۰۹/مهر/۱۴۰۴ | ۱۷:۲۰
برنامه اقتصادی دولت با آرایش جدید برای تأمین معیشت مردم تحویل ۵۰.۲ میلیارد مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها تدوین شیوه‌نامه اجرایی ارزش در گمرک جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۹ مهر ۱۴۰۴ جزئیات محدودیت تردد در جاد‌های کشور امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ تمایل ایران و قطر به تسهیل و توسعه تجارت میان دو کشور توزیع بیش از چهار میلیارد لیتر بنزین در شهریورماه قیمت جدید سیمان اعلام شد تمدید مهلت ثبت‌نام ایران خودرو مهر ۱۴۰۴ + شرایط، مراحل و لینک ثبت‌نام طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا چهارشنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ + جدول برنامه ایران‌خودرو دیزل برای گسترش ارتباط با قطعه‌سازان داخلی نرخ تسعیر ارز بانک‌ها اعلام شد بررسی‌های مجمع برای پیوستن به CFT متوقف نشده است قطع تلفن‌های همراه وارداتی تعیین تکلیف می‌شود تعمیرات اساسی سکوهای گازی فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به پایان رسید سد ماملو از مدار خارج شد واریز سود سهم عدالت با مشارکت ۱۹ بانک آغاز شد قیمت میوه و سبزیجات امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ بانک مرکزی: مسئولیت سهمیه‌های ارزی مازاد واردات بر عهده دستگاه‌های متولی است ادامه خرید نفت روسیه توسط هند، چین و اروپا علیرغم تهدیدهای ترامپ افزایش ظرفیت شبکه ریلی با تمرکز بر پروژه‌های زودبازده ترامپ تعرفه‌های سنگین چوب و مبلمان را اعلام کرد قیمت دلار و سایر ارز‌ها در بازار ارز تجاری رئیس جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تعیین شد کالاهای اساسی، نیازمند تنظیم‌گری صادرات محصولات با ارزش افزوده بالا اولویت وزارت صمت افزایش ۳۵ درصدی تجارت ایران با اتحادیه اورآسیایی آغاز حراج سکه از ساعت ۱۲ امروز تقویت سرمایه بانک کشاورزی ضروری است طلای دست مردم مشمول مالیات نیست ممنوعیت‌ ناگهانی واردات ۴۵ محصول کشاورزی به عراق و اقلیم + فهرست قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو چهار شنبه ۹ مهر ۱۴۰۴ ثبت بالاترین رکورد ارزش معاملات خرد در ۳ ماه گذشته جزییات واریز سود سهام عدالت مهر ۱۴۰۴+ مبلغ قیمت جهانی نفت امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ گزارش هواشناسی امروز ۹ مهر ۱۴۰۴ صادرات طلای سرخ ۶۰ درصد افزایش یافت فروش بیش از ۳ هزار میلیارد ریال «کالای تملیکی» اینترنت افغانستان قطع شد/ دلار تلگرامی تهران خوابید! وزیر کار: برنامه‌های کاهش حوادث ناشی از کار مناسب با هر شهر و استان تدوین می‌شود عبور موفق برق کشور از اوج بار ۷۷۵۰۰ مگاواتی تابستان نحوه ثبت درخواست استرداد اضافه پرداختی مالیات بر درآمد حقوق جدول قیمت گوشی شیائومی امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ ارزش بازارهای سهام به مرز ۱۰ هزار همت نزدیک شد اعلام تعرفه برق تجدیدپذیر در آبان ماه ۱۴۰۴ برای صنایع مشمول آغاز سطح‌بندی مشتریان بانکی/ محدودیت سالانه واریز و برداشت تعیین شد اسامی بازیگران سریال الگوریتم + عکس شرایط فروش سبدی بهمن موتور + زمان و آدرس سایت قیمت روز گوشی ۸ مهر ۱۴۰۴ چرا یارانه شما قطع شد؟ لینک و نحوه اعتراض به حذف یارانه‌ها طلای ۱۸ عیار نرخ ارز دلار سکه طلا سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ + جدول مبلغ و زمان واریز سود سهام عدالت+ مشمولان و وضعیت سود سهام عدالت متوفیان خروج از مدار نیروگاه برق‌آبی کرج قیمت خرید حمایتی تخم مرغ اعلام شد خبر جدید درباره واریز سود سهام عدالت + وضعیت جاماندگان و آخرین مهلت ثبت نام سهام عدالت جهانگیر: مطالبات بانک‌ها از عباس ایروانی وصول و تسویه شده است مذاکره اجرای موافقتنامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا تجارت ۵۴ میلیارد دلاری ایران در نیمه اول ۱۴۰۴ بهره‌برداری از ۴۰ همت پروژه جدید آب و فاضلاب آخرین مهلت برای جاماندگان دریافت سود سهام عدالت وزیر تعاون: انتقال اختیار به استان‌ها راهکاری موثر برای کاهش حوادث کار است نشانی الکترونیک سامانه اعتراض به حذف یارانه اعلام شد تعیین محدودیت جدید برای افتتاح حساب واکنش ستاره الوحده به پیشنهاد پرسپولیس یارانه نان اتباع افغان قطع نشد هشدار درباره تکرار تجربه تلخ بورس ۱۴۰۰ در بازار رمزارز جزییات حراج سکه فردا ۹ مهر ۱۴۰۴ قیمت دلار و رز در بازار ارز تجاری امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ بازنگری در قوانین پیش فروش؛ کلید ورود سرمایه به بازار مسکن قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو سه شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۸ مهر ۱۴۰۴ جدول قیمت گوشی شیائومی امروز دوشنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ حجم معاملات شمش نقره در بورس از ۳۰ تن گذشت مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای چهارمین بار متوالی تحریم شد رکوردشکنی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ نه خریدار است نه فروشنده قاچاق آرد، پرسودتر از هروئین شد ۱۶۰ مگاوات به ظرفیت برق کشور افزوده شد خط جدید انتقال برق بین ایران و ارمنستان به بهره برداری خواهد رسید سازمان مالیاتی جزئیات واریز ۱۴.۷ همت به حساب شهرداری‌ها را اعلام کرد عارف: اجازه نمی‌دهیم با سفره مردم شوخی کنند قالیباف: ارزیابی عملکرد برنامه هفتم، خروجی محور باشد شرایط بخشودگی مالیات بر ارزش افزوده بهار امسال اعلام شد اقلام طرح کالابرگ الکترونیکی تغییر کرد وضعیت تردد در جاده‌های کشور امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۷ مهر ۱۴۰۴ «هوشمندسازی» سکوی صادرات دانش مالیاتی ایران به بریکس قیمت مرغ رسما اعلام شد بیش از هزار برگ سند از فساد چای دبش تحویل مرجع قضایی شد ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به نحوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی واردات شمش طلا برای سرمایه‌گذاران خارجی آزاد شد واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۲ از چهارشنبه یا پنج شنبه درصد پرشدگی سد‌های پنجگانه تهران در مجموع ۱۴ درصد معاون وزیر جهاد: کمبودی در کالاهای اساسی نداریم جهش ۴۵ هزار واحدی شاخص کل بورس در ساعات ابتدایی بازار صرفه‌جویی ۱۴.۵ درصدی تهرانی‌ها در مصرف آب افزایش قیمت لبنیات برمبنای ابلاغ سازمان حمایت یا اسناد مثبته است رفع تداخلات اراضی باید در موعد مقرر به اتمام برسد نوسان قیمت برنج ایرانی از ۱۹۰ تا ۳۲۰ هزار تومان رقابت باطل بین تولید و مصرف برق قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو دو شنبه ۷ مهر ۱۴۰۴ قیمت جهانی نفت امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ پیشنهاد استفاده بهینه از نیروی مازاد دولت پیش فروش جدید سکه ۱۳ مهر برگزار می‌شود گزارش هواشناسی امروز ۷ مهر ۱۴۰۴ مهاجرانی: دولت مصمم به کوچک‌سازی و پاسخگویی به بخش خصوصی است واریز ۸۰۰ هزار تا ۱ میلیون تومان به حساب سهامداران عدالت تا آخر هفته نوری قزلجه: چالش اصلی بازار محصولات کشاورزی فاصله قیمتی تولید و مصرف است پیش‌بینی‌های بودجه‌ای برای سال ۱۴۰۵ قیمت جدید سیمان اعلام شد توقیف کالا در گمرکات صرفا بعد از قطعیت یافتن مطالبه نامه گمرکی رئیس بانک مرکزی: دلار ۷۰ هزار تومانی را تثبیت می‌کنیم واریز ۵۲ میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده به حساب امورعشایر ایلام بهبود جایگاه ایران در تعاملات ریلی با کشورهای CIS کم‌کاری بانک‌ها در بافت فرسوده آخرین مهلت ثبت‌نام جاماندگان سود سهام عدالت اعلام شد + لینک ثبت‌نام زمان حراج سکه طلا اعلام شد شیوه‌نامه‌های اجرایی برای رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی تدوین می‌شود بریکس شرایط دورزدن تحریم‌های تسلیحاتی را برای ایران فراهم می‌کند قیمت روز گوشی ۶ مهر ۱۴۰۴ احتمال مسدودشدن دارایی کاربران ایرانی در تتر عوارض آزادراه‌ها به حساب بانکی وصل شد+ جزییات در برابر چالش‌های اقتصادی، بخش خصوصی آمادگی مقابله دارد بخش خصوصی نیازمند هماهنگی بیشتر با دولت برای حل مشکلات اقتصادی نیاز به اصلاحات جدی در سیاست‌های اقتصادی و کاهش مداخلات دولتی ثبت نام ایران خودرو امروز ۶ مهر ۱۴۰۴+ لینک و شرایط اعلام زمان واریز سود سهام عدالت + مبلغ و جزییات رکورد تاریخی معاملات روزانه گواهی شمش طلا شکسته شد استقبال خریداران خارجی از عرضه گاز مایع در بورس انرژی قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو یکشنبه ۶ مهر ۱۴۰۴ هشدار هواشناسی امروز ۶ مهر ۱۴۰۴ قیمت جدید اجاره‌خانه در تهران نرخ تورم شهریور ماه اعلام شد قیمت گوشت قرمز امروز شنبه ۵ مهر ماه ۱۴۰۴ + جدول تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم به نفع کشاورزان تمام می‌شود سامانه ارز خدماتی آبان‌ماه فعال می‌شود قیمت روز گوشی ۵ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام ایران خودرو ویژه مهر ۱۴۰۴+ شرایط و مراحل ثبت نام+ لینک سایت ایران خودرو تفحص از وزارت جهاد درخصوص واردات نهاده های دامی روی میز بهارستان مکانیسم ماشه چیز جدیدی نداشت مشوق‌های صادراتی ۱۴۰۴ این هفته ابلاغ می‌شود حراج ۲۴ همتی اوراق مالی اسلامی دولتی در روز سه‌شنبه ۸ مهر ۱۴۰۴ جابجایی ۷۹ میلیون مسافر با استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی لیست قیمت جدید کارخانه‌ای ایران خودرو در مهر ۱۴۰۴+جدول ثبت نام خودرو‌های سایپا امروز ۵ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک ثبت نام سایپا لغو ممنوعیت ترخیص برنج در فصل برداشت تکلیف افزایش حقوق کارگران مشخص شد‌ دستیار اجتماعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی منصوب شد قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو شنبه ۵ مهر ۱۴۰۴ قطعنامه چین و روسیه برای تمدید اسنپ‌بک رأی نیاورد حضور وزیر ارتباطات جهت پاسخگویی به نمایندگان در کمیسیون صنایع اسلامی: ایران اهل تعامل بوده اما غرب راه تقابل را انتخاب کرده است لاریجانی: ایران در صورت فعال شدن مکانیسم ماشه همکاری با آژانس را متوقف می‌کند جزئیات ۵ نوع صورت‌حساب‌ الکترونیکی در نظام مالیات بر ارزش افزوده قیمت دو مدل پژو ۲۰۷ برای مهر ماه اعلام شد عارف: تامین انرژی مورد نیاز بخش تولید در اولویت اقدامات دولت است طلای جهانی پس رفت قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو جمعه ۴ مهر ۱۴۰۴ آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ترامپ دستور فروش تیک‌تاک را امضا کرد تمدید به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان ویندوز ۱۰ بلومبرگ: هند خواستار از سرگیری واردات نفت ایران شد عرضه ۱۱ محصول در هشتمین دوره ثبت درخواست خرید محصولات ایران‌خودرو بدون نیاز به حساب وکالتی واریز سود سهام عدالت ۱۴۰۴ منتفی شد؟ اسلامی: ۵ هزار مگاوات برق اتمی در سایت «ایران هرمز» تولید خواهد شد زیان ماهانه ۵ هزار میلیاردی به دلیل تاخیر وزارت کار در حذف یارانه پردرآمدها مجلس برای بیمه رانندگان تاکسی‌های اینترنتی دست به‌کار شد کیف‌‏پول ایرانی‌‏ها چقدر امنیت دارد؟ ایست قیمت طلای جهانی لیست قیمت اجاق گاز مهر ۱۴۰۴ قیمت روز گوشی ۳ مهر ۱۴۰۴ قیمت روز خودرو‌های سایپا و ایران خودرو پنجشنبه ۳ مهر ۱۴۰۴ سند ۲۰ ساله استاندارد و کیفیت کشور تصویب شد قیمت روز گوشی ۲ مهر ۱۴۰۴ ثبت نام سایپا امروز ۲ مهر ۱۴۰۴+ شرایط و لینک سایت ثبت نام فروش فوق العاده سایپا اسقاط ۱۰۵ هزار خودرو فرسوده در نیمه امسال جزئیات جدید از رفع تعهد ارزی صادرات قیر و هیدروکربن با طلا و موبایل عمده مردم معاف از مالیات بر سوداگری؛ کاهش تورم با این پایه مالیاتی فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریال کالا در مزایده اموال تملیکی آخرین مهلت اظهارنامه مالیاتی ۱۴۰۳ رسیدگی به دعاوی کارگری و کارفرمایی تسریع می شود همکاری بین دستگاه‌ها شرط اصلی ارتقای کیفیت خدمات است برگزاری چهاردهمین آزمون استخدامی فراگیر در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ مسیر تحول کشتیرانی جمهوری اسلامی در شش دهه اطلاعیه سازمان تامین اجتماعی در خصوص پرداخت کمک‌هزینه اولاد بازماندگان آغاز برخورد گمرک با تخلفات رجیستری مسافری سهمیه واردات برای بازرگانان جدید اعلام شد آغاز محدودیت کارت‌های بازرگانی اجاره‌ای از مهرماه عراق صادرات نفت را افزایش می‌دهد ارائه تسهیلات ۵۰۰میلیون تومانی به تولیدکنندگان پوشاک از مهر واریز حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی امروز ۲۹ شهریور ۱۴۰۴ افزایش حجم تبادلات پستی ایران و ارمنستان با اجرای تفاهم‌نامه جدید عضو کمیسیون امنیت ملی: با تقویت بانک کشاورزی، ظرفیت های پنهان بخش کشاورزی شکوفا می شود درخواست میلیاردر اماراتی از کشورهای عربی برای تحریم هوایی رژیم اشغالگر توقف رشد طلا پس از رکوردزنی پیش از نشست فدرال رزرو سیم‌کارت الکترونیکی، گامی نوین در صنعت ارتباطات اروپا تحریم‌های جدید علیه روسیه را به تعویق انداخت ایدکوپرس؛ بازوی پرسی سایپا در قلب صنعت قطعه‌سازی ایران جایگاه برتر بانک کشاورزی در شاخص خوداتکایی مالی دبیرکل اوپک: تقاضای نفت تا ۲۰۵۰ به ۱۲۳ میلیون بشکه در روز می‌رسد کاهش صادرات نفت عراق به آمریکا فشار دولت ترامپ به گروه ۷ برای اعمال تعرفه علیه چین و هند سفر تهرانی ها کیفیت اینترنت موبایل را بهتر کرد ترامپ دست به دامان گروه ۷ شد قیمت ارزهای دیجیتال امروز جمعه ۲۱ شهریور ماه چگونه هوش مصنوعی مانع فروپاشی گوگل شد؟ «فضانوردان مصنوعی»، مسافران آینده مریخ خواهند بود! پیش‌فروش محصولات سایپا از فردا آغاز می‌شود وابستگی محبوب‌ترین وی‌پی‌ان‌های گوگل‌پلی فاش شد جستجوی گوگل و یوتیوب قطع شد دلیل اختلال در اینترنت مشخص شد تبلیغات رسانه‌ای رمزارزهای بدون مجوز ممنوع شد + متن ضوابط کروز؛ اولین و تنها تولیدکننده ایربگ جانبی با گواهینامه استاندارد ملی هیبریدی‌ها چگونه به امنیت انرژی ایران کمک می‌کنند؟ زنجیره تأمین در آستانه فروپاشی؛ هشدار قطعه‌سازان درباره حکم تعزیرات آخرین وضعیت بازار رمزارزها در جهان ادامه طرح تکمیل‌کاری محصولات پارس‌خودرو تا تحویل آخرین خودرو تقدیر رئیس کمیسیون اصل نود مجلس، از حضور قدرتمند سایپا در نمایشگاه خودرو مشهد تولید روزانه سایپا از مرز ۱۶۰۰ دستگاه خودرو در روز گذشت آزمون های ارتقا شغلی کارکنان بانک ایران زمین برگزار شد قیمت بیت‌کوین و اتریوم امروز شنبه ۸ شهریور ۱۴۰۴/ کاهش قیمت بیت کوین دانسته‌های گمرکی اربعین ویژه زائران کدام خانه‌ها مشمول مالیات برخانه‌های خالی می‌شوند؟ میزان تقاضای مصرف برق همچنان نزدیک ۸۰ هزار مگاوات صدور صورتحساب الکترونیکی در ۱۲۰ ثانیه قیمت ارز اربعین/دلار مبادله‌ای رشد کرد افت قیمت دام زنده/ متعادل شدن قیمت گوشت قرمز در بازار تولید محصولات لبنی ؛ صنعتی حساس و استراتژیک در صنایع غذایی کشور خشکی تالاب گاو خونی منشأ ریز گرد‌ها و آلودگی هوا‌ی استان اصفهان تنور نفت
۱۶:۴۰ ۱۴۰۳/۰۷/۱۹

راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان به فراموشی سپرده شد!

راه اندازی خطوط سریع السیر ریلی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برنامه هفتم هم به آن اشاره شد، اما راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان با پیشرفت ۷۰ درصدی در بخش زیرسازی به دلیل مشکلات ومنابع مالی متوقف شده است.
راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان به فراموشی سپرده شد!
کد خبر:۴۸۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ حمل ونقل ریلی وتوسعه آن  یکی از مهم ترین اقداماتی است که در برنامه هفتم به آن اشاره شده و طبق ماده ۴۸ این قانون به منظور تحقق سیاست های کلی از جمله رشد اقتصادی، اجرای طرح های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی چند اقدام  باید انجام شود که براساس این ماده قانونی دستگاه ها  مکلف هستند چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله دالان‌های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی و قطار سریع‌السیر در مسیرهای طولانی و پرمسافر از جمله تهران -قم - اصفهان و  تهران- مشهد را به مرحله اجرایی و عملیاتی برسانند.

 

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور است که از دهه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته اما به گفته بسیاری از مسئولان به دلیل تأمین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم برزمین مانده است. پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد که با راه اندازی این پروژه مسیر تهران- اصفهان در مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهد شد.

 

طبق اعلام مسئولان برای تکمیل این پروژه ۳۶ میلیارد یوان اعتبار نیاز است و تاکنون ۷۰ درصد از زیرسازی این پروژه تکمیل شده است.

 

طول پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر است و این پروژه می‌تواند سالانه ۱۶ میلیون نفر را جابجا کند، کاهش زمان سفر و کاهش ترافیک و سوانح بین شهری، افزایش ظرفیت و گسترش شبکه ریلی در جابجایی مسافر و کاهش مصرف سوخت از جمله اهداف و مزایای راه آهن سریع السیر تهران - قم- اصفهان است.

 

به گفته بسیاری از کارشناسان باتوجه به ناترازی های انرژی که در طول سال های گذشته کشور با آن روبرو شده است تقویت بخش حمل ونقل ریلی و توجه به اجرای پروژه های مهم ریلی از جمله راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان و تهران- مشهد بسیار حائز اهمیت است چرا که در طی سال های گذشته آمارها حاکی از  افزایش میزان تردد خودروها در جاده های کشور است که زمینه ساز هدر رفت چشم گیر سوخت و تشدید ناترازی های انرژی می شود.

 

استفاده از راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان یکی از آرزوهای است که سالیان سال مردم قم و اصفهان چشم انتظار برآورده شدن آن هستند چراکه بسیاری از افراد در طول هفته چندین بار بین این شهرها تردد می کنند و حتی بسیاری از مردم قم برای کار صبح به تهران آمده و دوباره شب به قم باز می گردند که این امر علاوه بر هزینه ها زمینه ساز  خسته شدن مسافران می شود.

 

مسافران قم و اصفهان بیش از ۱۰دسال چشم انتظار هستند

در همین زمینه عبدی یکی از ساکنان استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که وعده داده شده راه آهن سریع السیر راه اندازی می شود گفت: با توجه به آنکه میزان تردد در بین تهران و قم بسیار زیاد است راه اندازی این خط ریلی نقش بسیار موثری درکاهش میزان تصادفات و همچنین مصرف سوخت دارند که ما امیدواریم با توجه به وعده های زیادی که برای راه اندازی این خط ریلی داده شده  شاهد بهره برداری از این مسیر باشیم.

 

وی گفت: در حال حاضر راه آهن تهران- قم وجود دارد اما هم تعداد قطارها در این مسیر بسیار کم است و هم اینکه مسافران برای این مسیر باید حداقل ۲ تا ۳ ساعت معطل شوند.

 

آخرین وعده ای که پیش از این برای راه آهن تهران- قم - اصفهان داده شده بود مربوط به مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی بود که در جریان سفر به استان اصفهان اعلام کرد این پروژه یکی از وعده‌هایی بوده که سال‌های سال داده شده و درصد کمی پیشرفت کرده است.

 

دولت سیزدهم پروژه راه آهن تهران - قم - اصفهان را در دستور کار خود قرار داد

وی با اشاره به اینکه زیرسازی برخی قطعات انجام شده اما هر بار به دلیلی معطل مانده است، افزود: ما نه تنها پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را کامل قبول داریم بلکه سیاست دولت توسعه خطوط ریلی پرسرعت در کشور است.

 

پروره قطار سریع السیر مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و یکپارچه سازی قطار پرسرعت مشهد- تهران- قم اصفهان و بالعکس را در دستور کار داریم و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد.

 

بذرپاش افزود: البته رقم‌های سرمایه گذاری این پروژه اعداد بزرگی است و ابعادش را باید از روش‌های مختلف منابع مالی تامین کنیم که برخی شامل تهاتر و گشایش‌های اسناد اعتباری با شرکای خارجی است که می‌خواهند کمک کنند.

 

توسعه قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان سیاست قطعی دولت است و این کار را به زودی در دولت به اتمام خواهیم رساند.برخی دیگر از بخش‌های دولت موضوع سوددهی این پروژه را بررسی می‌کنند که چه زمانی بازگشت سرمایه خواهد داشت.

 

مذاکرات بانک مرکزی با چینی ها به نتیجه رسید

همچنین پیش از این هم  میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن  در خصوص آخرین وضعیت راه آهن تهران - قم - اصفهان در اردیبهشت امسال گفته بود: خط ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از محل فاینایس چین بناست تکمیل شود و هم‌اکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را خواهد داشت و در خصوص فاینایس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم. مذاکرات بانک مرکزی که با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین و تکلیف خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران از مقامات مسئول ا زجمله  مدیرعامل شرکت راه آهن این پروژه را پیگیری کرد که طبق اعلام ذاکری راه آهن سریع السیر تهران - قم -اصفهان از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی در حال پیگیری است و باید آنها پاسخگو باشد.

 

اختلاف نظر باعث توقف روند اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان شد

 باشگاه خبرنگاران  از دیگر مقامات مسئول در این بخش پیگیری کرد که در این زمینه اعلام شد : راه آهن سریع‌السیر تهران- قم -اصفهان اولین راه آهن سریع‌السیری است که ما در کشور تجربه میکنیم اما با توجه به تامین هزینه ها و مشکلاتی که در تامین ممکن است ایجاد شود باعث ایجاد چالش و اختلافات در بین کارشناسان شده به طوری که برخی از دستگاه ها معتقد هستند که باید ادامه پیدا کند و برخی اعلام می کنند که کشور در حال حاضر ظرفیت اجرای آن را ندارد وحتی برخی معتقد هستند که اصلا نباید انجام شود در نتیجه تضاد آرا در این حوزه ایجاد شده است.

 

طبق اعلام مسئولان تضاد آرا باعث ایجاد اختلال در روند پروژه شده به طوری که  مصوبه شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه در پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان ابلاغ شده ولی تضامین مربوطه صادر نشده به همین دلیل در سیستم بانک مرکزی دچار اشکال شده و پروژه متوقف شده است.

 

 این پروژه حجم پول و سرمایه گذاری بالایی را میطلبد و شرایط کشور اکنون به دلیل محدودیت منابع کشش آن را ندارد و همه قبول دارند که این کار خوبی است و لازم است امابه دلیل مشکلات مالی اختلاف نظر در این بخش ایجاد شده است.

 

مشکلات مالی باعث عقب ماندگی راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان شد

همچنین در این زمینه هم صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص علت تاخیرو فراموشی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: چند ماه پیش جلسه ای با دولت در خصوص آخرین وضعیت راه آهن های سریع السیر برگزار کردیم که در آن جلسه مشخص شد علت عقب ماندگی و توقف این پروژه منابع مالی بوده و محدودیت تامین منابع مالی پروژه بوده است.

 

او بیان کرد: برای اجرای این پروژه باید از ظرفیت های منابع مالی بخش خصوصی استفاده کنیم چراکه با منابع مالی محدود دولتی امکان اجرا و تکمیل این پروژه وجود ندارد در نتیجه برای آنکه این عقب ماندگی جبران و ما شاهد تقویت بخش حمل ونقل ریلی باشیم باید بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

 

 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تقویت حمل ونقل ریلی بار و مسافری یکی از اولویت ها ونیازهای اساسی در بخش حمل ونقل عمومی است که باید به آن توجه کنیم و با توجه به ترافیک مسافری که در این بخش وجود دارد برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد که باید به آن توجه کنیم.

 

توجه به ظرفیت بخش حمل ونقل ریلی به ویژه راه آهن سریع السیر و برقی شدن خطوط ریلی  یکی از اصلی ترین نیازها در حوزه حمل ونقل عمومی است که برای تقویت و اجرای آن باید منابع مالی لازم تزریق و پیگیری برای تحقق برنامه هفتم در دستور کار قرار گیرد./باشگاه خبرنگاران