۰۶/مهر/۱۴۰۴ | ۱۳:۳۱
بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ + جدول احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر کاهش محدودیت‌های برقی استان تهران در تابستان ۱۴۰۵ بخشنامه اجرایی پرداخت الکترونیکی عوارض تردد در آزادراه‌های کشور به شبکه بانکی ابلاغ شد در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی ساعات کاری ادارات دولتی در تهران و شهرستانها مهر ۱۴۰۴ نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط تحویل پالایشگاه فاز ۱۴ به مجتمع گاز پارس جنوبی قیمت دلار و ارز دربازار ارز تجاری امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ صندوق‌های طلا در تابستان امسال بالاترین بازده را کسب کردند تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۴۴۴ هزار کد فراتر رفت هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ مانعی بزرگ برای پرسپولیسی شدن بازیکن سابق نیوکاسل ۱۳۰ چاه نفت وارد مدار تولید شد قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد جدول قیمت گوشی شیائومی امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول ملاک‌های حذف یارانه‌ها اعلام شد آغاز نصب برج‌های تخلیه اضطراری گاز در تهران تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود کاهش پیک مصرف برق به زیر ۵۰ هزار مگاوات قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ + جدول ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت وزارت نیرو: ماینر غیرمجاز گزارش دهید و تا ۳۰۰ میلیون پاداش بگیرید مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ذخایر طلای کشور پشتوانه مطمئنی برای خنثی‌سازی اسنپ‌بک/ ایران روابطی گسترده با کشور‌های آسیایی دارد ۲۶ هزار میلیارد تومان مبادله اوراق بهادار و کالا در ۴ بورس ایران هدر رفت ۱۳ میلیارد متر مکعب آب با ضایعات بخش کشاورزی جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول فروش نفت با ماشه متوقف نمی‌شود ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا افتتاح حساب جدید برای دارندگان بیش از ۱۰ حساب فعال ممنوع شد آتیه صبا بورسی شد لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت رشد ۵.۶ درصدی بخش کشاورزی در یک سال گذشته رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل در نخستین ساعت معاملات تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت دلار و ارز در بازار ارز‌های تجاری امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ ایست نرخ سود بین‌بانکی روی ۳۳.۹۹٪ برنامه مسابقات مرحله نیمه‌نهایی والیبال قهرمانی جهان ۲۰۲۵ امروز شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ معامله ۴۸ همت محصول و کالا در بورس کالا وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع قطر میزبان مسابقات جهانی والیبال شد نکاتی درباره اسناد افشا شده رژیم اسرائیل توسط وزارت اطلاعات درخواست لحظه آخری عراقچی از شورای امنیت اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند دریای خزر مواج شد تردد روان و بدون ترافیک در جاده‌های شمال گزافه‌گویی نتانیاهو علیه ایران در سازمان ملل محموله ۱۱۱ میلیون دلاری نفت خام ایران به هند رسید دست و پنجه مستاجران با بازار اجاره! این مناطق از امشب منتظر باران باشند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد حبس ۶ همت سود سهام عدالت مردم در جیب ۴ شرکت بزرگ قیمت پلاتین در بورس نیویورک به بالاترین رقم از سال ۲۰۱۳ رسید عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ جاده چالوس از ساعت ۱۲ امروز یکطرفه می‌شود تولید طلا در ایران به ۲۵ تن در سال می‌رسد ثبت سفارش موز، قهوه و دانه کنجد فردا آغاز می‌شود پروژه ریلی شیراز - بندرعباس توجیه اقتصادی ندارد بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد پرداخت ۳ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان دیگر از مطالبات گندم‌کاران تامین ارز کالاهای اساسی از مرز ۶.۹ میلیارد دلار گذشت عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واگذاری اجرای ۳۴ کیلومتر از راه‌آهن رشت-آستارا به شرکت کاسپین روسیه وزیر نیرو: مشکل تامین آب شرب مردم برطرف می‌شود پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات گندم کاران رشد ۱۱ درصدی پرداخت وام ازدواج واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها عارف کلیات سند برنامه ملی گذر مرز به مرز را تایید کرد مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیفیت هوای تهران در شرایط قابل قبول کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ پیش‌بینی هواشناسی؛ هشدار بارش‌های پاییزی شدید در گیلان و مازندران وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲ مهر ۱۴۰۴ پرداخت سود سهام عدالت؛ وعده‌هایی که فراموش شد پیش‌فروش و حراج سکه بانک مرکزی از هفته آینده آغاز می‌شود مهلت ۲ ساله بانک مرکزی به صندوق‌های قرض‌الحسنه برای تطبیق با دستورالعمل جدید پایان تعمیرات اساسی سکوهای چهارگانه فاز ۱۳ پارس جنوبی ۹۷ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی داریم بورس تهران با افت ۲۰ هزار واحدی بسته شد وزیر نفت: تدابیر لازم برای مواجهه با مکانیسم ماشه پیش‌بینی شده است ارزش معاملات خرد سهام در پایان مبادلات امروز از مرز ۶ همت عبور کرد فرزین در واکنش به اسنپ‌بک: سیاست ارزی ثابت می‌ماند سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد شرایط واگذاری سهام صنایع پتروشیمی خلیج فارس تعیین شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ طرح ساماندهی صندوق‌های قرض‌الحسنه کلید خورد؛ مهلت تطبیق ۲ ساله تعیین شد عضویت در شانگهای و بریکس برگ برنده ایران در خنثی‌سازی اسنپ‌بک سازوکار جدید دولت برای وصول مابه‌التفاوت بهای خوراک پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا تمدید فراخوان تسهیلات بانکی برای احداث نیروگاه‌های سه مگاواتی اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال کاهش ۳۹ درصدی بارش‌ها در کشور فرآیند تجاری واردات یونجه از تمامی کشورها تسهیل شد جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۲ مهر ۱۴۰۴ برجام تحریمی را لغو نکرد که با اسنپ‌بک برگردد؛ گرانی ارز فضاسازی روانی‌ست عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی کاهش احتمال توقیف خودرو در تصادف جرحی با ابلاغیه جدید دولت آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است آمادگی برای آغاز سال زراعی جدید جزئیات بودجه‌ای بخش آموزش و پرورش+ پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۱ مهر ۱۴۰۴ اسناد عادی مشمول مالیات نمی شوند مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه مهاجرانی: تدابیر لازم را درباره مکانیسم ماشه داریم/برای قدرت موشکی از کسی اجازه نمی‌گیریم پزشکیان عازم نیویورک شد آغاز ثبت سفارش واردات ۷ محصول کشاورزی از هفته آینده اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۱ مهر ۱۴۰۴ مصوبه تمدید پروانه‌های اکتشاف معادن از دستور کار خارج شد قیمت منطقی هر عدد تخم‌مرغ اعلام شد نرخ پیشنهادی خرید تضمینی گندم اعلام شد سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد ساعت شروع به‌کار ادارات کلان‌شهرها دو هفته اول مهرماه شناور شد قیمت روز گوشی ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ جزئیاتی از سفر پزشکیان به نیویورک آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه کاهش ۱۰ درصدی تولید سیمان در ۳ ماهه امسال قیمت عمده میوه و سبزیجات در هفته جاری تعیین شد+جدول معادن با ۳۰ تا ۴۰ درصد ظرفیت واقعی کار می‌کنند ۲۷ میلیون تن تولید فولاد قربانی قطعی برق و گاز شد عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۳۱ شهریور ۱۴۰۴ ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر اعتراض آموزشگاه‌های آزاد به تعرفه‌های جدید فنی و حرفه‌ای هزینه پرداختی اصناف ربطی به سامانه سپتام ندارد برنامه وزارت صمت برای تقویت صادرات صنایع کوچک و متوسط افزایش ۷ درصدی عرضه گوشت قرمز بدهی تولیدکنندگان تخم مرغ امهال شد+ سند امکان واردات خودرو از منطقه آزاد اینچه‌برون فراهم شد نامه دیوان محاسبات به وزیر اقتصاد درباره تخلفات در مدیریت شرکت‌های سهام عدالت عارف:دولت چهاردهم با مرکز آمار ایران دستوری برخورد نمی‌کند زمان جدید ارائه لایحه بودجه به مجلس اولین محموله کارنه‌تیر از ایران به کویت صادر شد فردا، آخرین مهلت صادرکنندگان برای تسویه دیون ارزی سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ واردات خودرو از مسیر گمرک اینچه‌برون ممکن شد محکومیت یک شرکت فولادی بابت فرار مالیاتی ۳۰ میلیارد تومانی ابلاغ شیوه نامه وصول عوارض عرضه کالاها و خدمات آسیب‌رسان به سلامت واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ معاون وزیر تعاون: حضور شفاف اتباع مجاز در بازار کار ایران محدودیتی نخواهد داشت تغییر ساعت کاری ادارات و بانک‌ها از روز سه‌شنبه+ جزییات پایانی بر فرار مالیاتی شرکت‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک ضرورت برگزاری فوری جلسه شورای‌عالی کار برای ترمیم دستمزد افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود بودجه سال ۱۴۰۵ با فرایند جدید مورد بررسی قرار خواهد گرفت پرداخت کارمزد کارت بازرگانی از مهر فقط از طریق سامانه جامع تجارت لغو عوارض تاکسی‌های اینترنتی و تصویب تعلیق مجوز بنزین سوپر احتمال تغییر دهک برخی خانوارها در این ماه درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر مبالغ پرداختی مودیان تبصره ۱۰۰ در حساب مالیاتی آنان ثبت و در محاسبات بدهی لحاظ می‌شود ابهامات قانونی اجرای مالیات جریمه‌ای بانک‌ها در تسهیلات مسکن توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه عقبگرد قیمت نفت در بازار جهانی چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ اتحادیه اروپا به درخواست ترامپ علیه هند و چین عمل نمی‌کند «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۱:۳۳ ۱۴۰۴/۰۷/۰۶
رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌و‌گو با اقتصادمعاصر

مازاد تولید آسانسور و پله‌برقی ایرانی داریم اما آقایان دنبال واردات هستند

رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی گفت: تولیدکنندگان داخلی امروز با چالش‌هایی مواجه‌اند که نه از جنس کمبود ظرفیت، بلکه از جنس بی‌ثباتی تصمیمات و نبود حمایت است؛ در ۶ سال اخیر کشور به ۵۰ هزار دستگاه آسانسور و ۱۲۰۰ دستگاه پله‌برقی نیاز داشت، این میزان نیاز، به‌ راحتی توسط تولیدکنندگان داخلی و حتی با یک‌سوم ظرفیت تولید می‌شد، اما آقایان وارد می‌کنند.
مازاد تولید آسانسور و پله‌برقی ایرانی داریم اما آقایان دنبال واردات هستند
کد خبر:۳۴۳۲۷

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ تولیدکنندگان، نقش کلیدی و محوری در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کنند، خصوصا در شرایط فعلی و پس از مکانیسم ماشه، با استفاده از سرمایه، می‌توانند تخصص و دانش فنی، محصولات و خدمات مورد نیاز جامعه را فراهم کنند و بیش از پیش به ایجاد اشتغال، رشد اقتصادی و افزایش خودکفایی ملی کمک کنند.

فعالان اقتصادی، با تحمل ریسک‌ها و چالش‌های متعدد، موتور محرک صنعت و توسعه فناوری در کشور هستند. حفظ و تقویت تولیدکنندگان داخلی یکی از الزامات اصلی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و پایداری اقتصادی است؛ در سال جاری که سال سرمایه‌گذاری برای تولید است، به این مهم باید بیش از پیش توجه شود. 

در همین راستا صمد شفایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله برقی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار اقتصاد معاصر به تشریح شرایط تولیدکنندگان آسانسور و پله برقی و موانع و مشکلات این صنعت پرداخت؛ به گفته وی در صنعت آسانسور و پله‌برقی، تولیدکنندگان قطعات با چالش‌های خاصی مواجه هستند که بدون حمایت‌های مستمر، ممکن است روند تولید و توسعه این صنعت حیاتی مختل شود. تامین زیرساخت‌های مناسب، ایجاد ثبات در قوانین و مقررات، تسهیل روند واردات قطعات خاص و تعامل سازنده با نهاد‌های دولتی، از جمله ضرورت‌هایی است که باید به آنها توجه ویژه‌ای شود. حمایت هدفمند و مستمر از تولیدکنندگان قطعات آسانسور و پله‌برقی نه فقط به حفظ اشتغال و ارتقا کیفیت محصولات داخلی کمک می‌کند، بلکه موجب تقویت امنیت و استقلال اقتصادی کشور نیز خواهد شد که در غیر این‌ صورت باید شاهد خروج سرمایه این تولیدکنندگان از ایران به مقصد کشور‌های همسایه باشیم. 

در ادامه متن کامل مصاحبه وی را می‌خوانید:

اقتصاد معاصر: توان تولید کشور در حوزه قطعات آسانسور و پله برقی چقدر است؟ اگر نیاز داخلی با توان داخلی تامین نشود چه میزان واردات نیاز است؟

شفایی: طبق آمار‌های سازمان ملی استاندارد و وزارت راه و شهرسازی، در پنج تا شش سال اخیر، حدود ۵۰ هزار دستگاه آسانسور و حدود ۱۲۰۰ دستگاه پله‌برقی مورد نیاز کشور بوده است. این میزان نیاز، به‌ راحتی توسط تولیدکنندگان داخلی و حتی با یک‌سوم ظرفیت تولید آن‌ها قابل تامین است. بنده با اطمینان می‌توانم عرض کنم که ما در حال حاضر با مازاد تولید مواجه هستیم. 

در این شرایط، طبیعی است که باید به سمت صادرات برویم. اگر ما آماری مثل ۱۰ درصد تولید را مطرح می‌کنیم، باید توجه داشت که این میزان به‌ هیچ‌ عنوان توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذاری در داخل کشور ندارد. به عنوان مثال تولید قطعه‌ای مانند سیم‌بکسل نیاز به سرمایه‌گذاری عظیمی دارد که از نظر اقتصادی برای سرمایه‌گذاران داخلی به‌ صرفه نیست. عموما ساختمان‌هایی که در داخل کشور ساخته می‌شوند، تا صد درصد قطعات مورد نیاز خود را از تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. البته برخی ساختمان‌های خاص با ارتفاع‌های بالاتربه دلیل نیاز به تجهیزات خاص و رعایت استاندارد‌های بین‌المللی، ناچار به واردات برخی قطعات هستند. در گذشته همکاری خوبی میان انجمن و وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) وجود داشت. به‌ طور مثال، اگر کسی قصد ثبت سفارش قطعه‌ای را داشت، ابتدا از انجمن استعلام گرفته می‌شد که آیا این قطعه در داخل کشور تولید می‌شود یا خیر. اگر پاسخ مثبت بود، اجازه ثبت سفارش داده نمی‌شد اما اگر قطعه‌ای در داخل تولید نمی‌شد، انجمن اطلاعیه و فراخوان صادر می‌کرد و در صورت نبود تولیدکننده، امکان ثبت سفارش فراهم می‌شد. 

اما در حال حاضر، این روند کاملا از بین رفته است، به دلیل آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌هایی که لازم‌الاجرا هستند و کارمند مربوطه نیز موظف به رعایت آن‌هاست. افزون بر این، ساختار واردات در کشور ما بسیار فرسوده است؛ به‌ طوری که اگر در یک نقطه محدودیت اعمال شود، از نقطه‌ای دیگر راه دور زده می‌شود. به‌ عنوان نمونه، اگر فردی نتواند در تهران ثبت سفارش انجام دهد، به شهری مانند مشهد مراجعه کرده و این کار را انجام می‌دهد. این مسائل نشان‌دهنده نبود یکپارچگی و کنترل صحیح در سیستم وارداتی کشور است.

کد ویدیو

در ایام جنگ و پس از آن دچار چالش جدی نشدیم 

اقتصاد معاصر: پس از جنگ دوازده روزه مشکلاتی برای شرکت‌های تولیدکننده عضو انجمن پیش آمد؟ چه موضوعاتی بیش از همه موجب نارضایتی یا فشار بر تولیدکنندگان شد و بیشتر به گوش شما رسید؟

شفایی: خوشبختانه، می‌توان با افتخار گفت که صنعت ما، به‌ ویژه در حوزه حمل‌ونقل عمودی، یکی از ارزشمندترین صنایع کشور است که حتی در دوران جنگ نیز دچار خلل جدی نشد. این در حالی است که در کشور‌های درگیر جنگ، مانند روسیه، شرکت‌های بزرگ و معتبر اروپایی و آمریکایی از کشور خارج شدند و بسیاری از مراکز عمومی و تجاری دچار اختلال شدند. اما در ایران، چنین اتفاقی نیفتاد؛ چرا که صنعت ما وابسته به توانمندی و ظرفیت‌های داخلی بود و این یک افتخار بزرگ برای کشور محسوب می‌شود.

قوانین و بخشنامه‌های یک‌شبه تولیدکننده را دلسرد کرده است

با این حال، در حوزه‌های داخلی‌تر و نه لزوما پسا‌جنگ، بلکه حتی در دوران پیش از آن، بی‌مهری‌هایی نسبت به تولیدکنندگان داخلی صورت گرفته است. در جلساتی که در انجمن برگزار می‌شود و در تعاملاتی که با همکاران داریم، واقعا مواردی مطرح می‌شود که بسیار دردآور است. برای مثال، نمایندگی یکی از شرکت‌های تولیدکننده با سابقه ۳۰ سال فعالیت در ایران که در استان فارس مستقر است، برای تعمیر قطعات الکترونیکی، ناچار است آن‌ قطعات را به تهران ارسال کند تا تعمیر شوند. در مسیر ارسال این قطعات، آن‌ها توسط مراجع ذی‌ربط به عنوان حامل کالای قاچاق توقیف شدند و فرد مسؤول، با این که تنها یک فعال اقتصادی و خدماتی بود، به مبلغ نزدیک به ۲۰۰ میلیون تومان جریمه شد. بدتر این که این فرد را تحت عنوان مفسد اقتصادی مورد پیگرد قرار دادند. 

چنین برخورد‌هایی با کسانی که همه عمر، سرمایه و تلاش خود را صرف تولید و خدمت‌رسانی کرده‌اند، به‌ هیچ‌ وجه قابل پذیرش نیست، مشکلات زیرساختی هم مزید بر علت شده‌اند. بگذارید مثالی عینی ارائه دهم؛ در یکی از واحد‌های تولیدی ما، دو روز در هفته برق قطع شد (شنبه و سه‌شنبه). چهارشنبه نیز تعطیل عمومی، پنج‌شنبه به‌ صورت معمول تعطیل بود و جمعه هم طبیعتا تعطیل است. شنبه هم به دلیل قطع برق، اجبارا تعطیل شد. بنابراین، ما عملا پنج روز کاری را از دست دادیم. با این حال، در اولین روز کاری بعد از این تعطیلی‌ها، مامور اداره برق مراجعه کرد و اعلام کرد که برق واحد تولیدی به دلیل بدهی قطع خواهد شد. وقتی دلیل را جویا شدیم، گفتند که بابت ترانزیت برق از نیروگاه تا کارگاه، ۵۲ میلیون تومان بدهکار هستید. این در حالی است که ما اساسا بخش عمده‌ای از هفته را برق نداریم. 

این مسائل به وضوح نشان‌دهنده بی‌مهری‌های داخلی است که باعث دلسردی تولیدکنندگان شده است. متاسفانه، بسیاری از سرمایه‌گذاران و تولیدکنندگان داخلی، به دلیل این فشارها، ترجیح می‌دهند سرمایه خود را به حوزه‌های دیگر منتقل کنند یا حتی کشور را ترک کنند. مشکل اصلی اینجاست که بسیاری از قوانین و بخشنامه‌ها، بدون هیچ‌گونه کارشناسی و به‌ صورت یک‌شبه صادر می‌شوند. در چنین شرایطی، هر واحد تولیدی یا فعال اقتصادی باید یک تیم حقوقی و کارشناسی داشته باشد که هر روز پیگیر تغییرات آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها باشد؛ در غیر این صورت، درگیر چالش‌های متعدد می‌شود. این مسائل داخلی، بسیار بیشتر از فشار‌های خارجی، صنعت را آزار می‌دهند و مانع رشد و توسعه تولید ملی می‌شوند.

کد ویدیو

اقتصاد معاصر: چه راهکار‌هایی می‌تواند به بهبود وضعیت تولیدکنندگان کمک کند؟ چه باید کرد تا تولیدکننده دل‌سرد نشود، واردات در حد معقولی کنترل شود و در عین حال حقوق مصرف‌کننده نیز حفظ شود؟

شفایی: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند. رسالت اصلی یک رسانه، آگاه‌سازی و روشنگری جامعه است، یعنی باید واقعیت‌ها را شفاف و بی‌پرده بازگو کند. متاسفانه در صنعت ما، همواره با اتهامات و سوءتفاهم‌هایی روبه‌رو بوده‌ایم. یکی از رایج‌ترین برداشت‌های اشتباه این است که تولیدکنندگان داخلی در پی ایجاد انحصار هستند و تمایلی به واردات ندارند. در حالی که تعریف واقعی انحصار این نیست. انحصار یعنی تنها یک تولیدکننده در بازار حضور داشته باشد، در حالی‌ که در صنعت ما، بین ۲۰ تا ۳۰ تولیدکننده فعال در کشور وجود دارد؛ بنابراین چنین برداشتی نه‌ فقط نادرست، بلکه موجب بدبینی نسبت به تولید داخل می‌شود. اینجاست که نقش رسانه پررنگ می‌شود؛ رسانه باید با شفاف‌سازی، به درک درست جامعه از واقعیت‌های صنعت کمک کند.

دولت باید ابتدا نظرات ما را بشنود

پیشنهاد بنده این است که دولت تعامل مستقیم و مستمری با انجمن‌های تخصصی داشته باشد. پیش از ابلاغ هرگونه آیین‌نامه یا بخشنامه که بعضا به‌ صورت ناگهانی و بدون کارشناسی صادر می‌شوند، باید نشست‌هایی با انجمن‌ها برگزار شود تا نظرات تخصصی این نهاد‌ها شنیده شود. دولت باید بداند که نقاط قوت و ضعف یک مصوبه چیست و چه تاثیری بر بازار، تولید و مصرف خواهد گذاشت. ما به هیچ‌ وجه خواهان آسیب دیدن مصرف‌کننده نیستیم. اتفاقا همه تلاش ما در انجمن‌ها این بوده که از حقوق مصرف‌کننده دفاع شود و کیفیت و ایمنی محصولات حفظ گردد. اما در عین حال، تولیدکننده داخلی نیز نیازمند حمایت است؛ تولیدکننده‌ای که با تمام وجود، وقت، سرمایه و تخصص خود را صرف توسعه صنعت کشور کرده است.

کد ویدیو

واقعیت این است که اگر تولید داخل مورد حمایت واقعی قرار نگیرد، کشور هرگز به رشد پایدار نخواهد رسید. حمایت از تولید داخلی تنها یک شعار نیست، بلکه شرط لازم برای استقلال اقتصادی، اشتغال‌زایی و پیشرفت کشور است. من هم می‌توانستم مانند بسیاری از سرمایه‌گذاران، به‌ راحتی از کشور خارج شوم و سرمایه‌ام را در جای دیگری به‌ کار ببرم، شاید حتی سود بیشتری هم کسب می‌کردم و با سهولت بیشتری فعالیت می‌کردم اما به‌ خاطر این خاک، این سرزمین و به احترام خون شهدا و تلاش جوانان این مرز و بوم، در کشور مانده‌ام و وظیفه خود می‌دانم که برای ارتقا صنعت ملی تلاش کنم.

اقتصاد معاصر: وضعیت صنعت آسانسور و پله‌برقی کشور کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا نسبت به این روند انتقاد یا نگرانی دارید؟

شفایی: در سال ۱۳۹۸ قانونی تحت عنوان حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی به تصویب رسید که بر اساس آن، واردات محصولاتی که مشابه آن با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود، ممنوع اعلام شد. اجرای این قانون در طول پنج سال گذشته نقش موثری در حمایت از تولیدکنندگان داخلی ایفا کرد و باعث رشد و توسعه آن‌ها شد، به‌ ویژه در صنعت آسانسور و پله‌برقی، اجرای این قانون موجب شد بیش از ۹۰ درصد نیاز داخلی از طریق تولیدات بومی تامین شود اما متاسفانه این قانون از ابتدای سال ۱۴۰۳ لغو شد و همین امر موجب شد واردات کالا‌های مشابه داخلی مجددا از سر گرفته شود.

قانون حمایت از تولید ایرانی باید زنده شود

واردات در مقایسه با تولید، فرآیندی آسان‌تر و کم‌هزینه‌تر است و نیاز به سرمایه‌گذاری بلندمدت و زیرساخت‌های پیچیده ندارد. چنین روندی، تولیدکنندگانی را که برای آینده برنامه‌ریزی کرده و سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند، دچار آسیب می‌کند. علاوه بر تبعات اقتصادی، این موضوع پیامد‌های اجتماعی نیز در پی دارد؛ از جمله افزایش بیکاری، تضعیف صنایع داخلی و وابستگی به واردات. تجربه نشان داده که ورود بی‌رویه کالا‌های خارجی، صرف‌نظر از کیفیت یا قیمت، موجب تضعیف روحیه تولید و تضعیف اشتغال در کشور می‌شود. این روند در تضاد کامل با فرمایشات مقام معظم رهبری است که بار‌ها تاکید کرده‌اند، تا زمانی که کالایی با کیفیت و قیمت مناسب در داخل کشور تولید می‌شود، هیچ دلیلی برای واردات آن وجود ندارد. با وجود تاکیدات رهبری و نتایج مثبت اجرای قانون حمایت از تولید، متاسفانه دستگاه‌های اجرایی کشور به درستی آن را پیاده نکردند و پس از پایان مهلت پنج‌ساله، قانون به حال خود رها شد. این در حالی است که چنین قوانینی باید به‌ صورت دائمی از سوی مجلس شورای اسلامی تصویب شده و از طریق نهاد‌های نظارتی به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

تولیدکنندگان بار‌ها در جلسات مختلف نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند و تقاضای برگزاری نشست‌های تخصصی برای بررسی مجدد این قانون را مطرح کرده‌اند. موضوع حمایت از تولید داخل صرفا به صنعت آسانسور و پله‌برقی محدود نمی‌شود، بلکه در همه بخش‌های صنعتی کشور قابل مشاهده است. اما به‌ نظر می‌رسد حلقه گمشده‌ای در این فرآیند وجود دارد و سرنخ این کلاف پیچیده هنوز پیدا نشده است. حمایت از تولید ملی نباید فقط در حد شعار باقی بماند. بازنگری در قوانین و بازگشت به سیاست‌های حمایتی، ضرورتی انکارناپذیر برای حفظ اشتغال، ارتقای صنعت و جلوگیری از وابستگی اقتصادی است.

کد ویدیو