وزارت صمت برای کاهش ارزبری موبایل چه کرد؟
به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ ورود تلفنهای همراه به ایران یکی از بزرگترین بخشهای واردات غیرنفتی کشور است. سالانه تا ۳ میلیارد دلار ارز برای برای خرید و واردات گوشیهای هوشمند از برندهای مختلف، به ویژه برندهای چینی، کرهای و آمریکایی تخصیص مییابد.
کارشناسان معتقدند که وزارت صنعت، معدن و تجارت برای مدیریت و کاهش هزینههای ارزی مربوط به واردات تلفن همراه، میتواند چند اقدام را در دستور کار خود قرار دهد.
حمایت از تولید داخل اولین اقدام از سوی این وزارتخانه تلقی میشود. در واقع وزارت صمت باید از راهاندازی و تقویت تولید تلفنهای همراه داخلی، حمایت کرده و با ایجاد تسهیلات و ارائه مشوقهای مالیاتی به تولیدکنندگان، بخشی از نیاز بازار را توسط محصولات داخلی تامین کند.
دومین اقدام وزارت صمت، واردات هدفمند است. در واقع سیاستگذاری در این بخش، به معنای واردات تلفنهای همراهی بوده که کمتر جایگزین داخلی دارند یا تقاضای بازار برای آنها بالا است.
آموزش و آگاهیبخشی نیز یکی دیگر از اقدامات وزارت صمت تلقی میشود. ارتقا اطلاعرسانی و آگاهی مصرفکنندگان از طریق برگزاری نمایشگاهها درباره مزایای کالاهای داخلی میتواند مردم را به سمت استفاده از این محصولات سوق دهد.
نقش نمایشگاه و کنگره موبایل در تحقق اهداف سه گانه چیست؟
نمایشگاهها و کنگرههای مرتبط با صنعت موبایل در ایران، بایستی بستری برای آشنایی با فناوریهای نوین و ایجاد ارتباط موثر بین بازیگران مختلف این صنعت باشند.
آن طور که تجربیات سایر کشورها نشان میدهد، این نمایشگاهها به دلیل ارتقا دانش فنی، ارتباطات تجاری و ترویج برندهای داخلی، نقش موثری در توسعه صنعت داخلی و همچنین بهبود واردات دارند.
گفتنی است که جدیدترین تکنولوژیهای موبایل در این رویدادها سبب ارتقا دانش فنی و دیدگاه تولیدکنندگان داخلی میشود. همچنین این رویدادها فرصتهای مختلفی را برای برقراری ارتباط با تامینکنندگان جهانی و بهبود مذاکرات تجاری فراهم میکنند که میتوانند به واردات هدفمندتر و کاهش هزینههای وارداتی منجر شوند.
این در حالی بوده که نمایشگاهها فرصتی برای معرفی محصولات داخلی به مصرفکنندگان ایجاد میکنند که میتوانند با جلب اعتماد مردم، به کاهش وابستگی به واردات کمک کنند.
آیا وزارت صمت اقدامی برای کاهش ارزبری موبایل انجام داده است؟
در مجموع، سیاستهای اتخاذ شده توسط وزارت صمت و نقش حمایتی نمایشگاهها و کنگرهها، در کنار فرهنگسازی مصرف داخلی، میتواند به بهینهسازی واردات و صرفهجویی در منابع ارزی، توسعه و ترویج فناوریهای نوین در کشور بیانجامد.
همه این موارد در حالی بوده که قرار است یک نمایشگاه در حوزه تلفن همراه در تهران برگزار شود که مشخص نیست برای جلوگیری از ارزبری سرسامآور تلفن همراه چه اقدام مشخصی در وزارت صمت انجام گرفته است. بر این اساس وزارت صمت در خصوص اهداف خود از صدور مجوز برگزاری این دست نمایشگاهها بایستی شفاف سازی کند.