۱۴۰۳/۰۷/۱۹

۱۶:۴۰

راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان به فراموشی سپرده شد!

راه اندازی خطوط سریع السیر ریلی یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برنامه هفتم هم به آن اشاره شد، اما راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان با پیشرفت ۷۰ درصدی در بخش زیرسازی به دلیل مشکلات ومنابع مالی متوقف شده است.
کد خبر: ۴۸۰۹

به گزارش اقتصاد معاصر؛ حمل ونقل ریلی وتوسعه آن  یکی از مهم ترین اقداماتی است که در برنامه هفتم به آن اشاره شده و طبق ماده ۴۸ این قانون به منظور تحقق سیاست های کلی از جمله رشد اقتصادی، اجرای طرح های عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آینده نگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی چند اقدام  باید انجام شود که براساس این ماده قانونی دستگاه ها  مکلف هستند چند طرح بزرگ اقتصادی ملی و پیشران از جمله دالان‌های راهبردی ترانزیت ریلی و دریایی و قطار سریع‌السیر در مسیرهای طولانی و پرمسافر از جمله تهران -قم - اصفهان و  تهران- مشهد را به مرحله اجرایی و عملیاتی برسانند.

 

طرح قطار سریع‌السیر اصفهان- قم- تهران یکی از پروژه‌های اساسی و کلان کشور است که از دهه‌های گذشته مورد پیگیری قرار گرفته اما به گفته بسیاری از مسئولان به دلیل تأمین نشدن فاینانس و مجوزهای لازم برزمین مانده است. پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۳۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت دارد که با راه اندازی این پروژه مسیر تهران- اصفهان در مدت یک ساعت و ۴۵ دقیقه طی خواهد شد.

 

طبق اعلام مسئولان برای تکمیل این پروژه ۳۶ میلیارد یوان اعتبار نیاز است و تاکنون ۷۰ درصد از زیرسازی این پروژه تکمیل شده است.

 

طول پروژه قطار سریع‌السیر تهران-قم-اصفهان ۴۱۰ کیلومتر است و این پروژه می‌تواند سالانه ۱۶ میلیون نفر را جابجا کند، کاهش زمان سفر و کاهش ترافیک و سوانح بین شهری، افزایش ظرفیت و گسترش شبکه ریلی در جابجایی مسافر و کاهش مصرف سوخت از جمله اهداف و مزایای راه آهن سریع السیر تهران - قم- اصفهان است.

 

به گفته بسیاری از کارشناسان باتوجه به ناترازی های انرژی که در طول سال های گذشته کشور با آن روبرو شده است تقویت بخش حمل ونقل ریلی و توجه به اجرای پروژه های مهم ریلی از جمله راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان و تهران- مشهد بسیار حائز اهمیت است چرا که در طی سال های گذشته آمارها حاکی از  افزایش میزان تردد خودروها در جاده های کشور است که زمینه ساز هدر رفت چشم گیر سوخت و تشدید ناترازی های انرژی می شود.

 

استفاده از راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان یکی از آرزوهای است که سالیان سال مردم قم و اصفهان چشم انتظار برآورده شدن آن هستند چراکه بسیاری از افراد در طول هفته چندین بار بین این شهرها تردد می کنند و حتی بسیاری از مردم قم برای کار صبح به تهران آمده و دوباره شب به قم باز می گردند که این امر علاوه بر هزینه ها زمینه ساز  خسته شدن مسافران می شود.

 

مسافران قم و اصفهان بیش از ۱۰دسال چشم انتظار هستند

در همین زمینه عبدی یکی از ساکنان استان قم با بیان اینکه بیش از ۱۰ سال است که وعده داده شده راه آهن سریع السیر راه اندازی می شود گفت: با توجه به آنکه میزان تردد در بین تهران و قم بسیار زیاد است راه اندازی این خط ریلی نقش بسیار موثری درکاهش میزان تصادفات و همچنین مصرف سوخت دارند که ما امیدواریم با توجه به وعده های زیادی که برای راه اندازی این خط ریلی داده شده  شاهد بهره برداری از این مسیر باشیم.

 

وی گفت: در حال حاضر راه آهن تهران- قم وجود دارد اما هم تعداد قطارها در این مسیر بسیار کم است و هم اینکه مسافران برای این مسیر باید حداقل ۲ تا ۳ ساعت معطل شوند.

 

آخرین وعده ای که پیش از این برای راه آهن تهران- قم - اصفهان داده شده بود مربوط به مهرداد بذرپاش وزیر راه وشهرسازی بود که در جریان سفر به استان اصفهان اعلام کرد این پروژه یکی از وعده‌هایی بوده که سال‌های سال داده شده و درصد کمی پیشرفت کرده است.

 

دولت سیزدهم پروژه راه آهن تهران - قم - اصفهان را در دستور کار خود قرار داد

وی با اشاره به اینکه زیرسازی برخی قطعات انجام شده اما هر بار به دلیلی معطل مانده است، افزود: ما نه تنها پروژه قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را کامل قبول داریم بلکه سیاست دولت توسعه خطوط ریلی پرسرعت در کشور است.

 

پروره قطار سریع السیر مشهد- تهران در آستانه قرارداد است و یکپارچه سازی قطار پرسرعت مشهد- تهران- قم اصفهان و بالعکس را در دستور کار داریم و در آینده در سایر خطوط ریلی زنجیره و کریدور خطوط پرسرعت در کشور را تکمیل خواهیم کرد.

 

بذرپاش افزود: البته رقم‌های سرمایه گذاری این پروژه اعداد بزرگی است و ابعادش را باید از روش‌های مختلف منابع مالی تامین کنیم که برخی شامل تهاتر و گشایش‌های اسناد اعتباری با شرکای خارجی است که می‌خواهند کمک کنند.

 

توسعه قطار سریع السیر تهران- قم -اصفهان سیاست قطعی دولت است و این کار را به زودی در دولت به اتمام خواهیم رساند.برخی دیگر از بخش‌های دولت موضوع سوددهی این پروژه را بررسی می‌کنند که چه زمانی بازگشت سرمایه خواهد داشت.

 

مذاکرات بانک مرکزی با چینی ها به نتیجه رسید

همچنین پیش از این هم  میعاد صالحی مدیرعامل شرکت راه آهن  در خصوص آخرین وضعیت راه آهن تهران - قم - اصفهان در اردیبهشت امسال گفته بود: خط ریلی سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان از محل فاینایس چین بناست تکمیل شود و هم‌اکنون در حال سیر فرآیند مذاکرات بانک مرکزی است، راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل برای انجام این پروژه را خواهد داشت و در خصوص فاینایس اول و دوم جلساتی با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه داشتیم. مذاکرات بانک مرکزی که با طرف چینی به نتیجه رسید، این پروژه ریلی تعیین و تکلیف خواهد شد.

 

باشگاه خبرنگاران از مقامات مسئول ا زجمله  مدیرعامل شرکت راه آهن این پروژه را پیگیری کرد که طبق اعلام ذاکری راه آهن سریع السیر تهران - قم -اصفهان از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل ریلی در حال پیگیری است و باید آنها پاسخگو باشد.

 

اختلاف نظر باعث توقف روند اجرای پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان شد

 باشگاه خبرنگاران  از دیگر مقامات مسئول در این بخش پیگیری کرد که در این زمینه اعلام شد : راه آهن سریع‌السیر تهران- قم -اصفهان اولین راه آهن سریع‌السیری است که ما در کشور تجربه میکنیم اما با توجه به تامین هزینه ها و مشکلاتی که در تامین ممکن است ایجاد شود باعث ایجاد چالش و اختلافات در بین کارشناسان شده به طوری که برخی از دستگاه ها معتقد هستند که باید ادامه پیدا کند و برخی اعلام می کنند که کشور در حال حاضر ظرفیت اجرای آن را ندارد وحتی برخی معتقد هستند که اصلا نباید انجام شود در نتیجه تضاد آرا در این حوزه ایجاد شده است.

 

طبق اعلام مسئولان تضاد آرا باعث ایجاد اختلال در روند پروژه شده به طوری که  مصوبه شورای اقتصاد سازمان برنامه و بودجه در پروژه راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان ابلاغ شده ولی تضامین مربوطه صادر نشده به همین دلیل در سیستم بانک مرکزی دچار اشکال شده و پروژه متوقف شده است.

 

 این پروژه حجم پول و سرمایه گذاری بالایی را میطلبد و شرایط کشور اکنون به دلیل محدودیت منابع کشش آن را ندارد و همه قبول دارند که این کار خوبی است و لازم است امابه دلیل مشکلات مالی اختلاف نظر در این بخش ایجاد شده است.

 

مشکلات مالی باعث عقب ماندگی راه آهن سریع السیر تهران- قم - اصفهان شد

همچنین در این زمینه هم صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در خصوص علت تاخیرو فراموشی راه آهن سریع السیر تهران - قم - اصفهان گفت: چند ماه پیش جلسه ای با دولت در خصوص آخرین وضعیت راه آهن های سریع السیر برگزار کردیم که در آن جلسه مشخص شد علت عقب ماندگی و توقف این پروژه منابع مالی بوده و محدودیت تامین منابع مالی پروژه بوده است.

 

او بیان کرد: برای اجرای این پروژه باید از ظرفیت های منابع مالی بخش خصوصی استفاده کنیم چراکه با منابع مالی محدود دولتی امکان اجرا و تکمیل این پروژه وجود ندارد در نتیجه برای آنکه این عقب ماندگی جبران و ما شاهد تقویت بخش حمل ونقل ریلی باشیم باید بتوانیم از ظرفیت های بخش خصوصی استفاده کنیم.

 

 عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: تقویت حمل ونقل ریلی بار و مسافری یکی از اولویت ها ونیازهای اساسی در بخش حمل ونقل عمومی است که باید به آن توجه کنیم و با توجه به ترافیک مسافری که در این بخش وجود دارد برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی دارد که باید به آن توجه کنیم.

 

توجه به ظرفیت بخش حمل ونقل ریلی به ویژه راه آهن سریع السیر و برقی شدن خطوط ریلی  یکی از اصلی ترین نیازها در حوزه حمل ونقل عمومی است که برای تقویت و اجرای آن باید منابع مالی لازم تزریق و پیگیری برای تحقق برنامه هفتم در دستور کار قرار گیرد./باشگاه خبرنگاران




ارسال نظرات

تولید ماهانه مرغ به ۲۵۰ هزارتن رسید
توزیع روزانه میوه‌های پاییز به ۲ هزار و ۵۰۰ تن رسید
افزایش ظرفیت انبارش و نگهداری کالا‌های نفتی به یک میلیون تن
صدور دو هشدار هواشناسی برای تشدید بارش و وزش باد
قطع سهمیه آرد ۱۱ نانوایی در تهران به دلیل گرانفروشی
۴۵ میلیارد تومان اموال کوروش کمپانی به مزایده می‌رود
مشترکان بسیار پرمصرف باید بهای برق را غیریارانه‌ای پرداخت کنند
تنگه هرمز تامین کننده امنیت انرژی در جهان
گمرک ادعای شهرداری تهران درباره محموله خودروهای برقی را تکذیب کرد
دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد
قیمت روز بخاری برقی در بازار ۲۷ مهر ۱۴۰۳
شناسایی جایگزین‌های گوشت قرمز ضروری است
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۷/۲۷
توافق ایران و پاکستان برای رفع موانع تجاری
طلای جهانی رکورد جدید ثبت کرد؛ هر اونس ۲۷۱۳ دلار
ناترازی مسکن به ۷ میلیون واحد رسید
آغاز عملیات اجرایی نصب کنتورهای هوشمند ویژه مشترکان اداری و صنعتی
کارگروه ویژه پارس جنوبی برای ایفای مسئولیت اجتماعی تشکیل می‌شود
خوشحالی فراریان مالیاتی از یک تکذیبیه/ وقتی شفافیت ذبح می‌شود
خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور
نرخ بهره ابزاری برای کنترل تورم و ایجاد تعادل در بازارهای پولی
کنسروها مواد نگهدارنده‌ ندارند
تولید غذای جهانی به بحران رسید!
رقیب «ایکس» اسباب بازی فروش شد!
اخراج کارمندان واتس‌اپ و اینستاگرام
ایران از ترانزیت ۳۰میلیون تنی چین-اروپا استفاده می‌کند؟
کم‌رنگ شدن فعالیت سوداگران بازار اجاره از طریق سامانه خودنویس
فعالیت ۱۰ رادار هواشناسی در کشور
صادرات برق تجدیدپذیر در ایام غیرپیک آزاد است
مصرف ماهانه حدود ۲۱ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی در کشور
دانه درشت‌های مالیاتی از تراکنش‌های مالی شناسایی می‌شوند
ارزش معاملات تجارت الکترونیکی به ۲ هزار و ۱۰۰ همت رسید
ارائه سیگنال‌های مثبت به بازار مسکن از سوی سامانه خودنویس
۷۸۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن چشم‌انتظار تسهیلات ساخت
کاهش تورم سالانه صنعت به ۲۴.۷ درصد در شهریور
اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم
کاهش فشار مالیاتی مودیان خرد با اخذ مالیات از فراریان مالیاتی
خرید برگ سبز چای به بیش از ۱۲۳ هزار تن رسید
بیت‌کوین در مسیر صعودی
وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد
تحریم‌های جدید انگلیس علیه نفتکش‌ها و کشتی‌های ال‌ان‌جی روسیه
بازدید وزیر راه و شهرسازی از احداث مرتفع‌ترین پل ایران و غرب آسیا
تعرفه حمل‌ ریلی بار از بندر امیرآباد به بندرعباس ۵۰درصد کاهش یافت
استمرار ناترازی اقتصادی با ارز سه نرخی
امضای تفاهم‌نامه ساخت سکوی فشارافزایی در صنایع دریایی کشور
بستر شفاف سازمان ملی استاندارد برای حضور رقابتی بخش خصوصی
رکورد قیمت سکه در دولت چهاردهم شکست
ترافیک سنگین در آزادراه تهران - شمال
جزئیات وصول ۲۲.۵همت مطالباتِ معوق و اظهارنامه سنواتی گمرک
کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است
دولت صنعت چای را راحت بگذارد!
سرمایه گذاری ۹۶هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی در بنادر کشور
درخواست برگزاری شورای عالی کار
برگزاری حراج شمش طلا در ۲۹ مهرماه
جزایر سه‌گانه خاک ما بوده و خواهد بود
دولت و مجلس هیچ برنامه‌ای درباره بنزین ندارند
اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری
پزشکیان: باید موانع معیشت مردم را از سر راه برداریم
لایروبی مسیل رودخانه کن برای پیشگیری از آب‌گرفتگی سطوح پروازی مهرآباد
تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟
نقش حکمرانی دولتی در تسهیل تغییر انرژی به انرژی‌های پایدار
از جبران کسری بودجه تا گرانی لبنیات
اسامی برگزیدگان «ششمین جشنواره ملی بورس و رسانه» اعلام شد
کارنامه دولت سیزدهم در رشد تولید به روایت مراجع آماری
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چند میلیون کاربر دارد؟
یکسان‌سازی نرخ آرد و نان گامی موثر در کاهش تخلفات
دولت برای تامین بنزین مورد نیاز از جیب و سرمایه ملی خرج می‌کند
تحصیل ۳۰ هزار هکتار زمین در داخل حریم شهر‌ها در قالب طرح نهضت ملی مسکن
متنوع سازی سبد سوخت کشور در دستور کار است
ورود موج جدید بارش‌ها به کشور از روز جمعه
اقتصاد چین در خوف و رجا!
غریب آشنا
تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
سطح زیرکشت محصولات کشاورزی بیش از ۱۶ میلیون هکتار است
ورود توده هوای سرد به شهر‌های شمالی از ۲۷ مهرماه
چهار انتصاب جدید در وزارت جهاد کشاورزی
افزایش تولید بنزین در دستور کار است
افزایش ۶۰ درصدی حمل‌ونقل بار در شهر فرودگاهی امام
جهش ۹۱ درصد سودآوری بورس انرژی
مهدی ضیغمی مدیر پروژه واردات خودرو شد
قیمت ۴ محصول تنظیم بازاری لبنی تعیین شد
افزایش حق العمل جایگاه های عرضه سوخت ۴۰درصد
قوه قضائیه به پرونده تخلف گسترده ایران‌خودرو ورود می‌کند
۱۰۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت می‌شود+ زمان و جزئیات
اعزام مسافر به مشهد از ایستگاه آپرین در دستور کار قرار گرفت
«کتز» رونوشت بی‌کیفیت «داگز»
همه چیز درباره سامانه ثبت نام وام ازدواج ve.cbi.ir + مشاهده وضعیت ثبت نام
قیمت ۱۰۰۰ توکن همستر به تومان چقدر شد؟ آیا همستر رشد می کند؟
امشب یارانه مهر سه دهک اول واریز می‌شود
همسان سازی حقوق بازنشستگان لشکری ۱۴۰۳
وزیر جهاد کشاورزی: ۲۰ درصد از مطالبات گندم کاران باقیمانده است
سخنان سخنگوی دولت درباره پرداخت پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته+ مبلغ و جزئیات
MemeFi Coin تلفیق سرگرمی و کریپتو
تبدیل وضعیت نیروهای شرکتی به کجا رسید؟
ورود موج بارش‌های پاییزی پی در پی به کشور از روز یکشنبه
آغاز ثبت نام وام ۳۰ میلیونی بازنشستگان تامین اجتماعی
زخم کهنه پرداخت مطالبات گندم‌کاران
جایگزین نیسان آبی معرفی شد
دستور پزشکیان برای اخذ مالیات با بررسی آنلاین تراکنش‌های بانکی
قیمت گوشی موبایل امروز یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ + جدول
آغاز واریز حقوق شهریور بازنشستگان کشوری
فعلا سایپا طرح فروش ویژه ندارد
۶ قاعده جدید اتحادیه اروپا در مبارزه با پولشویی
انتصاب فامیلی در وزارت نفت!
بازار کریپتو تحت تأثیر فدرال رزرو
ثبت نام ایران خودرو ویژه مادران از امروز ۳ مهر
نامه زینب سلیمانی به رهبر انقلاب
نبرد کریدور‌ها در غرب آسیا
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران اعلام شد+ لینک اسامی برندگان
سقف پاداش بازنشستگی ۱۴۰۳
خبر جدید درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
مدیرعامل جدید ایران خودرو به‌زودی معرفی می‌شود
اعلام روش ثبت‌نام در سامانه جدید وام قرض‌الحسنه ازدواج
عربستان هدف نفت ۱۰۰ دلاری را کنار می‌گذارد
نحوه ثبت نام غیر حضوری وام بازنشستگان تامین اجتماعی
ریشه ۱۴۰ هزار اسرائیلیِ آذربایجانی‌تبار در شمال ارس
نتایج قرعه کشی ایران خودرو طرح مادران فردا اعلام می‌شود
بودجه ۱۴۰۴؛ اولین آزمون سخت اقتصادی دولت چهاردهم
جزئیات افزایش حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۴
بازتاب هزینه‌های جنگ برای اقتصاد اسرائیل در گزارش موسسه S&P
ثبت نام فروش فوق العاده محصولات ایران خودرو+ جدول و شرایط
جزییات ثبت نام بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی
۱۵ مرکز اقتصادی حساس اسرائیل
شبیخون شبانه همستر/ کاربران متقلب حذف شدند!
مطالبات گندمکاران تا پایان شهریور پرداخت می‌شود
شاهسون‌ها در «دشت مغان» چه کردند؟
ایرانی‌ها؛ پرمصرف‌اند یا خوش‌مصرف؟
خبر مهم از صدور احکام همسان سازی حقوق بازنشستگان+ زمان افزایش حقوق
«کاتب» جایگزین «خودنویس» در بازار املاک می‌شود؟
الزام ۱۷ بانک به افزایش سرمایه ۵۱۸ همتی برای فرار از ورشکستگی
فروش اینترنتی ایران خودرو دیزل از امروز+ لینک ثبت نام
روایتی مستند از استقراض روزانه بانک آینده از بانک مرکزی
اخبار جدید از همسان سازی حقوق بازنشستگان+ جزئیات و مشمولین
تاخیر در واریز حقوق مهرماه بازنشستگان تامین اجتماعی
حداکثر سن بازنشستگی زنان و مردان در قانون جدید
هشدار مدیرعامل سابق راه‌آهن بابت فروش بلیت واگن‌های از رده خارج 
انتقاد قالیباف از اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه
آغاز واریز حقوق بازنشستگان+ جزئیات و حداقل مبلغ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
سوال اصلی ما از فرزین در رابطه با وام ازدواج است
یارانه ۱۲۵۰ همتی سوخت در سال ۱۴۰۲
دریای بازار نفت ایران در نوسانات هم تلاطم ندارد
کارگران هم مشمول لایحه کاهش ساعت کاری می‌شوند
جزئیات بدهی میلیاردی «عظیم زاده» به بانک پارسیان
گزارش

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

اصلاح نظام مالیاتی قربانی پوپولیسم

تنها یک روز پس از انتشار خبر دستور رئیس جمهور برای بررسی تراکنش‌های بانکی افراد جهت عادلانه شدن پرداخت مالیات، مقامات دولتی به شدت آن را تکذیب کردند.

«اقتصاد معاصر» بررسی می‌کند؛

اقتصاد چین در خوف و رجا!

رشد غیر منتظره کند صادرات چین در ماه سپتامبر، نشانه‌ای از ضعف در نقطه روشن اقتصاد این کشور است و می‌تواند تاثیرات عمیقی بر اقتصاد جهانی و چشم‌انداز تجارت بین‌المللی داشته باشد.

«اقتصاد معاصر» گزارش می‌دهد؛

تولید و فروش خودرو ۱۲ درصد افت کرد

تولید و فروش صنعت خودرو و ساخت قطعات در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته طبق گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۱۲ درصد افت کرده است؛ این افت فقط ناشی از قیمت‌گذاری دستوری نیست و مسائلی همچون قطع برق نیز بر آن موثر بوده است.

مرگ در بورس از ترس تب فروش اوراق

شاخص بورس در جریان معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به افت ۳ هزار واحدی بسنده کرد که ۸۱ درصد نماد‌های بورسی و ۷۸ درصد نماد‌های فرابورسی منفی بودند.

یادداشت و تحلیل

حسن حیدری، کارشناس اقتصادی

اصلاح قیمت بنزین؛ کلاف سردرگم سیاست‌گذاری

هر راهبردی که برای اصلاح قیمت بنزین در نظر گرفته می‌شود، باید برخی از مسائل نیز روشن شوند؛ از جمله اینکه روشن شود تاثیرات تورمی اصلاح قیمت بنزین چقدر است؟ چه راه‌حل‌هایی برای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وجود دارد؟ آیا افزایش تدریجی بهتر است یا دفعی؟ آیا می‌توان به اصلاح قیمت بنزین پرداخت اما در خصوص صنعت خودرو و حمل‌ونقل عمومی اقدام خاصی انجام نداد؟

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

تحقق «جهش تولید» آری یا نه؟

متاسفانه دست‌هایی در کار هستند تا اجازه ندهند که تولید در کشور رشد کند؛ شاید بهبود اوضاع تولید، رفع مشکلات کشور و توسعه اقتصاد، منافع برخی را به خطر می‌اندازد!

یادداشت احسان کهنه، رئیس پژوهشکده چای کشور

۵ نقش پژوهشکده چای در تحول این صنعت

پژوهشکده چای ایران می‌تواند نقش مهم و اساسی در تحول صنعت چای کشور ایفا کند. این پژوهشکده با تمرکز بر تحقیقات علمی و فناوری‌های نوین، می‌تواند چالش‌های موجود در صنعت چای را شناسایی کرده و راهکار‌هایی برای رفع آنها ارائه دهد.

مهرداد حاجی‌زاده‌فلاح، تحلیل‌گر مبارزه با پولشویی

پنج نشانه فعالیت‌های پولشویی و پنج شیوه مقابله با آن

امروزه پولشویی یک مشکل جهانی محسوب می‌شود که به دلیل ابداع تکنیک‌های جدید برای ارتکاب جرم توسط مجرمان، مقابله با آن نیازمند دانش روز و شناخت این تکنیک‌ها است.

گفت وگو

عضو کمیسیون برنامه و بودجه در گفت‌وگو با اقتصاد معاصر؛

دولت موظف است از خانه‌های لوکس مالیات بگیرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: دولت را تحت فشار قرار خواهیم داد تا مالیات بر خانه‌های لوکس وصول شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در گفت‌و گو با «اقتصاد معاصر»؛

وزارت راه برای تکمیل آزادراه شمالی کرج به یاری شهرداری آمد

به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آزادراه شمالی کرج تا پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد توسط شهرداری کرج ساخته شد، پس از آن وزارت راه و شهرسازی هم به اجرا ورود کرد و مقرر شد ۴۰ درصد باقی‌مانده به صورت مشارکت ۵۰ - ۵۰ تکمیل شود.

یک کارشناس انرژی در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر» مطرح کرد؛

خسارت ۲۰ میلیارد دلاری ناترازی گاز به کشور

یک کارشناس انرژی بیان کرد: دولت در زمینه ناترازی گاز باید به سمت بهینه‌سازی توجه کند، زیرا ناترازی گاز باعث خسارت ۲۰ میلیارد دلاری به اقتصاد کشور شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت‌وگو با «اقتصاد معاصر»؛

کمیسیون عمران پیگیر اخذ مالیات از خانه‌های لوکس است

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در قانون، کیفیت و راه‌های اخذ مالیات از خانه‌های لوکس پیش‌بینی شده و مشکل کنونی صرفا اجرای آن است.