۲۳/آبان/۱۴۰۴ | ۲۱:۱۳
هواشناسی تهران هشدار داد؛ بالاخره تهران بارانی می‌شود رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ با کمتر از یک میلیارد تومان در کجا می‌توان خانه خرید؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها ورودی‌های آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس مسدود شد ۱۹ درصد مشترکان خانگی برق استان تهران پرمصرف هستند هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد جدول مدالی بازیهای کشورهای اسلامی ریاض جمعه ۲۳ آبان ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد تاریخ پیش فروش بلیط قطار آذر ۱۴۰۴ پرداخت وجه معامله در بنگاه‌های املاک ممنوع شد طرح ملی مدیریت مصرف انرژی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تهران بدون بارش چه خواهد کرد؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است اعمال جرائم سنگین برای مشترکان پرمصرف آب تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ رکوردشکنی بی‌سابقه در تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد کاهش بی‌سابقه پوشش برفی کشور اجاره‌نشین‌ها مستاجر دولت می‌شوند ماینرها؛ متهمان ردیف اول اما پنهان ناترازی برق کشور دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد کریدور شمال غرب کشور تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می شود پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید پیامک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار برای ثبت حساب نیروگاه‌های سیکل‌ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذر از هفته پیش رو ساعت پخش و تکرار مسابقه پانتولیگ شبکه سه با اجرای گلزار توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد نقره‌داغ کردن پرمصرف‌ها با اتصال قیمت گاز این مشترکان به قیمت صادراتی گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود وضعیت راهها امروز ۲۲ آبان؛ ترافیک سنگین در محور چالوس زمان و نحوه ثبت نام اعتکاف حرم امام رضا ۱۴۰۴ + هزینه جزئیات تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی ۱۴۰۴ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۵ جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد ظرفیت منصوبه اسمی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به ۲۷۲۰ مگاوات رسید تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رجبی‌مشهدی: دیگر قطعی برق نداریم به شرط تأمین سوخت نیروگاه‌ها آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک +جزئیات، مبلغ و مشمولان اعلام شد صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها قیمت جهانی طلا امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه هشدار! ثبت ۳.۵ میلی متر بارش در ۵۰ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ آخرین اخبار تعطیلی مدارس/ شاخص آلودگی هوا اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ شاخص آلودگی هوا تهران امروز دوشنبه ۱۹ آبان واردات ۷۴ هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک مقایسه قیمت دارو قبل و بعد حذف ارز ۴۲۰۰+ جدول تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت اولویت واردات با گوشت است نه دام زنده هشدار درباره سایت‌های جعلی اسقاط خودروهای فرسوده قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ ثبت نام وانت نیسان سایپا به‌صورت اقساطی ویژه آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک تعدیل این کارمندان ممنوع شد چرا کالای ایرانی در بازار عراق ۱۷ درصد گران‌تر تمام می‌شود؟ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای کشنده فاو ۴۶۰ توسط سیباموتور تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ فهرست کالاهای مجاز رویه ملوانی بلندتر شد+ اسامی شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد ثبت نام سایپا امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + لینک و شرایط ثبت نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است صدور مجوز واردات ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی توسط ستاد تنظیم بازار قیمت روز گوشی ۱۷ آبان ۱۴۰۴ اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس کاهش میانگین روزهای توقف نمادهای سهام در مهر امسال رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول آغاز ثبت سفارش چای از امروز با سقف ۱۵ هزار تن آغاز طرح ملی تبدیل رایگان خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ و بالاتر+ جزییات سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس طی هفته گذشته موافقت سازمان بورس با تاسیس صندوق صدور و ابطال طلا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان آبان ۱۴۰۴ قالیباف: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند اقدامات بانکی است تشکیل ستاد ساماندهی گمرک در وزارت اقتصاد/ خصوصی سازی به گمرکات رسید کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند عبدالعلی‌زاده: توسعه آبزی‌پروری باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
در گفت‌گو با اقتصاد معاصر مطرح شد

کولبری و قاچاق حاصل نرخ‌گذاری دستوری؛ گران‌سازی را برابر با آزادسازی ندانیم

در دل بحران‌های اقتصادی و امنیتی ایران، از قاچاق سوخت تا سقوط تولید، سیاست قیمت‌گذاری دستوری نقش محوری دارد؛ سیاستی که با توجیه حمایت از محرومان، عملا منافع آن به جیب ثروتمندان رفته است؛ در این‌باره، سجاد طالبی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی، می‌گوید: تجربه کشورهای موفق، به‌ ویژه چین نشان می‌دهد که تنها راه برون‌رفت از این بن‌بست، آزادسازی واقعی قیمت‌ها و عبور از اقتصاد رانتی است.
کولبری و قاچاق حاصل نرخ‌گذاری دستوری؛ گران‌سازی را برابر با آزادسازی ندانیم
کد خبر:۳۰۲۲۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ در دهه‌های اخیر، یکی از مهم‌ترین چالش‌های اقتصاد ایران، تداوم سیاست‌های قیمت‌گذاری دستوری بوده است؛ سیاستی که نه‌ فقط موجب نابودی تولید و گسترش قاچاق شده، بلکه پیامدهای امنیتی، اجتماعی و حتی اخلاقی به همراه داشته است. تجربه‌هایی مانند قاچاق گسترده سوخت، ناامنی مرزی، کولبری و حمایت غیرمستقیم از گروه‌های تروریستی، نشان‌دهنده عمق فاجعه‌ای است که از این سیاست برآمده است. در همین رابطه با سجاد طالبی، تحلیل‌گر مسائل اقتصادی گفت‌وگو کردیم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید. 

سیاست‌های اقتصادی نادرستی که در جریان جنگ اخیر به کشور و مردم ایران ضربه زد چیست؟ این سیاست‌ها چه بوده و عاملان آن‌ها چه کسانی بودند؟

در حوزه اقتصادی، یکی از مهم‌ترین نقاط ضعف کشور که در جنگ اخیر و حتی در ترور شهید فخری‌زاده نیز به‌ وضوح دیده شد، مساله کولبری و قاچاق بود. این مسائل بدون تردید ریشه‌های اقتصادی دارند. سوالی که باید مطرح شود این است که چه عواملی باعث تداوم، گسترش و حتی حمایت پنهان یا آشکار از پدیده‌هایی مانند کولبری و قاچاق در کشور شده‌اند؟ قاچاق و کولبری از دو جهت به ما آسیب زدند. اولین آسیب در جهت امنیتی است؛ برای مثال سلاح‌هایی که در ترور شهید فخری‌زاده استفاده شد. از جمله سلاح‌های اتوماتیک، پهپاد، کوادکوپتر، موشک‌های پیشرفته مانند اسپایک و حتی مدل‌هایی قوی‌تر از آن، سلاح‌های صداخفه‌کن و دیگر تجهیزات نظامی به‌ نوعی از طریق همین مسیرها وارد کشور شدند. همچنین تجهیزات جاسوسی، ارتباطی و اینترنتی نیز از همین کانال‌ها به داخل منتقل می‌شوند. آسیب دیگر، بُعد مالی است. بخشی از درآمد حاصل از این قاچاق، مستقیما در اختیار گروهک‌های مسلح و خرابکار قرار می‌گیرد. به بیان دیگر، دشمن با استفاده از این گروه‌ها و تامین مالی آن‌ها از محل قاچاق، عملا با پول خودمان علیه ما اقدام می‌کند. این تامین مالی چگونه انجام می‌شود؟ از طریق سود حاصل از قاچاق بنزین، گازوئیل، مازوت و دیگر حامل‌های انرژی که چه به‌ صورت زمینی (توسط نیسان و کامیون) و چه دریایی (با قایق‌های کوچک یا کشتی‌های بزرگ) انجام می‌شود. این قاچاق در نهایت منجر به تامین مالی گروه‌هایی خواهد شد که در دهه‌های اخیر، خون صدها یا حتی هزاران ایرانی را ریخته‌اند.

کد ویدیو

ریشه این مشکل کجاست؟

ریشه اصلی این چرخه خطرناک، در سیاست‌گذاری اقتصادی ماست. ما به‌ جای این که قیمت‌ها را به‌ صورت واقعی تنظیم کنیم، به سیاست قیمت‌گذاری دستوری روی آورده‌ایم. یعنی دولت، قیمت‌هایی برای کالاهای اساسی مانند بنزین، گازوئیل، مازوت و سایر اقلام تعیین می‌کند که به‌ شدت پایین‌تر از قیمت جهانی یا منطقه‌ای است. همین مساله باعث می‌شود قاچاق آن‌ها سودآور شود. مثلا اگر گاز هم به‌ جای حالت گازی، به‌ صورت مایع در دسترس بود، حتما به راحتی قاچاق می‌شد، درست مثل LPG که امروز هم قاچاق می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری، نه‌ فقط در حوزه انرژی، بلکه در کالاهای مصرفی، خودرو، گوشی موبایل و لوازم خانگی هم وجود دارد. تعرفه‌های بالا باعث شده قیمت‌ها در داخل کشور ۵۰ تا ۹۰ درصد گران‌تر از کشورهای همسایه باشد. نتیجه‌اش این است که کالای خارجی، حتی با احتساب قاچاق و هزینه حمل، از کالای داخلی ارزان‌تر درمی‌آید. قاچاقچی وقتی هزار دلار سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌تواند دو تا دوونیم برابر بازگشت سرمایه داشته باشد. این سود کلان، بستر را برای ورود محموله‌های امنیتی و تخریبی نیز فراهم می‌کند. 

اگر قیمت‌گذاری دستوری وجود نداشت، عملا انگیزه اقتصادی برای کولبری و قاچاق از بین می‌رفت، چون دیگر کالا یا سوختی وجود نداشت که ارزش قاچاق داشته باشد. وقتی بنزین یا موبایل در داخل کشور با قیمت واقعی عرضه شود، دیگر کسی نمی‌تواند آن را با سود بالا به آن‌سوی مرز ببرد. بنابراین، این سیاست اشتباه، به‌ صورت مستقیم راه را برای نفوذ دشمن، قاچاق تسلیحات، عملیات خرابکارانه و ناامنی هموار کرده است. همه کسانی که در دهه‌های اخیر در تصویب و اجرای سیاست قیمت‌گذاری دستوری نقش داشتند، چه با حمایت، چه با سکوت و چه با ادامه این سیاست، به‌ نوعی در این چرخه سهم دارند. حتی با وجود هشدارهای مکرر نخبگان، کارشناسان، متخصصان و اندیشمندان، این سیاست همچنان پابرجاست. 

قاچاق سالانه ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار سوخت از کشور

در حال حاضر، سالانه چیزی بین ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلار سوخت از کشور قاچاق می‌شود. این یک فاجعه اقتصادی و امنیتی است. برخی از افرادی که زمانی یک موتورسیکلت داشتند، امروز با سود قاچاق، در روستا کاخ ساخته‌اند. بچه‌های روستایی که با تلاش و تحصیل به دکترا رسیده‌اند، امروز وضعی بدتر از قاچاقچی دارند. این پول نه‌ فقط صرف معیشت نمی‌شود، بلکه مستقیما به جیب گروه‌های تروریستی و مافیای مواد مخدر و اسلحه می‌رود. ما باید به‌ جای دفاع از یک اقتصاد رانتی و غیرمولد، سراغ حذف قیمت‌گذاری دستوری برویم. در آن صورت، هم قاچاق عملا حذف می‌شود، هم کولبری دیگر توجیهی نخواهد داشت.

اگر قیمتی که دولت به مردم می‌فروشد واقعی باشد، درآمد دولت هم تا سی برابر افزایش می‌یابد. این درآمد می‌تواند صرف افزایش حقوق کارمندان، کارگران و حتی حمایت از اقشار ضعیف شود. کسانی که از حذف قیمت‌گذاری دستوری می‌ترسند، باید بدانند که این ترس ناشی از ناآگاهی یا منافع خاص است. مگر نه این که همین حالا هم با قیمت‌های ثابت، سالانه میلیاردها دلار یارانه پنهان به جیب ثروتمندان می‌رود؟ کسانی که SUV دارند، استخر دارند، ده‌ها خودرو دارند، بیشترین بهره را از یارانه انرژی می‌برند. فقرا و مستضعفان حتی سهم اندکی هم از این یارانه ندارند. 

ما باید بپذیریم که تا زمانی که سیاست آزادسازی واقعی (و نه گران‌سازی دستوری) اجرا نشود، هیچ اصلاحی ممکن نیست. صرفه‌جویی، کاهش مصرف، کاهش آلودگی، حذف قاچاق، توسعه سرمایه‌گذاری در برق، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، کشاورزی و... همه این‌ها با یک تصمیم درست در قیمت‌گذاری امکان‌پذیر است. در یک کلام، خون شهید فخری‌زاده، خون مدافعان امنیت، روی دست آن‌هایی است که با سیاست‌گذاری‌های غلط اقتصادی، بستر ناامنی را فراهم کرده‌اند. وقت آن است که مسؤولان شهامت به خرج دهند، از اشتباهات گذشته درس بگیرند و کشور را از این چرخه‌ باطل برهانند.

ضرورت حذف قیمت‌گذاری دستوری و آزادسازی اقتصادی

مساله‌ای که باید به‌ صورت جدی مورد توجه قرار بگیرد این است که آیا اصلا ما باید از چیزی مثل قیمت‌گذاری دستوری دفاع کنیم؟ از نظر من، این نوع سیاست یک نوع اقتصاد مولد نیست، هیچ فایده‌ای برای کشور ندارد و به‌ هیچ‌وجه جای دفاع ندارد. ما نباید دنبال استمرار آن باشیم، بلکه باید با حذف قیمت‌گذاری دستوری، هم قاچاق و هم کولبری را حذف کنیم. تنها چیزی که باقی می‌ماند، مساله امنیتی است. حالا سوال این است که اگر قیمت‌گذاری دستوری را حذف کنیم، فشار به مردم وارد نمی‌شود؟ مردم باید کالاها را به قیمت آزاد بخرند. این نکته در ظاهر چالش‌برانگیز است اما بیایید دقیق‌تر نگاه کنیم. دولت صاحب منابعی همچون گاز، نفت، برق، بنزین و گازوئیل است و این‌ها را با قیمت ارزان می‌فروشد. اگر این قیمت‌ها آزاد شوند، ممکن است به‌ صورت ناگهانی قیمت‌ها ۲۰ یا ۳۰ برابر شوند اما در مقابل، درآمد دولت نیز ۲۰ تا ۳۰ برابر خواهد شد. این درآمد عظیم می‌تواند صرف افزایش حقوق کارمندان دولت شود، مثلا حقوق‌ها ۵ تا ۱۰ برابر افزایش پیدا کند تا با تورم جدید هماهنگ شود و فشار اقتصادی روی اقشار حقوق‌بگیر وارد نشود. در این حالت، دولت هیچ مشکلی از نظر درآمدی نخواهد داشت. حتی مازاد درآمد هم پیدا می‌کند. 

کارگران و اقشار دیگر جامعه چه می‌شوند؟ 

وقتی تخم‌مرغ از قیمت ۲ هزار تومان به قیمت واقعی ۲۰ هزار تومان برسد یا محصولات پتروشیمی، پالایشگاه‌ها، برق و گاز با قیمت واقعی عرضه شوند، آن وقت تولیدکننده و کشاورز و مرغدار هم می‌گویند که این منطق دارد. سیاستمداران ما متاسفانه در طول این سال‌ها شجاعت اعتراف به اشتباهات را نداشته‌اند. تنها برخی افراد مانند آقای (احمد) توکلی یک‌بار صادقانه گفتند که اشتباه کردیم. اما حتی پس از آن هم این سیاست اصلاح نشد. امروز بسیاری از کسانی که پست‌های مدیریتی و دولتی دارند، همچنان از این تفکر تثبیت قیمت دفاع می‌کنند، چرا که منافعشان در گرو این وضعیت است. شرکت‌هایی که گردش مالی صدها هزار میلیارد تومانی دارند، می‌توانند با لابی، یک نماینده را به سمت خود جذب کنند تا در مجلس اجازه حذف این سیاست‌ها را ندهد. منافع عظیم در تثبیت قیمت نهفته است و این منافع اجازه اصلاح را نمی‌دهند. در حالی‌ که فقط همین دو موردی که گفتم (قاچاق و کولبری)، نشان می‌دهد که اثرات آزادسازی قیمت‌ها بسیار گسترده‌تر است. در شرایط آزاد، سرمایه‌گذار حاضر می‌شود نیروگاه برق احداث کند. چون تولید برق با قیمت واقعی به صرفه می‌شود اما با قیمت دستوری، هیچ عقل سلیمی نمی‌آید در کشور سرمایه‌گذاری کند. اگر قیمت واقعی شود، همه سرمایه‌هایی که امروز در طلا و ارز خوابیده، به سمت تولید و اشتغال هدایت می‌شود.

اقتصاد آزاد یعنی اقتصاد صرفه‌جویی

در اقتصاد آزاد، صرفه‌جویی اتفاق می‌افتد. کسی در زمستان با تیشرت در خانه نمی‌چرخد چون هزینه دارد. صرفه‌جویی با خواهش و التماس اتفاق نمی‌افتد، بلکه با سازوکار بازار انجام می‌شود. وقتی قیمت انرژی واقعی باشد، مردم محاسبه می‌کنند که آیا واقعا لازم است الان با خودرو شخصی به فلان نقطه شهر بروند؟ آیا می‌توانند کار را به روش دیگری انجام دهند؟ بخشی از سفرها به‌ صورت طبیعی حذف می‌شود که هم به کاهش مصرف سوخت کمک می‌کند، هم به کاهش آلودگی هوا. وقتی سوخت آزاد شود، کسی به‌ دنبال خرید خودروهای پرمصرف نمی‌رود، مثل ترکیه. آن‌جا قیمت سوخت بالاست و به همین دلیل خودروها با کیفیت‌تر، کم‌مصرف‌تر و به‌روزتر هستند. در حالی که در ایران، مصرف سوخت خودروها بیش از دو برابر ترکیه است. چرا؟ چون انرژی ارزان است و مردم هم صرفه‌جویی نمی‌کنند. اگر خودروساز داخلی با این شرایط خود را تطبیق ندهد، از بازار حذف خواهد شد. آزادسازی قیمت‌ها باعث می‌شود مصرف منطقی شود، تولید منطقی شود و اشتغال رشد کند اما همچنان مجموعه‌ای از انسان‌های به‌ ظاهر خیرخواه وجود دارند که تصور می‌کنند با آزادسازی اوضاع بدتر می‌شود. در حالی‌ که اگر دقیق تبیین کنیم، متوجه می‌شویم آزادسازی نه‌ فقط مضر نیست، بلکه راه‌حل مسائل کشور است. 

حالا ممکن است در ماه اول آزادسازی مشکلاتی ایجاد شود. بله، دولت باید ابتدا این انرژی‌ها را آزاد بفروشد تا درآمد کسب کند و بعد از آن درآمد را صرف افزایش حقوق‌ها کند. در این میان، ممکن است یک گپ زمانی یک‌ماهه ایجاد شود. راه‌حل چیست؟ استفاده از صندوق توسعه ملی. این صندوق حداقل ۱۰ میلیارد دلار دارایی دارد. قبلا دلار ۲ هزار تومانی به برخی شرکت‌ها داده شده و این شرکت‌ها وقتی دلار ۸۰ هزار تومان شد، باز هم با دلار ۲ هزار تومانی بدهی خود را صاف کردند. این یعنی رانت کامل. پس بهتر است دولت از همین منابع صندوق توسعه برای پوشش یک ماه اول استفاده کند. وقتی آزادسازی کامل انجام شد، دولت می‌تواند حتی پول صندوق را به‌ صورت دلاری بازگرداند. یعنی این گپ هم قابل حل است و راه‌حل عملی دارد. با وجود این که تمام کارشناسان و متخصصان اتفاق نظر دارند که قیمت‌گذاری دستوری یک سیاست مضر اقتصادی و حتی امنیتی است، هنوز برخی حاضر نیستند این سیاست‌ها را کنار بگذارند. این سیاست‌ها ریشه در تفکر چپ‌گرایانه، کمونیستی و سوسیالیستی دارد که ابتدا در قالب حمایت از خلق‌ و حالا در قالب حمایت از مستضعفان عرضه می‌شود ولی در عمل بیشترین ضربه را به همین مستضعفان زده است. چه کسی از انرژی ارزان استفاده می‌کند؟ کسی که ۱۰ تا ماشین دارد، SUV و آفرود دارد، استخر دارد، ماینر دارد. این قشر مرفه هستند که از یارانه انرژی بهره‌مند می‌شوند، نه اقشار فقیر. در نتیجه، نه‌ فقط این سیاست‌ها توجیه اقتصادی ندارند، بلکه از نظر اسلامی نیز قابل دفاع نیستند. نتیجه قیمت‌گذاری دستوری، نابودی تولید، اشتغال، سرمایه‌گذاری و گسترش قاچاق بوده است. 

کد ویدیو

مغالطه دیگری که انجام می‌شود، این است که می‌گویند ما قبلا بارها قیمت‌ها را افزایش دادیم ولی اوضاع بهتر نشد. در حالی‌ که افزایش قیمت به‌ معنای آزادسازی نیست. آن چه انجام شده، گران‌سازی دستوری بوده، نه آزادسازی. یعنی دولت خودش آمده قیمت را دو برابر، پنج برابر کرده و بعد آن را تثبیت کرده است. این با آزادسازی واقعی تفاوت دارد. آزادسازی یعنی قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا، نرخ جهانی، قیمت نفت و سایر شاخص‌ها به‌ صورت شناور تعیین شوند. مثل کشورهای دیگر که قیمت بنزین در هر هفته یا هر ماه تغییر می‌کند. ما هرگز این کار را نکرده‌ایم. هرگز آزادسازی نکرده‌ایم. فقط قیمت‌گذاری دستوری انجام داده‌ایم و آن‌هم به‌ شکل شکست‌خورده بوده است. اگر واقعا آزادسازی صورت بگیرد، دیگر نیازی به بحران اقتصادی نیست. وقتی قیمت‌ها بالا می‌روند، حقوق‌ها هم بالا می‌روند. وقتی قیمت‌ها پایین می‌آیند، هزینه‌های مردم هم کاهش می‌یابد. سیستم به‌ صورت خودکار متعادل می‌شود. در این حالت، اقتصاد نه‌ فقط کارآمدتر، بلکه عادلانه‌تر نیز خواهد بود.

چرا باید قیمت‌گذاری دستوری را کنار بگذاریم؟ چین چگونه یک میلیارد نفر را مدیریت می‌کند و ما در مدیریت ۱۰۰ میلیون نفر مانده‌ایم؟

در کشور ما بحران انرژی در حوزه‌هایی مانند آب، برق، گاز و بنزین به یک چالش جدی تبدیل شده است؛ در حالی که بسیاری از ما با دیده تعجب و تحسین به چین نگاه می‌کنیم و می‌پرسیم که چگونه کشوری با بیش از یک و نیم میلیارد نفر جمعیت توانسته مدیریت مصرف را به‌ درستی انجام دهد اما ما با جمعیتی کمتر از ۱۰۰ میلیون نفر هنوز دچار ناتوانی هستیم؟ پاسخ، در تفاوت اساسی راهبرد نهفته است. چین برای مدیریت بحران انرژی یک راهبرد کلان دارد و در چارچوب آن از تاکتیک‌های متعددی استفاده می‌کند. صرفه‌جویی عمومی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین کم‌مصرف، فرهنگ‌سازی در میان مردم و واقعی‌سازی قیمت‌ها، از جمله این تاکتیک‌هاست اما هیچ‌کدام از این‌ها بدون راهبرد اصلی چین، یعنی حذف قیمت‌گذاری دستوری و حرکت به‌ سوی بازار آزاد به نتیجه نمی‌رسید. 

در دهه ۱۹۵۰ میلادی، چین نیز دچار همین اشتباه ما بود. قیمت‌گذاری دستوری، اقتصاد دولتی و توزیع یارانه‌های کور کورانه. نتیجه آن، قحطی بزرگ چین بود که طبق آمارهای مختلف، بین ۱۵ تا ۵۰ میلیون نفر جان خود را از دست دادند. از اوایل دهه ۱۹۸۰، دولت چین با درک خطر این مسیر، به‌ تدریج اما قاطع، اقتصاد خود را به‌ سوی بازار آزاد باز کرد. قیمت‌ها را آزاد کرد و اجازه داد مکانیسم عرضه و تقاضا تصمیم‌گیر اصلی باشد. چین حتی با وجود ساختار سیاسی خاص خود (تک حزب کمونیست) به‌ دلیل فقدان موانع انتخاباتی و جناحی، توانست این اصلاحات را تدریجی پیش ببرد اما در کشورهایی مانند ایران که سیستم پارلمانی، انتخابات و فشارهای جناحی وجود دارد، تجربه نشان داده که آزادسازی تدریجی به‌ هیچ‌ وجه عملی نیست. نمونه‌اش، تجربه شکست‌خورده هدفمندی یارانه‌هاست که قرار بود در ۵ سال اجرا شود اما فقط مرحله اول آن به انجام رسید و ادامه آن به خاطر تغییر دولت، انتخابات و فشارهای سیاسی متوقف شد. بنابراین، تنها راه باقی‌مانده برای کشور ما، آزادسازی دفعی قیمت‌ها با برنامه‌ریزی دقیق و حمایتی هدفمند است. برخی نگران‌اند که در ماه اول اجرای این طرح، به‌ دلیل شوک قیمتی و تاخیر در درآمدزایی دولت، ممکن است فشار به مردم وارد شود. پاسخ این نگرانی مشخص است؛ استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای عبور از ماه اول. وقتی درآمد دولت از فروش انرژی ۲۰ تا ۳۰ برابر شود، می‌توان این منابع را حتی ظرف یک سال با نرخ دلاری به صندوق بازگرداند. 

تجربه چین نشان داد که آزادسازی قیمت‌ها اگر همراه با اراده، سیاست دقیق و اعتماد به مردم باشد، نه‌ فقط منجر به فروپاشی نمی‌شود، بلکه باعث تغییر الگوی مصرف، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، رونق تولید و نوسازی تکنولوژی‌ها می‌گردد. برای مثال، در حال حاضر تفاوت قیمت انرژی در ایران و چین (به واحد تومان)، بدین گونه است که قیمت برق خانگی (کیلو وات ساعت) در چین ۶۷۵۰ تومان و در ایران ۱۸۰ تومان (۳۷.۵ برابر)، بنزین ۷۶۵۰۰ تومان در چین و در ایران از۱۰۰۰ تا۳۰۰۰ تومان (۲۵.۸ از ۷۶.۵ برابر)، گازوئیل ۷۲۰۰۰ تومان در چین و در ایران ۳۰۰ تا ۶۰۰ تومان (از ۱۱۹ تا ۲۳۸ برابر)، گاز طبیعی ۴۵۰۰۰ تومان به‌ ازای هر متر مکعب در چین و در ایران ۵۴۰۰ تا ۶۰۰۰ که به نیروگاه‌ها ۲۷۰ تومان داده می‌شود (۸.۵ تا ۹ برابر) و آب خانگی نیز ۶۴۰۰۰ تومان به‌ ازای متر مکعب در چین و در ایران ۳۱۵۰ تومان (۲۰ برابر) است. البته برخی استثناها در این قیمت‌ها وجود دارد که در چین و ایران هم موجود است. 

همه این‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری واقعی، چطور مردم را وادار به صرفه‌جویی و استفاده از تکنولوژی‌های نو می‌کند. ما در چین، حتی در خوابگاه‌ها هزینه آب و برق مصرفی را از جیب خود پرداخت می‌کردیم. اگر کولر روشن می‌کردیم، هزینه‌اش را خودمان می‌دادیم. این انگیزه‌ای قوی برای کنترل مصرف ایجاد می‌کرد. در حالی‌ که در ایران به‌ دلیل قیمت پایین انرژی، انگیزه‌ای برای صرفه‌جویی وجود ندارد. 

مساله فقط مردم نیستند. کارخانه‌ها در چین با بالاترین تکنولوژی‌های کم‌مصرف کار می‌کنند، چون سود نهایی آن‌ها به راندمان مصرف انرژی بستگی دارد. هر دهم درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی، به سود کارخانه در بازار رقابتی کمک می‌کند. چین با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز مانند شبکه برق هوشمند (Smart Grid)، انرژی تجدیدپذیر، نیروگاه‌های زغال‌سنگ مدرن و حتی انرژی هسته‌ای، علاوه بر تامین نیاز داخل، تبدیل به صادرکننده تکنولوژی انرژی شده است. در مقابل ما حتی از معادن زغال‌سنگ کشورمان به‌ درستی استفاده نکرده‌ایم، در حالی‌ که می‌توانیم نیروگاه‌هایی با راندمان بالا از زغال‌سنگ تاسیس کنیم. قیمت‌گذاری دستوری باعث شده که ما از منابع‌مان هم بهره‌برداری نکنیم و حتی دچار خاموشی شویم. 

از منظر اسلامی نیز، قیمت‌گذاری دستوری توجیه شرعی ندارد. در اسلام، رضایت طرفین اصل است و هیچ‌کس نمی‌تواند قیمت فروش را تحمیل کند. این سنت کمونیستی قیمت‌گذاری دستوری با اصول اسلامی در تعارض است اما متاسفانه به‌ عنوان یک سیاست حمایتی جا افتاده و نتیجه آن نیز فقط حمایت از ثروتمندان و مصرف‌کنندگان بزرگ بوده است. 

مصرف بیشتر، کسری بودجه بیشتر

در اقتصاد فعلی ایران، هرچقدر مصرف بیشتر باشد، کسری بودجه دولت بیشتر است و تورم افزایش می‌یابد اما در اقتصاد آزاد، هرچقدر مصرف و تولید بیشتر شود، درآمد بیشتر، اشتغال بیشتر، مالیات بیشتر و در نتیجه رشد اقتصادی رخ می‌دهد. در چنین مدلی حتی اگر مجبور به واردات انرژی شویم، باز هم سود خواهیم کرد؛ چون واردات با قیمت جهانی انجام می‌شود و فروش آن با مالیات سودآور خواهد بود. پاسخ برخی به این طرح، نگرانی از ظرفیت جمعیتی یا کارگری کشور است. این هم قابل حل است. ما اکنون میلیون‌ها جوان بیکار داریم که به‌ دلیل نبود انگیزه و صرفه اقتصادی، حاضر به کار نیستند. وقتی دستمزدها واقعی شود و هزینه رفت‌وآمد و درمان و... با درآمدها هماهنگ گردد، انگیزه برای ورود به بازار کار افزایش خواهد یافت. اگر در مرحله بعد نیاز به نیروی کار باشد، می‌توان با ضوابط مشخص اقدام به واردات کارگر متخصص کرد. نکته مهم‌تر، لزوم خروج از دوگانه‌های جناحی و سیاسی در این موضوع است. تا زمانی‌ که اصلاحات اقتصادی وابسته به تصمیمات پارلمان‌ها، دولت‌ها و جناح‌های سیاسی باشد، این مسیر هرگز اجرا نخواهد شد. طی ۵۰ سال گذشته، از زمان ایجاد دولت مرکزی در دوران رضاشاه، اقتصاد ایران دولتی و سوسیالیستی بوده و هر دو جناح سیاسی حاضر، در استمرار این وضعیت نقش داشته‌اند. 

راه‌حل، ایجاد یک ساختار مستقل و بلندمدت تصمیم‌گیری است که از تغییرات دولت و جناح‌ها تاثیر نپذیرد. کارشناسان مستقل، دانشگاهیان و نیروهای جوان با تجربه عملی و جهانی می‌توانند مسیر اصلاح را مشخص کنند، به‌ شرط اینکه این اراده در سطح حاکمیتی به وجود بیاید. در نهایت، اگر این اصلاحات صورت نگیرد، اقتصاد ایران به مرحله فروپاشی اقتصادی-اجتماعی خواهد رسید. وقتی دولت دیگر نتواند یارانه بدهد، قیمت‌ها به‌ صورت طبیعی و انفجاری آزاد خواهند شد. در آن زمان دیگر هیچ کنترلی وجود نخواهد داشت و نتیجه آن، بی‌ثباتی اجتماعی، بحران‌های امنیتی، تورم افسارگسیخته و سقوط تولید است. پیش از آن که کشور به آن نقطه غیرقابل بازگشت برسد، باید با درک درست از تجربیات جهانی، مخصوصا چین، با اراده و برنامه‌ریزی واقعی، اصلاح قیمت‌ها را آغاز کرد. راهی جز این وجود ندارد.