
لزوم احیای راهآهن اینچهبرون؛ ظرفیت تهاتر نفت ایران با غلات چین فراهم است

سید رضا رفیعی، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه در گفتوگو با خبرنگار اقتصاد معاصر، بر ضرورت توسعه فوری مسیرها و کریدورهای حملونقل بین ایران، روسیه و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا تاکید کرد.
رفیعی با اشاره به عضویت رسمی ایران در اتحادیه اقتصادی اوراسیا و بهرهمندی ۸۰ درصد کالاهای ایرانی از تعرفه صفر گفت: اکنون زمان آن رسیده که زیرساختهای مرتبط با این همکاری به ویژه در حوزه حملونقل ریلی فعال شود. یکی از محورهای مغفول، مسیر اینچهبرون و کریدور شرقی دریای خزر است که باید به سرعت توسعه یابد.
وی با بیان اینکه اتصال کامل راهآهن رشت–آستارا و احیای خط ریلی اینچهبرون از اولویتهای حیاتی تجارت منطقهای است، افزود: در شرق روسیه و مناطق همجوار چین سرمایهگذاریهای بزرگی در حوزه کشاورزی و کشت فرامرزی انجام شده است. بخش عمدهای از این غلات به مقصد چین و کشورهای غرب آسیا حمل میشود و ایجاد پیوند لجستیکی با این مسیر میتواند ایران را به حلقهای کلیدی در زنجیره تامین غلات منطقه تبدیل کند.
عضو اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه در توضیح اهمیت خط ریلی اینچهبرون گفت: در مرز چین و روسیه ترمینالهای مدرن تخلیه و بارگیری و سیلوهای عظیمی احداث شده که سرعت انتقال بار را چند برابر کرده است. الگوبرداری از این مدل در مرز اینچهبرون میتواند توان ایران در ترانزیت غلات را به طور چشمگیری افزایش دهد.
رفیعی با اشاره به توافقات اخیر روسیه و چین برای تولید و صادرات گسترده غلات بیان کرد: از آنجا که مالکیت بخش مهمی از این تولیدات در اختیار شرکتهای چینی است، میتوان از طریق تهاتر با ارز یوان که حاصل صادرات نفت ایران به چین است، بخشی از نیاز غلات کشور را بدون عبور از نظام مالی غرب تامین کرد. برای تحقق این سازوکار، فعالسازی راهآهن اینچهبرون و احداث سیلوهای استاندارد در مرز شمالشرق کشور یک ضرورت فوری است.
وی با بیان اینکه «فعالسازی این مسیر میتواند هزینه حملونقل را کاهش و رغبت تجار را برای استفاده از خطوط جدید افزایش دهد»، تصریح کرد: در حال گفتوگو با تجار، مسؤولان و نهادهای حاکمیتی ایران و کشورهای همسایه هستیم تا بستر توسعه این کریدور فراهم شود.
به گزارش اقتصاد معاصر، این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که مسیرهای حملونقل شمال–جنوب و شرق–غرب، به ویژه در حوزه خزر، به یکی از محورهای اصلی همکاری اقتصادی منطقهای تبدیل شده و فعالسازی مسیر اینچهبرون میتواند موقعیت ایران را در ترانزیت بینالمللی کالا به طور چشمگیری ارتقا دهد.