خلوت و تخصصی
اقتصاد معاصر؛ نمایشگاه بورس، بیمه و بانک امسال تهران در سالنهای ۶، ۷، ۸، ۹ و ۱۰ نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد و امروز روز آخر نمایشگاه بود.
از کم بودن ترافیک خیابانهای اطراف نمایشگاه میشد عدم استقبال مخاطبان عمومی را متوجه شد. در سالهای نه چندان دور تعداد زیادی از مردم که از سال ۱۳۹۷ به بعد وارد بورس شده بودند مشتاقانه نمایشگاه بورس، بیمه و بانک را پیگیری کرده و علاوه بر آنان فعالان حوزه صنعت پولی- مالی و بیمهای نیز استقبال خوبی از نمایشگاه داشتند.
سالنهای ۶ تا ۱۰ نمایشگاه بین المللی واقع در بزرگراه چمران مختص فعالان حوزه پولی- مالی و بیمهای بود.
بهترین نقاط نمایشگاه امسال مختص سالنهای ۷ و ۸ بوده و بیشتر بانکها و کارگزاریها در این ۲ سالن غرفه برپا کرده بودند.
ترکیب جالب صنعت پولی- مالی
یکی از نقاط جالب نمایشگاه امسال غرفههای بزرگی بود که به صورت ترکیبی صنعت پولی_مالی را پوشش میداد؛ به عنوان مثال در غرفه بانک ملت، کارگزاری وابسته به این بانک و سبدگردانها و شرکتهای زیرمجموعه بورسی و بانکی نیز حضور داشتند.
حضور برخی از شرکتهای دانش بنیان
برخی از شرکتهای دانش بنیان در عرصه پولی_بانکی نیز در نمایشگاه حضور داشته و برای جذب مشتری جدید از هلدینگها و شرکتهای مختلف تلاش میکردند.
غرفه معاونت علمی ریاست جمهوری نیز در این نمایشگاه حضور داشت و سعی در جذب ایدههای جدید و ایجاد نقش رگولاتوری در صنعت پولی- مالی و بیمهای کشور را داشت.
بیمهایها در سالن ۶
سالن ابتدایی نمایشگاه بورس، بانک و بیمه مختص فعالان بیمهای بود، در این سالن غرفهها کوچکتر بوده و فعالان صنعت بیمه حضور داشتند اما تبلیغ اصلی برای جذب مردم و سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی برای بیمهای، تبلیغ بیمه عمر بود. تبلیغاتی مانند: ۵ ساله با حقوق خوب بازنشست شوید!
ردپای هوش مصنوعی در نمایشگاه
نکتهای که در سالنهای انتهایی به ویژه سالن ۱۰ امسال نمایشگاه به شدت نمایان بود، شرکتهای مختلف برای تبلیغ هوش مصنوعی و کمک گرفتن از آن برای معاملهگری به ویژه در بازارهای جهانی مانند رمزارز، حضور داشتند.
تمام این شرکتها مدعی بودند با کمک رباتهای طراحی شده میتوان معاملهگر خوبی در بازارهای مالی داخلی و جهانی شد. البته برخی از این رباتها نیز صرفا برای کنترل هیجان و کاهش ریسک معاملهگری طراحی شده بودند.
در همین بین برخی از کارگزاریها برای جذب مشتری جدید معاملهگری آنلاین و نقش آن را در معامله بررسی کرده و در این میان سیگنالهای صعودی هم به مردم برای آینده برخی از سهمها داده شد.
حضور سلبریتیهای بورسی در نمایشگاه
برخی از افرادی که در سالهای اخیر و با افت و خیز بورس توانسته بودند به کمک فضای مجازی معروف شده و به سلبریتی تبدیل شوند نیز در این نمایشگاه حضور داشتند اما حجم استقبال کنندگان آنان نسبت به سالهای قبل کاهش یافته بود.
تعدادی از غرفهها نیز که استقبال کم مردم از بورس را متوجه شده بودند به بحثهای دیگر سرمایهگذاری مانند سرمایه گذاری در رمزارز و در بازار مسکن پرداخته بودند.
بنابراین گزارش، حجم استقبال از نمایشگاه در سال جاری کمتر از سالهای گذشته بود و شواهد نشان میدهد نمایشگاه امسال تنها برای فعالان صنعت پولی- مالی و بیمهای جذاب بوده است.