
تحولات کلیدی صنعت خودرو در هفتهای که گذشت

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در هفتهای که گذشت، صنعت خودروسازی ایران تحت تاثیر تهاجم اسرائیل به کشور قرار گرفت و اخبار کلیدی جاده مخصوص، با وجود اهمیت و ظرفیت جریانسازی، در سایه این بحران، کمتر مورد توجه قرار گرفتند. با این حال، این تحولات به تنهایی از چنان اهمیتی برخوردارند که در شرایط عادی میتوانستند سرخط اخبار شوند و بحثهای گستردهای را در جامعه و صنعت به راه اندازند.
در سومین روز از جنگ، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، آییننامه اجرایی واردات خودرو برای سال ۱۴۰۴ را ابلاغ کرد. این آییننامه ساختار تعرفهای جدیدی را برای واردات خودروهای سواری تعیین کرد و خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۲۰ درصد، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۴۰ درصد، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی مشمول تعرفه ۱۵۵ درصد، ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سیسی مشمول ۱۸۰ درصد و بالای ۳۰۰۰ سیسی نیز مشمول تعرفه ۱۹۰ درصد شدند. دولت همچنین بودجهای معادل ۲ میلیارد و ۶۵ میلیون دلار برای واردات ۹۰ هزار دستگاه خودرو تخصیص داد. در راستای تسهیل فرآیند واردات، وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) طی نامهای به گمرک ایران، خواستار تسریع در ترخیص خودروهای وارداتی با ارزشگذاری علیالحساب شد تا عرضه این خودروها به بازار با سرعت بیشتری انجام شود.
همزمان در اقدامی قابل توجه، دو خودروساز بزرگ کشور، سایپا و پارسخودرو، با وجود شرایط جنگی و کاهش توجه عمومی به مسائل اقتصادی، با ارسال نامههایی جداگانه به سازمان بورس، از افزایش ۱۵ درصدی قیمت محصولات خود خبر دادند. این تصمیم با توجه به زمان اعلام آن در بحبوحه بحران، نشاندهنده تلاش این شرکتها برای مدیریت هزینهها و حفظ پایداری مالی در شرایط دشوار بود.
پیش از آغاز تهاجم رژیم صهیونیستی در ۲۳ خرداد، نمایشگاه خودروی شیراز از ۲۰ تا ۲۳ خرداد برگزار شد و به صحنهای برای بحثهای داغ درباره آزادسازی قیمتگذاری خودرو تبدیل شد. در همین بازه زمانی، دیوان عدالت اداری در حکمی مهم، قیمتگذاری دستوری خودرو را باطل کرد. ایرانخودرو به سرعت قیمتهای جدید محصولات خود را اعلام و ابلاغ کرد اما وزارت صمت و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان این اقدام را رد کردند. این اختلافنظر میان خودروسازان و نهادهای نظارتی که میتوانست به یکی از مهمترین موضوعات صنعت خودرو تبدیل شود، با شروع جنگ ۱۲ روزه به حاشیه رانده شد. با این حال، این موضوع همچنان به عنوان چالشی کلیدی برای آینده بازار خودرو باقی مانده و میتواند بر عرضه، تقاضا و قیمتها تاثیر عمیقی بگذارد.
همچنین در حوزه عرضه و فروش، شرکتهای سایپا و مدیرانخودرو شرایط فروش تیرماه خود را اعلام کردند که نشاندهنده تلاش برای حفظ تحرک و پویایی بازار در شرایط دشوار بود. با وجود کاهش ظرفیت تولید به دلیل وضعیت جنگی، خطوط تولید خودروسازان به طور کامل متوقف نشدند و فعالیت خود را هرچند با محدودیت ادامه دادند. همچنین با توجه به افزایش حجم تردد در این دوره، برخی شرکتهای خودرویی خدمات امدادی خود را گسترش دادند تا نیازهای مشتریان را بهتر پاسخ دهند. در اقدامی قابل تامل، تعدادی از شرکتها در واکنش به تهاجم رژیم صهیونیستی، تبلیغات خود را به حالت تعلیق درآوردند که نشاندهنده حس مسؤولیت اجتماعی آنها در شرایط بحرانی بود.