۲۳/آبان/۱۴۰۴ | ۱۵:۴۶
ورودی‌های آزادراه تهران-شمال و جاده چالوس مسدود شد ۱۹ درصد مشترکان خانگی برق استان تهران پرمصرف هستند هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد جدول مدالی بازیهای کشورهای اسلامی ریاض جمعه ۲۳ آبان ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد تاریخ پیش فروش بلیط قطار آذر ۱۴۰۴ پرداخت وجه معامله در بنگاه‌های املاک ممنوع شد طرح ملی مدیریت مصرف انرژی تا یک ماه آینده اعلام می‌شود تهران بدون بارش چه خواهد کرد؟ طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است اعمال جرائم سنگین برای مشترکان پرمصرف آب تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ رکوردشکنی بی‌سابقه در تحویل گازوئیل به نیروگاه‌ها الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد کاهش بی‌سابقه پوشش برفی کشور اجاره‌نشین‌ها مستاجر دولت می‌شوند ماینرها؛ متهمان ردیف اول اما پنهان ناترازی برق کشور دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد کریدور شمال غرب کشور تا پایان دولت چهاردهم تکمیل می شود پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید پیامک سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها به سرپرستان خانوار برای ثبت حساب نیروگاه‌های سیکل‌ساده گازی به سیکل ترکیبی تبدیل می‌شوند پیش‌فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذر از هفته پیش رو ساعت پخش و تکرار مسابقه پانتولیگ شبکه سه با اجرای گلزار توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد نقره‌داغ کردن پرمصرف‌ها با اتصال قیمت گاز این مشترکان به قیمت صادراتی گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود وضعیت راهها امروز ۲۲ آبان؛ ترافیک سنگین در محور چالوس زمان و نحوه ثبت نام اعتکاف حرم امام رضا ۱۴۰۴ + هزینه جزئیات تبدیل وضعیت پیمانی به رسمی ۱۴۰۴ جزییات افزایش حقوق بازنشستگان کشوری در سال ۱۴۰۵ جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد ظرفیت منصوبه اسمی انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به ۲۷۲۰ مگاوات رسید تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ + جدول سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ قیمت دلار و ارز امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ رجبی‌مشهدی: دیگر قطعی برق نداریم به شرط تأمین سوخت نیروگاه‌ها آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات واریز مرحله پنجم کالابرگ الکترونیک +جزئیات، مبلغ و مشمولان اعلام شد صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید قیمت جهانی نفت امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها قیمت جهانی طلا امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه هشدار! ثبت ۳.۵ میلی متر بارش در ۵۰ روز قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۲۰ آبان ۱۴۰۴ آخرین اخبار تعطیلی مدارس/ شاخص آلودگی هوا اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ تعداد جایگاه‌های CNG افزایش یافت شاخص آلودگی هوا تهران امروز دوشنبه ۱۹ آبان واردات ۷۴ هزار تن برنج برای تنظیم بازار داخلی پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت جهانی نفت امروز ۱۹ آبان ۱۴۰۴ ملاک عمل ساخت‌وساز در تهران، طرح تفصیلی است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۱۹ آبان ۱۴۰۴ طرح ملی بهینه سازی مصرف انرژی در صنایع انرژی برق اجرایی شد پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک مقایسه قیمت دارو قبل و بعد حذف ارز ۴۲۰۰+ جدول تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت اولویت واردات با گوشت است نه دام زنده هشدار درباره سایت‌های جعلی اسقاط خودروهای فرسوده قیمت جدید محصولات هایما اعلام شد+جدول کیفیت رکن اصلی اخلاق تجارت است قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ ثبت نام وانت نیسان سایپا به‌صورت اقساطی ویژه آبان ۱۴۰۴+ شرایط و لینک تعدیل این کارمندان ممنوع شد چرا کالای ایرانی در بازار عراق ۱۷ درصد گران‌تر تمام می‌شود؟ آغاز فروش نقدی مرحله‌ای کشنده فاو ۴۶۰ توسط سیباموتور تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ فهرست کالاهای مجاز رویه ملوانی بلندتر شد+ اسامی شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد ثبت نام سایپا امروز ۱۸ آبان ۱۴۰۴ + لینک و شرایط ثبت نام قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است صدور مجوز واردات ۵.۵ میلیون تن نهاده دامی توسط ستاد تنظیم بازار قیمت روز گوشی ۱۷ آبان ۱۴۰۴ اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد تولید و مصرف سیمان ۱۰ درصد کاهش یافت اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس کاهش میانگین روزهای توقف نمادهای سهام در مهر امسال رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول آغاز ثبت سفارش چای از امروز با سقف ۱۵ هزار تن آغاز طرح ملی تبدیل رایگان خودروهای شخصی مدل ۱۳۹۴ و بالاتر+ جزییات سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس طی هفته گذشته موافقت سازمان بورس با تاسیس صندوق صدور و ابطال طلا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی قیمت خودرو تا پایان آبان ۱۴۰۴ قالیباف: تجارت ۱۰ میلیارد دلاری با پاکستان نیازمند اقدامات بانکی است تشکیل ستاد ساماندهی گمرک در وزارت اقتصاد/ خصوصی سازی به گمرکات رسید کاهش ۱۲ درصدی عبور کالا از مرزها مشکل اصلی اقتصاد تحریم داخلی است معاون بانک مرکزی: ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ حذف نشده است وزیر اقتصاد: اصلاح سیاست‌های ارزی و تسهیل تأمین مالی در دستور کار دولت قرار دارد سبحانیان: تمامی اصناف تا پایان سال مشمول مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند عبدالعلی‌زاده: توسعه آبزی‌پروری باید مبتنی بر مطالعات علمی باشد وزیر اقتصاد: تفویض حداکثری اختیارات بانکی و مالیاتی به استان‌ها در دستور کار است عراقچی: به فعالان اقتصادی کمک می‌کنیم میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است تاکید وزیر اقتصاد بر ادغام کامل بانک آینده در بانک ملی بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد رئیس سازمان مالیاتی: صورتحساب‌های کاغذی از ‌یک‌ دی ماه ‌اعتبار ندارند معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ثبت سفارش چای شنبه ۱۷ آبان آغاز می‌شود بیمه‌نامه تکمیلی حوادث طبیعی ساختمان عملیاتی شد ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه وزیر اقتصاد: بخش قابل توجهی از منابع بودجه سال آینده از مالیات تامین می شود پرداخت منظم یارانه‌ها تا پایان سال/ جلوگیری از کسری بودجه در دولت قیمت روز گوشی ۱۴ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز+ جزییات طبقه‌بندی ۶ گانه بانک‌ها ابلاغ شد کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۱۴ آبان ۱۴۰۴ رشد ۳۶ درصدی شاخص کل بورس در ۴۵ روز واریزی جدید برای بازنشستگان تامین‌اجتماعی در پایان آبان‌ماه دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت قیمت روز گوشی ۱۳ آبان ۱۴۰۴ تجهیزات ساخت ۷ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی وارد کشور شد افشای ۲۰ میلیارد دلار معافیت مالیاتی در جیب ۱ درصدی‌ها گام نهایی مالیات هوشمند؛ حذف فاکتور‌های کاغذی از دی‌ماه ۱۴۰۴ سهم صورت‌حساب‌های کاغذی از مالیات خرید مؤدیان به کمتر از ۱۰ درصد رسید قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱۳ آبان۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱۲ آبان ۱۴۰۴ پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ سقف تاریخی شاخص بورس در تیررس سهامداران بهره‌برداری از ۲۱۰۹ طرح اشتغال‌زایی جایگزین کولبری توسط بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام (ره) رشد 10 هزار واحدی شاخص کل شرایط و الزامات ثبت درخواست روادید کارگری برای اتباع افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر زمان دقیق واریز کامل معوقات بازنشستگان تامین اجتماعی+ جزییات و مبلغ رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد بازار کدام شغل ها تحت تأثیر هوش مصنوعی سکه می‌شود؟ سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی گام های نهایی دولت و مجلس برای ساماندهی نیروهای شرکتی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد لزوم حمایت مالی و ارائه تسهیلات خرید برای گسترش خودروهای هیبریدی ساخت داخل فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۱:۳۳ ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌و‌گو با اقتصادمعاصر

مازاد تولید آسانسور و پله‌برقی ایرانی داریم اما آقایان دنبال واردات هستند

رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی گفت: تولیدکنندگان داخلی امروز با چالش‌هایی مواجه‌اند که نه از جنس کمبود ظرفیت، بلکه از جنس بی‌ثباتی تصمیمات و نبود حمایت است؛ در ۶ سال اخیر کشور به ۵۰ هزار دستگاه آسانسور و ۱۲۰۰ دستگاه پله‌برقی نیاز داشت، این میزان نیاز، به‌ راحتی توسط تولیدکنندگان داخلی و حتی با یک‌سوم ظرفیت تولید می‌شد، اما آقایان وارد می‌کنند.
مازاد تولید آسانسور و پله‌برقی ایرانی داریم اما آقایان دنبال واردات هستند
کد خبر:۳۴۳۲۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ تولیدکنندگان، نقش کلیدی و محوری در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کنند، خصوصا در شرایط فعلی و پس از مکانیسم ماشه، با استفاده از سرمایه، می‌توانند تخصص و دانش فنی، محصولات و خدمات مورد نیاز جامعه را فراهم کنند و بیش از پیش به ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و افزایش خودکفایی ملی کمک کنند.

فعالان اقتصادی، با تحمل ریسک‌ها و چالش‌های متعدد، موتور محرک صنعت و توسعه فناوری در کشور هستند. حفظ و تقویت تولیدکنندگان داخلی یکی از الزامات اصلی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پایداری اقتصادی است؛ در سال جاری که سال سرمایه‌گذاری برای تولید است، به این مهم باید بیش از پیش توجه شود. 

در همین راستا صمد شفایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد معاصر به تشریح شرایط تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی و موانع و مشکلات این صنعت پرداخت؛ به گفته وی در صنعت آسانسور و پله‌برقی، تولیدکنندگان قطعات با چالش‌های خاصی مواجه هستند که بدون حمایت‌های مستمر، ممکن است روند تولید و توسعه این صنعت حیاتی مختل شود. تامین زیرساخت‌های مناسب، ایجاد ثبات در قوانین و مقررات، تسهیل روند واردات قطعات خاص و تعامل سازنده با نهاد‌های دولتی، از جمله ضرورت‌هایی است که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. حمایت هدفمند و مستمر از تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی نه فقط به حفظ اشتغال و ارتقا کیفیت محصولات داخلی کمک می‌کند، بلکه موجب تقویت امنیت و استقلال اقتصادی کشور نیز خواهد شد که در غیر این‌ صورت باید شاهد خروج سرمایه این تولیدکنندگان از ایران به مقصد کشور‌های همسایه باشیم. 

در ادامه متن کامل مصاحبه وی را می‌خوانید:

اقتصاد معاصر: توان تولید کشور در حوزه قطعات آسانسور و پله برقی چقدر است؟ اگر نیاز داخلی با توان داخلی تامین نشود چه میزان واردات نیاز است؟

شفایی: طبق آمار‌های سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی، در پنج تا شش سال اخیر، حدود ۵۰ هزار دستگاه آسانسور و حدود ۱۲۰۰ دستگاه پله‌برقی مورد نیاز کشور بوده است. این میزان نیاز، به‌ راحتی توسط تولیدکنندگان داخلی و حتی با یک‌سوم ظرفیت تولید آن‌ها قابل تامین است. بنده با اطمینان می‌توانم عرض کنم که ما در حال حاضر با مازاد تولید مواجه هستیم. 

در این شرایط، طبیعی است که باید به سمت صادرات برویم. اگر ما آماری مثل ۱۰ درصد تولید را مطرح می‌کنیم، باید توجه داشت که این میزان به‌ هیچ‌ عنوان توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور ندارد. به عنوان مثال تولید قطعه‌ای مانند سیم‌بکسل نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارد که از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داخلی به‌ صرفه نیست. عموما ساختمان‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند، تا صد درصد قطعات مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. البته برخی ساختمان‌های خاص با ارتفاع‌های بالاتربه دلیل نیاز به تجهیزات خاص و رعایت استاندارد‌های بین‌المللی، ناچار به واردات برخی قطعات هستند. در گذشته همکاری خوبی میان انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وجود داشت. به‌ طور مثال، اگر کسی قصد ثبت سفارش قطعه‌ای را داشت، ابتدا از انجمن استعلام گرفته می‌شد که آیا این قطعه در داخل کشور تولید می‌شود یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، اجازه ثبت سفارش داده نمی‌شد اما اگر قطعه‌ای در داخل تولید نمی‌شد، انجمن اطلاعیه و فراخوان صادر می‌کرد و در صورت نبود تولیدکننده، امکان ثبت سفارش فراهم می‌شد. 

اما در حال حاضر، این روند کاملا از بین رفته است، به دلیل آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که لازم‌الاجرا هستند و کارمند مربوطه نیز موظف به رعایت آن‌هاست. افزون بر این، ساختار واردات در کشور ما بسیار فرسوده است؛ به‌ طوری که اگر در یک نقطه محدودیت اعمال شود، از نقطه‌ای دیگر راه دور زده می‌شود. به‌ عنوان نمونه، اگر فردی نتواند در تهران ثبت سفارش انجام دهد، به شهری مانند مشهد مراجعه کرده و این کار را انجام می‌دهد. این مسائل نشان‌دهنده نبود یکپارچگی و کنترل صحیح در سیستم وارداتی کشور است.

کد ویدیو

در ایام جنگ و پس از آن دچار چالش جدی نشدیم 

اقتصاد معاصر: پس از جنگ دوازده روزه مشکلاتی برای شرکت‌های تولیدکننده عضو انجمن پیش آمد؟ چه موضوعاتی بیش از همه موجب نارضایتی یا فشار بر تولیدکنندگان شد و بیشتر به گوش شما رسید؟

شفایی: خوشبختانه، می‌توان با افتخار گفت که صنعت ما، به‌ ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمودی، یکی از ارزشمندترین صنایع کشور است که حتی در دوران جنگ نیز دچار خلل جدی نشد. این در حالی است که در کشور‌های درگیر جنگ، مانند روسیه، شرکت‌های بزرگ و معتبر اروپایی و آمریکایی از کشور خارج شدند و بسیاری از مراکز عمومی و تجاری دچار اختلال شدند. اما در ایران، چنین اتفاقی نیفتاد؛ چرا که صنعت ما وابسته به توانمندی و ظرفیت‌های داخلی بود و این یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

قوانین و بخشنامه‌های یک‌شبه تولیدکننده را دلسرد کرده است

با این حال، در حوزه‌های داخلی‌تر و نه لزوما پسا‌جنگ، بلکه حتی در دوران پیش از آن، بی‌مهری‌هایی نسبت به تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است. در جلساتی که در انجمن برگزار می‌شود و در تعاملاتی که با همکاران داریم، واقعا مواردی مطرح می‌شود که بسیار دردآور است. برای مثال، نمایندگی یکی از شرکت‌های تولیدکننده با سابقه ۳۰ سال فعالیت در ایران که در استان فارس مستقر است، برای تعمیر قطعات الکترونیکی، ناچار است آن‌ قطعات را به تهران ارسال کند تا تعمیر شوند. در مسیر ارسال این قطعات، آن‌ها توسط مراجع ذی‌ربط به عنوان حامل کالای قاچاق توقیف شدند و فرد مسؤول، با این که تنها یک فعال اقتصادی و خدماتی بود، به مبلغ نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شد. بدتر این که این فرد را تحت عنوان مفسد اقتصادی مورد پیگرد قرار دادند. 

چنین برخورد‌هایی با کسانی که همه عمر، سرمایه و تلاش خود را صرف تولید و خدمت‌رسانی کرده‌اند، به‌ هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست، مشکلات زیرساختی هم مزید بر علت شده‌اند. بگذارید مثالی عینی ارائه دهم؛ در یکی از واحد‌های تولیدی ما، دو روز در هفته برق قطع شد (شنبه و سه‌شنبه). چهارشنبه نیز تعطیل عمومی، پنج‌شنبه به‌ صورت معمول تعطیل بود و جمعه هم طبیعتا تعطیل است. شنبه هم به دلیل قطع برق، اجبارا تعطیل شد. بنابراین، ما عملا پنج روز کاری را از دست دادیم. با این حال، در اولین روز کاری بعد از این تعطیلی‌ها، مامور اداره برق مراجعه کرد و اعلام کرد که برق واحد تولیدی به دلیل بدهی قطع خواهد شد. وقتی دلیل را جویا شدیم، گفتند که بابت ترانزیت برق از نیروگاه تا کارگاه، ۵۲ میلیون تومان بدهکار هستید. این در حالی است که ما اساسا بخش عمده‌ای از هفته را برق نداریم. 

این مسائل به وضوح نشان‌دهنده بی‌مهری‌های داخلی است که باعث دلسردی تولیدکنندگان شده است. متاسفانه، بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی، به دلیل این فشارها، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به حوزه‌های دیگر منتقل کنند یا حتی کشور را ترک کنند. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از قوانین و بخشنامه‌ها، بدون هیچ‌گونه کارشناسی و به‌ صورت یک‌شبه صادر می‌شوند. در چنین شرایطی، هر واحد تولیدی یا فعال اقتصادی باید یک تیم حقوقی و کارشناسی داشته باشد که هر روز پیگیر تغییرات آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها باشد؛ در غیر این صورت، درگیر چالش‌های متعدد می‌شود. این مسائل داخلی، بسیار بیشتر از فشار‌های خارجی، صنعت را آزار می‌دهند و مانع رشد و توسعه تولید ملی می‌شوند.

کد ویدیو

اقتصاد معاصر: چه راهکار‌هایی می‌تواند به بهبود وضعیت تولیدکنندگان کمک کند؟ چه باید کرد تا تولیدکننده دل‌سرد نشود، واردات در حد معقولی کنترل شود و در عین حال حقوق مصرف‌کننده نیز حفظ شود؟

شفایی: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند. رسالت اصلی یک رسانه، آگاه‌سازی و روشنگری جامعه است، یعنی باید واقعیت‌ها را شفاف و بی‌پرده بازگو کند. متاسفانه در صنعت ما، همواره با اتهامات و سوءتفاهم‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم. یکی از رایج‌ترین برداشت‌های اشتباه این است که تولیدکنندگان داخلی در پی ایجاد انحصار هستند و تمایلی به واردات ندارند. در حالی که تعریف واقعی انحصار این نیست. انحصار یعنی تنها یک تولیدکننده در بازار حضور داشته باشد، در حالی‌ که در صنعت ما، بین ۲۰ تا ۳۰ تولیدکننده فعال در کشور وجود دارد؛ بنابراین چنین برداشتی نه‌ فقط نادرست، بلکه موجب بدبینی نسبت به تولید داخل می‌شود. اینجاست که نقش رسانه پررنگ می‌شود؛ رسانه باید با شفاف‌سازی، به درک درست جامعه از واقعیت‌های صنعت کمک کند.

دولت باید ابتدا نظرات ما را بشنود

پیشنهاد بنده این است که دولت تعامل مستقیم و مستمری با انجمن‌های تخصصی داشته باشد. پیش از ابلاغ هرگونه آیین‌نامه یا بخشنامه که بعضا به‌ صورت ناگهانی و بدون کارشناسی صادر می‌شوند، باید نشست‌هایی با انجمن‌ها برگزار شود تا نظرات تخصصی این نهاد‌ها شنیده شود. دولت باید بداند که نقاط قوت و ضعف یک مصوبه چیست و چه تاثیری بر بازار، تولید و مصرف خواهد گذاشت. ما به هیچ‌ وجه خواهان آسیب دیدن مصرف‌کننده نیستیم. اتفاقا همه تلاش ما در انجمن‌ها این بوده که از حقوق مصرف‌کننده دفاع شود و کیفیت و ایمنی محصولات حفظ گردد. اما در عین حال، تولیدکننده داخلی نیز نیازمند حمایت است؛ تولیدکننده‌ای که با تمام وجود، وقت، سرمایه و تخصص خود را صرف توسعه صنعت کشور کرده است.

کد ویدیو

واقعیت این است که اگر تولید داخل مورد حمایت واقعی قرار نگیرد، کشور هرگز به رشد پایدار نخواهد رسید. حمایت از تولید داخلی تنها یک شعار نیست، بلکه شرط لازم برای استقلال اقتصادی، اشتغال‌زایی و پیشرفت کشور است. من هم می‌توانستم مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌ راحتی از کشور خارج شوم و سرمایه‌ام را در جای دیگری به‌ کار ببرم، شاید حتی سود بیشتری هم کسب می‌کردم و با سهولت بیشتری فعالیت می‌کردم اما به‌ خاطر این خاک، این سرزمین و به احترام خون شهدا و تلاش جوانان این مرز و بوم، در کشور مانده‌ام و وظیفه خود می‌دانم که برای ارتقا صنعت ملی تلاش کنم.

اقتصاد معاصر: وضعیت صنعت آسانسور و پله‌برقی کشور کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نسبت به این روند انتقاد یا نگرانی دارید؟

شفایی: در سال ۱۳۹۸ قانونی تحت عنوان حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به تصویب رسید که بر اساس آن، واردات محصولاتی که مشابه آن با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع اعلام شد. اجرای این قانون در طول پنج سال گذشته نقش موثری در حمایت از تولیدکنندگان داخلی ایفا کرد و باعث رشد و توسعه آن‌ها شد، به‌ ویژه در صنعت آسانسور و پله‌برقی، اجرای این قانون موجب شد بیش از ۹۰ درصد نیاز داخلی از طریق تولیدات بومی تامین شود اما متاسفانه این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لغو شد و همین امر موجب شد واردات کالا‌های مشابه داخلی مجددا از سر گرفته شود.

قانون حمایت از تولید ایرانی باید زنده شود

واردات در مقایسه با تولید، فرآیندی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است و نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت و زیرساخت‌های پیچیده ندارد. چنین روندی، تولیدکنندگانی را که برای آینده برنامه‌ریزی کرده و سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند، دچار آسیب می‌کند. علاوه بر تبعات اقتصادی، این موضوع پیامد‌های اجتماعی نیز در پی دارد؛ از جمله افزایش بیکاری، تضعیف صنایع داخلی و وابستگی به واردات. تجربه نشان داده که ورود بی‌رویه کالا‌های خارجی، صرف‌نظر از کیفیت یا قیمت، موجب تضعیف روحیه تولید و تضعیف اشتغال در کشور می‌شود. این روند در تضاد کامل با فرمایشات مقام معظم رهبری است که بار‌ها تاکید کرده‌اند، تا زمانی که کالایی با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود، هیچ دلیلی برای واردات آن وجود ندارد. با وجود تاکیدات رهبری و نتایج مثبت اجرای قانون حمایت از تولید، متاسفانه دستگاه‌های اجرایی کشور به درستی آن را پیاده نکردند و پس از پایان مهلت پنج‌ساله، قانون به حال خود رها شد. این در حالی است که چنین قوانینی باید به‌ صورت دائمی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و از طریق نهاد‌های نظارتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

تولیدکنندگان بار‌ها در جلسات مختلف نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند و تقاضای برگزاری نشست‌های تخصصی برای بررسی مجدد این قانون را مطرح کرده‌اند. موضوع حمایت از تولید داخل صرفا به صنعت آسانسور و پله‌برقی محدود نمی‌شود، بلکه در همه بخش‌های صنعتی کشور قابل مشاهده است. اما به‌ نظر می‌رسد حلقه گمشده‌ای در این فرآیند وجود دارد و سرنخ این کلاف پیچیده هنوز پیدا نشده است. حمایت از تولید ملی نباید فقط در حد شعار باقی بماند. بازنگری در قوانین و بازگشت به سیاست‌های حمایتی، ضرورتی انکارناپذیر برای حفظ اشتغال، ارتقای صنعت و جلوگیری از وابستگی اقتصادی است.

کد ویدیو