
حمل ریلی ۵ میلیون تن کالا در سال گذشته

به گزارش اقتصاد معاصر؛ علی قارداشی با بیان اینکه سال گذشته رکورد عملکرد بین المللی حمل ریلی حدود ۵ میلیون تن بود، اظهار کرد: این بیشترین عملکرد ایران در سالهای گذشته بوده است.
وی ادامه داد: از این میزان ۲.۴ میلیون تن ترانزیت بوده است. یعنی باری بوده که از کشورهای دیگر آمده و از طریق خاک ایران عبور کرده و به کشور ثالث رسیده است و مابقی بار صادرات و واردات بوده است.
مدیرکل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، افزود: نقش صادرات بیشاز واردات بوده و تنها ۵۰۰ میلیون تن بار وارداتی ایران از کشورهای دیگر بوده است.
مدیر کل دفتر مهندسی و نظارت تاسیسات زیربنایی راه آهن تصریح کرد:این توان داریم که اگر فرآیندها اصلاح شود ترانزیت بیشتری از کشور عبور دهیم. مثلا اگر یک بار ریلی از چین به لهستان برود کشورهای اطراف بار را عبور دهند ولی ما در گمرکات پلمب آنها را باز و بررسی کنیم باعث می شود تمایل به عبور بار از ایران کم شود.
قارداشی بیان کرد: یا اگر در بحث مالیات بگوییم وقتی باری وارد ایران شد مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه شود، صاحب کالا مجددا بارش را از ایران عبور نمی دهد. بنابراین نیاز به اصلاح سیاست ها داریم تا ترانزیت بدون ایجاد زیرساخت جدید رشد کند.
وی با بیان اینکه باید مشکلات احصا شده در بخش ترانزیت حل شود، گفت: این موضوع نیاز به عزم ملی دارد. یعنی تصمیماتی گرفته و اجرایی شود. همچنین دیپلماسی حمل و نقل نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. ذیل دیپلماسی باید برای جذب بار با همسایگان و کشورهایی که می توانند برای ما بار تولید کنند در ارتباط باشیم.
به گفته او خوشبختانه سال گذشته اقدامات خوبی انجام شد. وزارت راه باید درگیر این موضوع شود با همتاهای خود در کشورهای دیگر مذاکره کند. بخش خصوص نیز باید همراه شود.