۰۹/مهر/۱۴۰۴ | ۰۹:۴۹
ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته جزییات واریز سود سهام عدالت مهر ۱۴۰۴+ مبلغ قیمت جهانی نفت امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» اینترنت افغانستان قطع شد/ دلار تلگرامی تهران خوابید! وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ + جدول چرا تتر خطرناک شد؟ اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ | سایت ثبت نام فروش فوری، فوق‌العاده و پیش‌فروش + اختلاف قیمت با بازار «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی پرداخت ۳۰ درصد از مطالبات بخش خصوصی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۹:۴۹ ۱۴۰۳/۰۹/۰۹

چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟

از سال ۸۶ به این سو رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد.
چرا دولت ها نتوانستند از بخش صنعت حمایت کنند؟
کد خبر:۹۲۷۸

به گزارش اقتصاد معاصر؛ بخش صنعت اهمیت ویژهای در فرایند توسعه کشورها دارد. در جریان تبدیل اقتصاد سنتی مبتنی بر یک بخش کشاورزی با بهره وری پایین به یک اقتصاد روبه رشد با بهره وری بالا، بخش صنعت نقشی اساسی داشته است و این مهم در تاریخ توسعه اقتصادی بسیاری از کشورهای موفق ازجمله انگلستان، آمریکا، ژاپن، آلمان، کره جنوبی و اخیراً چین، ترکیه، برزیل و آفریقای جنوبی نیز به صورت بارزی دیده می‌شود. اگرچه در مراحل بعدی توسعه، سهم بخش صنعت از اقتصادهای صنعتی کاهش یافته است و در مقابل بخش خدمات اهمیت بیشتری پیدا کرده، اما به هر حال بخش صنعت همچنان نقشی راهبردی در اقتصاد این کشورها دارد و بخش خدمات در این کشورها نیز خود وابستگی و ارتباطات بسیار زیادی با بخش صنعت آنها دارد.

در ایران بخش صنعت همواره مورد توجه سیاست‌گذاران اقتصادی کشور بوده و تأکید زیادی بر فعالیت‌های تولیدی و صنعتی صورت گرفته است. اهمیت توجه به بخش صنعت را می‌توان در ابلاغ «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» مصوب سال ۱۳۹۱ و در قوانین برنامه دنبال کرد. نظر به اهمیت بخش صنعت در سیاستگذاری کلان کشور، همه ساله احکام و تبصره‌های مختلفی با هدف حمایت از این بخش در قوانین بودجه سالیانه تصویب می‌شود. با این حال، پرسش مهم کارشناسی که برای امر سیاستگذاری اهمیت دارد این است که این سیاست‌ها تا چه میزان اثربخش بوده و آیا این سیاست‌ها در سطح اجرا نیز موفق بوده یا خیر.

عملکرد کلان بخش صنعت

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی ضمن بررسی وضعیت بخش صنعت آورده است: در سال ۱۴۰۲ بخش صنعت ایران سهمی بالغ بر ۱۷ درصد از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده است. با توجه به اهمیت و نقش صنعت در رشد و توسعه اقتصاد کشور، ایجاد بستر و زیرساخت‌های لازم و کافی از منظر سیاست‌های حوزه کلان کمک شایانی به رشد و توسعه این بخش می‌کند.

همانطور که از شکل زیر مشخص اسشت رشد ارزش افزوده بخش صنعت تقریباً هماهنگ با رشد اقتصادی افت و خیزهایی را داشته است. نکته مهم این است که بخش صنعت در سال‌هایی که فشار تحریم‌های ظالمانه به یکباره بر این بخش وارد شده است ازجمله سال‌های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ و همچنین سال ۱۳۹۷ افت بیشتری نسبت به کل اقتصاد ایران داشته است که نشان می‌دهد این بخش حساسیت بیشتری نسبت به فشار ناشی از شرایط خاص کشور داشته است.

همچنین در جدول زیر مقایسه رشد ارزش افزوده بخش صنعت در دوره‌های مختلف پنج ساله نشان داده شده است. مطابق آمار جدول، ارزش افزوده این بخش از میانه دهه ۱۳۸۰ تا میانه دهه ۱۳۹۰ از رشد منفی برخوردار بوده است که البته رشد منفی سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۰ عمدتاً تحت تأثیر رشد منفی ۲۷ درصدی در سال ۱۳۹۰ و در پی تحریم‌های ظالمانه اقتصادی بوده است.

مقایسه وضعیت متوسط رشد ارزش افزوده بخش صنعت با رشد اقتصادی در کشور نشان می‌دهد که عمدتاً رشد ارزش افزوده بخش صنعت از رشد اقتصادی کشور پایین‌تر بوده است که این موضوع می‌تواند یک اخطار به سیاست‌گذاران در خصوص تضعیف بلندمدت بخش صنعت در صورت تداوم این موضوع باشد. البته باید تأکید کرد که بخش صنعت از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ تقریباً مشابه با رشد بخش غیر نفتی اقتصاد ایران رشد کرده است و توانسته تا حدی خود را بازیابی کند اما به عنوان مثال در مقایسه با بخش خدمات و همچنین بخش نفت همچنان بخش صنعت در وضعیت نامناسبی به سر می‌برد. اگر چه بخش صنعت در مقایسه با بخش ساختمان و همچنین بخش کشاورزی از ثبات بالاتری برخوردار بوده است، اما به طور کلی این بخش رشدی کند را تجربه می‌کند که می‌تواند خود را در از دست دادن سهم از اقتصاد ایران نشان دهد.

در شکل زیر نیز روند تغییرات سهم بخش‌های اقتصادی از کل اقتصاد ایران نشان داده شده است. همانطور که مشهود است سهم بخش صنعت از اقتصاد ایران در یک دوره بلندمدت حدود ۱۵ درصد بوده است، اما از سال ۱۳۹۸ شاهد افزایش سهم بخش صنعت بوده ایم که می‌تواند به دلیل کاهش سهم بخش خدمات به دلیل آثار منفی کرونا باشد.

دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه کشور

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش به بررسی قوانین حمایتی از بخش صنعت به ویژه در ۵ سال اخیر پرداخته که متأسفانه در مرحله اجرا، بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده اند یا به صورت ناقص اجرا شده اند. بررسی محتوای گزارش‌های نظارتی مجلس شورای اسلامی از جمله گزارش‌های تفریغ بودجه نشان می‌دهد که عدم اجرای این موارد یا اجرای ناقص می‌تواند به دلایل زیر باشد:

۱- بوروکراسی پیچیده دستگاه‌های دولتی و ناهماهنگی دستگاه‌ها به ویژه در موضوع‌هایی که نیازمند هماهنگی چند دستگاه با هم است. عدم تأمین منابع مالی به رغم تصویب در قانون به دلایل کلان از جمله کسری بودجه مزمن دولت و لزوم تأمین مصارف با ضرورت بیشتر، به عنوان نمونه طی سال‌های اخیر کمبود منابع مالی و دشواری تأمین مالی از بانک یکی از چالشهای اصلی واحدهای تولیدی و فعالان بخش صنعت کشور بوده است. از این رو از سال ۱۳۹۷ الی ۱۴۰۲ منابع مالی مشخصی در قالب تبصره ۱۸ در قوانین بودجه کشور به اجرای برنامه‌های ایجاد اشتغال و رونق تولید تخصیص داده شد اما بررسی عملکرد این حکم در سال‌های مختلف برگرفته از گزارش‌های تفریغ بودجه حاکی از آن است که در برخی از سال‌ها عملکردی نداشته و در برخی سال‌ها پرداختی به بخش صنعت حدود ۳۰ درصد است.

۲- نیاز به تصویب آئین نامه، دستورالعمل و شیوه نامه برای برخی از احکام قانون بودجه و طولانی شدن این فرایند به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون.

۳- در برخی از موارد عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و کارآفرینان و سرمایه گذاران در تصویب احکام مربوطه در قانون بودجه سبب شده برخی از این احکام اجرایی نشوند. به عنوان نمونه در برخی از موارد بخش خصوصی و تعاونی تمایلی به سرمایه گذاری نداشته است که علت آن لزوماً مشکلات تأمین مالی نیست و به این دلیل تأمین منابع از سوی دولت نیز نتوانسته است سبب مشارکت آنها در طرح‌های صنعتی و معدنی شود.

۴- در نهایت وجود مشکلات زمینهای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این طرح‌ها حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود مشکلاتی مانند وجود شرایط خاص کشور مشکلات ارزی، فضای کسب و کار و تأمین انرژی دخالت دولت در قیمت گذاری محصولات صنعتی و مانند آن سبب ایجاد فضایی می‌شود که این تبصره‌ها و بندهای حمایتی عملاً تأثیر چشمگیری نداشته باشد.

آسیب شناسی دلایل عدم تحقق احکام حمایتی از بخش صنعت در قوانین بودجه

همان طور که در بخش‌های قبل بیان شد، اکثر تبصره‌ها و بندهای حمایتی که مخاطب آن بخش صنعت کشور بوده است، یا اجرا نشده یا اینکه به صورت ناقص اجرا شده است. سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که چرا با وجود تأکید بر حمایت از بخش صنعت و توجه به این بخش از اسناد بالادستی گرفته تا قوانین بودجه سالیانه، بندها و تبصره‌هایی که با هدف حمایت از این بخش و رشد این بخش تدوین شده است، اجرا نشده یا به طور ناقص اجرا می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش می‌توان به سه سطح از دلایل اشاره کرد:

سطح کلان

در سطح کلان اقتصاد ایران طی ۱۳ سال گذشته با فشارهای سنگینی از ناحیه تحریم‌های ظالمانه اقتصادی، شوک ناشی از کرونا و مشکلات مشابه با آن روبه‌رو بوده است این مشکلات سبب شده بخش صنعت آسیب بسیار زیادی ببیند همان طور که نتایج گزارش نشان می‌دهد افت ارزش افزوده در بخش صنعت نسبت به کل اقتصاد ایران در مواقع بروز شوک‌های تحریمی بسیار بیشتر بوده و لذا این بخش از این شرایط آسیب بیشتری دیده است. در این شرایط سیاست‌های حمایتی که در قالب بندهای بودجه‌ای طراحی می‌شود، در مقایسه با آسیب وارده به این بخش کافی نیست.

فضای کسب و کار در ایران طی یک دهه گذشته برای سرمایه گذاری مناسب نبوده است انواع مقررات پیچیده از مقررات ارزی تا مقررات مربوط به تجارت خارجی و دخالت در قیمت گذاری ریسک‌های مختلف اقتصاد ایران و نوسان‌های شدید نرخ ارز و قیمت مواد اولیه و امثال آن فضای نامناسبی را برای سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری در بخش صنعت که نسبت به سرمایه گذاری در بازارهای موازی دیر بازده تر است، ایجاد کرده است. در چنین شرایطی، سیاست‌های حمایتی چه در قالب قوانین بودجه و چه در قالب سایر قوانین و مقررات کشور نمی‌تواند ریسک‌ها و مشکلات ناشی از این شرایط را بر اقتصاد کشور جبران کند.

سطح سیاستگذاری

بخشی از دلایل ناموفق بودن سیاست‌های حمایتی نیز به فرایند تدوین این سیاست‌ها باز می‌گردد. در بسیاری از موارد اصولاً به تدوین قانون مشخصی برای حمایت از تولید نیازی نیست بلکه باید مشکلات در سطح اجرا رفع شود. در برخی از موارد نیز سیاست‌گذاران شناخت کافی از مسائل بخش صنعت ندارند و لذا در تدوین سیاست‌ها مسئله مورد نظر به درستی مخاطب قرار نمی‌گیرد. به عنوان مثال، مسئله تأمین مالی در اقتصاد کشور همواره جدی است اما در سال‌های اخیر به دلیل مشکلات بخش بانکی کشور و نیز کمبود منابع نظام بانکی کشور جدی تر نیز شده است همچنین به دلیل کسری بودجه مزمن دولت نیز توان تزریق منابع بودجه‌ای بیش از مقادیر جاری در این امر ندارد. در این شرایط منابع محدودی که برای تسهیل تأمین مالی بخش صنعت به صورت یارانه سود و وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود به هیچ عنوان تکافوی حمایت کافی را از این بخش نمی‌دهد. شاید راه حل مناسب در این زمینه اصلاح نظام بانکی است اما به طور معمول در قالب تبصره‌های بودجه منابعی برای تأمین یارانه نرخ سود یا وجوه اداره شده در نظر گرفته می‌شود که یا تأمین نمی‌شود یا اینکه در گرداب مشکلات نظام بانکی با طولانی شدن دسترسی به این منابع، عملاً کارایی خود را از دست می‌دهد. در بسیاری از موارد منابع مالی در نظر گرفته شده در قوانین بودجه محقق نمی‌شود و لذا دولت مجبور است منابع خود را صرف اموری ضروری‌تر و روزمره کند و بنابراین اجرای این احکام کنار گذاشته می‌شود.

سطح اجرا

در بسیاری از موارد قانونگذاری‌های مناسبی صورت گرفته است اما به دلیل ناهماهنگی در سطح دستگاه‌های اجرایی، تفاسیر متفاوت از یک متن قانونی مشخص یا در گیر بودن دستگاه اجرایی هدف در امور روزمره خود به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت با طیف وسیعی از مأموریت از بازرگانی و معدن تا امور صنعتی یا این سیاست اجرا نمی‌شود یا اینکه به صورت ناقص یا به صورتی اجرا می‌شود که با آنچه که هدف قانونگذاران بوده است فاصله زیادی دارد نمونه این موضوع در بخش قبل در خصوص سرنوشت تبصره ۱۸» بودجه که با هدف ایجاد جهش و رشد در تولید و تأمین مالی آن تدوین شده بود ملاحظه شد در بسیاری از موارد بررسی گزارش‌های نظارتی نشان می‌دهد که اجرای یک سیاست حمایتی برای یک سال مشخص در نهایت به تدوین آئین نامه یا توافق نامه بین دو دستگاه ختم می‌شود و با تغییراتی که در قانون بودجه سال بعد صورت می‌گیرد اجرای این آئین نامه نیز عملاً کنار گذاشته می‌شود. در مجموع به نظر می‌رسد تعارض بین کارکردهای دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی ضعف در نظام پایش برنامه‌ها فقدان استراتژی توسعه صنعتی ضعف اسناد آمایش سرزمین و عدم التزام به آن فقدان نهادهای کار آمد و نوین تأمین مالی تولید فقدان سازمان متولی توسعه در کشور به عنوان مهمترین کاستی‌های این سیاست‌های بودجه‌ای در جهت دستیابی به کارایی لازم برای رونق تولید و اشتغال مطرح است. یکی از ابزارهای بودجه‌ای متداول در سیاستگذاری اقتصادی و سیاستگذاری صنعتی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای طرح‌های عمرانی است. این اعتبارات عمدتاً برای ایجاد زیرساخت‌ها یا طرح‌های صنعتی با هدف ایجاد و توسعه ظرفیت‌های تولیدی تعریف می‌شود و هدف اصلی آنها توانمندسازی تولید صنعتی در افق بلندمدت است. از این رو این طرح‌ها در بودجه عمومی کل کشور به طور عام و بخش صنعت به طور خاص اهمیتی راهبردی دارد بررسی‌ها در این گزارش نشان می‌دهد اکثر طرح‌های تعریف شده یا با هدف ایجاد زیر ساخت مرتبط با

بخش صنعت یا با هدف ایجاد یا توسعه ظرفیت‌های تولیدی بوده است. بنابراین اهداف تعریف شده طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مرتبط با بخش صنعت در قوانین بودجه ایران نیز بلندمدت و راهبردی بوده است و از این نظر این طرح‌ها اهمیتی راهبردی دارد. اما در این زمینه برخی نکات مطرح است.

نکته اول این است که بسیاری از این طرح‌ها سابقه طولانی و بعضاً چند دهه‌ای دارد. این موضوع در خصوص برخی از طرح‌ها، استمرار یک سیاست بلند مدت را نشان می‌دهد مثلاً طرح‌های کمک به نوسازی صنایع که موضوعی قابل قبول و مهم است، اما در خصوص برخی از طرح‌ها به ویژه طرح‌های ایجاد زیر ساخت این یک نقطه ضعف است چراکه طولانی شدن ایجاد زیرساخت‌ها سبب می‌شود زیر ساخت ایجاد

شده در زمان مناسب به چرخه فعالیت اقتصادی وارد نشود ضمن اینکه در این مدت بار مالی خود را نیز به بودجه تحمیل کرده است. نکته دوم که با نکته اول نیز ارتباط دارد این است که تخصیص بودجه و عملکرد منابع به طرح‌های تملک دارایی با مبلغ بودجه مورد نیاز برای آنها تطابق کمی دارد که این خود سبب طولانی شدن مدت زمان اجرای طرح و تأثیر نامطلوب آن می‌شود که در نکته قبلی به آن اشاره شد. این وضعیت در میان مدت و بلندمدت این وضعیت سبب از دست رفتن جایگاه کشور در رقابت بین‌المللی می‌شود که تبعات آن را باید از یک نگاه راهبردی و بلند مدت بررسی کرد.

پیشنهادهای مرکز پژوهش‌ها برای بهبود شرایط

بررسی اسناد بالادستی کشور در خصوص بخش صنعت از جمله «سیاست‌های کلی نظام در بخش صنعت» و «سیاست‌های کلی تولید ملی حمایت از کار و سرمایه ایرانی» حاکی از آن است که حمایت از بخش صنعت و افزایش سهم صنعت از اقتصاد، ارتقای رقابت پذیری بخش صنعت، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد توازن منطقه‌ای از اهداف مورد تأکید این استاد است. به عبارتی در سطح راهبردی در کشور، بخش صنعت همواره مورد توجه بوده است و حتی در سطح سیاستگذاری میان مدت نیز این تأکید در قالب قوانین برنامه‌های پنج ساله نمود یافته است. این تأکیدات سبب شده است که بخش صنعت در قوانین بودجه سنواتی نیز مورد توجه قرار گیرد و بخشی از احکام و تبصره‌های قوانین بودجه کشور به این بخش و نحوه حمایت از آن بپردازد. نتایج این گزارش پیرامون ارزیابی عملکرد احکام قوانین بودجه مرتبط با بخش صنعت در پنج سال اخیر (۱۴۰۲ - ۱۳۹۸) حاکی از آن است که اگر چه احکام بودجه‌ای هم پوشانی مناسبی با اهداف اسناد بالادستی در بخش صنعت دارد، ولی بسیاری از بندها و تبصره‌ها یا به کلی اجرا نشده یا به صورت ناقص اجرا شده است عدم تأمین مالی به رغم تصویب در قانون طولانی شدن فرایند اجرا به دلیل بوروکراسی پیچیده یا اختلاف در تفسیر قانون عدم توجه به زمینه اصلی مشکلات مربوط به بخش صنعت و وجود مشکلات زمینه‌ای در فضای کلی اقتصاد کشور سبب شده است تا بسیاری از این احکام حتی در صورت اجرا نیز نتواند زمینه ساز ایجاد تحرک جدی در بخش صنعت کشور شود به منظور بهبود شرایط موجود پیشنهادهای ذیل قابل بررسی است.

پیشنهادهای سیاستی

با توجه به موارد مطرح شده پیشنهادهای زیر در این زمینه قابل طرح است:

۱- تجمیع بندهای حمایتی بودجه‌ای و تبدیل آنها به احکام دائمی در قالب راهبرد توسعه بخش صنعت: پیشنهاد می‌شود سیاست‌گذاران اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی سازمان برنامه و بودجه و وزارت صنعت، معدن و تجارت که در تدوین سیاست‌های حمایتی مشارکت دارند سیاست‌های که ماهیت دائمی دارد را در قالب قوانین دائمی از جمله برنامه‌های پنج ساله توسعه) به صورت منسجم تدوین کنند تا هم انسجام قانون بودجه حفظ شود و هم الزام به اجرای برنامه‌های توسعه کشور افزایش یابد.

۲. بازبینی مأموریت سازمان‌های مهم مرتبط با بخش صنعت از جمله سازمان‌های توسعه‌ای: بسیاری از بندها و تبصره‌هایی که در قوانین بودجه سالیانه با هدف حمایت تدوین می‌شود با باز بینی و اصلاح مأموریت سازمان‌های مهم توسعه‌ای از ایدرو و ایمیدرو گرفته تا بانک توسعه صادرات و بانک صنعت و معدن به صورت دائمی قابل انجام است و نیازی به تدوین هر ساله آنها در قوانین نیست به عنوان مثال تقویت سرمایه بانک صنعت و معدن و تسهیل تأمین مالی از طریق آن می‌تواند بخش بزرگی از مشکلات تأمین مالی بخش صنعت را حل کند لذا تمرکز بر اصلاحات ساختاری این سازمان‌ها و رفع موانع اجرای سیاست‌های توسعه‌ای این سازمان‌ها اثر بخشی بیشتری خواهد داشت.

۳. تقویت نقش نظارتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی: در بسیاری از موارد تأکید بر نظارت بر اجرای قوانین مصوب از جمله قانون بودجه از سوی مجلس شورای اسلامی می‌تواند اثر بخشی سیاست‌های حمایتی را افزایش دهد. از مصادیق این رویکرد نظارت بر اجرای بند «ج» ماده (۴۸) قانون برنامه هفتم پیشرفت به منظور ارتقای جایگاه صنایع کوچک و خوشه‌های صنعتی در رشد اقتصادی به ویژه جز «۳» آن در خصوص تأمین منابع صندوق حمایت از سرمایه گذاری صنایع کوچک و بند «ج» قانون برنامه هفتم پیشرفت ناظر بر تأمین مالی سازمان‌های توسعه‌ای از مسیر قوانین بودجه سنواتی است. در صورت نظارت صحیح بر اجرای قوانین موجود اثر بخشی این قوانین نیز افزایش می‌یابد./مهر

برچسب‌ها:
صنعت دولت