۰۳/شهريور/۱۴۰۴ | ۲۰:۲۶
پرداخت حقوق و یارانه‌ها در شرایط جنگ بدون تأخیر انجام شد آغاز فروش ۱۴ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی مدنی زاده: استراتژی وزارت اقتصاد، توسعه صادرات است فرمول جدید مجلس برای تصویب لایحه بودجه؛ زمان کمتر، نظارت بیشتر قانون مالیات بر سوداگری بار مالیاتی بر دوش عموم مردم نمی‌گذارد پرداخت «فوق العاده خاص» کارمندان مشروط شد خبر جدید درباره ساعت کاری ادارات+ جزییات درآمد ۳۹۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۴ ماه + جزئیات تاکید دولت بر کاهش تعرفه خودروهای وارداتی با اصلاح آیین نامه تحقق عدالت در اخذ مالیات از مشاغل و خروج از ممیزمحوری با تبصره ماده ۱۰۰ تغییر زمان برگزاری آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی+ جزییات و زمان جدید وصول بیش از ۶ همت از محل کتمان درآمد در چهار ماهه نخست سال جاری تسلیم اظهارنامه‌ها و بخشودگی جرایم مالیاتی بهار ۱۴۰۴ تا ۲۸ مرداد تمدید شد ساعت کاری این ادارات تغییر کرد+جزییات کاهش تعداد دام سبک پرواری در بهار سال جاری سه دستورالعمل جدید با موضوع تعدیل حق‌الزحمه خدمات ابلاغ شد

پیام لایحه بودجه ۱۴۰۵ به فضای داخل و خارج چیست؟

وزیر اسبق اقتصاد در مورد پیام لایحه بودجه ۱۴۰۵ با وجود استقراض سنگین بودجه ۱۴۰۴ هشدار داد.
پیام لایحه بودجه ۱۴۰۵ به فضای داخل و خارج چیست؟
کد خبر:۳۱۹۲۳

به گزارش اقتصاد معاصر؛ احسان خاندوزی در مورد استقراض گسترده در قانون بودجه 1404 نوشت،  برای اولین بار 540 همت از صندوق توسعه ملی استقراض شده است تا کسری به چشم نیاید. 700 همت هم استقراض از طریق اوراق با 175 درصد رشد لحاظ شده است.این درحالی است که درامدها 42 درصد رشد داشته است.

بااین اوصاف لایحه جدید قرار است چه پیامی به داخل (تورم) و خارج مخابره کند؟

سازمان برنامه و بودجه کشور ,

در لایحه بودجه 1404 نشانه‌های روشنی از اتکای گسترده دولت به استقراض مشاهده می‌شود؛ موضوعی که می‌تواند آثار جدی بر پایداری مالی کشور در سال‌های آینده بگذارد. برای نخستین‌بار، 540 همت از منابع صندوق توسعه ملی به‌صورت استقراض در بودجه لحاظ شده تا کسری بودجه پنهان بماند. علاوه بر آن، انتشار 700 همت اوراق مالی با رشد 175 درصدی نسبت به سال گذشته پیش‌بینی شده است. این در حالی است که رشد درآمدهای عمومی تنها 42 درصد برآورد شده و نشان می‌دهد شکاف میان هزینه‌ها و درآمدهای پایدار دولت همچنان عمیق است. چنین رویکردی عملاً بیانگر آن است که بخش مهمی از بودجه بر پایه منابع بدهی بنا شده است.

ادامه این روند می‌تواند فشارهای مضاعفی بر اقتصاد در سال‌های بعد وارد کند. افزایش سهم اوراق در بودجه، به معنای رشد بدهی‌های دولت و انتقال بار مالی به آینده است؛ درحالی‌که اگر این منابع صرف هزینه‌های جاری شوند، نه‌تنها بازدهی اقتصادی نخواهند داشت بلکه بحران بازپرداخت اوراق در سال‌های بعد جدی‌تر خواهد شد. استقراض از صندوق توسعه ملی نیز، که اساساً برای سرمایه‌گذاری‌های مولد و بین‌نسلی طراحی شده، نشان‌دهنده استفاده از منابع بلندمدت برای پوشش کسری کوتاه‌مدت است. ازاین‌رو، بودجه 1404 می‌تواند سرآغاز چرخه جدیدی از ناپایداری مالی باشد؛ چرخه‌ای که در صورت تداوم، سال 1405 را با کسری‌های سنگین‌تر و محدودیت بیشتر برای تأمین منابع روبه‌رو خواهد کرد./تسنیم