۲۷/آبان/۱۴۰۴ | ۱۰:۲۹
وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ شرایط وام ۱۰۰ میلیونی بانک ملت بدون ضامن ۱۴۰۴ مدل پرداخت حقوق کارمندان تغییر می‌کند + جزییات پیشتازی کچاد در معاملات شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۷ آبان۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ قیمت جهانی طلا امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۷ آبان ۱۴۰۴ بازگشت چهره‌ای آشنا به پرسپولیس تفاهم‌نامه توسعه مهارت‌های دیجیتال منعقد شد جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ کیوی ایران بازارهای هند و اوراسیا را فتح کرد قهوه برای سلامتی خوب است یا بد؟ عقد آریایی از کجا آمده است؟ آخرین وضعیت پرونده پژمان جمشیدی تداوم رویکرد تحولی در نظام مالیاتی کشور / هدف ما تسهیل تکالیف و حرکت به سمت نظام هوشمند مالیاتی است ورود دیوان محاسبات به پرونده تاخیر در تامین و توزیع واکسن تب برفکی جزئیات جدید از حادثه بندر شهید رجایی 96 میلیارد دلار ارز حاصل از صادرات به کشور برنگشته است آزادسازی قیمت آرد و اجرای «طرح نان نو» راه نجات صنعت نان خبر خوب به پرسپولیس و اوسمار رسید بازپرداخت ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به بانک‌ها در بودجه ۱۴۰۵ وضعیت بورس امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ هشدار بارش برف و باران در ۱۷ استان ابلاغ حذف عوارض آب مجازی از ۵ محصول آب‌بر کشاورزی طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا دوشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۴ + جدول قیمت روز گوشی ۲۶ آبان ۱۴۰۴ یک سال مهلت به خودروسازان؛ پایان بهانه‌جویی برای موتورهای پرمصرف رایزنی برای اتصال ریلی چین به اروپا با قطار برقی سرخس–چشمه ثریا بیت کوین ۹۳ هزار دلار را هم دید جزئیات نهمین عرضه اولیه امسال مشخص شد ۸ کالای جدید به فهرست ترخیص ۹۰ درصدی اضافه شد آغاز پیش‌فروش رسمی سکه با قیمت‌گذاری حراجی+ جزییات قیمت دلار و ارز امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ تأیید افزایش حقوق بازنشستگان+ جزییات و مشمولان افزایش حقوق قیمت جهانی نفت امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ نرخ بنزین سهمیه‌ای تغییر نمی‌کند ثبت نام بهمن موتور با قیمت قطعی و تحویل فوری امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ میانگین هزینه ساخت هر مترمسکن در تهران به ۳۰ میلیون رسید واکنش اوسمار به لغو بازی پرسپولیس با تراکتور رشد ۲۰ درصدی حمل بارهای بین‌المللی راه آهن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۲۶ آبان۱۴۰۴ قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۲۶ آبان ۱۴۰۴ اولین عملیات بارورسازی ابرها در ارومیه انجام شد ۱۰ میلیون گواهی الکترونیکی تا پایان امسال صادر می شود مدیریت مصرف تنها راه برون رفت از وضعیت قرمز آب گزارش تخلفات عاملین فروش در بازارگاه به کمیسیون کشاورزی رسیده است بدهی ارزی دولت به واردکنندگان برنج ۱۲ ماهه شد شرط واریز یارانه آبان‌ماه اعلام شد سامانه بارشی جدید امروز فعال شد قیمت روز گوشی ۲۵ آبان ۱۴۰۴ یارانه نقدی می‌ماند یا کالابرگ می‌آید؟ رشد ۶.۸ درصدی مصرف بنزین زمان حراج اصلی پیش‌فروش سکه + جزییات سهمیه سوخت صنایع ۲۰ درصد افزایش یافت نتایج قرعه‌کشی سایپا امروز ۲۵ آبان ۱۴۰۴ + لینک اسامی برندگان سایپا دستورالعمل اجرایی مدیریت مگس بنه زعفران ابلاغ شد توضیحات جوپار درباره توقف قطار تهران–بندرعباس؛ بهای بلیت مسترد می‌شود بسته جدید اصلاحات گمرکی در راه است توضیحات گمرک در خصوص تغییرات تعرفه‌ای خودروهای سواری و سنگین وارداتی جزئیات تحویل واحد‌های ویلایی شهرک دولتی پردیس یزد با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی تغییر پورت گمرکی از «گمرک فرودگاه امام» به «منطقه آزاد تجاری شهر فرودگاهی» بنزین سوپر از امروز در بورس انرژی عرضه می‌شود اوج تقاضای مصرف برق به ۴۸ هزار و ۹۳ مگاوات رسید ممنوعیت پروژه‌های جدید در بودجه ۱۴۰۵ محور‌های اصلی لایحه بودجه ۱۴۰۵ اعلام شد معامله ۲.۱ تن شمش نقره و ۶۱۰ کیلوگرم شمش طلا در هفته گذشته بخشنامه بودجه ۱۴۰۵ با یک ماه تاخیر ابلاغ شد+ متن توکن‌سازی تامین مالی بخش مسکن کشور را متحول می‌کند آغاز پیش فروش بلیت‌ قطارهای مسافری آذرماه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۲۵ آبان۱۴۰۴ نقش صندوق ضمانت سپرده‌ها در مدیریت دارایی بانک آینده افزایش ۴۰ تا ۵۰ درصدی حقوق بازنشستگان با طرح جدید دولت صدور هشدار نارنجی بارش برف، باران و مه‌گرفتگی در ۵ استان تا روز دوشنبه خداحافظی بازار با خودرو‌های زیر ۵۰۰ میلیون تومان + قیمت اقدام‌های دولت چهاردهم در جمع‌آوری گازهای مشعل کم‌نظیر است قیمت روز گوشی ۲۴ آبان ۱۴۰۴ فرابورس ایران هفده‌ساله شد بانک مرکزی پس از آینده، سراغ موسسه ملل رفت میدری: شیوه جدید کالابرگ از آذرماه اجرایی می شود بررسی همسان‌سازی نرخ حق‌العمل بنزین و نفت‌گاز ثبات ۷ هفته‌ای نرخ سود بین‌بانکی در سطح ۲۴ درصد افزایش ۶ درصدی پرواز‌های عبوری از آسمان ایران پشتبانی امور دام توزیع‌کننده انحصاری نهاده دام شد آغاز واریز وجه پیش‌فروش جدید سکه از امروز صنایع نیروگاه خورشیدی بزنند، برقشان قطع نشود عدالت در توزیع یارانه‌ها بازنگری می‌شود وزیر نیرو: انتقال آب خلیج‌فارس به تهران صرفه اقتصادی ندارد فیش حقوقی بازنشستگان مشمول آیتم رفاهیات خواهد شد برنج پاکستانی با چه قیمتی عرضه می‌شود؟ بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو تصویب شد قیمت جهانی نفت امروز ۲۴ آبان ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۴ رفاهیات بازنشستگان شامل کسور نمی‌شود سوخت LPG به سبد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور افزوده می‌شود تولید پنل‌های خورشیدی ایران مطابق تکنولوژی روز جهان است گام جدید دولت برای ساماندهی حقوق کارمندان در دوران بازنشستگی وزارت اقتصاد: برای جبران عقب‌ماندگی تأمین مالی، ابزارهای جدید فعال شد پیش‌بینی بورس در هفته آینده / بازار سرمایه سبز می‌شود؟ ۷۰۰۰ مگاوات نیروگاه فرسوده داریم/ ۳ برنامه برای افزایش راندمان نیروگاه‌ها هشدار وزیر جهادکشاورزی درباره بحران آب و ضرورت افزایش بهره‌وری زنگ خطر برای تجارت رسمی؛ واردات مسافری موبایل ۱۶۵ درصد رشد کرد ترخیص خودرو در گمرک از سر گرفته شد طراحی پروژه‌های پرچمدار در مسیر تحول اقتصاد دیجیتال ضرورت دارد حاجی‌پور: توسعه پایدار راه‌حل مقابله با ناترازی‌ها و بی‌ثباتی‌های اقتصادی است تمدید مهلت ارسال اظهارنامه مالیات ارزش افزوده تابستان ۱۴۰۴ الزام خدمات پس از فروش برای یک گروه از واردکنندگان خودرو حذف شد دولت ابداً به اتباع خارجی یارانه نمی‌دهد پزشکیان: مجلس کمک کند هزینه‌های بیخود و اضافی بودجه حذف شود قیمت خودرو امروز پنجشنبه ۲۲ آبان ۱۴۰۴ + جدول نماد بانک آینده در بورس رسما متوقف شد نسخه جدید چت جی‌پی‌تی با ۸ شخصیت جدید می‌آید توضیحات سایپا درباره افزایش قیمت‌ها/ افزایش قیمت ۱۶۲ میلیونی خانواده کوییک صحت ندارد گزارش وزارت صمت پیرامون اجرای برنامه هفتم واقع‌گرایانه نبود جزئیات تشکیل بورس بین‌الملل در ایران اعلام شد آیین‌نامه جدید مقابله با پولشویی در هیئت دولت تصویب شد تغییر جدید در لیست یارانه‌بگیران در آبان‌ماه سهم ۱۴.۵ درصدی بخش کشاورزی از اشتغال کشور مهاجرانی: اعتقادی به اینترنت طبقاتی نداریم/ احتمال سه نرخی شدن بنزین آغاز ثبت‌نام آزمون اخذ پروانه کارگزاران گمرکی سال ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۲۱ آبان ۱۴۰۴ آغاز حراج سکه امروز ۲۱ آبان ۱۴۰۴+ جزییات صادرات سالانه شیلات به ۷۰۰ میلیون دلار رسید پاسخ به ۳۲ سوال پرتکرار درباره بانک ناسالم آینده که نهایتا وارد فرآیند گزیر یا فیصله شد سقف واردات دانه‌های روغنی و کنجاله افزایش یافت بازار حبوبات به ثبات رسید پیام‌های نظارتی فرابورس درباره ارزش ذاتی شرکت‌ها متوقف می‌شود واریز مستمری آبان مددجویان بهزیستی و کمیته امداد+ مبلغ دولت باید انحصار زمین را بشکند؛ حذف ماده ۵۰ برنامه هفتم خط قرمز مجلس است میوه‌های ایرانی گرفتار نسخه ناقص سامانه مجوزها کلید کاهش قیمت برنج در دست سازمان برنامه قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهارشنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۴ اعلام شرایط فروش لاماری ایما با قیمت علی الحساب ویژه آبان ۱۴۰۴ الزام تحویل برنج وارداتی به شرکت بازرگانی دولتی؛ درج قیمت بر کیسه‌ برنج الزامی شد صیدی: صنعت مالی باید به بخش واقعی اقتصاد ورود کند قیمت روز گوشی ۲۰ آبان ۱۴۰۴ توافق پنج‌گانه ایران و کویت برای توسعه روابط تجاری معاون وزیر صمت: مجوز ۹ شهرک صنفی و خدماتی صادر شد آب تخصیصی بخش کشاورزی به ۴۶ میلیارد مترمکعب رسیده است اختلال در سامانه گمرکی هزار تن سیب و موز را در معرض فساد قرار داد تحقق حکم شبانه‌روزی شدن گمرکات کشور با اجرای طرح آمایش گمرکی بنزین سوپر در بورس کشف قیمت می شود اعلام زمان حراج سکه+ جزییات قیمت میوه و سبزیجات امروز ۲۰ آبان ۱۴۰۴ رسمیت ورود طلا به‌عنوان آورده سرمایه‌گذاری خارجی معامله نخستین محموله شمش طلای سرمایه‌گذار خارجی در بورس کالا پورمحمدی: اتمام پروژه های عمرانی موجود ۱۰۱ سال زمان نیاز دارد فرزین: کفایت سرمایه نظام بانکی در پایان برنامه به ۸ درصد می رسد وزیر اقتصاد: صندوق‌های ارزی با مجوز بورس تاسیس می‌شوند کچاد صدرنشین عرضه شمش فولادی / نتیجه معاملات شمش فولادی در بورس کالا قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۲۰ آبان۱۴۰۴ ضرورت انسجام ملی و پرهیز از رفتارهای مخرب اقتصادی در شرایط حساس کشور زمان حراج بعدی سکه اعلام شد قیمت روز گوشی ۱۹ آبان ۱۴۰۴ پیش فروش ایران خودرو ویژه طرح خودرو‌های فرسوده+شرایط و جزییات افزایش ۱۰ درصدی تناژ کالا‌های اساسی وارداتی تا پایان مهرماه مصوبه جدید دولت: ثبت شمش طلا به‌عنوان سرمایه خارجی در کشور قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دوشنبه ۱۹ آبان۱۴۰۴ پایان فاکتورسازی‌های جعلی با صورت حساب الکترونیک تعداد سهام‌داران فعال بورس از مرز ۳۶۵ هزار کد فراتر رفت قیمت روز گوشی ۱۸ آبان ۱۴۰۴ تعدیل این کارمندان ممنوع شد تکذیب برداشت ۴۰ همت از منابع بانک سابق آینده شب قبل از گزیر سهم ۴ درصدی دولت از مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ۱۴۰۴ شرایط معافیت‌ مالیاتی اوراق گواهی سپرده کالایی اعلام شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۱۸ آبان۱۴۰۴ مهاجرانی:دولت هیچ تصمیمی برای حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو اتخاذ نکرده است اولتیماتوم سه‌ساله به بیمه‌ها؛ خروج از زیر ۷۰ درصد سرمایه‌گذاری الزامی شد اتهام بورسی ترامپ علیه پلوسی معامله بیش از ۱.۱ تن شمش نقره و حدود ۳۹۴ کیلوگرم شمش طلا در بورس رئیس و معاونین به کمیسیون بودجه مجلس می‌روند وزیر اقتصاد به کمیسیون صنایع می‌رود هشدار درباره تداوم فساد در تخصیص ارز ترجیحی الزام استفاده از کارتخوان برای مؤدیان مشمول معافیت ازصورت حساب الکترونیک+ جدول سخنگوی شورای نگهبان: حذف ۴ صفر از پول ملی تأیید شد ارز دولت برای واردات بنزین تمام شده است میدری: امسال ۴۰۰ هزار نفر به جمعیت بازنشسته کشور اضافه شده است بابایی: باید مدت زمان بازپرداخت وام اشتغال به ۸۴ ماه بازگردد معاون رئیس‌ جمهور: آزمون استخدامی نیمه دوم امسال برگزار می‌شود/ تعیین تکلیف نیروهای شرکتی میدری: هیچ کارگری نباید به‌دلیل مشکلات مالی کارفرما از بیمه محروم شود ابهامات صدور مجوز برای کسب وکار‌های رمز ارز پایه کاهش قدرت خرید عامل اصلی رکود و افزایش بیکاری است دریافت نسخه IOS همراه بانک ایران زمین بدون محدودیت پیش‌بینی بانک‌های بزرگ درباره قیمت انس جهانی نقره تا پایان ۲۰۲۵ افزایش دوبرابری ظرفیت تصفیه‌خانه‌ها بدون مصرف انرژی بیشتر رتبه ایران در اینترنت موبایل و ثابت سقوط کرد سیم‌کارت‌های فیزیکی در مسیر خداحافظی آمریکا معافیت تحریم‌های بندر چابهار را تمدید کرد بازدید رئیس هیأت عامل ایمیدرو از غرفه چادرملو در نمایشگاه فولاد کیش پیش‌بینی طلای ۵۰۰۰ دلاری در سال ۲۰۲۶ قدردانی سازمان بهزیستی استان یزد از بانک ایران زمین ترامپ تعرفه‌های کانادا را ۱۰ درصد دیگر افزایش داد نماینده تجاری آمریکا: مذاکرات با چین به نتایج «سازنده» نزدیک شد قیمت جهانی نفت امروز ۳ آبان ۱۴۰۴ واکنش چین و هند به تحریم‌های نفتی آمریکا بیت‌کوین صعود کرد تعرفه پیامک و مکالمه تلفن همراه بروز رسانی شد + جزئیات ثبت نام سایپا بدون قرعه کشی امروز ۲۹ مهر ۱۴۰۴+ جزییات + شرایط و لینک ثبت نام خودرو‌های سایپا گواهی سپرده کالایی گندله چادرملو رونمایی شد سایپا دیزل رکورد ۶ ساله تولید را شکست رکورد تاریخی صنایع پتروشیمی کرمانشاه در نیمه نخست سال ۱۴۰۴؛ از پیشانی تولید تا قله سودآوری عرضه گواهی سپرده کالایی گندله برای اولین بار در کشور توسط چادرملو پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا قیمت جهانی نفت امروز ۲۸ مهر ۱۴۰۴ مدیرعامل جی‌پی مورگان: قیمت طلا به ۱۰ هزار دلار می‌رسد بازديد معاون معدنی وزیر صمت از غرفه چادرملو در متافو تبريز آیا سازمان حمایت جایزه ارزبری به مونتاژکاران خودرو می‌دهد؟ افزایش خرید نفت روسیه توسط هندی ها بر خلاف ادعای ترامپ قرمزپوشی کامل بازار رمزارزها؛ ریزش ۴ درصدی بیت‌کوین در بازار جهانی ورود بلاک‌چین‌ها به سیستم پرداخت ملی انگلیس شرط انگلیس برای لغو سقف نگهداری ارزهای دیجیتال طلای جهانی از ۴۲۰۰ دلار عبور کرد ماهواره هدهد هک نشده است هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره مازاد عرضه نفت بریکس ابزار دفع فشار‌های ارزی و نفتی؛ تحریم را با پیمان‌های چندجانبه دور بزنیم عرضه نخستین شمش طلای سرمایه‌گذاران خارجی در مرکز مبادله ایران واگذاری صدور مجوز تاکسی‌های اینترنتی بین‌شهری به اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی «کروز» واحد صنعتی نمونه استان تهران شد وزیر ارتباطات: تصمیم‌گیری درباره رفع فیلتر با شورای عالی فضای مجازی است تمامی منازل در مراکز استان‌ها تا شهریور سال آینده به فیبرنوری مجهز می شود ارزش گمرکی آیفون ۱۷ اعلام شد فاصله بیت‌کوین تا شکستن رکورد جدید کم شد بیت‌کوین رکورد ۲ ماهه را شکست دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
در گفت‌و‌گوی تفصیلی با اقتصادمعاصر تشریح شد

۴ ستون تاب‌آوری پایتخت در بحران‌؛ تهرانِ پس از جنگ آماده‌‌تر و هوشیارتر است

به گفته یک کارشناس اقتصادی تهران به عنوان پایتخت کشور، در بحران‌هایی مانند جنگ، نه فقط بار سیاسی، بلکه فشار روانی و اقتصادی سنگینی را تحمل می‌کند؛ از همین‌رو ارتقای تاب‌آوری تهران، باید یکی از اولویت‌های راهبردی مدیریت شهری و حاکمیتی باشد.
۴ ستون تاب‌آوری پایتخت در بحران‌؛ تهرانِ پس از جنگ آماده‌‌تر و هوشیارتر است
کد خبر:۳۵۳۹۹

به گزارش خبرنگار اقتصاد معاصر؛ پایتخت هر کشور، نه‌ فقط مرکز سیاسی و اداری آن، بلکه نماد ثبات، اقتدار و انسجام ملی است. در شرایط جنگ و بحران‌های امنیتی، پایتخت به عنوان قلب تپنده کشور، بیشترین وزن روانی، اقتصادی و عملیاتی را تحمل می‌کند. هرگونه اختلال در عملکرد آن، می‌تواند به سرعت بر کل کشور تاثیر بگذارد و اعتماد عمومی را متزلزل سازد. از همین‌رو، تاب‌آوری پایتخت در برابر تهدید‌های نظامی و اقتصادی، مساله‌ای حیاتی برای حفظ عملکرد مستمر کشور در زمان بحران به شمار می‌آید.

زیرساخت‌های مقاوم، هماهنگی نهادی، مشارکت مردمی و آمادگی روانی، از ارکان کلیدی حفظ پایداری پایتخت هستند. بدون این مولفه‌ها، کوچک‌ترین آسیب، می‌تواند پیامد‌های گسترده ملی و بین‌المللی داشته باشد. بررسی وضعیت تاب‌آوری شهری پایتخت‌ها، از جمله تهران، به ما کمک می‌کند تا درک دقیق‌تری از ظرفیت کشور برای مدیریت بحران‌های پیش‌ رو داشته باشیم. 

در زمان جنگ، پایتخت نه فقط یک شهر، بلکه مرکز تصمیم‌گیری‌های راهبردی، پایگاه‌های حیاتی و نماد اقتدار ملی است. از این‌رو، هرگونه تضعیف در عملکرد یا امنیت آن می‌تواند به کاهش روحیه عمومی و اختلال در اداره کشور منجر شود. تاب‌آوری پایتخت، به‌ ویژه در ابعاد اقتصادی، زیرساختی و اجتماعی، تضمین‌کننده پایداری کشور در برابر تهدیدهاست. پایتخت باید برای سناریو‌های مختلف بحران، آمادگی لازم را داشته باشد و این آمادگی فقط با برنامه‌ریزی دقیق، مشارکت نهاد‌های مختلف و همراهی مردم میسر خواهد بود. بی‌توجهی به تاب‌آوری پایتخت، هزینه‌های سنگینی در پی خواهد داشت.

در راستای بررسی ابعاد بیشتری از این موضوع، به سراغ محسن کشاورز، کارشناس اقتصادی رفتیم و از وی در این‌باره جویا شدیم؛ متن این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید.

چهار ستون تاب‌آوری اقتصادی تهران در برابر بحران‌ها

اقتصاد معاصر: عوامل کلیدی موثر بر تاب‌آوری اقتصادی شهر تهران در مواجهه با بحران‌هایی مانند جنگ، تحریم، بلایای طبیعی یا همه‌گیری‌های گسترده چیست؟

کشاورز: جنگ ۱۲ روزه اخیر شوکی جدی برای مردم، به‌ ویژه ساکنان تهران بود. بسیاری از تحلیل‌گران نیز چنین بحرانی را با این وسعت و شدت پیش‌بینی نمی‌کردند. این وضعیت نشان داد که وقوع جنگ در پایتخت می‌تواند اقتصاد شهر را به شدت تحت تاثیر قرار دهد، دادوستد‌ها متوقف شود و زندگی روزمره مردم دچار اختلال گردد. در ارزیابی تاب‌آوری اقتصادی شهر تهران، چند عامل کلیدی قابل‌ توجه است. نخست، زیرساخت‌های شهری است؛ زیرساخت‌هایی که در شرایط بحران بتوانند حداقل خدمات پایه مانند اسکان اضطراری یا پناهگاه‌های ایمن را فراهم کنند. این زیرساخت‌ها باید به گونه‌ای طراحی شده باشند که احساس امنیت را برای شهروندان ایجاد کنند. به نظر می‌رسد در نگاه سیاست‌گذاران شهری، چنین سناریو‌هایی کمتر دیده شده و تمرکز بیشتر بر بحران‌هایی در مناطق مرزی بوده است. عامل دوم، موضوع پایداری مالی شهرداری و سایر نهاد‌های خدمات‌رسان است. در حال حاضر بخش بزرگی از درآمد شهرداری تهران از محل عوارض ساخت‌وساز تامین می‌شود که در بحران‌هایی مانند جنگ، به شدت کاهش می‌یابد. در نتیجه، توان ارائه خدمات شهری نیز در شرایطی که تقاضا برای آن افزایش می‌یابد، افت می‌کند. این وضعیت لزوم بازنگری در منابع درآمدی و حرکت به سوی درآمد‌های پایدار را نشان می‌دهد. 

سومین عامل، ظرفیت مدیریت زنجیره تامین کالا‌های اساسی در زمان بحران است. در شرایط اضطراری، اختلال در دسترسی به کالا‌های ضروری می‌تواند پیامد‌های جدی به‌ دنبال داشته باشد. ایجاد سازوکار‌هایی برای فعال‌سازی سریع شبکه‌های تامین و توزیع در مواقع بحران، یکی از پیش‌نیاز‌های افزایش تاب‌آوری است. عامل چهارم نیز، آمادگی ذهنی و روانی جامعه نقش تعیین‌کننده‌ای در مدیریت بحران دارد. شوک ناشی از جنگ اخیر نشان داد که بخش قابل‌ توجهی از پیامد‌های منفی، ناشی از ناآمادگی روانی مردم و حتی مسؤولان بود. همان‌ گونه که در ابتدای همه‌گیری کرونا مشاهده شد، اضطراب ناشی از ناآگاهی و تجربه‌ نداشتن می‌تواند شرایط را پیچیده‌تر کند. سرمایه اجتماعی، اعتماد عمومی و آموزش‌های پیشگیرانه در این زمینه اهمیت زیادی دارد. بنابراین، تاب‌آوری اقتصادی تهران وابسته به آمادگی در چهار سطح زیرساختی، مالی، مدیریتی و روانی است.

ظرفیت‌ها و نقاط قوت مدیریت شهری تهران در برابر شوک‌های اقتصادی

اقتصاد معاصر: نظام مدیریت شهری تهران تا چه اندازه در برابر شوک‌های اقتصادی نظیر جنگ، تحریم، رکود، تورم و بحران‌های مشابه، ظرفیت پاسخگویی و مدیریت موثر دارد؟

کشاورز: در یک دهه گذشته، کشور با مجموعه‌ای از بحران‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، نوسانات ارزی، کمبود کالا‌های اساسی و فشار‌های تورمی مواجه بوده است. تجربه‌ مکرر این بحران‌ها، منجر به شکل‌گیری سطحی از آمادگی ذهنی و ساختاری در میان سیاست‌گذاران و مدیران شهری شده که موجب می‌شود در مواجهه با بحران‌های مشابه، شهر تهران غافلگیر نشود و تا حدی توان پاسخگویی داشته باشد. البته نوع شوک‌ها، مانند جنگ یا تحریم، تفاوت‌هایی از نظر شدت، گستره و پیامد دارند اما تجربه‌های قبلی زیرساخت‌های اولیه‌ای را برای مدیریت وضعیت فراهم کرده‌اند.

یکی از نقاط قوت مهم در نظام مدیریت شهری تهران، استقلال مالی شهرداری از دولت مرکزی است. این استقلال به شهرداری تهران این امکان را می‌دهد که بدون نیاز به طی فرایند‌های وقت‌گیر ملی، تصمیم‌گیری و تامین منابع را به‌ صورت سریع‌تری انجام دهد. نمونه‌ مشخص آن در بحران جنگ ۱۲ روزه مشاهده شد؛ جایی‌ که شهرداری تهران بلافاصله تامین اسکان اضطراری افراد آسیب‌دیده را بر عهده گرفت و از ظرفیت هتل‌های موجود در سطح شهر برای این منظور استفاده کرد. چنین اقداماتی تنها در صورت وجود منابع مستقل و ساختار بودجه‌ای انعطاف‌پذیر ممکن است. 

علاوه بر استقلال مالی، شهرداری تهران در سال‌های اخیر در حوزه مدیریت تامین و توزیع کالا‌های اساسی نیز گام‌های مهمی برداشته است. فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهروند، که پیش‌تر تمرکز بیشتری بر فروش کالا‌های غیراساسی داشتند، طی سه سال گذشته به یکی از نقاط کلیدی برای توزیع کالا‌های ضروری مانند گوشت، مرغ و دیگر اقلام مورد نیاز مردم در شرایط بحران تبدیل شده‌اند. این تحول مدیریتی باعث شده که شهرداری بتواند در زمان اختلال در زنجیره تامین، نقش جایگزین را ایفا کرده و خلا ایجاد شده را پوشش دهد. طراحی و راه‌اندازی اپلیکیشن شهرزاد نیز از این جهت بوده است. این پلتفرم امکان خرید غیرحضوری کالا‌های اساسی را از میادین میوه و تره‌بار فراهم می‌کند و به‌ ویژه در شرایطی که شبکه‌های خصوصی دچار مشکل می‌شوند، امکان استمرار خدمت‌رسانی به شهروندان را به وجود می‌آورد. این سامانه‌ها، در کنار شبکه‌های توزیع سنتی در سطح محله‌ها، به تاب‌آوری شبکه تامین در تهران کمک کرده‌اند.

از دیگر عوامل موثر در تاب‌آوری شهری، حضور گروه‌های جهادی، مردمی و سمن‌ها در سطح محله‌های تهران است. این گروه‌های غیرمتمرکز، خودجوش و محلی، به دلیل انعطاف‌پذیری و پراکندگی جغرافیایی‌شان، در زمان بحران می‌توانند با سرعت وارد عمل شوند و وظایفی از جمله تامین کالا، ارائه خدمات عمومی و تسهیل ارتباط میان مردم و نهاد‌های حاکمیتی را بر عهده بگیرند. ساختار رسمی مدیریت شهری، به‌ دلیل تمرکز بالا و مقیاس بزرگ، معمولا در شرایط بحرانی دچار اختلالاتی می‌شود اما این گروه‌های مردمی می‌توانند شکاف‌های موجود را تا حد زیادی پر کنند.

نقش بخش خصوصی نیز در شرایط بحران قابل‌ توجه است. در مواقع خاصی همچون جنگ یا سایر شوک‌های جدی، شاهد بوده‌ایم که فعالان اقتصادی با وجود دغدغه‌های تجاری، خود را در راستای منافع عمومی تعریف کرده و امکانات خود را در اختیار نظام مدیریت بحران قرار داده‌اند. این مشارکت داوطلبانه نشان از ظرفیت اجتماعی و مسؤولیت‌پذیری بخش خصوصی در تهران دارد. در مجموع، تجربه‌ جنگ ۱۲ روزه و مدیریت آن در تهران، نشان داد که نظام شهری تا حد قابل‌ توجهی ظرفیت پاسخگویی به بحران را دارد. از فروپاشی روانی یا اجتماعی خبری نبود و شهر ظرف مدت کوتاهی توانست خود را بازیابی کند. هرچند، همچنان نیاز به توسعه، تکمیل و تقویت این سازوکار‌ها وجود دارد تا در مواجهه با بحران‌های آتی، پاسخگویی به‌ موقع، منسجم و موثرتر انجام شود.

کد ویدیو

تهرانِ پس از تجربه جنگ؛ تاب‌آورتر، آماده‌تر، هوشیارتر

اقتصاد معاصر: در صورت وقوع یک جنگ احتمالی، با توجه به تجربه‌ جنگ ۱۲ روزه اخیر، تا چه میزان می‌توان انتظار داشت که تاب‌آوری اقتصادی و روانی مردم و نظام مدیریت شهری تهران نسبت به جنگ قبل تغییر کرده و بهبود یافته باشد؟

کشاورز: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، اخباری با مضمون احتمال وقوع جنگی جدید منتشر شده که گاهی با ادبیاتی تهدیدآمیز و هشداردهنده همراه است؛ عباراتی از قبیل «جنگ بعدی باید سخت‌تر باشد» یا «جنگ بعدی باید پایان‌بخش باشد» با هدف اثرگذاری روانی بر افکار عمومی و بازار‌های داخلی کشور در فضای رسانه‌ای تکرار می‌شوند. اگرچه تحلیل دقیق این موارد نیاز به تخصص در حوزه‌های امنیتی و نظامی دارد اما حتی با نگاه بیرونی نیز می‌توان دریافت که بسیاری از این پالس‌ها بیش از آن که نشانه‌ای از تصمیم واقعی برای آغاز جنگ باشند، ابزار‌های جنگ روانی و اقتصادی محسوب می‌شوند. مکانیزم اثرگذاری این نوع پیام‌ها، عمدتا با هدف بی‌ثبات کردن بازار‌های مالی داخلی ایران، ایجاد نااطمینانی عمومی و ضربه به آرامش روانی جامعه دنبال می‌شود. به‌ ویژه آن که عنصر غافلگیری، یکی از ارکان راهبرد نظامی اسرائیل است و هرگونه اطلاع‌رسانی گسترده و علنی، با این منطق نظامی در تضاد قرار می‌گیرد. بنابراین، با در نظر گرفتن تجربه‌ها و تحلیل‌ها، چنین پیام‌هایی باید بیشتر در قالب جنگ ادراکی و اقتصادی تفسیر شوند.

با این حال، فارغ از صحت یا نیت این تهدیدها، اگر فرض کنیم جنگی دیگر در راه باشد، وضعیت امروز مردم و نهاد‌های مدیریتی تهران نسبت به جنگ ۱۲ روزه گذشته، تفاوت معناداری پیدا کرده است. مهم‌ترین تفاوت، در آمادگی روانی و ذهنی مردم است. در جنگ گذشته، شوک اولیه بسیار سنگین بود، چرا که بدون اطلاع و آمادگی قبلی، جامعه به یک باره با حملات هوایی و تهدید‌های امنیتی گسترده مواجه شد اما در روز‌های پایانی همان جنگ، نشانه‌های بازگشت به آرامش مشاهده می‌شد. حتی در سطحی، پرواز هواپیما‌ها برای برخی از شهروندان به‌ نوعی عادی شده بود و این بیانگر سرعت بازیابی روانی جامعه پس از شوک اولیه بود. اکنون با گذشت زمان و تثبیت این تجربه، جامعه تهران در وضعیت ذهنی بسیار بهتری برای مدیریت اضطراب، تصمیم‌گیری شخصی و تطبیق با شرایط بحرانی قرار دارد. بسیاری از خانواده‌ها و کسب‌وکار‌ها از پیش برای چنین شرایطی برنامه‌ریزی کرده‌اند و دیگر با حالت انفعالی به بحران نگاه نمی‌کنند. در سطح مدیریت شهری و دولتی نیز، تحول مهمی در ساختار‌های واکنش اضطراری رخ داده است. تا پیش از جنگ ۱۲ روزه، تقسیم کار مشخصی در قالب ساختار اضطراری میان دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های شهری وجود نداشت. اکنون اما شهرداری تهران و سایر نهاد‌های حاکمیتی به سمت ایجاد یک سامانه‌ تقسیم کار اضطراری پیش رفته‌اند؛ مشابه آن چه در نیرو‌های مسلح رایج است، جایی‌ که افراد در شرایط صلح و بحران، وظایف متفاوتی بر عهده دارند. این نوع آمادگی ساختاری، امکان واکنش سریع و موثر را در زمان بروز بحران فراهم می‌سازد.

تیم‌های واکنش سریع، آرایش سازمانی جایگزین، تمرین‌های بین‌دستگاهی و هماهنگی میان شهرداری، دولت و سایر نهاد‌ها اکنون وارد مرحله عملیاتی شده‌اند. چنین ساختار‌هایی پیش‌تر وجود نداشتند اما تجربه‌ی جنگ و تبعات آن، باعث شکل‌گیری این مدل جدید از مدیریت بحران شده است. باید گفت که اگرچه هیچ‌کس خواهان تکرار جنگ نیست و امید بر این است که منطقه به سمت ثبات حرکت کند اما در صورت وقوع مجدد بحران، چه در قالب جنگ و چه در قالب تهدید‌های دیگر، سطح تاب‌آوری شهر تهران (هم در میان مردم و هم در ساختار‌های اجرایی) قابل‌توجه و بسیار بالاتر از گذشته است. مدیریت شهری اکنون با نگاه پیش‌دستانه‌تر و ذهن آماده‌تری وارد میدان می‌شود و جامعه نیز از آن شوک اولیه عبور کرده و به سطحی از ثبات روانی و تجربی رسیده که می‌تواند بحران بعدی را با آسیب‌های کمتر و واکنش‌های سریع‌تر پشت سر بگذارد.

کد ویدیو

بحران همگانی اما آسیب متفاوت

اقتصاد معاصر: نابرابری اقتصادی و فقر شهری چه تاثیری بر تاب‌آوری اقتصادی مناطق مختلف تهران دارد؟ آیا اقشار فقیر و غنی به یک اندازه از بحران‌هایی مانند جنگ آسیب می‌بینند؟

کشاورز: واقعیت این است که جنگ و بحران‌های مشابه، به‌ صورت کلی پیامد‌های منفی فراگیری دارند که فارغ از جایگاه اقتصادی و اجتماعی، همه اقشار جامعه را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهند. از مهم‌ترین تبعات اولیه جنگ می‌توان به اختلال در جریان کسب‌وکار‌ها و کاهش شدید رونق اقتصادی اشاره کرد. این اختلالات، خواه کسب‌وکار‌های بزرگ را در مناطق شمالی شهر شامل شود، یا شغل‌های کوچک‌تر و روزمره در مناطق جنوبی، آثار اقتصادی خود را به جا می‌گذارند. اگر بخواهیم با یک تقسیم‌بندی ذهنی و ساده موضوع را درک کنیم، می‌توان گفت افرادی که در مناطق برخوردارتر ساکن هستند، معمولا صاحب کسب‌وکار یا سرمایه هستند و افراد ساکن مناطق کم‌برخوردارتر، نیروی کار این ساختار‌های اقتصادی به شمار می‌روند. در زمان بحران، هر دو گروه آسیب می‌بینند؛ اما نوع و شدت این آسیب‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

ساکنان مناطق کمتر برخوردار، معمولا از تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی کمتری برخوردارند. دلایل این وضعیت متعدد است. نخست این که بسیاری از این افراد امکان جایگزینی یا انعطاف‌پذیری ندارند؛ به‌ عنوان مثال، در شرایطی که بخشی از مردم برای حفظ جان خود، تهران را ترک می‌کنند یا در مناطق امن‌تری مستقر می‌شوند، این گروه‌ها به دلیل محدودیت مالی یا نبود شبکه حمایتی، چنین امکانی را در اختیار ندارند. از سوی دیگر، نابرابری‌های کالبدی در شهر تهران نیز در زمان بحران آشکارتر می‌شود. بسیاری از مناطق جنوب شهر با بافت‌های فرسوده، کوچه‌های باریک، خیابان‌های پرتراکم و دسترسی‌های محدود مواجه‌اند. این ساختار‌ها در شرایط عادی نیز موجب محدودیت در ارائه خدمات عمومی هستند اما در زمان بحران‌هایی مانند جنگ، تبدیل به گلوگاه‌های اساسی در امدادرسانی، تخلیه اضطراری، و توزیع منابع می‌شوند. بنابراین، می‌توان گفت که در حالی‌که بحران‌هایی نظیر جنگ به همه طبقات اجتماعی آسیب وارد می‌کنند، شدت و کیفیت آسیب‌ها برای اقشار محروم بیشتر و جدی‌تر است. فقر شهری نه‌تنها مانع انعطاف‌پذیری اقتصادی این گروه‌ها در شرایط عادی است، بلکه در زمان بحران، آنها را در معرض تهدیدات شدیدتری نیز قرار می‌دهد. به همین دلیل، برنامه‌ریزی برای تاب‌آوری شهری، بدون توجه به نابرابری‌های اقتصادی و کالبدی، ناقص و ناکارآمد خواهد بود.

در نتیجه، یکی از ضرورت‌های مهم در تقویت تاب‌آوری تهران، شناسایی و رفع شکاف‌های ساختاری، کالبدی و اقتصادی میان مناطق مختلف شهر، و ایجاد ظرفیت‌های حمایتی برای اقشار آسیب‌پذیر است؛ چرا که بحران، همگانی است، اما آسیب آن برای همه یکسان نیست.

نقش مکمل اقتصاد غیررسمی در مدیریت بحران‌های شهری

اقتصاد معاصر: اقتصاد غیررسمی مانند بازار‌های غیررسمی و اشتغال غیررسمی، چه نقشی در تضعیف یا تقویت تاب‌آوری شهر تهران در زمان بحران دارد؟

کشاورز: اقتصاد غیررسمی، بسته به نوع و عملکردش، می‌تواند نقش‌های متفاوت و حتی متضادی در تاب‌آوری شهری ایفا کند. اگر این اقتصاد را در قالب شبکه‌های توزیع غیرمتمرکز، مانند دستفروشی‌ها، مشاغل خرد خیابانی، فروشندگان دوره‌گرد و سایر اشکال عرضه مستقیم کالا و خدمات در سطح محله‌ای در نظر بگیریم، می‌توان گفت که در شرایط بحران، چنین ساختار‌هایی مزایای قابل توجهی برای حفظ جریان توزیع و تامین نیاز‌های فوری جامعه دارند. در مواقع بحرانی، بسیاری از سیستم‌های رسمی و متمرکز توزیع کالا و خدمات (که در دوران صلح طراحی شده‌اند) به دلایل مختلف دچار اختلال می‌شوند: کاهش منابع، کندی تصمیم‌گیری، پیچیدگی‌های لجستیکی، محدودیت‌های دسترسی و در نهایت فشار بیش از حد بر زیرساخت‌های رسمی. در چنین شرایطی، اقتصاد غیررسمی می‌تواند به‌صورت خودجوش و سریع وارد عمل شود و بدون نیاز به ستاد مرکزی یا مدیریت دولتی، بخش قابل‌ توجهی از توزیع کالا‌های اساسی و خدمات را در محله‌ها و مناطق مختلف پوشش دهد. این نوع از انعطاف‌پذیری و چابکی در اقتصاد غیررسمی، در کوتاه‌مدت می‌تواند به شکل معناداری تاب‌آوری اقتصادی شهر را ارتقا دهد. زیرا علاوه بر تامین نیاز‌های فوری، اشتغال افراد را نیز (حتی در سطحی حداقلی) حفظ می‌کند و مانع از گسترش شدید فقر و نارضایتی اجتماعی می‌شود.

با این حال، اقتصاد غیررسمی چالش‌های جدی نیز دارد. در شرایط عادی، حضور پررنگ آن معمولا با مسائلی، چون فرار مالیاتی، قاچاق کالا، پولشویی، کیفیت پایین محصولات، سد معبر شهری، اختلال در نظم اقتصادی و آسیب به حقوق مصرف‌کننده همراه است؛ بنابراین در شرایط عادی، سیاست‌گذاری‌ها معمولا در جهت محدود کردن یا رسمی‌سازی این بخش حرکت می‌کنند. اما در شرایط بحرانی، نگاه به این بخش باید واقع‌گرایانه و منعطف باشد. تا زمان بازسازی و بازیابی کامل سیستم‌های رسمی توزیع و ارائه خدمات، اقتصاد غیررسمی می‌تواند به عنوان بازوی کمکی برای افزایش تاب‌آوری شهری عمل کند. به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار، این بخش در نقش یک شبکه محلی انعطاف‌پذیر، به کاهش تنش‌های اجتماعی و اقتصادی کمک می‌کند. اقتصاد غیررسمی نه‌تنها یک مانع مطلق برای تاب‌آوری نیست، بلکه می‌تواند در شرایط خاص، یکی از ابزار‌های ارتقای آن باشد به شرطی که به درستی شناخته شود، ظرفیت‌های آن فعال شود و در بازه‌های بحرانی به‌عنوان مکمل سیستم رسمی به کار گرفته شود.

تحول در سیاست‌گذاری شهری؛ حرکت تهران به‌ سوی تاب‌آوری همه‌جانبه

اقتصاد معاصر: آیا سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه شهری تهران به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که تاب‌آوری اقتصادی شهر را در بلندمدت تضمین کنند؟ اگر جنگ ۱۲ روزه به دو ماه می‌کشید، سیستم شهری تهران چه وضعیتی پیدا می‌کرد؟

کشاورز: واقعیت این است که جنگ ۱۲ روزه شوکی عمیق و پیش‌بینی‌نشده بود که نگرش بسیاری از شهروندان و سیاست‌گذاران، به‌ویژه مدیران شهری تهران را نسبت به مسئله تاب‌آوری تغییر داد. پیش از این رویداد، عملا در طراحی پروژه‌های توسعه شهری و سیاست‌گذاری‌های کلان برای تهران، بحران‌هایی از جنس جنگ و تهدیدات نظامی در نظر گرفته نمی‌شدند. این موضوع را هم می‌توان از مطالعه اسناد رسمی و هم از جهت‌گیری برنامه‌ها درک کرد. اگرچه در سال‌های گذشته مفهوم تاب‌آوری شهری در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه بوده است، اما تمرکز اصلی بیشتر بر بحران‌هایی از جنس بلایای طبیعی مانند زلزله یا شوک‌های اقتصادی ناشی از تحریم، تورم و نوسانات ارزی بوده است. اقداماتی نظیر راه‌اندازی اپلیکیشن شهرزاد، تغییر رویکرد فروشگاه‌های شهروند به سمت توزیع کالا‌های اساسی، یا ایجاد برخی زیرساخت‌های اقتصادی جدید، نشان می‌دهد که نوعی آمادگی برای بحران‌های اقتصادی وجود داشته، اما نه برای مواجهه با بحران‌هایی از جنس جنگ. با این‌حال، تجربه عملی جنگ اخیر موجب شده است که این خلا به‌تدریج در حال پر شدن باشد. شواهدی از تغییر نگرش و برنامه‌ریزی جدید در حوزه تاب‌آوری شهری به چشم می‌خورد. مطالعات پژوهشی، ارزیابی ریسک‌های مالی، طرح‌های بازنگری در زیرساخت‌ها و حتی تلاش برای احیای پناهگاه‌های شهری از جمله گام‌هایی است که نشان می‌دهد مدیران شهری در حال درک لزوم آمادگی برای سناریو‌های سخت‌تر هستند.

به‌طور خاص، مفهوم اتاق امن در ساخت‌وساز‌های جدید نیز در حال ورود به ادبیات شهری شده است؛ جایی که برخی سازندگان تلاش می‌کنند در پروژه‌های جدید مسکونی، فضا‌هایی مقاوم (اتاق امن) در برابر تهدیدات نظامی طراحی کنند. اگر جنگ ۱۲ روزه به دو ماه یا بیشتر ادامه پیدا می‌کرد، بدون شک بسیاری از زیرساخت‌ها و سیستم‌های شهری دچار چالش جدی می‌شدند. مبلمان شهری با توجه به فشار روانی و فیزیکی وارد بر شهر احتمالا دچار آسیب‌های جدی می‌شد. نظافت و خدمات شهری ممکن بود در برخی مناطق با اختلال مواجه شود، به‌ویژه در مناطقی که دسترسی به آنها محدودتر است یا فشار جمعیتی بیشتری دارند. از منظر اقتصادی نیز ادامه جنگ احتمالا منجر به افت شدیدتر سطح تقاضا، کاهش چشم‌گیر ساخت‌وساز، افزایش بیکاری و فشار مضاعف بر بازار کالا‌های اساسی می‌شد. در چنین شرایطی، نبود آمادگی قبلی برای مدیریت منابع، تامین مالی پایدار و توزیع اضطراری، می‌توانست پیامد‌های منفی چشم‌گیری برای شهر به‌دنبال داشته باشد. تا پیش از این جنگ، سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه‌ای تهران در زمینه تاب‌آوری بلندمدت نسبت به تهدیدات نظامی و جنگی ناکافی بودند. اما امروز، با تجربه این شوک، مسیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حال اصلاح است و نشانه‌های ورود جدی این متغیر به معادلات توسعه شهری تهران به‌ وضوح قابل مشاهده است. امید است این تغییر رویکرد منجر به تصمیم‌گیری‌های اثربخش و آماده‌سازی زیرساخت‌های شهری برای مواجهه با بحران‌های محتمل آینده شود.

نقش مردم و بخش خصوصی در مقاومت اقتصادی تهران

اقتصاد معاصر: نقش مشارکت شهروندان، نهاد‌های مدنی و بخش خصوصی در ارتقای تاب‌آوری اقتصادی تهران چیست و چگونه می‌توان این مشارکت را تقویت کرد؟

کشاورز: در شرایط بحران، به‌ ویژه بحران‌های نظامی که تمامیت ارضی یا حاکمیتی کشور را تهدید می‌کنند، نوعی همبستگی و اتحاد ملی شکل می‌گیرد که می‌تواند بسیاری از شکاف‌ها و اختلاف نظر‌های پیشین را کمرنگ کند. این همدلی، سرمایه مهمی است که اگر درست مدیریت شود، می‌تواند به عامل کلیدی در عبور موفق از بحران تبدیل شود. مشارکت میان دولت، بخش خصوصی و نهاد‌های مدنی-مردمی در چنین شرایطی به‌عنوان یک سه‌ضلعی حیاتی عمل می‌کند و موفقیت در مدیریت بحران، در گرو هم‌افزایی و هماهنگی بین این سه ضلع است. برای ارتقای این همکاری، چند اقدام اساسی و زیرساختی لازم است.

ابتدا طراحی و اجرای برنامه تقسیم کار اضطراری (طرح‌های تداوم کسب‌وکار)؛ این طرح‌ها مشخص می‌کنند که در صورت بروز بحران، چه نهادی یا پیمانکاری مسئول ارائه خدمات خواهد بود. به‌عنوان مثال، اگر در بحران، خدمات توزیع سوخت مختل شود، از پیش باید پیمانکارانی مشخص شده باشند که در شرایط اضطراری بتوانند وارد عمل شده و خلا خدماتی را پوشش دهند.

مورد دوم آموزش عمومی و توانمندسازی است؛ باید به شهروندان، نهاد‌های مردمی و حتی بخش خصوصی آموزش‌های لازم برای مواجهه با شرایط بحرانی داده شود. این آموزش‌ها می‌تواند شامل مهارت‌هایی نظیر خودامدادی، مدیریت اضطراب، هماهنگی در شرایط بحرانی و تداوم خدمت‌رسانی باشد. نمونه‌هایی از این اقدامات را در برخی از مجموعه‌های خصوصی شاهد بوده‌ایم که با تولید محتوای آموزشی، به ارتقای آمادگی عمومی کمک کردند.

سوم نهادینه‌سازی اطلاع‌رسانی هدفمند و شفاف است؛ در بحران‌ها، یکی از مهم‌ترین مشکلات این است که افراد، نهاد‌ها و مجموعه‌ها علاقه‌مند به مشارکت هستند، اما نمی‌دانند کجا، چه‌طور و در چه زمینه‌ای باید وارد عمل شوند. اطلاع‌رسانی دقیق درباره‌ی نیازها، چالش‌ها و ظرفیت‌های موردنیاز، نقش مهمی در جهت‌دهی صحیح به مشارکت مردمی و غیردولتی دارد.

همچنین ایجاد نظام مشارکت فراگیر و دائمی از دیگر اقدامات مهم و لازم تلقی می‌شود. مشارکت نباید محدود به زمان بحران شود. اگر از پیش، سازوکار‌های مشارکت طراحی شده باشد و نهاد‌های مدنی، سمن‌ها، فعالان اجتماعی و بخش خصوصی به‌ طور رسمی در طرح‌های مدیریت شهری و بحران جایگاه مشخصی داشته باشند، در زمان بروز بحران، بدون سردرگمی و دوباره‌کاری می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد.

در نهایت، اگرچه جنگ و بحران‌های مشابه تهدید‌های پرهزینه و خطرناکی هستند، اما همین تهدید‌ها می‌توانند زمینه‌ای برای تقویت انسجام اجتماعی، مشارکت عمومی و روشن شدن موتور همکاری ملی فراهم کنند. از این منظر، اگر بتوان از دل تهدید جنگ، به فرصتی برای بازتعریف روابط بین دولت، مردم و بخش خصوصی دست یافت، تاب‌آوری اقتصادی و اجتماعی تهران نیز در بلندمدت تقویت خواهد شد.

کد ویدیو