌روی ایران در نظم نوین جهانی سقف ذخیره بنزین در کارت سوخت در سال ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱ آذر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۱ آذر ۱۴۰۴ رشد ۵۰ درصدی صادرات با راه‌اندازی تالار دوم ارزی قالیباف: احکام برنامه هفتم کاملا قابلیت اجرا دارد تشکیل کمیته ویژه برای ساماندهی نیرو‌های شرکتی/ ۴ هدف لایحه افزایش حقوق قیمت جدید پراید وانت در بازار صادرات ۳۲ میلیارد دلاری در ۷ ماه؛ تراز تجاری همچنان منفی بانک‌های دولتی ۵۴۵ هزار میلیارد ریال دارایی مازاد فروختند تأمین سوخت زمستانی فولاد و صنایع معدنی در دستور کار مدنی‌زاده: ستادهای توسعه منطقه‌ای وارد فاز عملیاتی شد افزایش میل کارمندان به بازنشستگی با لایحه جدید دولت ۶۰ لیتر سهمیه بنزین امشب شارژ می‌شود حذف ۴۳۸ هزار نفر از فهرست یارانه نقدی در آبان افزایش قیمت حامل‌های انرژی راه‌ حل ناترازی نیست خودرو‌های برقی ۵۰ تا ۷۰ درصد آلایندگی کمتری دارند خضریان: بانک آینده ۳۵۰ همت به بانک مرکزی بدهکار بود محور صعودی قیمت لبنیات و سقوط بازار تقاضا + جدول قیمت کالاهای اساسی قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ + جدول وزیر کار: مسکن کارگری دغدغه رفاهی کارگران را کاهش می‌دهد صندوق‌های رمزارز در آستانه ورود به بورس تهران تدابیر گمرک برای کاهش توقف کالا در مبادی ورودی شرایط جدید بازنشستگی اعلام شد+ جزییات ثبت نام بهمن موتور با تحویل فوری امروز ۲۸ آبان ۱۴۰۴+ قیمت قطعی+ شرایط و لینک ثبت نام قیمت روز گوشی ۲۸ آبان ۱۴۰۴ متقاضیان وام ازدواج بخوانند/ رقم پرداختی تسهیلات تغییر کرد معرفی شماره تماس ۳ مرجع پاسخگویی حوزه یارانه‌ها گمرک: صمت مسئول محاسبه سقف مجاز صادرات است ردیف تعرفه خودروهای وارداتی از مجوز بهینه سازی مصارف ارزی استثنا شود واریز فوق‌العاده خاص به کارمندان تعیین تکلیف شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ قیمت بنزین سوپر در بورس مشخص شد برندگان مرحله ششم پیش‌فروش مشخص شدند زمان عرضه اولیه داترا + مبلغ نقدینگی افزایش ۳۰ درصدی قیمت محصولات لبنی توقیف ۱۵۰۶ پرونده اوراق بهادار در یک ماه قیمت انواع تلویزیون امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۲۰:۰۴ ۱۴۰۴/۰۳/۰۴
اقتصاد معاصر گزارش می‌دهد

مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری/ فعالیت کامیون‌ها در جاده‌ها ادامه دارد

بررسی تصاویر لحظه‌ای دوربین‌های جاده‌ای سامانه ۱۴۱ نشان می‌دهد که ناوگان خودروهای سنگین همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهد و تنها مطالبات صنفی شامل « قیمت قطعات یدکی و لاستیک، اصلاح سیاست بومی‌سازی بار، بهبود نرخ کرایه، کاهش هزینه‌های بیمه‌ای ، مقابله با دلالی و مافیای بار و رفع مشکلات تخصیص سوخت» رانندگان نیازمند پاسخگویی مسئولان است.
مطالبات رانندگان کامیون در حال پیگیری/ فعالیت کامیون‌ها در جاده‌ها ادامه دارد
کد خبر:۲۴۰۳۶

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر، در روزهای اخیر، شاهد انتشار گسترده مطالبی در فضای مجازی عموما توسط رسانه‌هی معاند درباره اعتصاب برخی از رانندگان کامیون بوده‌ایم. در این مطالب، ادعا شده که بخشی از رانندگان به نشانه اعتراض به وضعیت معیشتی و مشکلات صنفی، از فعالیت خود دست کشیده‌اند. همچنین، بیانیه‌ای منتسب به اتحادیه کامیون‌داران در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شده که در آن خواسته‌هایی نظیر افزایش سهمیه سوخت، کاهش قیمت قطعات یدکی و لاستیک، و لغو سیاست بومی‌سازی بار مطرح شده است.

این بیانیه در کنار برخی فراخوان‌ها که مردم را به حمایت از این حرکت دعوت می‌کرد، با واکنش‌هایی از سوی اعضای صنفی رانندگان سنگین مواجه شده است. رانندگان خودروهای سنگین ضمن ابراز تردید نسبت به اصالت بیانیه‌ها، اعلام کرده‌اند که چنین فراخوان‌هایی از سوی تشکل‌های معتبر صنفی صادر نشده و ممکن است با اهداف خاصی در فضای مجازی منتشر شده باشند. در همین راستا، ضرورت دارد با دقت بیشتری به واقعیات موجود در سطح جاده‌ها و پایانه‌های حمل‌ونقل توجه شود.

بررسی تصاویر لحظه‌ای دوربین‌های جاده‌ای که به‌صورت آنلاین از طریق سامانه رسمی ۱۴۱ منتشر می‌شود، نشان می‌دهد که برخلاف برخی ادعاها، ناوگان خودروهای سنگین همچنان در حال فعالیت هستند و بخش قابل توجهی از چرخه حمل‌ونقل کشور بدون اختلال در حال انجام وظیفه است. 
 
این تصاویر بیانگر تردد مداوم کامیون‌ها در مسیرهای اصلی و بین‌استانی است. البته نباید از این نکته غافل شد که برخی از دغدغه‌ها و مطالبات مطرح‌شده از سوی رانندگان نیازمند بررسی و پاسخ‌گویی دقیق و مسئولانه از سوی دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط است.

از سوی دیگر، تصاویر و ویدئوهایی نیز در فضای مجازی منتشر شده که در آن‌ها مشاهده می‌شود برخی افراد ناشناس اقدام به حمله به کامیون‌های عبوری کرده‌اند یا سعی در ایجاد ناامنی برای رانندگانی داشته‌اند که از اعتصاب پیروی نکرده‌اند. بنابراین لازم است نیروهای امنیتی و انتظامی به‌سرعت وارد عمل شده و امنیت جاده‌ای را در سراسر کشور به‌طور کامل تأمین کنند. 

در مجموع، اگرچه ممکن است بخشی از مطالبات رانندگان جنبه‌ صنفی و قابل پیگیری داشته باشد، اما همزمان باید مراقب موج‌سواری برخی افراد سودجو و جریانات ناآگاه یا معاند بود که با انتشار محتوای نادرست و تحریک‌آمیز تلاش دارند چهره‌ای نادرست از وضعیت حمل‌ونقل کشور ترسیم کنند.

 شواهد میدانی و اطلاعات رسمی با بسیاری از این فضاسازی‌ها در تضاد است و حکایت از تداوم فعالیت بخش زیادی از ناوگان حمل‌ونقل دارد.

در ادامه، برخی از شبهات مطرح‌شده در فضای مجازی پیرامون موضوع اعتصابات رانندگان مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد گرفت.

1-  سهمیه سوخت و سه‌نرخی شدن گازوئیل

ادعای کاهش سهمیه سوخت کامیون‌داران از ۲۰۰۰ لیتر به ۱۰۰ لیتر در ماه، به‌طور رسمی تکذیب شده است. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که میزان سهمیه هیچ تغییری نکرده و تنها در موارد معدودی که راننده‌ای عملکرد خود را در سامانه ثبت نکرده باشد یا تخلفی صورت گرفته باشد، سهمیه موقتاً کاهش یافته است.

از طرف دیگر، موضوع سه‌نرخی شدن گازوئیل نیزاز سوی وزارت نفت و دیگر نهادهای مرتبط به‌صراحت رد شده است. همچنان دو نرخ برای گازوئیل وجود دارد: نرخ یارانه‌ای برای سهمیه مشخص‌شده، و نرخ آزاد برای مصرف مازاد، بدون اینکه نرخ سومی تعریف شده باشد. هدف این سیاست، جلوگیری از قاچاق سوخت و مدیریت بهینه مصرف است.

2-   کرایه‌های پایین

رانندگان معترض معتقدند که نرخ کرایه متناسب با هزینه‌های افزایش‌یافته حمل‌ونقل نیست. با این حال، تعیین نرخ کرایه از طریق سامانه تن‌کیلومتر انجام می‌شود که مکانیزمی قانونی برای محاسبه کرایه بر اساس نوع کالا، مسیر، و مسافت است. این سامانه هر ساله بازنگری می‌شود تا متناسب با تغییرات هزینه‌ای و تورم به‌روز شود.

در سال ۱۴۰۴ نیز این نرخ‌ها توسط سازمان راهداری بازنگری و ابلاغ شده‌اند. اگر راننده‌ای کرایه‌ای پایین‌تر از نرخ مصوب دریافت کند، می‌تواند با مستندات به سامانه 141 یا اداره کل راهداری استان خود مراجعه و شکایت ثبت کند. در صورت اثبات تخلف، شرکت باربری متخلف ملزم به پرداخت مابه‌التفاوت خواهد شد.

3-  افزایش هزینه‌های بیمه

برخی رانندگان از افزایش دو برابری حق بیمه تأمین اجتماعی خبر داده‌اند، اما این ادعا دقیق نیست. بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، دولت همچون گذشته ۵۰ درصد از ۲۷ درصد حق بیمه رانندگان را پرداخت می‌کند و این روند تغییری نکرده است. 

درواقع مطابق با اعلام مسئولین سازمان تامین اجتماعی، بر اساس قانون برنامه هفتم توسعه، محدود شدن حمایت دولت تا سقف حداقل دستمزد مصوب سالانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. در سال‌های گذشته این حمایت شامل تمام سطوح دستمزدی رانندگان می‌شد، اما از سال ۱۴۰۴ فقط تا سقف حداقل دستمزد ادامه دارد.

به بیانی پیش از این دولت نیمی از حق بیمه همه گروه‌های دستمزدی را پرداخت می‌کرد، اما اکنون فقط تا سقف حداقل دستمزد این حمایت اعمال می‌شود.

 آنچه مشخص است، عده‌ای با افزودن هزینه‌های فرضی و ارتباط دادن آن‌ها به رشد ۴۵ درصدی حقوق در سال ۱۴۰۴، تلاش دارند میان رانندگان کامیون نارضایتی ایجاد کنند. این در حالی است که افزایش چشمگیر یا چندبرابر شدن حق بیمه صحت ندارد.

4-   گرانی قطعات و لوازم یدکی

نوسانات ارزی، تحریم‌ها و موانع وارداتی از جمله دلایل افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک در سال‌های اخیر بوده‌اند. با توجه به سهم بالای این اقلام در هزینه‌های نگهداری کامیون، رانندگان نسبت به این موضوع اعتراض دارند که منطقی نیز هست.

دولت اعلام کرده که بخشی از این فشار را از طریق اختصاص ارز ترجیحی برای واردات لاستیک و برخی قطعات خاص جبران کرده است. همچنین با حمایت از تولیدکنندگان داخلی قطعات خودرو، تلاش دارد قیمت‌ها را تثبیت کرده و نیاز بازار را تأمین کند. برنامه‌هایی نیز برای توزیع دولتی لاستیک با نرخ مصوب در حال اجراست.

5-   سیاست بومی‌سازی بار

سیاست بومی‌سازی بار با هدف کاهش ترددهای غیرضروری و اختصاص بهینه بار به رانندگان ساکن همان منطقه اجرایی شد. در تئوری، این اقدام می‌تواند باعث صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش استهلاک جاده‌ها شود.
اما در عمل، برخی رانندگان از دیگر استان‌ها اعلام کرده‌اند که از چرخه بارگیری حذف شده‌اند، حتی در شرایطی که ناوگان بومی منطقه پاسخگوی حجم بار نبوده است. وزارت راه و شهرسازی ضمن قبول ایرادات اجرایی، اعلام کرده که این سیاست در حال بازبینی و اصلاح منطقه‌ای است تا حقوق همه رانندگان رعایت شود.

6-   مافیای بار و دلالان

رانندگان نسبت به حضور گسترده دلالان و مافیای بار اعتراض دارند. این افراد بدون داشتن مجوز رسمی، بین راننده و شرکت باربری قرار می‌گیرند و با گرفتن مبالغی غیررسمی، عملاً هزینه حمل‌ونقل را افزایش و سهم راننده را کاهش می‌دهند.

برای مقابله با این پدیده، سامانه‌های هوشمند بارنامه و سیستم‌های حمل‌ونقل الکترونیکی در برخی پایانه‌ها راه‌اندازی شده‌اند. این سامانه‌ها باعث شفافیت در اختصاص بار و حذف واسطه‌های غیرمجاز می‌شوند. توسعه این زیرساخت‌ها در دستور کار سازمان راهداری قرار دارد و باید به سرعت این خواسته به حق رانندگان مرتفع شود.

7-   اخاذی در جاده‌ها

برخی گزارش‌ها از رفتارهای خارج از قانون توسط برخی مأموران در جاده‌ها خبر داده‌اند؛ از جمله اخذ وجه نقد یا اعمال جرایم غیرمستند. این موضوع نگرانی‌های به‌جایی برای رانندگان ایجاد کرده است.
پلیس راه اعلام کرده که چنین رفتارهایی تخلف محسوب شده و با مأموران متخلف برخورد خواهد شد. سامانه‌های گزارش مردمی همچون ۱۹۷ در اختیار رانندگان قرار دارد تا بتوانند شکایات مستند خود را ثبت کنند. رسیدگی به این گزارش‌ها با اولویت بالا انجام می‌گیرد. از سوی دیگر در صورتی که تمامی ماموران جاده‌‌ای به دوربین البسه مجهز شوند، امکان تخلف به حداقل خواهد رسید.

8-  نبود نظارت بر شرکت‌های باربری

یکی از گلایه‌های رانندگان، نبود نظارت کافی بر شرکت‌های باربری است که در مواردی منجر به کسر از کرایه، تاخیر در پرداخت، یا عدم رعایت حقوق رانندگان شده است. نبود شفافیت در قراردادها و بارنامه‌ها نیز به این مشکل دامن زده است.

سازمان راهداری اعلام کرده که با استفاده از سامانه‌های دیجیتال در حال رصد عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل است. گزارش‌های مردمی و تخلفات ثبت‌شده بررسی می‌شوند و در موارد تکرار، مجوز فعالیت شرکت متخلف لغو خواهد شد. همچنین نهادهای صنفی هم در این حوزه تقویت خواهند شد، درواقع این موضوع نیز خواسته به حق رانندگان است.

متاسفانه انجام چنین اصلاحاتی در تمامی بخش‌های کشور، با بروکراسی اداری و مشکلات فراوان مواجه است، حتی اگر مصوبه قانونی نیز وجود داشته باشد، به دلیل عدم نظارت صحیح مجلس، چنین فرآیندهایی مشمول زمان طولانی خواهند شد، بی تردید ورود مجلس و قوه قضائیه به این موضوع و سامانه‌ای شدن، هر گونه نگرانی را از بین خواهد برد.

9-   قوانین تبعیض‌آمیز

برخی رانندگان بر این باورند که قوانین مربوط به حمل‌ونقل، مالیات، بیمه یا بارگیری به نفع شرکت‌ها و به ضرر رانندگان تدوین شده‌اند. این نگرش موجب بی‌اعتمادی در بدنه فعالان این حوزه شده است.

دولت اعلام کرده که تمام قوانین حوزه حمل‌ونقل می‌تواند در صورت وجود اشکال از مسیر قانونی اصلاح شود. رانندگان می‌توانند از طریق انجمن‌های صنفی یا نمایندگان مجلس خواستار بازنگری در آیین‌نامه‌ها و قوانین ناعادلانه شوند. بخشی از این پیشنهادات در قالب لایحه‌ای در حال بررسی در مجلس است، البته خود مجلس و دولت باید در جلسات دوره‌ای به اصناف موارد مشابه را شناسایی و در جهت حل آن گام بردارد.

10-   تأخیر در تخصیص سوخت

در برخی موارد، رانندگان از تأخیر در تخصیص سهمیه سوخت خود گلایه دارند، به‌ویژه پس از بارگیری یا سفر جدید. شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام کرده که به‌روزرسانی و بهینه‌سازی سامانه‌های سوخت‌رسانی در حال انجام است. همچنین راه‌اندازی سیستم‌های هشدار سریع و پشتیبانی فنی برای رفع فوری مشکلات رانندگان در اولویت قرار دارد. توصیه شده که رانندگان، عملکرد خود را به‌طور منظم و بدون تأخیر در سامانه ثبت کنند تا از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری شود.

از سوی دیگر فرایند تخصیص سوخت برای خودروها دارای کارکرد بالا نیز باید اصلاح شود، چرا که میزان مصرف سوخت، با هر سال عمر خودرو افزایش پیدا می‌کند.

علاوه بر این، روشن است که بدون همراهی، هم‌افزایی و تعامل سازنده میان رانندگان و مسئولان، امکان پیشبرد راهکارهای اجرایی و تحقق مطالبات واقعی وجود نخواهد داشت. رانندگان باید مطالبات خود را از طریق مجاری رسمی و تشکل‌های قانونی دنبال کنند تا ضمن پرهیز از سوءاستفاده جریان‌های افراطی یا خارج‌نشین، بتوانند نتیجه ملموس‌تری از خواسته‌های صنفی خود بگیرند. اعتماد متقابل، شفاف‌سازی اطلاعات، پاسخ‌گویی نهادها، و پیگیری مستمر از سوی انجمن‌های صنفی می‌تواند زمینه‌ساز حل ریشه‌ای بسیاری از مشکلات موجود شود.

از یاد نباید برد که بخش حمل‌ونقل جاده‌ای ستون فقرات اقتصاد کشور است و سلامت، امنیت و معیشت فعالان آن، تأثیر مستقیم بر قیمت و دسترسی به کالاهای اساسی برای مردم دارد. حفظ پایداری این بخش نه‌تنها به نفع رانندگان بلکه به سود کل جامعه است. بنابراین، هرگونه تصمیم‌گیری در این حوزه باید با دقت، عدالت، و نگاه بلندمدت صورت گیرد. دولت نیز موظف است در برابر خواسته‌های به‌حق، پاسخگو باشد و از طریق تدبیر و اصلاح ساختارها، رضایت شغلی و معیشتی این قشر مهم را تأمین کند.